Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.08.2020, 15:01
niinrento niinrento ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 20.11.17
Sijainti: Espoo
Viestit: 9
Perusasetus

Vetoautoa 2600kg kärrylle


Moi! Kysyn täältäkin, kun tuntuu että itseltä on ideat loppu. Lähipiirissä olisi kiinnostusta n. 10t€ vetoautoon, seuraavin kriteerein:
  • Dieselkone (kilsoja tulee >30tkm/v)
  • Automaattivaihteisto
  • Jatkuva neliveto (myös maantienopeuksissa, eikä mitään 2WD/4WD -tiloja)
  • Luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmä yllättäviä tilanteita varten
  • Ei ilmajousitusta (ylläpitokulut)
  • Matalamman pään ylläpitokulut

Varsinaisille maasto-ominaisuuksille ei ole mitään tarvetta, mutta harvempi farkku hinaa tuollaista 2600kg kärryä, joten käytännössä vaihtoehtoina on saksalaisia luksus-katumaastureita ja oikeampia maastureita muualta. Kartoittamiani vaihtoehtoja:
  • Audi Q7 (kallis ylläpitää)
  • BMW X5 (kallis ylläpitää)
  • Kia Sorento mk1 (ei jatkuvaa nelivetoa)
  • Jeep Grand Cherokee (huolestuttava ääritilannekäytös, luotettavuus epäilyttää)
  • Land Rover Discovery (saatavilla ilman ilmajousitusta, mutta silti kallis ylläpitää)
  • Mercedes-Benz ML (kallis ylläpitää)
  • Toyota Land Cruiser (alle 400tkm autoja ei pahemmin osu budjettiin)
  • Volkswagen Touareg (kallis ylläpitää)

Olenko missannut jotain? Grand Cherokee vaikuttaa muuten ihan asialliselta, mutta Jeepin maine ei ole kovin hyvä. Budjetin määrittelemän ikäiset saksalaiset ovat netistä luetun perusteella aikamoisia katastrofeja omistaa, sääli sinänsä kun esim. Touaregia on kehuttu erinomaiseksi vetoautoksi...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.08.2020, 17:11
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.392
Blog Entries: 5
Perusasetus

Discovery ja Range on hyviä vetoautoja, 3500kg saa vetää. Toki Defekin, siinä nyt on ainakin rautajouset, mutta 10k€ on tiukassa löytää.
Miksi ei ilmajousitusta? Ei ne estä vetämistä ja mukavat ajossa, eikä perä painu vaikka painoa koukussa.

1-sarjan Discot ja Classicci Rankut on sitten ihan vietereillä.

Ylläpito on kohtuu edullista kun tilaa osat UK:sta, ja vielä edullisempaa jos tusaa itse huollot ym.
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.08.2020, 17:22
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.071
Perusasetus

Pajero: https://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/9230174

Vaikka mieluummin ottaisin ite (Toyota-lasit kun on päässä) LC120:n. Mutta hintaerolla tekee jo vähän remonttia, eikä se Toitsukaan täysin huoleton/remonttivapaa ole enää noilla kilsoilla/tuossa iässä. Pajerot menee Toyotaa pienemmällä kulutuksellakin mikäli tarinat tosia.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.08.2020, 18:38
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Toyota-lasit mullakin, mutta kaverilla oli Nissan Pathfinder ja kesti pirun pitkään ilman remontteja. Lopulta turbo meni, mutta muuten oli vähävikanen yksilö.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.08.2020, 19:52
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.823
Perusasetus

Nissan/toyota/chevy/volvo/mitsubishi lasien läpi ku tulee maailmaa katottua ni tarvi vajaan vuos sitten halvan juurikin noi kriteerit täyttävän trailerin veturin ja tuli 2006 2.5crdi automaati kia sorento. Hiton hyvä peli toimii ku junanvessa, puhtia sais olla enenmän(170hv malli tai ohjelmointi) automaatti pelaa loistavasti ja hiljainen sisältä, joku vajaan 40tkm vuoteen työnnetty tolla nyt. 3000km lapin reissun talven työnsin meneen nelikko päällä sen ihmeemmin. Keskitasauspyörästö olis kyl hyvä keksintö tämmöiseen mut ilman on pärjätty kun vaan on hyvät nastarenkaat talveksi.

