Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.02.2020, 03:09
Jimny2010 Jimny2010 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.04.15
Sijainti: Turku Suomi
Viestit: 72
Perusasetus

Dacia Duster 2020 neliveto


Onko tönkkö/jäykkä ? Onko keskitasauspyörästöä ? myyjät ei tiedä.....

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.02.2020, 11:43
Jimny2010 Jimny2010 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.04.15
Sijainti: Turku Suomi
Viestit: 72
Perusasetus

Eli auto-asennossa on kuin Niva, ja pakotetussa nelivedossa on kuin Jimny nelivedolla ?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.02.2020, 21:32
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.043
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jimny2010 Näytä viesti
Eli auto-asennossa on kuin Niva, ja pakotetussa nelivedossa on kuin Jimny nelivedolla ?
Täh?
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.02.2020, 02:39
Jimny2010 Jimny2010 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.04.15
Sijainti: Turku Suomi
Viestit: 72
Perusasetus

Niin, Heguli sano jotta Dusterissa on keskitasauspyörästö.

Lada Nivassani oli keskitasauspyörästö, ja siinä lukko.
Suzuki Jimnyssäni ei ollut keskitasauspyörästöä, eli oli "jäykkä" neliveto kytkettäessä.

Eli haluaisin tietää, kun Dusterin auto-asento kytkee tarvittaessa nelívedon, onko se silloin "jäykkä" neliveto ? ?

Pakotettu neliveto-asento on ilmeisesti "jäykkä" neliveto.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.02.2020, 07:49
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Korjaus edelliseen, lienee sittenkin uusi nelivetosysteemi Dustereissa. Eli perusasetuksena ovat etuvetoisia (2WD) ja kun kytkee nelivedon asentoon AUTO, jakaa systeemi momenttia taakse tarpeen mukaan. Asennossa 4WD neliveto lukittuu, eli on se kuuluisa jäykkä tai tönkkö. AUTO asennolla siis voi ajella kelillä kuin kelillä, ei ole jäykkä neliveto.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.02.2020, 08:17
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Korjaus edelliseen, lienee sittenkin uusi nelivetosysteemi Dustereissa. Eli perusasetuksena ovat etuvetoisia (2WD) ja kun kytkee nelivedon asentoon AUTO, jakaa systeemi momenttia taakse tarpeen mukaan. Asennossa 4WD neliveto lukittuu, eli on se kuuluisa jäykkä tai tönkkö. AUTO asennolla siis voi ajella kelillä kuin kelillä, ei ole jäykkä neliveto.
Tuommosia nuo vanhemmatkin lienee.

Tosiaan kunniamaininta lootan välityksistä, siis vanhemmissa ainakin. Kroatiassa ajeltiin tommosella ja kiva oli kurvaills vuoristossa kun sopivia vaihteita oli muitakin kun 1ja2...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.03.2020, 19:09
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
100% lukittava keskitasauspyörästö, ei jakovaihteistoa mutta ykkösvaihteen välitys on aika lyhyt.
Pieni korjaus - on siinä jakovaihteisto oltava kun kerran on neliveto, mutta ei alennusvaihteistoa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.03.2020, 06:03
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Pieni korjaus - on siinä jakovaihteisto oltava kun kerran on neliveto, mutta ei alennusvaihteistoa
Jep, tässä topicissa meni kyllä kaikki maailman puurot ja vellit multa sekaisin. Ehkä pitäis olla vastailematta mihinkään ennen kun vähän miettii mistä puhutaan.....
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 06.03.2020, 02:29
Jimny2010 Jimny2010 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.04.15
Sijainti: Turku Suomi
Viestit: 72
Perusasetus

