Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.11.2014, 13:22
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.876
Perusasetus

Jarrujen ilmauslaite


Ajattelin investoida laatuun ja käydä Biltemasta hakemassa hienon jarrujen ilmauslaitteen. Vielä kun tuo hintakin on kohdillaan. Ei tuota niin usein tarvi että viitsisi jonkun 100e laitteen ostaa sitä varten. Tuolla vaan saisi ilmeisesti yksin vaihdettua nesteet kohtuu helposti.

http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Mo...slaite-191531/

Onko mitään ideaa miten tuo laite toimii? Oletettavasti tuo letku laitetaan ilmausruuviin kiinni, ruuvi avataan ja painetaan tuosta kahvasta. Sen jälkeen se kait imee nesteet tuohon säiliöön? Mutta jos vanhat nesteet on oletettavasti n.10v vanhoja niin kannattaako jokainen kulma käydä erikseen läpi ensin imemässä tyhjäksi vai kannattaako alkaa vaan täyttään suoraan uutta tavaraa? En tie saako tuolla edes järjestelmää tyhjäksi ja onko siitä edes mitään hyötyä.

Jotenkin veikkaan että se toimii muutaman vaihdon ja sitten se on rikki..

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.11.2014, 13:50
Reetu:n Avatar
Reetu Reetu ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland.
Viestit: 3.536
Perusasetus

Paineilmalla toimii, eli letku kahvan persiisee ja menoks...
__________________
RUMARACING Esla T4
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.11.2014, 14:02
NKH:n Avatar
NKH NKH ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.04
Sijainti: Pälkäne, Finland.
Viestit: 1.685
Perusasetus

Jarrunesteen vaihto alipaineimijän kanssa.

Imase ensimmäisenä säiliö tyhjäksi, täytä uudella nesteellä. Sitten käyt joka nurkan vuorollaan läpi ja imet niin kauan kunnes tulee puhdasta nestettä nipasta.
Älä päästä säiliöö tyhjäksi ettei ime ilmaa järjestelmään.
Jos ABS-jarrut niin suorita operaatio virrat päällä.
__________________
ATV Off-Road Racing Team - ATVP Tonnikeijut >>> www.facebook.com/atvptonnikeijut <<< Tykkää, tökkää ja jaa - määkin tykkään!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.11.2014, 14:59
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Tuo linkin laitehan tarvii kompuran kaverikseen, mutta sellainen vielä halvempi ilman kompuraa toimiva malli: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...uslaite-19146/ toimii myös yksin tehtynä alipaineventtiilin avulla. Kytkee ton kiinni ja painelee jarrua ja lisää välillä nestettä säiliöön. Kun uutta nestettä tullut läpi, niin kirraa ilmaruuvin kiinni.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.11.2014, 17:39
samisami2:n Avatar
samisami2 samisami2 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.12.04
Sijainti: Vilppula, Finland.
Viestit: 3.891
Perusasetus

Itse ostin just viikko sitten vastaavan. Takajarru rempan tein ja kaikki nesteet oli pois putkista kun täytyi tehdä uudet päät syliterien päähän. Uudet nesteet sisään niin että ilmaus ruuvit auki takaa. Nesteet meni ihan omalla painollaan putkiin.
Toiselta puolelta oli jäänyt sylinterille tuleva jarruputki huonosti kiinni ja ilmauslaitteella koko ajan pientä kuplaa nesteen seassa. Nestettä ei kumminkaan vuotanut kun olin pumpannut polkimella paineet putkiin.
Ohjeessa kannu on ilmausnipan alapuolella, mutta itse parhaan tuloksen sain kun nostin kannun niin että nesteet meni koko ajan ylämäkeen. Jos kannu oli lattialla ja vaikka letku tuli renkaan takaa suoraan ylöspäin niin ei imenyt kunnolla.

Näin jälkeen päin miksi ei ole ennen tullut ostettua. Niin paljon helpompaa ja siistimpää tuolla on touhuta.

