Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.06.2014, 22:29
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Ilmajousitus tuotteiden tuntijaa ??


Joku täällä oli puuhaillu enempikin aiheen kanssa, olis muutama kysymys ettei mene heti metikköön...

MoGGirojekti alkaa kohtapuoliin kaivata pusseja taakse rautajousten tilalle, ja valinnan vaikeus ja kokemattomuus tuo esiin kysymyksiä, mistä ja millä spekseillä pitäis valita

Paineilmaa ja säiliöitä löytyy, ja 12 voltilla ohjaillaan, taka-akselimassa luokkaa 5 tonnia, ja rautaset pitäis saada kokonaan pois, kun vehkeen niiaamista haetaan, liikevaade luokkaa >200 mm

Etuset mahdollisesti samaan teemaan viiveellä, ja sittenhän tarvitaan jo jotain ohjauksia ja asentotunnistimiakin kö ??

Keskustelua aiheesta, olkaa hyvä

__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.06.2014, 13:22
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.614
Perusasetus

Tasonsäätöhän on paras toteuttaa mekaanisella venttiilillä, ellei ihan välttämättä halua ohjainpurkkia sekä taso-, että paineantureita = ihanan kallista. Tosin silloin saa portaattoman tasonsäädön ym kivaa.

Niiauksella tairkoittanet ilmapalkeiden tyhjentämistä kokonaan? Mulla kun tuli niiamisesta ekana mieleen bussin niiaus, eli kallistus jalkakäytävän puolelle
Palkeiden tyhjennys onnistuu helposti, tasonsäädön jälkeen sähköohjattu 3/2-venttiili, joka aktivoituna sulkee yhteyden tasoventtiilistä palkeeseen ja päästää palkeista ilman pois. Tai voi tuon 3/2-venttiilin laittaa myös ennen tasoventtiiliä, niin ei suotta rasita tasoventtiiliä kun sieltä ei ilma minnekään pääse. Sillä edellytyksellä tietysti että tasoventtiili päästää palkeen tyhjäksi kun syöttö on poikkastu, jos siellä on takaisku niin silloin 3/2-venttiilin paikka on tasoventtiilin jälkeen.
Sitten kun sähköt on poikkastu 3/2-venttiilistä, niin auto nousee normaalille tasolle.

Ja sittenhän nuita tasoventtiileitä on sellaisiakin, joista saadaan korotettu ajotason. Tasoventtiiliin syötetään ilmaa tiettyyn porttiin, jolloin taso nousee noin 65-70 milliä (Scania).

Palkeitakin on montaa mallia, rullapaljetta ja makkarapaljetta, joissain pohjauskumit sisäänrakennettuna joissain ei, teräspäädyillä ja muovipäädyillä jne. Paljonko Mogissa on tilaa palkeelle?

Tuossa on manuska josta löytyy palkeiden valintaan tietoa:

http://www.firestoneip.com/site-reso...f/AirideDG.pdf
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96

Viimeksi muokannut HeikkiH : 16.06.2014 13:45
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.06.2014, 18:57
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Juupa

MoGissa jouset on noin 200 mm halkaisijaltaan ja pituus noin 400 mm

Niiauksella just tarkoitin, että pitäis pussit tyhjinä laskeutua törmäyskumeilleen, jolloin se putoais vajaan 200 mm

Ajossa vois olla noin kuin nyt, ja ääritilanteessa vois venyä hiukan ylemmäks, eli mun ymmärtääksein pussukka pitäis olla noin 500 mm pisimmillään, ja jouset meinasin jättää kokonaan pois, eli mikä sitten oikea malli lie

Nurkkakohtaiset ohjailut ei oo heti mielessä, tosin, ei niistäkään haittaa välttämättä ois
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.06.2014, 20:32
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Ohjailut on helppo toteuttaa, onks moggi. 24v sähköillä??, noi teollisuusventtiilit on 24v isoilta osin eli helppoa ja ei niin kallistakaan.

Mites meinasit jousen poistaa, tukivarsi lehden etukiinnikkeestä akseliin ja hieman yli ja jousi sitten siihen päähän??
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.06.2014, 20:36
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

MoGGi on 12 V järjestelmällä, ja kierrejousinen

__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 17.06.2014 06:31
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.06.2014, 22:16
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Tuohonhan kannattaisi ettiä vaikka jonkun bussimersun tasosäätö venttiili eli semmonen joka ei tarvi sähköä lainkaan. Ja sitten niiausta ym.varten venttiilit erikseen.

Jos ja kun tuo taitaa olla sitä lemmenpesää ajatellen tuo homma niin ne takapussit sitten omiin piireihinsä eli molemmille omat tasonsäädöt niin pitää kopin suorassa. Etu ilmoille on vaikea keksiä mitään oikeaa perustetta jos rakentamisen iloa ei lasketa...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ilmajousitus maastoajossa Hek0 Tekniikka & Jutustelu 16 25.02.2012 19:49
calminin tuotteiden tilaus??? offisuikka Tekniikka & Jutustelu 12 28.01.2009 00:11
Ilmajousitus jaiksis Tekniikka & Jutustelu 28 30.09.2007 11:28
OT: Passatin ruiskukoneen tuntijaa ? pee Tekniikka & Jutustelu 7 11.01.2007 16:50
Tuotteiden omituisuuksia Laskos Business 1 11.12.2004 17:51


Sivu luotu: 16:45 (GMT +2).