Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jarrujen ilmauslaite (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=130045)

Nerd-O 27.11.2014 13:22

Jarrujen ilmauslaite
 
Ajattelin investoida laatuun ja käydä Biltemasta hakemassa hienon jarrujen ilmauslaitteen. Vielä kun tuo hintakin on kohdillaan. Ei tuota niin usein tarvi että viitsisi jonkun 100e laitteen ostaa sitä varten. Tuolla vaan saisi ilmeisesti yksin vaihdettua nesteet kohtuu helposti.

http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Mo...slaite-191531/

Onko mitään ideaa miten tuo laite toimii? Oletettavasti tuo letku laitetaan ilmausruuviin kiinni, ruuvi avataan ja painetaan tuosta kahvasta. Sen jälkeen se kait imee nesteet tuohon säiliöön? Mutta jos vanhat nesteet on oletettavasti n.10v vanhoja niin kannattaako jokainen kulma käydä erikseen läpi ensin imemässä tyhjäksi vai kannattaako alkaa vaan täyttään suoraan uutta tavaraa? En tie saako tuolla edes järjestelmää tyhjäksi ja onko siitä edes mitään hyötyä.

Jotenkin veikkaan että se toimii muutaman vaihdon ja sitten se on rikki..

Reetu 27.11.2014 13:50

Paineilmalla toimii, eli letku kahvan persiisee ja menoks...

NKH 27.11.2014 14:02

Jarrunesteen vaihto alipaineimijän kanssa.

Imase ensimmäisenä säiliö tyhjäksi, täytä uudella nesteellä. Sitten käyt joka nurkan vuorollaan läpi ja imet niin kauan kunnes tulee puhdasta nestettä nipasta.
Älä päästä säiliöö tyhjäksi ettei ime ilmaa järjestelmään.
Jos ABS-jarrut niin suorita operaatio virrat päällä.

Hessu888 27.11.2014 14:59

Tuo linkin laitehan tarvii kompuran kaverikseen, mutta sellainen vielä halvempi ilman kompuraa toimiva malli: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...uslaite-19146/ toimii myös yksin tehtynä alipaineventtiilin avulla. Kytkee ton kiinni ja painelee jarrua ja lisää välillä nestettä säiliöön. Kun uutta nestettä tullut läpi, niin kirraa ilmaruuvin kiinni.

Timo_L 27.11.2014 17:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja NKH (Viesti 1181020)
Älä päästä säiliöö tyhjäksi ettei ime ilmaa järjestelmään.
Jos ABS-jarrut niin suorita operaatio virrat päällä.

Tarkentaisin, että ABS- jarrullisessa (ainakaan kaikissa) ei ole mitään väliä onko virrat päällä vai ei, mutta on EHDOTTOMAN tärkeää että ABS- yksikkö ei ime sisäänsä ilmaa. Useimmissa ABS- autoissa jos abs- moduulin sisälle menee ilmaa, täytyy sen jälkeen käydä putiikissa viitillä missä on laite joka ymmärtää ko. ABS- yksikön sielunelämän päälle. Ne ilmat kun ei tule laitteesta yleensä ulos ilman ko. toimenpidettä.

Tosin ihan normijarruillakin on syytä huolehtia ettei pääsylinteriin pääse ilmaa, voi muuten joutua ilmaamaan senkin.


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1181038)
Tuo linkin laitehan tarvii kompuran kaverikseen, mutta sellainen vielä halvempi ilman kompuraa toimiva malli: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...uslaite-19146/ toimii myös yksin tehtynä alipaineventtiilin avulla. Kytkee ton kiinni ja painelee jarrua ja lisää välillä nestettä säiliöön. Kun uutta nestettä tullut läpi, niin kirraa ilmaruuvin kiinni.

Tuota olen koittanut, mutta ihan sama mitenpäin takaiskuventtiili oli niin ei sillä ainakaan ilmoja saanut systeemistä pois :D Suulla imien takaiskuventtiili kyllä pelitti, että mikä lie oli sitten syynä kun ei toiminut varsinaisessa operaatiossa.

samisami2 27.11.2014 17:39

Itse ostin just viikko sitten vastaavan. Takajarru rempan tein ja kaikki nesteet oli pois putkista kun täytyi tehdä uudet päät syliterien päähän. Uudet nesteet sisään niin että ilmaus ruuvit auki takaa. Nesteet meni ihan omalla painollaan putkiin.
Toiselta puolelta oli jäänyt sylinterille tuleva jarruputki huonosti kiinni ja ilmauslaitteella koko ajan pientä kuplaa nesteen seassa. Nestettä ei kumminkaan vuotanut kun olin pumpannut polkimella paineet putkiin.
Ohjeessa kannu on ilmausnipan alapuolella, mutta itse parhaan tuloksen sain kun nostin kannun niin että nesteet meni koko ajan ylämäkeen. Jos kannu oli lattialla ja vaikka letku tuli renkaan takaa suoraan ylöspäin niin ei imenyt kunnolla.

