Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.06.2013, 18:59
hojo85:n Avatar
hojo85 hojo85 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 23.02.10
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 948
Perusasetus

lisäakulle maandoitus


do dii pitäs lisäakulle vetää maa ja auto on hj60..
eli kuvassa näkyy kaksi kaapelia niin tarkoitus olisi vetää tuo pitempi katkasian kautta akulle ja lyhyempi lattian läpi runkoon mut toimiiko tuo oikein..nuihin kantikas putkiin kiinitetään vielä akun kiinnitys kehikko eli onko tuo hyvä?

ei oikein ymmärrä tuota sähköä eli onko tuossa mitään vaaraa akun kanssa kun maadoitus otetaan akkupedin kiinnitys raudasta?

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	20130620_194801.jpg‎
Views:	445
Size:	106,8 Kt
ID:	38216  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.06.2013, 19:15
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Ei tarvi kuin sen miinuksen koriin. Ja plussa tietysti laitteelle mitä käytät. Ja jos tohon ei tule erillistä laturia niin riippuen käytettävästä laitteesta niin ei se maadotuskaan ole välttämätön.

Eli jääkaappi pelaa ihan sen omilla johdoilla.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.06.2013, 19:16
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Jos jätetään hifistelyt sikseen niin on ihan sama, minne maadotukset rungossa & korissa kytkee. Eli hyvä tuosta tulee.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.06.2013, 19:44
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Onko sulla autossa alkuperäiset 2kpl akkuja ja nyt laitat yhden akun lisää, vai mikä sulla on aikomus?
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.06.2013, 19:53
hojo85:n Avatar
hojo85 hojo85 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 23.02.10
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 948
Perusasetus

Eli autoon tulee 12v lisä laturi ja akku peräkonttiin..
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.06.2013, 20:16
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

No sitten maa vaikka koriin ilman mitään katkaisijoita.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.06.2013, 20:46
Jugga Jugga ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.05
Sijainti: Vesilahti (Rämsöö), Finland.
Viestit: 321
Perusasetus

Eli maadoituksen voit niin sanotusti ottaa ihan samoin kuin normaalistikin.
Eli uudelta laturilta se menee automaattisesti moottoriin/koriin ja sitten vaan takapaksissa korista sille lisäakulle. Plussapiuha sitten laturilta omalla piuhalla sille lisäakulle. Mieluiten laitat vielä sulakkeen mahd. lähelle laturia, jos piuha sattuu hiertymään tai osumaan runkoon niin napsahtaa sieltä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.06.2013, 20:43
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Thumbs up

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hojo85 Näytä viesti
do dii pitäs lisäakulle vetää maa ja auto on hj60..
eli kuvassa näkyy kaksi kaapelia niin tarkoitus olisi vetää tuo pitempi katkasian kautta akulle ja lyhyempi lattian läpi runkoon mut toimiiko tuo oikein..nuihin kantikas putkiin kiinitetään vielä akun kiinnitys kehikko eli onko tuo hyvä?

ei oikein ymmärrä tuota sähköä eli onko tuossa mitään vaaraa akun kanssa kun maadoitus otetaan akkupedin kiinnitys raudasta?
Oot jo saanut vastaukset, mut ota vielä noi liitoskohdat puhtaaksi maalista ja laita kengät ja niiden päälle prikat ( jousi- ) ja sitten vaan tiukalle ja vaseliinit päälle. Mie jos ittelle tekisin, niin laittaisin nuo kengät saman pultin alle, mut tää menee jo hifistelyn puolella noilla virroilla ja tuossa asennuksessa

Hyvä siitä tulee.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.06.2013, 18:11
hojo85:n Avatar
hojo85 hojo85 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 23.02.10
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 948
Perusasetus

Hep..miten päin se meni et sai laturin pyörimään nopeammin eli onko se isompi vai pienempi hihna pyörä? Ja onko säätimessä vika kun ei rupea latamaan kerraan sain 13, 6V ja pitää antaa kieroksia et saa lataamaan?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.06.2013, 18:53
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Joko suurentaa vetävää pyörää tai pienentää vedettävää, lopputulos sama. Mutta helpointa on pienentää laturin pyörää.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 24.06.2013, 20:49
hojo85:n Avatar
hojo85 hojo85 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 23.02.10
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 948
Perusasetus

