![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Volvo FL6 moottori ja jakeluauton kulutus automaatti vs manuaali?Olikohan tietoa Volvon moottoreista? Miten pitkälle FL6:sen 5.5L (D6B?) moottori on vaihtokelpoinen esim -89-99 vuosimallien välillä. Tehot on nousseet pariin kertaan ja päästöt pienentyneet, joten pumppu ja suuttimet varmasti vaihtuneet, mutta onko perusmoottori (lohko, männät, nokka, kansi jne) sama koko tuotantokauden, 2006 tuli seuraava moottori, D7E (7.1L) Tämä ei suoranaisesti liity maastoautoiluun, mutta epäsuorasti kyllä, uutta kuljetuskoteloa muulille suunnitellaan.
Viimeksi muokannut Mase : 29.05.2014 15:16 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ei ole vissiin paljoa tarvinnut moottoreita vaihdella
![]() Lisätään tähän vielä kysymys automaattilaatikon polttoainetaloudesta tällaisessä härvelissä. Onko kokemuksia? Nyt en tarkoita mitään roboottivaihteistoja vaan perinteisiä turbiini lootia esim ZF tai Allison. Tällä hetkellä 6-vaiht. manuaalilla menee -89 FL6 n.25-30L, hyppääkö se automaatilla heti päälle 30 vai peräti laskeeko se? |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Jos nyt osaat yhtään vaihteita käyttää, niin varmasti kovalla lootalla ainakin 5 litraa pienemmällä kulutuksella pääset.
![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Miten tuo volvon kulutus kuulostaa hivenen rajulta, meidän kaappi 914 mersu kuluttaa poka päällä 15-20l sadalla
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Lainaus:
![]() Ex työpaikan 14-224 Manni napsutti n.30 maantiellä kuormasta riippumatta ja kun taloon tuli uusi vastaava Manni, niin kulutus nousi pari litraa siitäkin! |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tää mun kottero haukkaa keskimäärin 27 litraa satasella. Ihan sama heittääkö piparirallia kylillä vai leikkiikö rekkapenaa moottoripaanalla. Pirun tihee perä täs on, ku 80 vauhdis kierroksii n.2000 eli vihreen alueen ylärajalla.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ihan saman 27 minäkin olen laskenut pariin kertaan 90-95 matkavauhdilla. Viimeksi kun tultiin luumäeltä ihan rajoitusten mukaan kotiin niin saatto 0,5L vähemmän mennä. Kierrokset maantiellä samat 2000-2300. Pari litraa isommalla koneella vois mennä jopa pienemmällä, sen verran usein joutuu keppiä rykimään ylämäissä.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mut töissä tuli ajeltuun 1823 ategoa(6,4l),jossa myös 6v laatikko,kierrokset rajoitinta vasten reilusti yli 2000 ja keskikulutus oli 25l luokkaa Maantiellä isompi koneinen menee pienemmällä
__________________
Liian monta ikuisuusprojektia... |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Vertailun vuoksi pykälää pienemmän Volvon kulutuksia. FL4 08 -88 ja oliskohan se 3.6l kotonen (TD41?), avolava, tyhjänä 14, suzukin kanssa 16 ja Rangen kanssa 18 silloin kun oon mittaillut. Maantieajossa siis, muutaman sadan kilsan matkalta (~tankillinen, taitaa olla sata litraa vaan).
