Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.03.2022, 10:40
JuHem JuHem ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.01.05
Sijainti: Kuopio
Viestit: 47
Perusasetus

ZF 4HP22 turbiinlukon kytkeytymisen muuttaminen


Hämärästi muistelen joskus jostain lukeneeni, että ZF:n 4hp22 laatikosta pystyisi jotenkin momentinmuuntimen lukon kytkeytymistä säätämään, mutta muistanko ihan väärin? Kyseessä hydraulisesti ohjattu laatikko, joten ei liene ainakaan ihan helposti tehty juttu? Onko mitään mahdollisuuksia kotikonstein tehdä?

Syy pähkäilyyn siinä, että suunnittelin classic Rangen alle 235/85r16 kumeja. Mitä nyt Ashcroftin välityslaskuria pyöritellyt niin muuten moottorin kierroksissa ei tapahdu ihan valtavaa muutosta (80km/h kierrokset laskee noin 140rpm), mutta turbiinilukon kytkeytymisen ei tarttisi siirtyä yhtään kovemmalle nopeudelle. Vakiorenkaillakin se on 81-86km/h välillä. Yhtään isommat renkaat niin ei normi ajossa kytkeydy enää ollenkaan. Mikä ei tietenkään ole hyvä juttu kulutuksen kannalta.

__________________
Range Rover 3.9EFI -90
Subaru Forester -00, Subaru Outback -05 ja pari Saabia
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.12.2023, 12:10
Jarmop Jarmop ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 05.10.08
Sijainti: Muhos
Viestit: 6
Perusasetus

Moi!
- aika vanha juonne, mutta vastaanpa.
-siitä on jo tovi kun korjasin ZF 4HP22 (v. 2002), ostin tuolloin Chiltonin "guide to Automatic transmission Repair 1980-84,
Tämä laatikko on ollut huomattavan monessa autossa, mutta tähän vuosimalli väliin ei satu Rangen vaihtoehtoa.
Pääasiallinen neuvo, joka kirjassa on säädöissä alkuun pääsyyn, on "Säädävaijerit." jo kolme millin siirto tuo muutoksia..

Tuo kirja passasi myös -88 740:n vaihdelaatikon ohjeistukseen,
kirjasta uudempia versioita on jopa alle kympin ebaussa, jos sattuu kiinnostamaan..
Ohessa muutama kuva kirjasta aiheesta:

YT, Jarmop
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.12.2023, 16:52
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.385
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jarmop Näytä viesti
Moi!
- aika vanha juonne, mutta vastaanpa.
-siitä on jo tovi kun korjasin ZF 4HP22 (v. 2002), ostin tuolloin Chiltonin "guide to Automatic transmission Repair 1980-84,
Tämä laatikko on ollut huomattavan monessa autossa, mutta tähän vuosimalli väliin ei satu Rangen vaihtoehtoa.
Pääasiallinen neuvo, joka kirjassa on säädöissä alkuun pääsyyn, on "Säädävaijerit." jo kolme millin siirto tuo muutoksia..

Tuo kirja passasi myös -88 740:n vaihdelaatikon ohjeistukseen,
kirjasta uudempia versioita on jopa alle kympin ebaussa, jos sattuu kiinnostamaan..
Ohessa muutama kuva kirjasta aiheesta:

YT, Jarmop
Nyt ei näy kyllä kuvia. Mietin et mitä vaijereita on tarkoitus säätää, kun eihän sinne mene kuin se yksi vaijeri shifterilta jos en nyt ihan väärin muista. Tuntuis oudolta, että sillä vois jotenki sitä turbiinin lukkiutumisnopeutta säätää? (Kuvia odotellessa)
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.12.2023, 18:45
Racingrabbit:n Avatar
Racingrabbit Racingrabbit ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Sastamala
Viestit: 4.016
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Nyt ei näy kyllä kuvia. Mietin et mitä vaijereita on tarkoitus säätää, kun eihän sinne mene kuin se yksi vaijeri shifterilta jos en nyt ihan väärin muista. Tuntuis oudolta, että sillä vois jotenki sitä turbiinin lukkiutumisnopeutta säätää? (Kuvia odotellessa)
Kyllähän esimerkiksi ykkösdiscossa menee myös kickdown vaijeri.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.12.2023, 11:44
JuHem JuHem ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.01.05
Sijainti: Kuopio
Viestit: 47
Perusasetus

Kuvia ei tosiaan näy. En keksi minäkään, että miten vaihdekepin tai kickdown-vaijerin säädöillä pystyisi turbiinilukon kytkeytymiseen vaikuttaa, mutta jos onnistuu niin mielelläni kuulisin miten!