Ja ehdottomasti kannataa samantien laittaa 45mm korottava alusta iskareineen vakio alusta mun makuun vetelä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.08.2020, 21:25
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Mitä tarkoitat tolla jatkuvalla nelivedolla? Noista vaihtoehdoista aika harva vetää kokoajan molemmista päistä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.09.2020, 19:36
uteiN_H uteiN_H ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 03.09.17
Sijainti: Oahu, Honolulu. USA
Viestit: 834
Perusasetus

Jos fyffee löytyy.....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja niinrento Näytä viesti
Moi! Kysyn täältäkin, kun tuntuu että itseltä on ideat loppu. Lähipiirissä olisi kiinnostusta n. 10t€ vetoautoon, seuraavin kriteerein:
  • Dieselkone (kilsoja tulee >30tkm/v)
  • Automaattivaihteisto
  • Jatkuva neliveto (myös maantienopeuksissa, eikä mitään 2WD/4WD -tiloja)
  • Luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmä yllättäviä tilanteita varten
  • Ei ilmajousitusta (ylläpitokulut)
  • Matalamman pään ylläpitokulut

Varsinaisille maasto-ominaisuuksille ei ole mitään tarvetta, mutta harvempi farkku hinaa tuollaista 2600kg kärryä, joten käytännössä vaihtoehtoina on saksalaisia luksus-katumaastureita ja oikeampia maastureita muualta. Kartoittamiani vaihtoehtoja:
  • Audi Q7 (kallis ylläpitää)
  • BMW X5 (kallis ylläpitää)
  • Kia Sorento mk1 (ei jatkuvaa nelivetoa)
  • Jeep Grand Cherokee (huolestuttava ääritilannekäytös, luotettavuus epäilyttää)
  • Land Rover Discovery (saatavilla ilman ilmajousitusta, mutta silti kallis ylläpitää)
  • Mercedes-Benz ML (kallis ylläpitää)
  • Toyota Land Cruiser (alle 400tkm autoja ei pahemmin osu budjettiin)
  • Volkswagen Touareg (kallis ylläpitää)

Olenko missannut jotain? Grand Cherokee vaikuttaa muuten ihan asialliselta, mutta Jeepin maine ei ole kovin hyvä. Budjetin määrittelemän ikäiset saksalaiset ovat netistä luetun perusteella aikamoisia katastrofeja omistaa, sääli sinänsä kun esim. Touaregia on kehuttu erinomaiseksi vetoautoksi...
Nii lait vaik kymmen neekerpoikaa sitä vetään....

Mut silti mun ääni neliveto pakulle.....
Toimii moneen muuhunkin ku nahkoil istumiseen.....
Laihduta painoi.....100kg. tai heitä ne pakun takaloosteriin.....
Vaikka sulla olis se 2600 tai 2700kg kärry.
Pyydä vaaka paikalle jos tarpeen.....
2500kg vanhemmis T5. En oo varma mut uudemmist 2800kg taitaa löytyy vetopainot. Viisaammat vahvistakoon.
Parempii kun paskemmat hlö autot.
Näkee hyvin, turvallinen vaikka ohitella ku näkee matalien kattojen yli....
Riippu tehoist.
Menee vaik kuoermalava sisään jos sivuun avautivil ovil...
JNE.....
Pitkään menee 3250mm pitkä kelkkakin pienel modauksel. Etusukset etupenkkien alle.

Ja moderauksen takii hävii taikasanat VW T5 tai T6 4Motion...... 5- tai 6v manuaali.....
DSG tai automaatti vetoautoksi..... on kuin verta kaivais nenästä. Ne ei kelpaa käytettyinä kenellekkään....
Joihin remppa maksaa......Liikaa.....Toimii ehkä takuu ajan, jos sitäkään......
Eikä oo mun mielestä edes toiminta varmoi vetohommiin....
DSG voi toimii moottoritiellä, ei missään muualla.

Momentin muutimel....maastoauto mettäs mitä mukavin mitä voi olla, oiken suojattuna .

