![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Akut konttiin. Perusasioita jne.Elikkä homman nimi on pistää tuon pajeron akut konttiin, kun eivät konehuoneessa mahdu enää olemaan. Asiaan ! Eli siis naruiksi akuilta startille olisi suunnitteilla 70 mm2 kaapelit. Startilta sitten vielä johdot laturiin ja auton muille sähkölaitteille. Johtoa tulee aika paljon, koska auto on pitkää mallia ja akut tulevat sinne aivan takaluukun tuntumaan. Mielipiteitä saa esittää johtojen riittävyydestä mahdollisen vinssin kannssa? Ettei sitten tarttisi heti ruveta vaihtamaan. ![]() Sitten toisena juttuna, ne ketkä on akkuja konttiin pistänyt, niin oletteko käyttäneet sulakkeita ? Lähinnä riittävä sulakkeen koko kiinnostaisi, kun kyseessä kuitenkin on tämmöinen "maasto" ja vielä diesel auto. Näin ehdotuksena 300 A sulake per johto ? Kiinnitys luonnollisesti mallia tukeva, eli DIY peti 3 mm pellistä ja siihen sitten joku panta ratkaisu. Kotelointi tulee vanerista. Tuuletuskin luultavasti piisaa, kun on nämät pahvit sieltä luukun seinistä poistettu. Sieltä olisi kanava sitten takavolle ja sitämyöten pihalle. Vinkit, neuvot, mielipiteet ja esimerkit omista toteutuksista on tervetulleita, eikä tässä tarinoinnissa oikeastaan muuta pointtia ollutkaan, kuin saada yhteisön hyväksyntä. ![]() Edit: sulake asiaa hiukan ajatelleena, ja erinäisten foorumien mutuilua lukeneena. Tulin kyllä nyt siihen tulokseen, etten kyllä laita niihin sulaketta. Mutta jos jollain sellainen siellä on ja se todellakin pysyy myös startatessa paukkumatta, niin asia on teityst vähän eri.
Viimeksi muokannut M4x4 : 24.02.2015 02:53 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Itellä vähän sama homma. Nyt kontissa kuorkin about +200ah akku mutta tarkotus vaihtaa pienempään tai kahteen pieneen. Budjetti akuille noin 200e eli 1 kpl 140ah tai 2kpl 70ah suunniteltu ( kotelo jää myös melko pieneksi että akun koko ratkaisee myös ). Riittääkö nuo? Perus käyttöä siis maastossa eli vinssailua ja vähän kieroksia. Laturi vaihdetaan isompaan kun tienpäähän tulee nykyinen. Ja nuo kaapeleiden paksuudet kiinnostaa myös. Hiukan lainasin topicia mutta jos tämän alle saisi kaiken tarpeellisen tiedon akkujen konttiin siirrosta ilman väittelyä sähkökielellä.
![]() Viimeksi muokannut hitoy : 24.02.2015 07:25 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Itsellä ainakin 12 voltin invertterikytkennöissä suurin haaste on ollut saada kulkemaan suuri virta mahdollisimman vähin häviöin. Sulakehomma on jäänyt vähemmälle huomiolle ja huomio ollut enempi kaapelien suojaamisessa ja kytkentöjen laadussa.
Jos löytyy jotain hyvää esimerkkiä vaikka kuvin kuinka suuria sulakkeita kytketään kunnolla, voi ideasta ottaa mallia. Sulakkeethan toimii kunnolla vain jos virtaa pääsee kulkemaan tarpeeksi. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Miksi sinne pitäis vetää johtoja, yksi plussa riittää, vedät sen maan sinne taakse koriin ja runkoon, sitä on ihan turha sinne konehuoneeseen kiskoa kontista. Kunnon suojakuoreen ja jos haluat niin mahd iso sulake akun päähän, sillä jos 70mm2 menee oikoseen niin se hehkuu siellä jonkin aikaa.
Viimeksi muokannut bj45lava : 24.02.2015 09:41 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
En näe järkee laittaa sulakkeita.
Ennemmin sijoittasin kunnon päävirta kytkimeen akun viereen. Siitä kytkimestä voi sitte kuskin paikalle tai ulkopuolelle vetää laukasu vaijerin niinku ralliautoissa on.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan! ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tuossa omassa tapauksessa on siis tarkoitus tosiaan vetää 1 plussajohto per akku.
