Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.01.2015, 08:46
Tume_T Tume_T ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 02.01.14
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 21
Perusasetus

Ylläpitolaturi


Jo jonkinaikaa ollut mielessä laitella ylläpitolaturit autoihin. Pääkäyttiksen (eli vaimon auto) virkaa toteuttavaan Avensikseen suunnittelin Defan laturia, sen kun saisi näppärästi lohkolämppärin piuhoihin kiinni ja tuohon omaan jalostuvaan käyttikseen Delicaan aloin suunnitella tommoista Ctekin polaria, kytkettynä lämppärin sisäpistokkeesta kiinteästi akulle.

Nyt vaan heräsi pari kysymystä.

Onkos porukalla kokemusta tuosta Defan laturista,löytynee pariakin eri tehoista mallia:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/45494...uri-1204-4A12V
http://www.motonet.fi/fi/tuote/45494...ulaturi-10A12V

Ja sitten toi Ctek:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/45554...50-Polar-12V5A
ja tällä kiinni akkuun:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/45552...engasliittimet

Tuossa aloin mietiskelemään semmoista, että kuinkahan laturit käyttäytyy jos/kun auto tulee käynnistettyä lämppärinpiuha kytkettynä. Joskus pari vanhaa laturia saanut "käräytettyä", kun on tullut väännettyä autoa käyntiin hauenleukojen ollessa kiinni akussa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.01.2015, 10:07
Teme74:n Avatar
Teme74 Teme74 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.11
Sijainti: Salo/Pertteli
Viestit: 882
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tume_T Näytä viesti
Jo jonkinaikaa ollut mielessä laitella ylläpitolaturit autoihin. Pääkäyttiksen (eli vaimon auto) virkaa toteuttavaan Avensikseen suunnittelin Defan laturia, sen kun saisi näppärästi lohkolämppärin piuhoihin kiinni ja tuohon omaan jalostuvaan käyttikseen Delicaan aloin suunnitella tommoista Ctekin polaria, kytkettynä lämppärin sisäpistokkeesta kiinteästi akulle.

Nyt vaan heräsi pari kysymystä.

Onkos porukalla kokemusta tuosta Defan laturista,löytynee pariakin eri tehoista mallia:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/45494...uri-1204-4A12V
http://www.motonet.fi/fi/tuote/45494...ulaturi-10A12V

Ja sitten toi Ctek:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/45554...50-Polar-12V5A
ja tällä kiinni akkuun:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/45552...engasliittimet

Tuossa aloin mietiskelemään semmoista, että kuinkahan laturit käyttäytyy jos/kun auto tulee käynnistettyä lämppärinpiuha kytkettynä. Joskus pari vanhaa laturia saanut "käräytettyä", kun on tullut väännettyä autoa käyntiin hauenleukojen ollessa kiinni akussa.
Ostin itselleni tuon saman Ctecin. Näin muutaman latauksen kokemuksella tuntuu hyvältä ostokselta. Nuo rengasliittimet olivat paketissa mukana.
__________________
____________________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.01.2015, 11:27
Tume_T Tume_T ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 02.01.14
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 21
Perusasetus

Juu tosiaankin se jäi mainitsematta, että tuo Ctek itseltäkin jo löytyy ja samoin nuo rengasliittimet. Hyvin on pelannut normaali latauksia tehdessä ja on tuolla pari vanhaa akkuakin saatu onnistuneesti elvyteltyä.

Tuossa vaan mietityttää tuo, että miten käy laturille jos se on kytkettynä akkuun ja verkkovirtaan silloin kun autoa käynnistää. Että meneekö johonkin suojaus/vikatilaan ja kuittautuuko automaattisesti.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.01.2015, 11:52
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

Sama laturi... heh suunniteltu arktisiin oloihin piuhat on kyllä kaikkee muuta ihan tönkköjä paskoja
Kyl mul ainaki mönkiäs on nii et lyön käymää sit laturi irti ja penkki kii ja menoks. Aina se jatkaa hommia ku lyö taas laturin piuhan kiinni.
Rengasliittimet kiinteesti akus ja sil omal liittimel aina kii / irti.
Ei oo tarvinu mode nappii koskea.
__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.01.2015, 13:33
TARO59 TARO59 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.07.13
Sijainti: porvoo
Viestit: 162
Perusasetus

Miten on vakuutuksen laita jos käyttää ctek tai joku muu merkkinen "irrallinen" laturi.
Tarkoitan sillä jos auto on taloyhtiön parkkipaikalla tolpassa kiinni ja syttyy palamaan niin?
Eihän defojen tai muiden asennuksessakaan saa tehdä omia kytkentöjä vaan on käytettävä defan tai muu merkkisten liittimiä haaroja ym.
Tarkistakaa jos on muiden autojen lähellä lämpenemässä ettei jää maksumieheksi!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.01.2015, 13:53
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

Mulla on totkessa tuommonen defa mutta vanhempi 3a tehonen.
Hyvin se pellaa ja auttaa käynnistyksissä ku jännite on korkiampi. Varmasti akun ikää pidentää huomattavasti ku ei niin tyhjänä seiso.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.01.2015, 08:45
Tume_T Tume_T ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 02.01.14
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 21
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TARO59 Näytä viesti
Miten on vakuutuksen laita jos käyttää ctek tai joku muu merkkinen "irrallinen" laturi.
Tarkoitan sillä jos auto on taloyhtiön parkkipaikalla tolpassa kiinni ja syttyy palamaan niin?
Eihän defojen tai muiden asennuksessakaan saa tehdä omia kytkentöjä vaan on käytettävä defan tai muu merkkisten liittimiä haaroja ym.
Tarkistakaa jos on muiden autojen lähellä lämpenemässä ettei jää maksumieheksi!
Jaa-a...
Toisaalta, jos lataa akkua (siis ilman mitään lohkolämppäriä) ja akkulaturi sytyttää auton palamaan tai jos auton sisätilalämppäri sytyttää auton palamaan niin mikähän silloin on vakuutusyhtiön kanta asiasta.

Tuota Ctekin kytkentää siis ajattelin siten, että sähkö sille otetaan sisätilalämppärin pistorasiasta. Eli tuo lohkolämppäri kaapelointi pysyisi alkuperäisenä ilman omia virityksiä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty defa DA 450020 ylläpitolaturi 2x4WD O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 03.03.2014 15:25
24V YLLÄPITOLATURI, MISTÄ KOHTUU HINTAAN? HZJ73 Tekniikka & Jutustelu 18 18.03.2013 09:14


Sivu luotu: 21:33 (GMT +2).