Mitä svidduu......
Ollaanko venäjällä.

Viimeksi muokannut uteiN_H : 10.09.2020 20:58
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.09.2020, 20:01
paikkatakki paikkatakki ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.10.06
Sijainti: Oulun seutu
Viestit: 59
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja niinrento Näytä viesti
Moi! Kysyn täältäkin, kun tuntuu että itseltä on ideat loppu. Lähipiirissä olisi kiinnostusta n. 10t€ vetoautoon, seuraavin kriteerein:
  • Dieselkone (kilsoja tulee >30tkm/v)
  • Automaattivaihteisto
  • Jatkuva neliveto (myös maantienopeuksissa, eikä mitään 2WD/4WD -tiloja)
  • Luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmä yllättäviä tilanteita varten
  • Ei ilmajousitusta (ylläpitokulut)
  • Matalamman pään ylläpitokulut

Varsinaisille maasto-ominaisuuksille ei ole mitään tarvetta, mutta harvempi farkku hinaa tuollaista 2600kg kärryä, joten käytännössä vaihtoehtoina on saksalaisia luksus-katumaastureita ja oikeampia maastureita muualta. Kartoittamiani vaihtoehtoja:
  • Audi Q7 (kallis ylläpitää)
  • BMW X5 (kallis ylläpitää)
  • Kia Sorento mk1 (ei jatkuvaa nelivetoa)
  • Jeep Grand Cherokee (huolestuttava ääritilannekäytös, luotettavuus epäilyttää)
  • Land Rover Discovery (saatavilla ilman ilmajousitusta, mutta silti kallis ylläpitää)
  • Mercedes-Benz ML (kallis ylläpitää)
  • Toyota Land Cruiser (alle 400tkm autoja ei pahemmin osu budjettiin)
  • Volkswagen Touareg (kallis ylläpitää)

Olenko missannut jotain? Grand Cherokee vaikuttaa muuten ihan asialliselta, mutta Jeepin maine ei ole kovin hyvä. Budjetin määrittelemän ikäiset saksalaiset ovat netistä luetun perusteella aikamoisia katastrofeja omistaa, sääli sinänsä kun esim. Touaregia on kehuttu erinomaiseksi vetoautoksi...
Mitä tarkoitat tuolla "kallis ylläpitää" termillä esim tuon BMW:n kohdalla? Eikö kaikki tuon kokoluokan autot ole kalliita ylläpitää siinä mielessä, että jokaisen verot on likipitäen tonnin/vuosi? Vakuutusten hinnassa ei suurta eroa sitten voi ainakaan täysillä bonuksilla olla.

Kymppitonnilla ei taida saada kuin ensimmäisen korimallin (E53) X5:sen, mutta nehän onkin sitten tosi hyviä autoja. Ilmajousia ei näissä ole, ellei ole erikseen uutena tilattu. Moottori on yksi BMW:n parhaita dieseleitä (M57N), jonka suurimmat huolenaiheet ovat vain apulaitteissa. Samaa moottoriahan on käytetty myös Range Roverissa. E53 Faceliftissä on jo xdrive-neliveto ja ZF:n vaihdelaatikko, jonka ainoa murhe on venttilikoneiston solenoidit. Alkavat jossain vaiheessa jumitteleen, mutta korjaamiseen ei tarvi ottaa vaihdelaatikkoa irti. Vanhempien malline GM-vaihdelaatikossa on ollut sitten muitakin murheita, ja semmoiset välttäisi ainakin itse.

E53 korista X5:sta ostaessa ottaisin budjetissa huomioon sen verran, että ostaisin eteen ja taakse kaikki tukivarret ja puslat laadukkaina osina (esim Lemförder), ellei ole varmaa tietoa, että ne on vastikään vaihdettu. Nuo kun laittaa kerralla kaikki, niin alustan nivelissä ei ole seuraavaan 250tkm:iin korjattavaa. Halvoilla osilla taas käy niin että ne on väljät ennen seuraavaa katsastusta.

