![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Mistä akunkengät ja päävirtakatkaisin?Mistä olette löytäneet hyviä akunkenkiä, joihin voisi kytkeä lisäksi vinssin kaapelit? Lisäksi vinkkiä mistä löytyis sopiva päävirtakatkaisin. Käsittääkseni vinssiin pitää laittaa plussapuolelle, ainakin tuo ComeUp 6000 näyttää siltä, että se maadoittaa vinssin rungostakin maihin eli miinusjohtoon ei vaikuta katkaisinta laittaa. Muuten laittaisin --puolelle. Kun plus puolelle laittaa, niin eikö se pitäisi olla aika järeä, ettei se muodostu "tulpaksi". Ajattelin, että 1000A riittävä, vai minkämoista olette käyttäneet? Lisäksi jos laittais toisen päävirtakatkaisimen auton muille sähköille (riittäis varmaan pienempikin). Se tulis miinuspuolelle, mutta mutta kuten tuosta kuvasta näkyy, että mulla tulee Suzukissa lataus suoraan laturin kahdesta B+ johdoista akulle (nuo kaksi paksumpaa punaista johtoa +napaan).Niin eikö siinä käy niin, että vaikka miinuksen katkaisee, niin kone ei sammu kun laturi pukkaa virtaa ja laturi maadottaa itsensä runkoon? Tuo miinuskatkaisin ois helppo toteuttaa, kiinnitys tulipeltiin tms. ja lisäksi vaijeri T-kahvalla sisälle. Mutta mistä nuita löytyy? Ja mikä se olis paras ratkaisu tuohon päävirtakatkaisin ongelmaan?
__________________
Kyllä tuosta Toyotalla yli mennään, ku menin minä siitä talvella yli Lynxilläkin! |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tän tyylinen kenkä on yksi vaihtoehto, saa useamman kaapelin lattaliittimillä kiinni:
http://www.ikh.fi/Sahkotarvikkeet/GA...LIITIN_BLISTER Miinuspuolelle ei voi laittaa heikompaa päävirtakatkaisijaa koska samaa virtaa sielläkin kulkee. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tuohan vois olla ihan hyvä, kaapelin päihin lattaliittimet ja päällekkäin mutterin alle. Tiedä sitten tuleeko miten virtahävikkiä. Joo, se taitaa pitää sitten se miinuspuoli unohtaa, sillä jos kaks päävirtakytkintä laittaa niin liitoksissa virtahäviöitä. Eli yks plus puolelle, jonka kautta kaikki virta, myös auton virrat tai sitten vain pelkästään vinssille. Mietitään ja kuunnellaan ehdotuksia.
__________________
Kyllä tuosta Toyotalla yli mennään, ku menin minä siitä talvella yli Lynxilläkin! |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Cupariputkea 3 - 4cm pätkä joka sopii naftisti kaapelin ( pää tietty kuorittu ) päälle. Pää vaikka vasaralla kasaan ja sopiva reikä poralla. Loppu hifistely omalla tyylillä. Kohtuu helposti halpoja liittimiä.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tuolla olen kertonut mielipiteeni miten kannattaa tehdä -> http://forums.offipalsta.com/showpos...&postcount=240 . Kuvan akkukenkä on ihan ok näköinen, itselläni on samankaltaisia käytössä.
Edit: Tuosta päävirtakatkaisija -> http://www.motonet.fi/fi/tuote/48204...in-24V250A-iso tai sitten jos haluat parempilaatuista niin http://www.motonet.fi/fi/tuote/38692...ax-32V--450Amp . Minulla on tuo halvempi kestänyt suht rajua käyttöä useamman vuoden, joten mielestäni se on ihan hyvä sekin. Viimeksi muokannut offroadjouni : 30.12.2015 23:05 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Unohda kupariputki patentit ja osta niitä oikeita päitä ja tämä http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...in-2000019420/
Tai oikeestaa? Tolla taitais puristuu se kupari putkikin hyvin. Akkukenkien laadussa on valtava ero. Menee laatu hinnan kanssa yksiin. En suosittele halvimpia. Jostakin syystä ne kun pääsevät hapettumaan niin ovat hetkessä murusina koko napa. Ja halvimmissa on niin rosoinen valu että kontakti on kyseenalainen. Jostain kun saisi sellasia vanhan ajan kokonaan lyijysiä? Kenkiä. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Itse meinasin tehdä pellistä tuommoisen telineen pellistä (Kuva). Kahdella pääkatkaisijalla tulee. Toinen pelkästään vinssille, joka sais olla aina auki kun ei vinssiä tarvi ja toinen muille sähköille (plus-kaapeli). Laturin johdot menee suoraan akulle, eli kun päävirtakatkaisijasta sammuttaa, niin sytytysvirta katkeaa kuten myös kaasuttimen magneettiventtiili sulkeutuu (Hitachin kaasutin Nissan Sunnysta). Sen mitä auto sammuttuaan pyörii niin laturi pukkaa loppu virrat akkuun. Ainoa on, että virta saattaa vielä kulkeutua järjestelmässä laturin herätevirtajohdon kautta. Siinä on kyllä latauksen merkkivalo siinä johdossa, mutta jaksaako se 3W hehku polttaa sen virran? Telineen alle kumimatto jos kaapeli irtoaa liittimestä. Liittimen liitoksiin pv-katkaisijalle kumiset napasuojat, joita ainakin moottorikelkan akuissa on. Tuossa versiossa ois lyhyet kaapeloinnit. Taakse pelti johon tulee vaijerit(kuoret) kiinni. Tuohon ei kovin korkeaa telinettä mahdu kun on renkaille tehty tilaa rankasti ja sisälokari korkealla. Itsellä sen verran kokemusta nuista pv-katkaisimista on, että 13 mm kiintoavain on apukuskin jalkatilassa akun kenkiä varten. Eli miten se on eristyksen kanssa nuissa pv-katkaisijoissa kun tarkoitus tehdä reiät peltiin, joihon upottaa ne katkaisijat ja johdot sitten alapuolelle liittimiin. Kai nuo kiinnitys onnistuu suoraan peltiin ettei siihenkin eristystä tarvi.
__________________
Kyllä tuosta Toyotalla yli mennään, ku menin minä siitä talvella yli Lynxilläkin! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
2544 actros päävirtakatkaisin | SamiN | Chit-Chat | 3 | 10.01.2015 13:37 |
Mistä kunnon akunkengät?/ Jauhantaa kaapeloinneista. | JJ90 | Tekniikka & Jutustelu | 34 | 06.02.2012 21:37 |
Valokuitu ja mediamuunnin mistä??? | SoSo | Chit-Chat | 10 | 19.10.2006 00:01 |
Asentakaa Volvoihin päävirtakatkaisin !! | finvalp | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 19.06.2006 13:34 |
Mistä hyvät ja halvat levikkeet? | p3ku | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 14.01.2006 01:38 |