Voimaa siinä ei kyllä oo nimeksikään, mutta ei pukkaa mustaa yhtään edes täyskaasulla. 80kmh = 2700 rpm, vihreän yläraja 3000 ja sen jälkeen vielä vihreää raidoitusta, olikohan 3400 punaraja. Turbo on muttei välijäähdytintä. Aina oon ollut kade kutosvolvoille kun niissä on niiiiiin iso ja vahva moottori, nyt en ehkä oo niin vihreä jos niilläkin pitää pykältää mäkiin, toki korirakenne ja auton/kuorman paino vaikuttaa, ja onhan niitä mäkiäkin erilaisia. Joskus käynyt mielessä että jos vaihtais esim. jostain HJ61/HDJ:stä moottorin, painoi putoais varmaan paljon ja voimaakin sais lisää ainakin jos virittää hieman (bälijäähdytin tietysti kans), ja kierrosalueet vois vielä kohtuudella passata olemassaolevaan laatikkoon (jonne olis vaihdevivustoratkaisu siis valmiina). Tojotiin ei taida olla helpolla automaatti-takavetolaatikoita kardaanilähdöllä (ei edes pelle peloton varmaan osaa tehdä kovalle askille vaihdevivustoa), ja jakis olis ihan turha vaikka sen jumis pitkälle puolelle, ja tollasen pikkukuorkin kardaani voi painaa jotain maastoauton kardaanilähdön laakereille. -Paavo |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Pakko nyt sen verran kommentoida että kun SMGT n kanssa käytiin tuollainen 1300km lenkki ivecolla niin mennessä mitattiin tyhjänä tasan 15 ltr sadalle, ja pari kolome tonnia takasin tullessa puutavaraa päällä (Aerodynaaminen kuorma) ei kulutus juuri tuolla noussut.
180hp 6kone, 6 pykälää, ja jaksaa kulkea ihan kohtuudella mäkiinkin jopa volvo 304 päälläkin. ajonopeutena pidettiin aikalailla tarkasti 80km/h gps mittauksella. |
#11
|
|||
|
|||
![]() vähän ohi topiikista: Jos kuitenkin volvolaisella...Lainaus:
Mutta vaikka noita toyotia harrastan, niin en alkaisi ensimäisenä vaihtamaan isompaa konetta; Tuosta td41:stä saa kyllä hivenen lisää tehoa/voimaa, joku 200+ heppaa kestää varmaan aika pitkään; ja onnistuu varmaankin pelkällä pumpun säädöllä ja coolerilla, uudemmalla ahtimella varmaankin? ja asiantuntevalla käytöllä ja hyvillä öljyillä! siis tuo td41 ei ole huonoimmasta päästä, ja jos ei tarvitse jatkuvasti kierrättää tuonne punarajalle asti, niin pysyy harrasteajoilla nipussa vuosikymmeniä? pohdintaa nykyisistä tehoista: siis jos pahimmillaan "kelpaa" 18 litraa sadalle, ja vauhti olisi 80 km/h, niin se on n. 14,4 litraa tunnissa (siis keskikulutus) Katseli tuossa tehdaskorjatun 210 hv cumminsin (5,9 L 12 ventt. ) labralappuja, ja muistaakseni max. tuntikulutus oli n. 50 litraa(kiloa?) ja identtinen entisen, nykyisin minun, koneen kanssa, joka on noin 10v vanha) Wanha oppi on, että yksi kwh vaatii kaljapullolisen, siis 0,333 litraa dieseliä, ja jos puhutaan osatehoista, niin yksikään oikea traktori ei tänäpäivänäkään pysty tuohon hyötysuhteeseen, jos ulosottoteho on 1 kW ![]() ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Näyttää olevan eroja näiden pikkuvolvojen kesken. Mulla FL408 haukkaa tyhjänä matka-ajossa noin 18l ja jeeppi kyydissä 21-23l/100km. No erona Paavon autoon on takalaitanostin ja hiab jolloin omapaino on himpun verran yli 5t. Vetoja tuossa mun kikottimessa ei ole juuri nimeksi. Juuri sillä pysyy liikenteen mukana. Pitää varmaa alkaa pumppu hipistelyyn.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Volvo Fl6 käyttöohjekirja | akp | O/M/V Muut | 2 | 07.03.2014 04:36 |
Volvo FL6 jousitus ongelmaa | Jaska_S | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 07.05.2013 20:35 |
Myydään Volvo FL6 Tuuliohjaimet | PeteTurku | O/M/V Muut | 3 | 15.12.2011 19:34 |
Ostetaan volvo FL6 ulosotto | Lalli bj40 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 09.11.2011 13:03 |
Myyty Volvo fl6 Hinausauto vm89 | artsi777 | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 14.09.2010 20:24 |