Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.02.2020, 21:43
AH AH ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 03.01.11
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 1.027
Perusasetus

Trukkipiikkien oikaisu, kokemuksia?


Miten trukkipiikit oikaistaan oikein? Onko takomon hommia, vai onnistuuko isolla prässillä?
Kyseessä on pyöräkuormaajan piikit, arviolta 5000kg sorkat ja taipumakohta n.300mm tyvestä kärkeä kohti


Viimeksi muokannut AH : 26.02.2020 10:47
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.02.2020, 09:53
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Moro. Prässillä tai muulla väkivaltaisella konstilla kylmänä oikominen ei auta, palaa takaisin kieroon kun seuraavan kerran nostaa jotain painavaa. Kokeiltu on moneen kertaan vuoden vanhoihin 6t piikkeihin ja lopuksi piti ostaa uudet.

Ei tiedetty silloin mitää poppaskonsteja, ne on varmasti tarpeen.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.02.2020, 10:08
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AH-poraus Näytä viesti
Miten trukkipiikit oikaistaan oikein? Onko takomon hommia, vai onnistuuko isolla prässillä?
Kyseessä on pyöräkuormaajan piikit, arviolta 5000kg sorkat ja pieni taipuma molemmissa n.300mm tyvestä kärkeä kohti
Millä mittapuulla 300mm taipuma on pieni? Meillä ainakin menee piikit hylkyyn jos niistä lohkeaa päästä yhtään isompi pala tai jos vaikkapa 32-tonnia nostavan piikkikoneen ~2,5 metriä pitkät piikit on taipuneet reilummin kuin muutaman sentin.

Miten ne ylipäätään saa noin solmuun? En nyt äkkiseltään muista milloin meillä viimeksi olisi piikkejä edes taipunut pikkukoneista (3000kg nostokyky) tai isommistakaan (15t-32t) - ja ne saa oikeasti aikamoista rankaisua osakseen päivittäin. Erikokoisia koneita on käytössä yli 30 kpl.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.02.2020, 10:46
AH AH ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 03.01.11
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 1.027
Perusasetus

Joo, kirjoitin hieman epäselvästi, taipumakohta on n. 300mm tyvestä
Itse taipumaa en ole vielä tarkemmin mittaillut, sen verran että silmällä juuri huomaa, piti tulla itsellä Volvo BM LM218 piikeiksi, omat ku on niin lyhkäset, mutta tuli hommattua jatkopiikit. Siihen hommaan ei olisi tarvinnu oikoa.
Siihen en pysty vastaamaan missä, miten ja kuka nuota on käyttänyt

Viimeksi muokannut AH : 26.02.2020 11:07
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.02.2020, 11:02
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.046
Perusasetus

Eiköhän offroadjouni kohta meille kerro että eipäs suoristella.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.02.2020, 11:15
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Joskus asiaa selvittelin ja ei oonistunut. Kyseessä oli Kyrön takomon 5T piikit ja vääntäminen on helppoa ei tarvi kuin sopivasti piikin kärki maahan ja nostoa sorapohjalla. Asvaltilla ei tuota ongelmaa ole
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.02.2020, 11:35
AH AH ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 03.01.11
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 1.027
Perusasetus

Tämähän selvis sitten helpolla, kiitos!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.02.2020, 19:49
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.476
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Eiköhän offroadjouni kohta meille kerro että eipäs suoristella.
Ööö, jaa että mitä? En ole ikinä nähnytkään vääntyneitä trukkipiikkejä, joten en nyt keksi että mikä rooli minulla on tässä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.02.2020, 20:54
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.046
Red face

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Ööö, jaa että mitä? En ole ikinä nähnytkään vääntyneitä trukkipiikkejä, joten en nyt keksi että mikä rooli minulla on tässä.
Sori! Nyt meni nimimerkki hätäisen avatar muistikuvan mukaan. Kenellä on KIRKKAANpunainen Wrangleri avattaressa? Häntä tarkoitin...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.02.2020, 21:01
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Olin 90-luvun alussa paperitehtaassa töisissä. Samaan firmaan kuului myös saha. Siellä oli trukkeinen Kalmar ja pari Valmettia. Nostokyvyltään taisivat olla 16 tonnia?

Kerran toisesta Valmetista repesi akseliputki, pyörän navan vierestä. Toinen paripyörä oli reilusti kallellaan. Mulla sopi sormet repeämästä sisälle. Kuski ajoi trukin muutaman kilometrin verstaalle. Hiukan oli pyörännapa kuuma. Paikallinen teräsrakennus/konepaja/korjaamo haki akselin trukin alta pois, hitsasi sen ja laittoi takaisin. Sahan kuskit ponnistivat etuakselia, nostivat niin ison taakan että takarenkaat olivat metriä korkealla. Siitä vielä renkuttivat edes-taas, ja näyttivät peukaloa. Niin kauan kuin olin siellä töissä, niin hitsaus kesti, enkä jälkeenpäinkään siitä mitään kuullut.

Seuraavaksi (muistaakseni) samasta trukista meni toinen piikki tyvestä poikki. En muista piikkien pituutta, pirun pitkät, ja noin 20 cm leveät. Taas kävi sama paja hakemassa piikit. Omistaja jutteli, kuinka paljon pitää piikeille ottaa "ennakkoa" ennen hitsausta. Taisi hänen mukaan piikkien kärki nousta hitsauksessa puoli metriä? Heillä oli oikein laskenta taulukkokin hommaan. Puolen viikon jälkeen piikit tulivat takaisin. Hieman hullut sahan kuskit taas ponnistivat piikkejä. Perä keikkui jälleen ilmassa kun revittiin sen mikä koneet antoivat. Tämäkin kesti, enkä siitäkään kuullut mitään, vaikka baarissa ex-työkavereiden kanssa muutaman kerran keskikaljaa ryystettiin, samalla "koneita korjaten".
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Peltivanteen lommon oikaisu Gravedigger Tekniikka & Jutustelu 25 11.05.2015 23:20
Dieselin kannen oikaisu mikkocap Tekniikka & Jutustelu 7 28.09.2012 16:50
S:lle vääntyneiden lehtijousien oikaisu? bluevan Tekniikka & Jutustelu 6 01.11.2011 21:52
l-200 kokemuksia Tekniikka & Jutustelu 5 07.04.2007 06:28
KOKEMUKSIA ? Tekniikka & Jutustelu 1 22.02.2006 09:10


Sivu luotu: 09:04 (GMT +2).