Näin jälkeen päin miksi ei ole ennen tullut ostettua. Niin paljon helpompaa ja siistimpää tuolla on touhuta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=166942

Timo_L 27.11.2014 17:54

Tuollainen kompuralla toimiva alipainepumppu on pitänyt itsekin ostaa, vaikuttaisi ihan kätevältä vermeeltä. Noita takaiskuventtiilillisiä pumppaa-poljinta-itse-systeemit on tuntuneet olevan ihan susia..

tdi 27.11.2014 18:07

Itel on kans ollu n.7v ylemmän kuvan mukainen pönttö ja ihan ehdoton yksin tehes! Jostain syystä ollaan kuitenki yleensä ilmattu ihan perinteisesti kaverinavustuksella, mut toimittaa hyvin säiliön virkaa. :rolleyes:

hiluvitkutin 27.11.2014 18:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1181088)
Tuollainen kompuralla toimiva alipainepumppu on pitänyt itsekin ostaa, vaikuttaisi ihan kätevältä vermeeltä. Noita takaiskuventtiilillisiä pumppaa-poljinta-itse-systeemit on tuntuneet olevan ihan susia..

Samaa oon kuullu minäki noista venttiilihäksättimistä. Paremmin onnistuu kaverin kanssa.
Toi säiliö on hjuva

baxxter 27.11.2014 19:20

Sopii myös muuhun imeskelyyn, esim polttoainelinjojen täyttämiseen/tyhjentämiseen, jäähdytinnestettäkin joskus jostain syystä otettu tuolla talteen.. Öljyille on sitten oma, samalla periaatteella toimiva imuvaihtaja.

Arpe 27.11.2014 19:31

Ihan toimiva peli. Itellä vastaava,mut motonettilaatu.
Tuosta saa myös kätevästi modattua laitteen millä voi painaa ilmausnipasta alakautta nestettä säiliöön,eli saa ilmattua kinkkisemmätkin jarrulinjat.

Eli kun korvaa sen suuttimen mistä paineilma normaalisti suhisee ulos umpitulpalla,kaataa kannun säiliöön reilusti jarrunestettä ja kääntää kannun ylösalaisin.
Sit letku ilmausruuviin,ruuvi löysälle ja liipasimesta varovasti paineilmaa kannuun.
Pöntön voi myös näppärästi räjäyttää liialla paineilmalla joten malttia..

Umpitulpan tilalla vois käyttää pientä painemittaria ni pystyis tarkkailemaan paineen määrää.

smgt 27.11.2014 19:31

Ite oon aina ja kaikista autoista ilmannu niin että nippaan kirkas letku ja toinen pää nestepurkkiin missä on nestettä.

Rauhallisesti ku polinta pumppaa niin neste tulee säiliöltä purkkiin päin. Materiaali kustannus 70senttiä.

Julle vaan 27.11.2014 20:44

Sama homma täällä, tosin niinkin kehittyny systeemi että litran? lasiseen kurkkupurkiin peltikanteen meisselillä reikä mihin letku istuu jämptisti, nestettä pohjalle ja letkun pää pinnan alla. Toinen reikä vielä kanteen mistä huilaa ilma ulos ja siihen reikään voi työntää letkun toisen pään sitten kun nostaa purkin hyllylle odottamaan seuraava jarruremonttia. Tässä toki hyvä jos on kaveri kattelemassa tuleeko vielä ilmakuplia vai pelkkää nestettä, ja onnistuu vaikka emännältäkin kun ei tarvi muuta kun kattoa kupliiko purkissa:D

Nostokurki 27.11.2014 22:02

Minä tein tuollaisen:

http://nostokurki.1g.fi/kuvat/Uudemp...edia.jpg/small

Jääkaapista purettu kompura imee tyhjennettyyn sammuttimeen alipaineen, ja sammuttimessa menee pohjalle asti putki minkä yläpäähän saa ohuen letkun kiinni. Tuolla saa imaistua öljytikun reiän kautta liemet koneesta, tuolla pystyy ilmaamaan jarrut ja vaihtamaan nesteet... Rakensin myöhemmin vielä telineen missä nuo on kaikki siististi siirrettävässä paketissa :)

MOGGI 27.11.2014 23:18

Ite koitin tommosella Biltema imuvaihtajalla ilmata moneen otteeseen , ainakin 7 litraa vetänyt nestettä läpi mutta ei toiminut. Aina vaan jarruissa ilmaa
Sitten vanha konsti käyttöön letkun pää purkkiin ja pumppaamaan poljinta niin rupes jarrut pelittämään.

hutikka 28.11.2014 07:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja samisami2 (Viesti 1181085)

Saattaa sylkeä poistoilman mukana vähän jarrunestettä joten ei kannata töhöttää auton kylkeä vasten.;)
Töissä imasen tolla isoimmat ilmat pois ja perinteisellä ilmauksella kaverin kanssa loput.Tarvis varmaan ostaa moinen omaankin talliin.

Nerd-O 28.11.2014 07:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1181038)
Tuo linkin laitehan tarvii kompuran kaverikseen, mutta sellainen vielä halvempi ilman kompuraa toimiva malli: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...uslaite-19146/ toimii myös yksin tehtynä alipaineventtiilin avulla.

