![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Napalukkojen vaikutus polttoaineen kulutukseenEli runnerissani on ""kiinteät navat""? Eli niissä ei ole sitä väännettävää lukkoa.... ajattelin että laittaisin manuaali navat... vaikuttaakohan se polttoaineem kulutukseen... voi tarjota lukkoja mikäli on ylimääräsiä jääny
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Hä?
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Käytännössä ei mainittavaa muutosta polttoaine kulutukseen, voi jopa alkaa kuluttamaan enemmän.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ajattelin vaan kun tällähetkellä vetarit pyörii mukana ja perä myös... jos laitan napalukot niin perähän ei pyöri joka taas vaikuttaa polttoaineenkulutukseen.. tiiä sitten... kuitenkaan kyse ei ole automaatti navoista vaan tämä ADD perä
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Joskus hj:ssä ainakin huomas heti kun pyöräytti navat auki.. huilas keveämmin
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Add katkasee toisen vetarin, mutta kun rengas pyörii niin pyörii myös molemmat vetarit
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
En kyllä käsitä miten se voi enempi alkaa kuluttaa jos manuaalinavoilla ajaa free asennossa...
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
110 Hiluxin napikset käy heittämällä. Umpilaipat muuten lojuu vieläkin tallin lattialla, saa ken haluaa. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Juurikin se apparinpuolen poskilaipan neulalaakeri on kovilla, kun se rullaa kokoajan. itellä kanssa kahdessa eri perässä se on antanu varmaan sentin sentin klappia puolen miljoonan ajokilometrin jälkeen. Perässä on pysyny ihme kyllä öljyt sisällä.
Napikset varmaan vähentäs sen kulumista, mutta ite oilin sen verran mukavuudenhaluinen, etten vittiny napiksia lähtee kääntelemään lumihangessa, kun nelivedon sai kytkettyä hytistä. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
No ainakin noissa meikäläisen rotiskoissa on huomannut aika selkeänkin eron, kun käy aika-ajoin vääntelemässä noita napalukkoja auki-asentoon..
Eli ensimmäinen on nuo voimansiirron äänet.. Vaikka tuossa HoJossa -ja Hiluksissakin- on ihan kohtalaisen timmit etukardaanit, niin se rolinan määrä napalukot kytkettynä takaveto päällä ajettaessa on aika selkeä. Napalukot kun vääntää auki, niin loppuu ne ylimääräiset rollotukset. Sitten on se toinen juttu, eli kulutus. Hieman vajaan litran verran on kulutusero HJssa napalukot kytkettynä, verrattuna siihen, että ne on käynyt avaamassa.. Eli saa sillä pientä säästöä polttoainepuolellekin, kun irrottaa navat etuperän romuista. Hiluxissa en ole kulutuksia mittaillut, mutta luulisin sen löpöpumpun vievän kaikessa tehottomuudessaan jo hieman reilun litran satkulle, jos napalukot pitää kiinni-asennossa.
__________________
Minulla on huonoja ja hyviä uutisia.. Huonot uutiset on ne, että täällä ei ole mitään muuta syötävää, kuin poronpaskaa.. Hyvät uutiset on ne, että sitä paskaa on paljon. -Reino Hiltunen, Koe-eläinpuisto |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Niin, en tiiä voiko hoojiitä tai hiluksia verrata runneriin, kun ei siellä runnerissakaan etuperä eikä kardaani pyöri takavedolla. Runnerissa kojelaudan nappulasta painaminen vasta sitä auton kiertämistä ja napiksien pyörittelyä.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Miten helvetin huonossa kunnossa voimalinjan pitää olla, että pelkkä takaveto päällä ajaessa huomaa eron jos etupäässä pyörii kaikki rojut vs. pelkät renkaat? En nyt vaan ymmärrä..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainauksia Wikipediasta: Teknisesti ensimmäisen sukupolven 4Runner perustui lavamalli Toyota Hiluxiin. Moottorit ja vaihteisto olivat samat, samoin runko ja akselit. Mallivuodelle 1990 4Runnerissa esiteltiin huomattavat muutokset Tekniikkapuolella ei muutoksia ollut tapahtunut. Moottorit ja vaihteistot olivat yhteiset Hiluxin kanssa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Toyota_4Runner englanninkielisessä versiossa hieman laajemmin aiheesta: https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_4Runner |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Nelivedolla ajamisen vaikutus kulutukseen | Nerd-O | Chit-Chat | 14 | 10.12.2014 00:14 |
Napalukkojen "voitelu" | MKLa | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 12.09.2014 08:05 |
Napalukkojen voitelu | TARO59 | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 03.11.2013 23:52 |
napalukkojen vaihto | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 25.05.2010 19:23 |
Mailien vaikutus | Jonnny | Vuosimallit 1984-1996 | 9 | 28.02.2004 15:19 |