![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Dacia Duster 2020 nelivetoOnko tönkkö/jäykkä ? Onko keskitasauspyörästöä ? myyjät ei tiedä.....
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Eli auto-asennossa on kuin Niva, ja pakotetussa nelivedossa on kuin Jimny nelivedolla ?
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Täh?
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Niin, Heguli sano jotta Dusterissa on keskitasauspyörästö.
Lada Nivassani oli keskitasauspyörästö, ja siinä lukko. Suzuki Jimnyssäni ei ollut keskitasauspyörästöä, eli oli "jäykkä" neliveto kytkettäessä. Eli haluaisin tietää, kun Dusterin auto-asento kytkee tarvittaessa nelívedon, onko se silloin "jäykkä" neliveto ? ? Pakotettu neliveto-asento on ilmeisesti "jäykkä" neliveto. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Korjaus edelliseen, lienee sittenkin uusi nelivetosysteemi Dustereissa. Eli perusasetuksena ovat etuvetoisia (2WD) ja kun kytkee nelivedon asentoon AUTO, jakaa systeemi momenttia taakse tarpeen mukaan. Asennossa 4WD neliveto lukittuu, eli on se kuuluisa jäykkä tai tönkkö. AUTO asennolla siis voi ajella kelillä kuin kelillä, ei ole jäykkä neliveto.
__________________
Tumpula Racing Team |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tosiaan kunniamaininta lootan välityksistä, siis vanhemmissa ainakin. Kroatiassa ajeltiin tommosella ja kiva oli kurvaills vuoristossa kun sopivia vaihteita oli muitakin kun 1ja2...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#9
|
|||
|
|||
![]()
No onko se Dacia Duster nelivedolla minun seuraava autoni ? Lada Niva (uusi) oli mielestäni kaikin puolin hyvä auto, ja hyvä ajettava, vaan oli 18 kuukauden aikana 6 kk korjaamon pukilla. Suzuki Jimny oli muuten mukava, vaan häiritsi kun suoralla tiellä painoi kaasua, ja perä tunki eteen. Ja aina sai pähkäillä, jotta saako ajaa nelivedolla. Ja nelivetokin oli tönkkö sellainen. Nelivetoa olen kaipaillut eniten silloin, kun olen käsivinssillä kiskonut autoani jäistä mäkeä ylös. Ja viiden metrin jälkeen kelannut vinssin, ja kiskonut uudelleen. Ja toivonut, jotta auto pysyy sillä aikaa paikoillaan.
Korvaako se Dusterin ykkösvaihde alennusvaihde ykkösen ? |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Jimny ja Duster on vähän eriluokan pelejä. Jimnyllä nyt voi vähän rankempaa offia harrastaa. Mut Dusterilla en lähtisi sitä tekemään. Ihan vaan kun se pohjakin on täysin suojaamaton. Mutta jos idea on mennä jotain metsäautoteitä niin mikä ettei. Se ykkönen on lyhyt. Itse lähden yleensä 2-vaihteella liikenteeseen. En usko, että se ihan niin lyhyt ykkönen on kuin Suzukissa jakolaatikon kera, mutta Suzukiin kun laittaa isompaa rengasta niin sit ollaan aika samassa välityksessä. Kyllä sillä jonkin asteen offia voi harrastella. Mut voi olla, että kytkintä joutuu hieman käytteleen. Tuollaisen Dusterin voi muuten myös korottaa melko edukkaasti. 1.5-2" korotus maksaa n.150€. Itselle asentelin korotussarjan. Nousi tasan 5cm alkuperäiseen nähden. Alkuperäisen pituiset iskarit pidin, koska ne rajoittaa sitten tuota ulosjoustoa, ettei vetarit irtoile tai tule muuta ongelmaa
![]() Neliveto toimii niin, että oletuksena etuveto. Tarvittaessa voimaa taakse. Nelivedon voi lukita myös 50/50. Tämä nelivedon lukitus lähtee pois päältä automaattisesti kun ylität 80 vauhdin. Luistonesto hoitaa puuttuvat akselilukot. Toimii yllättävän hienosti. Mikäli ajelee tuolla automaattisella nelivedolla niin itsellä ainakin pari kertaa se on sekoillut huolella. Se saattaa vetää vain keulasta vaikka pitäs voimaa mennä taakse. Lisäksi mittaristoon voi tulla kaikenlaisia kummia herjoja. Näitä ei ole tullut jos ennen offailuja laittaa lukitun nelivedon päälle ja ottaa luistoneston pois. Silti se luistonesto hoitaa ne akselilukitukset. Pelkän etuvedonkin voi valita, mutta en tiedä mitä ihmeen hyötyä siitä on? Kardaani sun muut vetarit pyörii edelleen siellä mukana niin ei siitä tule minkäänlaista polttoaineensäästöä. Yllättävän hienosti tuo Dusteri kyllä maastossa kulkee. Kaikenlaista offipalikkaa on myös hyvin saatavilla. Mikäli nyt yhtään enemmän offailee niin melkein kannattaa jollain tapaa se pohja panssaroida. Se on täysin suojaamaton. Enkä usko edes kardaanin kestävän osumia, koska se on niin hepposta kamaa. Se ei nimittäin kovin paljon painanut. Tosin eipä tuo koko autokaan paljoa paina. Reilu 1300kg. Rengastusta ei sitten kovin paljoa voi muuttaa. Sitä en tiedä miten tuossa uudessa mallissa menee. Mut vanhemmassa vakiona 215/65-16 ja käytännössä suurin mahdollinen koko on 215/70-16. Mikäli vielä suurempaa meinaa niin sitten alat modaileen edestä peltiä sisäänpäin. Takana kyllä mahtuu pyöriin isompaakin. Mutta isomman renkaan myötä taas ne välitykset kärsii. Mikäli päädyt tuollaisen uuden tai tuoreen mallin ostoon niin laita takaovien kohdalle siihen pyöränkotelon pullistuksiin jotkin muovikalvot. Hienosti nimittäin iän myötä se saa kunnon hiekkakylvyn. Eikä auta edes roiskeläpät. Muovikalvon myötä maalipinta pysyy kunnossa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Dacia Duster maastouttaminen | Borg | Tekniikka & Jutustelu | 50 | 22.07.2025 19:59 |
Ladoga 2020 06.-14.06.2020 | Kynnapas | Tapahtumat | 1 | 22.04.2020 20:16 |
Myyty Dacia Duster mk1 kulmavaihde/jakovaihteisto | kenppi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 05.09.2019 10:40 |
Myyty BF Goodrich Mud Terrain KM2 + vanteet (dacia duster) myyty | Juischi | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 03.12.2018 21:07 |
Myydään Dacia Duster moottoritilan tiiviste | Heguli | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 07.11.2017 05:39 |