No onko se Dacia Duster nelivedolla minun seuraava autoni ? Lada Niva (uusi) oli mielestäni kaikin puolin hyvä auto, ja hyvä ajettava, vaan oli 18 kuukauden aikana 6 kk korjaamon pukilla. Suzuki Jimny oli muuten mukava, vaan häiritsi kun suoralla tiellä painoi kaasua, ja perä tunki eteen. Ja aina sai pähkäillä, jotta saako ajaa nelivedolla. Ja nelivetokin oli tönkkö sellainen. Nelivetoa olen kaipaillut eniten silloin, kun olen käsivinssillä kiskonut autoani jäistä mäkeä ylös. Ja viiden metrin jälkeen kelannut vinssin, ja kiskonut uudelleen. Ja toivonut, jotta auto pysyy sillä aikaa paikoillaan.
Korvaako se Dusterin ykkösvaihde alennusvaihde ykkösen ?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 06.03.2020, 06:17
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.043
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jimny2010 Näytä viesti
Korvaako se Dusterin ykkösvaihde alennusvaihde ykkösen ?
No tokkopa se nyt aivan niin lyhyt on.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 09.03.2020, 10:21
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Jimny ja Duster on vähän eriluokan pelejä. Jimnyllä nyt voi vähän rankempaa offia harrastaa. Mut Dusterilla en lähtisi sitä tekemään. Ihan vaan kun se pohjakin on täysin suojaamaton. Mutta jos idea on mennä jotain metsäautoteitä niin mikä ettei. Se ykkönen on lyhyt. Itse lähden yleensä 2-vaihteella liikenteeseen. En usko, että se ihan niin lyhyt ykkönen on kuin Suzukissa jakolaatikon kera, mutta Suzukiin kun laittaa isompaa rengasta niin sit ollaan aika samassa välityksessä. Kyllä sillä jonkin asteen offia voi harrastella. Mut voi olla, että kytkintä joutuu hieman käytteleen. Tuollaisen Dusterin voi muuten myös korottaa melko edukkaasti. 1.5-2" korotus maksaa n.150€. Itselle asentelin korotussarjan. Nousi tasan 5cm alkuperäiseen nähden. Alkuperäisen pituiset iskarit pidin, koska ne rajoittaa sitten tuota ulosjoustoa, ettei vetarit irtoile tai tule muuta ongelmaa

Neliveto toimii niin, että oletuksena etuveto. Tarvittaessa voimaa taakse. Nelivedon voi lukita myös 50/50. Tämä nelivedon lukitus lähtee pois päältä automaattisesti kun ylität 80 vauhdin. Luistonesto hoitaa puuttuvat akselilukot. Toimii yllättävän hienosti. Mikäli ajelee tuolla automaattisella nelivedolla niin itsellä ainakin pari kertaa se on sekoillut huolella. Se saattaa vetää vain keulasta vaikka pitäs voimaa mennä taakse. Lisäksi mittaristoon voi tulla kaikenlaisia kummia herjoja. Näitä ei ole tullut jos ennen offailuja laittaa lukitun nelivedon päälle ja ottaa luistoneston pois. Silti se luistonesto hoitaa ne akselilukitukset. Pelkän etuvedonkin voi valita, mutta en tiedä mitä ihmeen hyötyä siitä on? Kardaani sun muut vetarit pyörii edelleen siellä mukana niin ei siitä tule minkäänlaista polttoaineensäästöä. Yllättävän hienosti tuo Dusteri kyllä maastossa kulkee. Kaikenlaista offipalikkaa on myös hyvin saatavilla. Mikäli nyt yhtään enemmän offailee niin melkein kannattaa jollain tapaa se pohja panssaroida. Se on täysin suojaamaton. Enkä usko edes kardaanin kestävän osumia, koska se on niin hepposta kamaa. Se ei nimittäin kovin paljon painanut. Tosin eipä tuo koko autokaan paljoa paina. Reilu 1300kg. Rengastusta ei sitten kovin paljoa voi muuttaa. Sitä en tiedä miten tuossa uudessa mallissa menee. Mut vanhemmassa vakiona 215/65-16 ja käytännössä suurin mahdollinen koko on 215/70-16. Mikäli vielä suurempaa meinaa niin sitten alat modaileen edestä peltiä sisäänpäin. Takana kyllä mahtuu pyöriin isompaakin. Mutta isomman renkaan myötä taas ne välitykset kärsii.

Mikäli päädyt tuollaisen uuden tai tuoreen mallin ostoon niin laita takaovien kohdalle siihen pyöränkotelon pullistuksiin jotkin muovikalvot. Hienosti nimittäin iän myötä se saa kunnon hiekkakylvyn. Eikä auta edes roiskeläpät. Muovikalvon myötä maalipinta pysyy kunnossa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Dacia Duster maastouttaminen Borg Tekniikka & Jutustelu 50 22.07.2025 19:59
Ladoga 2020 06.-14.06.2020 Kynnapas Tapahtumat 1 22.04.2020 20:16
Myyty Dacia Duster mk1 kulmavaihde/jakovaihteisto kenppi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 05.09.2019 10:40
Myyty BF Goodrich Mud Terrain KM2 + vanteet (dacia duster) myyty Juischi O/M/V Renkaat ja vanteet 0 03.12.2018 21:07
Myydään Dacia Duster moottoritilan tiiviste Heguli O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 07.11.2017 05:39


Sivu luotu: 17:30 (GMT +2).