![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Kardaanin korjaaminenSärkypä taas kardaanista laatikonpuoleinen ristinivel, vuoden kesti. Tuntuu nuo haarukoissa olevat reiät (johon nivelkupit tulevat) melko löysiltä, onko kenelläkään hajua missä nuo saisi Oulun seudulla korjattua järkihintaan? Tai onko jippoa miten sais ite fiksattua. Pajakulmasta kysyin jo, hintaa tulis ~260e + nivelet, briteistä sais teetettyä n. 200e:llä sis. nivelet. Oletettavasti se vaikuttaa nivelen kestoikään melko radikaalisti kun niitä ei saa keskitetysti paikoilleen, vai miten on? Jotain Loctitea suositteli viimeksi raskaskonekorjaaja, joten sillä ne viime talvena laitettiin.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Minkähän auton kartaani kyseessä.
Jos ei mikään harvinainen niin kannatas varmaan ostaa uusi kartaani.
__________________
hulluilla on halvat huvit mulla ne on ilmasia |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Minkä auton kardaanissa on ristikot niin, ettei niille ole keskitystä? Millainen on kardaanikulma, sekin vaikuttaa oleellisesti. Tavallisilla ristikoilla n.10 astetta alkaa olla siinä rajoilla että on jo liian jyrkkä. Toimii kyllä jyrkemmälläkin kulmalla (yleensä) kummemmin täristämättä/ jyristämättä, mutta vaikuttaa radikaalisti kestoikään.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Aijoo, Daihatsu Rocky kyseessä!
Timo_L: Meinasin siis sitä, että ne kupinreiät ovat niin holoja ettei ne kupit pysy paikallaan, eli oletettavasti nivelkin pääsee liikkumaan. Ehkä vähän huono sanavalinta tuo keskitys, toivottavasti ymmärrätte mitä ajan takaa. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Onko etu vai taka jostaani kyseessä.
Mul on vielä yksi tohatsun taka kartaani voin kattoa missä kunnossa siinä on nuo ristikon silmät.
__________________
hulluilla on halvat huvit mulla ne on ilmasia |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Onkohan ihan mahoton ajatus että sorvais isommaksi nuo reiät ja laittas ylikoon nivelet? |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ite meinasin kokeilla että olisi lämmöllä kutistanut niitä reikiä mutta meni jo maailmalle se auto mihin suunnittelin niin jäi testaamatta.
Suosittele en silti kenellekään, omalla vastuulla saa ajatusta kokeilla.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos kuppi on sen verra väljä että menee ilman naputtelua paikalleen, niin lukitteella kiinni. Jos se on niin väljä että helisee reiässä, niin hitsaamalla kutistaa sopivaksi. Jos haluaa hitsata kupin kiinni niin hitsaa sen mieluiten sieltä vahvemmalta puolelta Onko raati samaa mieltä ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Mullakin paljastu pajeron etukardaanin ristikoiden vaihdossa että ristikot oli kohtuu jees mutta yks kardaanin haarukka väljä ja sain sitte kaverilta kaks kardaania jotka oli vaan huonompia
![]() No piti päästä ajopäiville.. Hitsasin sitte kuppiin pari täppää aina välissä jäähdyttäen toivoen ettei karkaisu mene aivan pilalle ja hion sitte kardaanin reikään sopivaksi. Siellä se on näin puolenki vuoden päästä ilman välystä :P Auto on myös käyttiksenä nyt ja nelivetoa on käytetty. En tosiaan uskaltanu haarukkaa alkaa hitsaileen.. nii aattelin että tuo ois pienempi paha. Tuosta on tosiaan joskus edellisillä kardaani hajonnu ja pohjassa rumat muistot siitä.
__________________
Mitsu shogun 3d -87 |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Tässä yhteydessä varmaan vois kysästä onko porukalla kokemuksia eri merkkisistä nivelistä. Mitkä valmistajat on koettu hyviksi/huonoiksi, varmasti näidenkin valmistajissa on eroja, kuten tuntuu olevan monissa muissakin osissa?
Tarttis nivelet vaihtaa käyttikseen, 90 vuosmalliseen 2wd Hiaceen. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
GMB:n nivelet ainaki itellä toiminu ongelmitta..
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Digikameratietoutta korjaaminen | Jhl | Chit-Chat | 1 | 09.04.2013 15:21 |
Trooperin ohjaustehostimen korjaaminen | Heguli | Tekniikka & Jutustelu | 28 | 17.11.2011 11:35 |
Hoojiin takarungon korjaaminen | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 05.10.2010 07:45 |
Kattoverhoilun korjaaminen | Td5 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 10.08.2008 21:23 |
Kyljellään korjaaminen | kumilusmu | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 29.04.2004 22:59 |