Ainoa vaan, että E53 korisen X5:sen vetopaino ei ihan ole sitä 2500 kg:ta. tuossa meidän auton otteessa näyttää lukevan jarrullisena 2300kg.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.11.2020, 14:11
niinrento niinrento ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 20.11.17
Sijainti: Espoo
Viestit: 9
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja paikkatakki Näytä viesti
Mitä tarkoitat tuolla "kallis ylläpitää" termillä esim tuon BMW:n kohdalla? Eikö kaikki tuon kokoluokan autot ole kalliita ylläpitää siinä mielessä, että jokaisen verot on likipitäen tonnin/vuosi? Vakuutusten hinnassa ei suurta eroa sitten voi ainakaan täysillä bonuksilla olla.

Kymppitonnilla ei taida saada kuin ensimmäisen korimallin (E53) X5:sen, mutta nehän onkin sitten tosi hyviä autoja. Ilmajousia ei näissä ole, ellei ole erikseen uutena tilattu. Moottori on yksi BMW:n parhaita dieseleitä (M57N), jonka suurimmat huolenaiheet ovat vain apulaitteissa. Samaa moottoriahan on käytetty myös Range Roverissa. E53 Faceliftissä on jo xdrive-neliveto ja ZF:n vaihdelaatikko, jonka ainoa murhe on venttilikoneiston solenoidit. Alkavat jossain vaiheessa jumitteleen, mutta korjaamiseen ei tarvi ottaa vaihdelaatikkoa irti. Vanhempien malline GM-vaihdelaatikossa on ollut sitten muitakin murheita, ja semmoiset välttäisi ainakin itse.

E53 korista X5:sta ostaessa ottaisin budjetissa huomioon sen verran, että ostaisin eteen ja taakse kaikki tukivarret ja puslat laadukkaina osina (esim Lemförder), ellei ole varmaa tietoa, että ne on vastikään vaihdettu. Nuo kun laittaa kerralla kaikki, niin alustan nivelissä ei ole seuraavaan 250tkm:iin korjattavaa. Halvoilla osilla taas käy niin että ne on väljät ennen seuraavaa katsastusta.

Ainoa vaan, että E53 korisen X5:sen vetopaino ei ihan ole sitä 2500 kg:ta. tuossa meidän auton otteessa näyttää lukevan jarrullisena 2300kg.
Tarkoitan ilmaantuvia ongelmia ja niiden korjausta. Meillä ei ole perheessä automekaanikkoja saati tarvittavia työtiloja, ja tuollainen BMW menee mielestäni ikävästi sanottuna harrasteautokategoriaan. Eikä se vetomassakaan riitä edes paperilla. Parempi että vetomassa (ja sen myötä voimansiirto, jäähdytys, jarrut, yms) on sen verran ylimitoitettu, ettei se toistuvasti perässä oleva kärry ole aivan ylärajalla.

Touaregiakin vilkaistiin, ja löytyyhän siitäkin netistä muutama anekdootti miten vähän on ollut ongelmia. Vastaavasti löytyy pilvin pimein niitä joilla ongelmia on jatkuvalla syötöllä...jopa Volkswageniin erikoistunut liike suositteli välttämään mallia (vaikka kysyin faceliftatusta 3.0 TDI:stä, jota pidetään "parhaana" Touaregina).

Etsiskely saatiin lopulta päätökseen; alkuperäinen budjetti ylittyi ja mallin hyvän maineen myötä perheeseen tuli pari päivää sitten ketjussakin ehdotettu 4. sukupolven Pajero (NT) jokseenkin kaikilla varusteilla sekä hyvällä historialla.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.11.2020, 16:06
sirrom sirrom ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 20.05.14
Sijainti: uusimaa
Viestit: 268
Perusasetus

Toivottavasti ketjunaloittaja kirjoittaa tulevaisuudessakin ja kertoo millainen helmi tuli ostettua tai paljonko siihen on kulutettu aikaa korjaamolla.
Luulisi että on kaikin puolin järkevä osto kun niin paljon saa olla ei saa olla ei voi ja niin päin pois on käyty läpi.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
vetoauto


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Parkkipaikkaa kärrylle 12.-14.9 Helsingin ympäristössä? ssuvik Chit-Chat 9 04.09.2013 11:36


Sivu luotu: 06:22 (GMT +2).