Totta. Tuokin sieltä löytyy ja sitä meinasin ensin. Mut kuulemma tuo malli ei ole kovin kehuttava. Muutama tuttu oli tuon hankkinut. Letku kuulemma irtoilee aina. Noh. Sama vika voi olla tuossa toisessakin mallissa. Laittaa jonkun letkukiristimen vaan niin kyllä ne paikallaan pysyy. Eikä tuo vajaa 20e nyt kovin paha hinta ole tuosta laitteesta. Onhan se hieno kun voi paineilmaa tuollaiseen käyttää :D Kävin sit eilen sen ostamassa. Viikonloppuna tulee sitten kokeiltua kuinka toimii. Jos on helppo käyttää niin ehkä noihin autoihin voisi hieman useammin vaihdella jarrunesteitä. Ne kun tuppaa aina jäädä vaihtamatta.

Kaitsu67 28.11.2014 10:41

Mulla on kans toi ekassa viestissä kysytty laite jo hyllyssä odotellut jonkun aikaa...ilmeisesti "soiva peli" siis, kunhan kerkee aloittamaan jarrurempat taas...

Reetu 28.11.2014 15:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MOGGI (Viesti 1181221)
Ite koitin tommosella Biltema imuvaihtajalla ilmata moneen otteeseen , ainakin 7 litraa vetänyt nestettä läpi mutta ei toiminut. Aina vaan jarruissa ilmaa
Sitten vanha konsti käyttöön letkun pää purkkiin ja pumppaamaan poljinta niin rupes jarrut pelittämään.

Oliko saab? :D

sisua45 28.11.2014 15:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 1181114)
Ite oon aina ja kaikista autoista ilmannu niin että nippaan kirkas letku ja toinen pää nestepurkkiin missä on nestettä.

Rauhallisesti ku polinta pumppaa niin neste tulee säiliöltä purkkiin päin. Materiaali kustannus 70senttiä.

Ei toimi kaikissa autoissa, vaan vaatii paineen alaisen ilmaamisen, että poistuu ilmat. Joissakin taas lähtee ilmat melkein itsestään pois, kunhan vaan ruuvia raottaa.

Mutta on nyt passatissa ilmaa järjestelmässä, eikä lähde pois. Tais mennä ABS:ssään ilmaa. Vaihdoin jarrunesteitä, ja takaa meni alumiini jarrusatulasta ilmauspropun kierre. Lähdin verstaalta pois, ja yön aikana oli säiliö lirissyt tyhjäksi, kun proppu ei pitänyt. Kahteen kertaan olen kaverin kanssa ilmannut, mutta ei parempaa tule. Juuri ja juuri meni katsastuksesta läpi... :mad:

Ranee 28.11.2014 15:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Reetu (Viesti 1181409)
Oliko saab? :D

Myöskin huhutaan ettei takaveto volvoista tule ilmat imemällä pois. Kaksatasen jarrut ilmaa itsensä kun jättää ilmanipat hetkeksi löysälle.

hiluvitkutin 28.11.2014 16:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1181411)
Ei toimi kaikissa autoissa, vaan vaatii paineen alaisen ilmaamisen, että poistuu ilmat. Joissakin taas lähtee ilmat melkein itsestään pois, kunhan vaan ruuvia raottaa.

Mutta on nyt passatissa ilmaa järjestelmässä, eikä lähde pois. Tais mennä ABS:ssään ilmaa. Vaihdoin jarrunesteitä, ja takaa meni alumiini jarrusatulasta ilmauspropun kierre. Lähdin verstaalta pois, ja yön aikana oli säiliö lirissyt tyhjäksi, kun proppu ei pitänyt. Kahteen kertaan olen kaverin kanssa ilmannut, mutta ei parempaa tule. Juuri ja juuri meni katsastuksesta läpi... :mad:

Saattaa lähtee ku ajelet ja jarruttelet sillai että se apsi joutuu kunnolla hommiin ja sen jälkeen ilmata kaverin kans.

smgt 28.11.2014 16:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1181411)
Ei toimi kaikissa autoissa, vaan vaatii paineen alaisen ilmaamisen, että poistuu ilmat. Joissakin taas lähtee ilmat melkein itsestään pois, kunhan vaan ruuvia raottaa.

Voi olla. En kiellä. Ei itellä ole ollu ongelmia.
Ennen ilmasin ihan omalla painolla että oli kirkas letku nipassa niin näki siitä millon ei enää tule kuplia.
Sitte myöhemmin opin että voi polkeakki kun letkun pää on vaan nesteessä.

Samsonite 28.11.2014 16:43

Semmonen kokemus on tuosta pönttömallin vehkeestä että kyllä sillä nesteet vaihtaa mutta loppuilmaus pitää tehdä perinteisesti jos haluaa hyvän lopputuloksen = kova poljin.

0ltzi 29.11.2014 09:50

Pitihän se ostaa. Mota merkkinen motonetistä 40€


Sivu luotu: 16:49 (GMT +2).