Tämä siksi, kun matka on aika pitkä, ja siellä keulilla olisi tarkoitus olla semmoinen vinssi vara. Maa sitten tosiaankin mahdollisimman lyhkäisellä pätkällä koriin. Mutta tämä sulakeasia. Perjaatteessa sulake olisi aina hyvä olla, mutta tuolla netin syövereissä väitetään esimerkiksi seuraavaa: " ei mene katsastuksesta läpi ilman sulaketta " " mikään sulake ei kestä startin virtoja " " tehtaalta lähtiessä kaikissa autoissa on pääsulake ennen starttia " ( ei muuten varmasti pidä paikkaansa ![]() Tämmöiset aiheutti kyllä vähän yön pimeinä tunteina, niitä niinsanottuja villejä pohdintoja aiheesta. Mutta tässä tulin siihen tulokseen, että perjaatteessa, jos laitan sinne sellaiset sulakkeet, mitkä sitten kestää sitä starttailua ja vinssailua 30 asteen pakkasessa, niin mahtaakohan semmoinen sitten enää paukkua vaikka vähän katkennut johdin raastaisi runkoon. ![]() Tietysti 2 x 300A sulake vois jotain jo vähän kestääkkin, mutta sitten johtimen katketessa sulake ei ole enää kuin sen 300 A. Silloin sen on tietysti tarkoituskin palaa. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Johtimien riittävyyteen on olemassa laskukaavat, ainoa asia jossa mielipiteellä voi olla merkitystä on siinä kuinka paljon hyväksyy jännitehäviötä
![]() Sulakkeet aiheuttaa jännitehäviötä liitoksien ja johdinta pienemmän läpileikkauksen takia. Ja johtimia laskettaessa koko piiri pitää ynnätä, eli koko kierros plusnavasta miinusnapaan. Tästä päästään siihen että yksi hehtaakaapeli miinuksesta koriin ei välttis ole hyvä koska maakaapelin kiinnityspiste korissa voi tulla pullonkaulaksi. Pelkässä starttikäytössä ei ole niin justiinsa mutta vinssille virtaa viedessä sattaa pullonkaula pahimmillaan punottaa.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Pitkissä vedoissa tulee häviöitä pakosti, kuten RAK kirjoittikin, se pitää sit vaan hyväksyä. Jos ei nyt ihan virtakiskoa vedä auton halki
![]() Seitenkymppinen kaapeli riittänee tuossa tarpeessa. Huomioitava myös auton jännite, joka vaikuttaa oleellisesti kaapeleiden paksuuteen. Sulaketta en missään nimessä laittaisi, ensinnäkin sen olisi oltava niin järeä että sen "toimiminen" vikatilanteessa olisi erittäin epäluotettavaa. Ts. sanoen kun kaapeli vähän nirhautuu runkopeltiä vasten, niin se ei riittäne sitä ylimitoitettua sulaketta polttamaan, vaan saattaa se öljynen autopelti syttyä, tai ne akut tulla silmille. Toki se palaisi jos tulisi suora oikosulku, esim. startin päästä. Mitoitus sulakkeelle on vaan äärimmäisen vaikeaa tässäkin tapauksessa. Ja sit tullaan siihen että kaikki ylimääräiset liitokset pluskaapelissa, ovat ensinnäkin riski ja toiseksi tuottavat häviöitä. Tai sit ainakiiin kunnon tarvikkeet siihen, eli lainaisin verkkovirtapuolen kahvasulakkeita terminaaleineen, että tulisi jämäkät liitokset ja tarpeeks jämäkät sulakkeet. Enpä ole yhtään katsuria tavannu ketä olisi kiinnostanut edes teoriassa sähköpuolen asiat, joten se väite on täyttä puppua ![]() Sulakkeen sijaan kannattaa panostaa tosiaan kunnon päävirtakytkimeen, ja se miinuskaapeliin (pääsääntöisesti). Jos tarvii radio tai muu muistivirtaa, niin päävirtakytkimen napojen väliin 5A sulake hyppyjohdoilla. Vikatilanteessa (tai päävirtakytkin auki startattaessa) tämä palaa vilauksessa. Ja sit kannattaa panostaa kunnollisiin läpivienteihin, eli sitä kumia tms sinne pellinreunoihin väliin. Samoin kaapeliliitokset kunnon kaapelikengillä, ja se maattopiste tosiaan valita silleensä ettei ihan ohkasimman pellinlirpakkeen reunassa ole ![]() Muutaman räjähtäneen akun nähneenä, yhden kokeneena kannattaa hieman myös panostaa siihen akkulaatikkoon. Siinä on ohut pelti mutkalla ja vanerit palasina ku akku oikeesti lähtee. Onneks ei mullekkaan mitään tullu, selkään vähän happoa lenti mut mut.. Pelottava tilanne. Toivottavasti tästä sepustuksesta on jotain apua? Ja nää oli tälleensä sähkärin papereilla aateltuna, ja kokemuksen höystämänä ![]() |
![]() |
Luokat |
akku, konttiin |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Toyota 22R moottorin-yläpää/Imusarja/öljypohja jne jne | SERMAX | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 14.04.2014 10:02 |
Ostetaan hakusessa halpa maasturi tai lava-auto. esim pajero, patrol, pick up jne jne | Razzi | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 05.02.2013 18:08 |
Hiluxiin akut | H4lkku | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 13.12.2012 08:09 |
AKUT | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 25.02.2007 22:59 | |
bertan akut | ahku | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 22.11.2005 01:41 |