jeps..paljonkos se oli se 12v järjestelmän lataus virta et onko toi mykkä kun se lataa sen 13,6V vai liekkö normaali ? ja mikäs sitten on vikana kun on biltemasta ostettu merkkivalo niin se on siinä akun ja latruin välissä niin laturi ei rupee latamaan ja sit kun ottaa sen pois ja liittää johot yhteen niin lataa sen 13,6V?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 24.06.2013, 21:04
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Tuo 13.6 on sopiva. Se merkkivalo saisi olla kai jotain 3-5 wattia että se riittäisi herättämään sen laturin. Joku ledi ei riitä alkuunkaan.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 24.06.2013, 22:13
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hojo85 Näytä viesti
jeps..paljonkos se oli se 12v järjestelmän lataus virta et onko toi mykkä kun se lataa sen 13,6V vai liekkö normaali ? ja mikäs sitten on vikana kun on biltemasta ostettu merkkivalo niin se on siinä akun ja latruin välissä niin laturi ei rupee latamaan ja sit kun ottaa sen pois ja liittää johot yhteen niin lataa sen 13,6V?
Latausjännite 13.6V on ok, mutta kannatta seurata sen jännitettä, hivenen alhainen jo on. Bosch:n uusi säädin 14.0-14.4V välillä, tarvikkeilla mitä sattuu...

Herätevirtaan et lediä voi laittaa kun se on diodi, joten ei toimi, mutta lampuksi kelpa mikä tahansa, mieluiten 2W tai max 5W koska laturihan tarvitsee vain herätteksi jännitteen, ja lamppu on vain virankuluttaaja välissä (huono kontakti, niin valo alkaa herkemmin hehkumaan isommalla wattimäärällä).

Jos pystyt elämään sen isomman hihnapyörän kanssa, että herää vasta kierroksilla, niin käytä sitä mielummin, koska laturi taas pyörii melko vinhasti ajon aikana ja se taas rasittaa laakereita / hihnaa / hiiliä ja kollektoria...

Ja edellisissä huomautuksissa epäilitte pään sisällä olevasta viasta. Oikein arvattu, ei näitä juttuja muuten tulis tehtyäkään, ellei tietäisi nappuloiden olevan vika-asennossa...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 24.06.2013, 22:33
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Siis onhan kyseessä ns. ulkoisilla jäähdytyd siipiillä oleva bosch


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hojo85 Näytä viesti
jeps..paljonkos se oli se 12v järjestelmän lataus virta et onko toi mykkä kun se lataa sen 13,6V vai liekkö normaali ? ja mikäs sitten on vikana kun on biltemasta ostettu merkkivalo niin se on siinä akun ja latruin välissä niin laturi ei rupee latamaan ja sit kun ottaa sen pois ja liittää johot yhteen niin lataa sen 13,6V?
Jos merkkivalon johto on suoraan akun + navassa, ja akku "kaukana" ja vähäkään köykäisen latausvirtakaapelin päässä, puhumattakaan aukinaisen päävirtakytkimen takana silloin kun kone käy: niin ns. magnetointivirtadiodit (mikä on virallinen nimi) ottaa herkästi itseensä, siis palaa.
Ja jos tuo merkkivalon johto käy käydessä maissa, niin samantien palaa k.o magnetointivirtadiodit. (poltin yhdet 115 Ampeerin boschista, ja ei tarvinnut kuin alta sekunnin maadoitus ; käärin tuota 30 cm herätepiuhaa paremmin suojaan, ja räpsähti pakosarjaan)

ja kun magnetointivirtadiodit (?) ovat palaneet pois, niin jos tuodaan akun + navalta latausjännite tieto, ja myös magnetointivirta, niin se on noin 0,7v (magnetointivirtadiodien kynnysjännitteen verran) liian suuri; siis säädin pyytää tuon 13,6V lisäksi myös 0.7V, eli 14,3 Volttia, mikä on hivenen liikaa näillä keleillä, Jos kyseessä on pelkkä akun ylläpito; mutta jos on vinssiä tms. niin aikalailla sopiva... siis tuo 14,3 V tai vois olla jopa pikkasen isompi, jos on kalsium akku ja puretaan/ladataan paljon,

p.s Nuo halvat yleismittarit, mukaan lukien nuo jälkiasenteiset jännitemittarit, VOI heittää yllättävän paljon, varsinkin JOS paristo alkaa vetää viimmeisiä.
(tayteen ladattu irtoakku; jos jännite on esim. 12,8 V, niin vois olla lähes uuden veroinen, mutta 12,5 V olisi todennäköisesti romu.... ja nollakelillä latausjännitteellä 13,6 Volttia Akku ei koskaan tule täyteen, 14,6 volttia jatkuvasti aiheuttaa taasen nesteen häviämistä pitkällä tahtäimellä.....)
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 24.06.2013, 22:58
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Ja se latausjännite mitataan kierroksilla. Jos tuo 13.6 löytyy tyhjäkäynnilllä niin se on jees.

Millä meinasit järjestää tuon herätyksen?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 24.06.2013, 23:01
astalo astalo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 20.02.12
Sijainti: Kajaani
Viestit: 417
Perusasetus

se lataussäädin voi olla myös lämpötilakompensoitu eli lataa kylmällä kelillä enemmän.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 07:22 (GMT +2).