![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() YlläpitolaturiJo jonkinaikaa ollut mielessä laitella ylläpitolaturit autoihin. Pääkäyttiksen (eli vaimon auto) virkaa toteuttavaan Avensikseen suunnittelin Defan laturia, sen kun saisi näppärästi lohkolämppärin piuhoihin kiinni ja tuohon omaan jalostuvaan käyttikseen Delicaan aloin suunnitella tommoista Ctekin polaria, kytkettynä lämppärin sisäpistokkeesta kiinteästi akulle. Nyt vaan heräsi pari kysymystä. Onkos porukalla kokemusta tuosta Defan laturista,löytynee pariakin eri tehoista mallia: http://www.motonet.fi/fi/tuote/45494...uri-1204-4A12V http://www.motonet.fi/fi/tuote/45494...ulaturi-10A12V Ja sitten toi Ctek: http://www.motonet.fi/fi/tuote/45554...50-Polar-12V5A ja tällä kiinni akkuun: http://www.motonet.fi/fi/tuote/45552...engasliittimet Tuossa aloin mietiskelemään semmoista, että kuinkahan laturit käyttäytyy jos/kun auto tulee käynnistettyä lämppärinpiuha kytkettynä. Joskus pari vanhaa laturia saanut "käräytettyä", kun on tullut väännettyä autoa käyntiin hauenleukojen ollessa kiinni akussa.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
____________________________ Harbor Cruisers |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Juu tosiaankin se jäi mainitsematta, että tuo Ctek itseltäkin jo löytyy ja samoin nuo rengasliittimet. Hyvin on pelannut normaali latauksia tehdessä ja on tuolla pari vanhaa akkuakin saatu onnistuneesti elvyteltyä.
Tuossa vaan mietityttää tuo, että miten käy laturille jos se on kytkettynä akkuun ja verkkovirtaan silloin kun autoa käynnistää. Että meneekö johonkin suojaus/vikatilaan ja kuittautuuko automaattisesti. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Sama laturi... heh suunniteltu arktisiin oloihin piuhat on kyllä kaikkee muuta ihan tönkköjä paskoja
Kyl mul ainaki mönkiäs on nii et lyön käymää sit laturi irti ja penkki kii ja menoks. Aina se jatkaa hommia ku lyö taas laturin piuhan kiinni. Rengasliittimet kiinteesti akus ja sil omal liittimel aina kii / irti. Ei oo tarvinu mode nappii koskea.
__________________
PäHäMa Pamaas SLCK Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980 Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982 Ex. Suzuki Jimny 2006 Ex. Toyota Landcruiser RJ70 Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981 Ex. Hilux LN65 Ex. Volvo C303 Ex. Hilux LN65 Ex. Suzuki 413 Ex. Range 3.5L +hj akselit Ex. L200 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Miten on vakuutuksen laita jos käyttää ctek tai joku muu merkkinen "irrallinen" laturi.
Tarkoitan sillä jos auto on taloyhtiön parkkipaikalla tolpassa kiinni ja syttyy palamaan niin? Eihän defojen tai muiden asennuksessakaan saa tehdä omia kytkentöjä vaan on käytettävä defan tai muu merkkisten liittimiä haaroja ym. Tarkistakaa jos on muiden autojen lähellä lämpenemässä ettei jää maksumieheksi! |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on totkessa tuommonen defa mutta vanhempi 3a tehonen.
Hyvin se pellaa ja auttaa käynnistyksissä ku jännite on korkiampi. Varmasti akun ikää pidentää huomattavasti ku ei niin tyhjänä seiso.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan! ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Toisaalta, jos lataa akkua (siis ilman mitään lohkolämppäriä) ja akkulaturi sytyttää auton palamaan tai jos auton sisätilalämppäri sytyttää auton palamaan niin mikähän silloin on vakuutusyhtiön kanta asiasta. Tuota Ctekin kytkentää siis ajattelin siten, että sähkö sille otetaan sisätilalämppärin pistorasiasta. Eli tuo lohkolämppäri kaapelointi pysyisi alkuperäisenä ilman omia virityksiä. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty defa DA 450020 ylläpitolaturi | 2x4WD | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 03.03.2014 15:25 |
24V YLLÄPITOLATURI, MISTÄ KOHTUU HINTAAN? | HZJ73 | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 18.03.2013 09:14 |