Viimeksi muokannut samisami2 : 27.11.2014 17:44
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.11.2014, 17:54
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Tuollainen kompuralla toimiva alipainepumppu on pitänyt itsekin ostaa, vaikuttaisi ihan kätevältä vermeeltä. Noita takaiskuventtiilillisiä pumppaa-poljinta-itse-systeemit on tuntuneet olevan ihan susia..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.11.2014, 07:10
hutikka:n Avatar
hutikka hutikka ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.09
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.216
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja samisami2 Näytä viesti
Saattaa sylkeä poistoilman mukana vähän jarrunestettä joten ei kannata töhöttää auton kylkeä vasten.
Töissä imasen tolla isoimmat ilmat pois ja perinteisellä ilmauksella kaverin kanssa loput.Tarvis varmaan ostaa moinen omaankin talliin.
__________________
==================================
Mitä isommat renkaat,sitä pitempi matka hakea traktori.


PäHäMa
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 28.11.2014, 07:48
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.876
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Tuo linkin laitehan tarvii kompuran kaverikseen, mutta sellainen vielä halvempi ilman kompuraa toimiva malli: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...uslaite-19146/ toimii myös yksin tehtynä alipaineventtiilin avulla.
Totta. Tuokin sieltä löytyy ja sitä meinasin ensin. Mut kuulemma tuo malli ei ole kovin kehuttava. Muutama tuttu oli tuon hankkinut. Letku kuulemma irtoilee aina. Noh. Sama vika voi olla tuossa toisessakin mallissa. Laittaa jonkun letkukiristimen vaan niin kyllä ne paikallaan pysyy. Eikä tuo vajaa 20e nyt kovin paha hinta ole tuosta laitteesta. Onhan se hieno kun voi paineilmaa tuollaiseen käyttää Kävin sit eilen sen ostamassa. Viikonloppuna tulee sitten kokeiltua kuinka toimii. Jos on helppo käyttää niin ehkä noihin autoihin voisi hieman useammin vaihdella jarrunesteitä. Ne kun tuppaa aina jäädä vaihtamatta.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.11.2014, 10:41
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.383
Blog Entries: 5
Perusasetus

Mulla on kans toi ekassa viestissä kysytty laite jo hyllyssä odotellut jonkun aikaa...ilmeisesti "soiva peli" siis, kunhan kerkee aloittamaan jarrurempat taas...
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 27.11.2014, 17:37
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja NKH Näytä viesti
Älä päästä säiliöö tyhjäksi ettei ime ilmaa järjestelmään.
Jos ABS-jarrut niin suorita operaatio virrat päällä.
Tarkentaisin, että ABS- jarrullisessa (ainakaan kaikissa) ei ole mitään väliä onko virrat päällä vai ei, mutta on EHDOTTOMAN tärkeää että ABS- yksikkö ei ime sisäänsä ilmaa. Useimmissa ABS- autoissa jos abs- moduulin sisälle menee ilmaa, täytyy sen jälkeen käydä putiikissa viitillä missä on laite joka ymmärtää ko. ABS- yksikön sielunelämän päälle. Ne ilmat kun ei tule laitteesta yleensä ulos ilman ko. toimenpidettä.

Tosin ihan normijarruillakin on syytä huolehtia ettei pääsylinteriin pääse ilmaa, voi muuten joutua ilmaamaan senkin.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Tuo linkin laitehan tarvii kompuran kaverikseen, mutta sellainen vielä halvempi ilman kompuraa toimiva malli: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...uslaite-19146/ toimii myös yksin tehtynä alipaineventtiilin avulla. Kytkee ton kiinni ja painelee jarrua ja lisää välillä nestettä säiliöön. Kun uutta nestettä tullut läpi, niin kirraa ilmaruuvin kiinni.
Tuota olen koittanut, mutta ihan sama mitenpäin takaiskuventtiili oli niin ei sillä ainakaan ilmoja saanut systeemistä pois Suulla imien takaiskuventtiili kyllä pelitti, että mikä lie oli sitten syynä kun ei toiminut varsinaisessa operaatiossa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Patrollin jarrujen säätö Tolu Tekniikka & Jutustelu 10 15.09.2014 08:11
c202 jarrujen osat jomppe86 Tekniikka & Jutustelu 2 26.05.2014 15:52
c303 jarrujen ilmaus Jerppa Tekniikka & Jutustelu 1 17.01.2014 22:39
Paineilmakäyttöinen jarrujen ilmauslaite Puska-suska Tekniikka & Jutustelu 16 07.03.2011 23:49
HoJon jarrujen ilmaus Nalle Tekniikka & Jutustelu 32 18.01.2005 23:18


Sivu luotu: 17:18 (GMT +2).