Nyt kun on projektin saanut liikenteeseen ja ajellut maantiellä niin tuo lukon kytkeytyminen saattuu juuri hankalasti maantiellä matkanopeudelle reilun 80km/h vauhtiin. Joutuu joko vähän turhan kovaa ajamaan pitääkseen lukon kytkettynä tai sitten se kytkeytyy ja aukeilee jatkuvasti mikä aiheuttaa ärsyttävää kierrosten vaihtelua ja kuluttaa vaihteistoa turhaan.

Nykyään ajatukset siirtyneet lähinnä perien välitysten muuttamiseen, mutta se taas maksaa ison kasan euroja joita ei muutenkaan liikaa ole. Se tosin varmaan auttaisi turbiinilukon lisäksi maastossa turhan herkkään kaasuun. Meinaa tulla epätasaisessa rytyytyksessä nykivää menoa.
__________________
Range Rover 3.9EFI -90
Subaru Forester -00, Subaru Outback -05 ja pari Saabia
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.12.2023, 13:00
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JuHem Näytä viesti
En keksi minäkään, että miten vaihdekepin tai kickdown-vaijerin säädöillä pystyisi turbiinilukon kytkeytymiseen vaikuttaa, mutta jos onnistuu niin mielelläni kuulisin miten!
Kick-down -vaijerin säädöllä vaikutetaan lähinnä vaihteen vaihtohetkeen, kiristämällä vaijeria nousee vaihtoajankohdan kierrosluku ylöspäin, ja samalla vaihtotapahtuma nopeutuu-terävöityy. Vaijeri aivan löysällä vaihtaa aiemmin kuin kireällä, samaten luistaa enemmän vaihtotilanteessa. Eli vähän pystyy pelaamaan, mutta ei mitenkään mahdottomasti, ja varsinkaan siten että aikaisemmin vaihtaisi isompaa (ja lukitsisi turbiinia). Täyshydraulisessa kun turbiininlukituskin tulee governorilta...

Jos haluaisi esim nelosen kytkeytymään aiemmin, jolloin turbiinilukkokin tulisi mukaan, tietääkseni ainoa tapa on saada painavampi luisti governorin venttiiliin, siihen joka osallistuu nelosen kytkeytymiseen. 4HP22 on tuolta osin kokematta, mutta pienempien etuvetoaskien eli 4HP14 ja 4HP18 kanssa noita luisteja vaihdettiin kun haluttiin passata vaihtoajankohtia paremmin omiin mieltymyksiin ja käyttöympäristöön sopiviksi. Täysmanuaalikäytön sai aikaan myös laittamalla venttiili governorin painelinjojen väliin, noissa kun oli huoltoliitännät painemittausta varten, niin nämä kaksi kanavaa kun yhdisti niin askissa oli se vaihde heti päällä mitä kepakosta pyydettiin, vaihdon nopeus muuttui sitten kaasun eli kickdownin mukaan...

Sähköohjattuun 4HP22 askiin on lukituksen pakko-ohjaus suht helposti tehtävissä, ja ainakin TD5 -koneinen Disco2 muuttui huomattavasti taloudellisemmaksi tuommoisen muutoksen kanssa...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rungon muuttaminen Gary Grand Tekniikka & Jutustelu 9 27.11.2020 14:10
Ostetaan ZF 4HP22 necotium O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 11.06.2012 23:02
Akselivälin muuttaminen HeikkiH Tekniikka & Jutustelu 10 09.08.2011 23:01
Ozi wpt tiedoston muuttaminen slipoveri Tekniikka & Jutustelu 15 07.02.2006 18:34
rengaskoon muuttaminen kirurgi Tekniikka & Jutustelu 2 16.12.2005 13:49


Sivu luotu: 11:44 (GMT +2).