![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() 2L-II halkoo mäntiäTällä foorumilla tuntuu olevan tietoa ja kokemusta toyotan koneista, niin koitetaampa täältä löytää vastauksia. Eli kyseessä on -89 hiace johon on edellisen omistajan toimesta vaihdettu uudemman hiacen kone, eli 2L-II Auto on ollut minulla nyt kohta kaksi vuotta. Vähän reilu vuosi sitten keväällä auton käynti meni huonoksi ja savua pukkasi rohki paljon. Kannen kun aukaisin niin, vika selvisi, 3-sylinterin mäntä oli pitkittäissuunnassa haljennut tapin reikään asti. Silloin huomasin, että imuletku oli huonosti ja kun muuta vian aiheuttajaa ei keksitty, niin päättelin koneen imaisseen lunta. Ks. männän vaihdoin uuteen, muita mäntiä en irroittanut, kun ei niissä näkynyt mitään vauriota. Muutama tuhat(5-10) kilometriä tuli vuoden aikana mittariin, kunnes taas samat oireet. Kannen alta paljastui jälleen haljennut mäntä, tälläkertaa 1-sylinteristä. Nyt imupuoli oli kunnossa, ettei sieltäkään mitään ylimääräistä pitäisi päästä koneeseen. Molemmat männät on haljenu siististi, eli ei näy mitään koloa tms. että olisi ollut mitään kiinteää siellä, eikä kannessa ole mitään jälkiä. Olen muutamalta autoihin perehtyneeltä kaverilta kysellyt asiasta, ensimmäinen ehdotti vuotavaa suutinta, toinen sanoi, ettei suutin hajota mäntää esikammiomoottorissa vaikka vuotaiski. Kolmas sanoi, että aika jännä. Remottien välissä kone kävi sievästi, eikä päästömittauksissa ollut sanomista, kai vuotava suutin olisi käyntiin vaikuttanut. Tilasin kyllä jo testerin, joten tarkistan suuttimet jokatapauksessa, mutta en oikein usko sen aiheuttaneen vikaa. Kannentiiviste mietityttää, kun tuossa on tiukin kolmesta vaihtoehdosta, mutta voiko sekään mäntää halkaista? Käsittääkseni oikea tiiviste valitaan sen mukaan, kuinka paljon mäntä tulee sylinterin yläpuolelle, onkohan jollain tietoa niistä mitoista? Ja voiko sitä tönärillä mitata riittävän tarkasti, vai vaatiiko hienommat työkalut? Itse laitoin ohuimman, koska sellainen oli siinä aiemmin, en tiedä kuka sen on siihen laittanut. Ei varmaan liity tähän, mutta ihmetytti sellainen asia jakopäätä purkaessa, että pumppu oli 180 astetta "väärin" ajoitettu. Eli kun nokka-akselin ja kampuran merkit oli kohdallaan, pumpun merkki näytti vastakkaseen suuntaan, onkohan tuo pumppu sitten eri moottorista vai täh? Olisin hyvin kiitollinen, jos joku osaisi auttaa. Ippe69
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Arvaus:
Onhan männät oikein päin, siis esikammion aukon kohdalla on "ura" taikka venttiilien syvennykset oikeissa kohtiissa. Jotkin koneet sopii pyörimään, vaikka männät 180 astetta "kierryksisä", 2L-II ei kokemusta. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Testaas ne suuttimet ekana, vois olla niistä hyvinkin tuo vika.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Oikeinpäin oli männät. Huomenna kasaan moottorin, täytyy käyttää suuttimet myöhemmin irti, kun ei se testeri tullut vielä. Pitää varmaan käyttää muutkin männät irti ja tutkia ettei niissä ole murtumia.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Suuttimien kunto ja pumpun ajoitus tarkistukseen.
Myöhäinen ajoitus nostaa palotilan lämpöjä ja liian aikainen hakkaa mäntiä "vastapattiin" jokaisella ruiskutushetkellä. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Yksi dieselautojen kanssa puuhaavaa sanoi että noissa tojon vapareissa saa olla vaikka hampaan jako pielessä niin pelaa ja käy. Ahdetuistakin aikasemmalle kääntelevät pumppuja ja silti kestää, josko vielä tuo 1 mäntä mikä aina kärsii niin äkkiseltään jotakin muuta kuin ajoituskipua veikkaisin syyksi. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Mites toi vaikuttaa diisseliin jos pilottia suihkii?
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Ettei olisi ihan niin yksinkertaista että rempattu kone ja halvimmat mukit mitä kiinasta on löytynyt...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Jos pistetään väärällä pilotilla käyntiin, niin aikamoista shokkihoitoa, ei olisi ensimmäinen kone, joka kaipaa huomiota uusien osien myötä, kun on pistetty väärällä "pilotilla" käyntiin.
-> karkeasti bensakoneille ja dieseleille omat, dieselpuolella oli muistaakseni useampia laatuja... P.S jos hehkutat ja käytät noita starttiapuja, voi räjähtää jo ennen starttausta. -> Tuo "pilotti" on tuotemerkki, vähän sama asia, kuin joku on onnistuneesti ampunut oravia Sako:lla. Toisen orava on sitten mennyt aivan soosiksi, kun ammuttu Sako:lla (siis pienoiskivääri ja 12 cal haulikko) |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Auto oli vissiin seissyt x ajan kuusen juurella , josta paukautettu pilotilla ja pakolla käymään ... Pilottia pittää käyttää jären kanssa ![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Vie pumppu korjattavaksi,ite kerran tuli rempattua -94 hiacea mistä oli kaikki männät halki,ei ollu saanu kuumana ainetta
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Siis laihalla käyvä dieselmoottori? ei ole mahdollista! Ja jos vielä käynyt oikein...
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Diesel ei voi käydä laihalla. Piste.
Nakuttaa toki voi, mutta ei seossuhteen takia vaan ajoituksen.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Suutintesteri tuli viimein, joten remppa jatkuu huomenna. Ennakon säätöön löytyi hyvin ohjeita, mutta en löytänyt oikeaa ennakkoa juuri tuolle koneelle. Tietäiskö joku?
|
#16
|
|||
|
|||
![]()
5-7 astetta ku laitat ni aika jees.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu toyota 2L-II koneen hihnapyörä | lepoantti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 28.01.2010 19:40 |
Myydään toyota 2l-II moottori+vaihteisto hilux | toyota4x4 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 02.07.2009 13:38 |
Toyota 2L-T II manuaali | -MaTTi- | Linkit | 1 | 18.10.2006 10:39 |
O: 12H-T mäntiä | Aku | O/M/V Muut | 1 | 12.05.2005 21:45 |
M: mäntiä | Tumi | O/M/V Muut | 0 | 04.07.2003 15:57 |