Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja thx 1138
(Viesti 1481411)
Onko näissä millaista riskiä tai ongelmaa jos sattuisi joutumaan tilanteeseen että jäisi kiinni esim lumeen mutaan tai ojasta hinaus esim traktorilla.
Oletan että automaattilaatikko pitää olla N asennossa jos takaveto päällä jakovaihteistossa ei ongelmaa. Mutta jos neliveto tai hidas neliveto päällä niin pitäisi jakovaihteisto siirtää N asentoon ja automaattilaatikko myös N. Sitten voi hinata ilman että ongelmaa vaihteiston särkymisestä. Olenko oikeilla jäljilllä tässä asiassa?
|
Ihan ensimmäisenä kannattaa huomioida, että jumista irroitus ja hinaus on kaksi eri asiaa, joita ei kannata sekoittaa toisiinsa.
En nyt juuri kyseistä Hiluxin mallia tunne, mutta tyypillisesti jakovaihteisto vapaalla voi hinata lyhyen matkaa ongelmitta kaikki neljä pyörää maassa. Mutta tässä kohtaa tosiaan pitää vähän perehtyä juuri kyseiseen tekniikkaan.
Jumista irroitus taas riippuu tietysti hyvin paljon tilanteesta, mutta useimmissa tilanteissa lähtisin suorittamaan neliveto kytkettynä ja suunnasta riippuen D tai R silmässä ilman syöttöä tai kevyellä syötöllä. Tässä oletuksena tietysti, että siinä jumissa olevassa autossakin on kuski paikalla. Jos taas yksin joutuu työskentelemään, niin jälleen riippuu olosuhteista. Esimerkiksi turvallisuussyistä voi olla ihan järkevä, että irrotettavassa autossa on renkaat lukossa (neliveto, seisontajarru) ettei lähde hallitsemattomasti liikkumaan. Ehjän auton voimansiirron kyllä kuuluu kestää jumista irrotus, vaikka vetäisi ns. nahkoineen. Eikai kukaan täysin pitävällä pinnalla jumiin jää ;)
|