Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   TOYOTA HILUX DOUBLE CAB 3.0 automat hinaus ojasta (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=172651)

thx 1138 09.09.2025 15:47

TOYOTA HILUX DOUBLE CAB 3.0 automat hinaus ojasta
 
Onko näissä millaista riskiä tai ongelmaa jos sattuisi joutumaan tilanteeseen että jäisi kiinni esim lumeen mutaan tai ojasta hinaus esim traktorilla.

Oletan että automaattilaatikko pitää olla N asennossa jos takaveto päällä jakovaihteistossa ei ongelmaa. Mutta jos neliveto tai hidas neliveto päällä niin pitäisi jakovaihteisto siirtää N asentoon ja automaattilaatikko myös N. Sitten voi hinata ilman että ongelmaa vaihteiston särkymisestä. Olenko oikeilla jäljilllä tässä asiassa?

Testasin muuten tuota jakovaihteiston N asentoa niin vaihdekeppi tärähti ja hieman rusahtava ääni kun siirsin sitä sinne tai pois sieltä N asennosta en nyt muista kummin päin mutta automaatilaatikko oli tietenkin N asennossa.

HeikkiH 09.09.2025 16:40

Moottorin käydessä vaihteisto vapaalla ja jakolaatikko vapaalla, niin vaihteiston ulostuloakseli pyörii. Ei se voimaa välitä yhtään, mutta jakovaihteisto rääkäisee kun yrittää pykälää päälle. Jos haluaa rääkäisyn välttää niin moottori sammuksiin. P-asennossa vaihteiston ulostulo ei pyöri, mutta jos vaihteisto ja jakolaatikko ovat molemmat vapaalla niin moottorin käydessä parkkia tarjotessa vaihteisto rääkäisee.

veijon-esso 10.09.2025 08:09

Ei kait siinä ojasta / mudasta pois hinaamisessa tarvii vapaalle laittaa vaan nimenomaan vaihe päällä ja koitetaan auttaa sitä pois pääsyä. Rengas jossa on vetoa kuitenkin yrittää kiivetä esteiden yli jne. Kyllähän nyt iso traktori vetää vaikka kylki edellä tollasen ylös mutta ehjempänä se tulee kun vähä auttaa. Ihan sama kun vinssaat autoa pois pulasta, ei sitä autoa vapaalle laiteta.

J-J 10.09.2025 08:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja thx 1138 (Viesti 1481411)
Onko näissä millaista riskiä tai ongelmaa jos sattuisi joutumaan tilanteeseen että jäisi kiinni esim lumeen mutaan tai ojasta hinaus esim traktorilla.

Oletan että automaattilaatikko pitää olla N asennossa jos takaveto päällä jakovaihteistossa ei ongelmaa. Mutta jos neliveto tai hidas neliveto päällä niin pitäisi jakovaihteisto siirtää N asentoon ja automaattilaatikko myös N. Sitten voi hinata ilman että ongelmaa vaihteiston särkymisestä. Olenko oikeilla jäljilllä tässä asiassa?

Ihan ensimmäisenä kannattaa huomioida, että jumista irroitus ja hinaus on kaksi eri asiaa, joita ei kannata sekoittaa toisiinsa.

En nyt juuri kyseistä Hiluxin mallia tunne, mutta tyypillisesti jakovaihteisto vapaalla voi hinata lyhyen matkaa ongelmitta kaikki neljä pyörää maassa. Mutta tässä kohtaa tosiaan pitää vähän perehtyä juuri kyseiseen tekniikkaan.

Jumista irroitus taas riippuu tietysti hyvin paljon tilanteesta, mutta useimmissa tilanteissa lähtisin suorittamaan neliveto kytkettynä ja suunnasta riippuen D tai R silmässä ilman syöttöä tai kevyellä syötöllä. Tässä oletuksena tietysti, että siinä jumissa olevassa autossakin on kuski paikalla. Jos taas yksin joutuu työskentelemään, niin jälleen riippuu olosuhteista. Esimerkiksi turvallisuussyistä voi olla ihan järkevä, että irrotettavassa autossa on renkaat lukossa (neliveto, seisontajarru) ettei lähde hallitsemattomasti liikkumaan. Ehjän auton voimansiirron kyllä kuuluu kestää jumista irrotus, vaikka vetäisi ns. nahkoineen. Eikai kukaan täysin pitävällä pinnalla jumiin jää ;)


Sivu luotu: 14:36 (GMT +2).