Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.01.2013, 17:21
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Akku webastolliseen autoon+2 akkujärj.


Eli mikä akku sopisi parhaiten webastolliseen diesel pakuun/kevyt-kuormuriin?

Optima tai exide maxxima deep cycle ei ole tässä kohtaa varmaankaan valinta?

Tai oikein hyvin perusteluin ehkä. Mutta kun tilaa on vain yhdelle akulle noin 100Ah koko luokkaa.

Miten noi AGM yms. akut onko ne korkeamman hintansa arvoisia?

Minkä merkkiset akut on nykyään hyviä? Tuntuu ettei hyvää akkua tunnu saavan enään miltään merkiltä. Tai siis mulla useampi exide maxxima deep cycle ja niissä hinta laatusuhde todella kohdallaan

Boschin 100Ah AGM 225e ja Bilhelvetin AGM 95Ah 189e noin niin kuin esimerkkeinä Halvin 100Ah varmaan 80-90e, sellaista en edes harkitse.

Ajatus ois laittaa johonkin auton alle sellaseen akkuille tarkoitettuun muovilaatikkoon myös toinen akku 80-100Ah. Sille ajattelin laittaa bilhelvetin erotus releen jonka kautta lataus. Siitä pluspiuha pääkytkimen kautta startille. Jos jää akku jumiin niin sitten kytkimen kautta apuvirtaa siitä ja heti sen jälkeen kytkin auki jotteivat akut syö toisiaan. Toimisiko näin?

Ai miksi näin? No siksi kun mulla on ilmaisia about kunnossa olevia akkuja tuohon vara-akku käyttöön ja toi kytkentä plus muut roinat olisi halvin ja yksinkertaisin rakentaa. Jos tekisin kunnollisen kaksi akku järjestelmän joutuisin rakentamaan puolet auton sähköistä uusiksi.

-sami-

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.01.2013, 18:17
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

siis onko 2-akku järjestelmä työläs?


Minulla itselläni nyt vielä hodarissa webasto peräkopissa olevan akun sähköissä, ja 1. starttiakulta menee 2x30 amppeerin sulakkeen ja 16mm2? johdon kautta taka-akulle, jossa vielä plus napaa ennen 2x 30A sulakkeet
Siis vaikka akkujen välinen kaapeli menee oikosulkuun koriin, niin palaa sulakkeet molemmista päistä.

Ja juurikin tuo bilteman erotusrele tulee vielä lisää, kunhan löydän sen jostakin... pistin liian hyvään talteen testauksen jälkeen.

Nyt siis toimii siten, että kun lähden pitemmälle lenkille pistän nuo konehuoneessa olevat sulakkeet paikoilleen, ja yritän muistaa ottaa pois kun pääsen perille.....

Ja jos akut on samantyyppiset, ja kunnossa, niin ei ne syö toisiaan, ei ainakaan mitenkään äkkiä, siis päivässä parissa! tokihan molemmat purkautuu, jos esim unohtaa valot päälle!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.01.2013, 18:51
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

kyllä se kunnon 2 akku järjestelmä vaan on niin isotöinen että sen saa unohtaa. Ihan liikaa kytkettävää ja siis ihan alkuperäisistä kaapelisarjoista asti joutuisi muuttamaan.

2 akku järjestelmällä tarkoitan siis sellaista jossa oikeesti hupi ja startti puoli erikseen.

-sami-
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.01.2013, 19:27
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.006
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -sami- Näytä viesti
kyllä se kunnon 2 akku järjestelmä vaan on niin isotöinen että sen saa unohtaa. Ihan liikaa kytkettävää ja siis ihan alkuperäisistä kaapelisarjoista asti joutuisi muuttamaan.
2 akku järjestelmällä tarkoitan siis sellaista jossa oikeesti hupi ja startti puoli erikseen.
-sami-
Taitaa toi kahden eri iskussa olevan akun toistensa syöminen tulla kun moottori ei pyöri ja latausta ei tapahdu ja silloin toisessa akussa on enempi jännitettä kuin toisessa. Ratkaisu siihen on, että akkujen välissä on päävirtakytkin.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.01.2013, 19:39
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Taitaa toi kahden eri iskussa olevan akun toistensa syöminen tulla kun moottori ei pyöri ja latausta ei tapahdu ja silloin toisessa akussa on enempi jännitettä kuin toisessa. Ratkaisu siihen on, että akkujen välissä on päävirtakytkin.
Juuri siksipä olenkin ajatellut ettei noi akut ole koskaan muuten kuin akkuloppu tilateessa yhteydessä toisiinsa. Eli silloin kuin jäädään "piippuun" käännetään pääkytkimestä yhteys auki. Muutoin vain erotusrele antaa vara-akulle virtaa.

Mutta nyt tarvis ekaks eniten vinkkejä niistä akuista! Mites noi exiden agm akut? Niitä on kehuttu paljon merikäytössä ainakin. kestääkö ne viellä pakkasiakin?

-sami-
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.01.2013, 19:54
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.006
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -sami- Näytä viesti
Juuri siksipä olenkin ajatellut ettei noi akut ole koskaan muuten kuin akkuloppu tilateessa yhteydessä toisiinsa. Eli silloin kuin jäädään "piippuun" käännetään pääkytkimestä yhteys auki. Muutoin vain erotusrele antaa vara-akulle virtaa.
-sami-
Mun autossa on vakiona tupla-akkusysteemi (auton keulan toinen tupla-akuistan juuri nyt puuttuu), jonka lisäksi olen tehnyt kokonaan oman hupiakkujärjestelmän invertterin viereen. Homma toimii ihan hyvin kun hupiakkua lataan vaikka jollain pidemmällä matkalla kun yhdistän päävirtakytkimellä auton omaan sähköjärjestelmään. Olen tuuminut, että kesäkäyttöä vartenhan tästä saa hienon jos laittaa hupiakun latauksen aurinkokennolla ja teholatausta saa tarvittaessa ajaessa.

Joskus tarvii paljon akkuja yhtä aikaa ja silloin on kätevä kun yhdistää kaikki akut yhteen.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
webasto akku agm


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Tupla-akku BJ45 Tekniikka & Jutustelu 34 14.11.2013 18:00
Myydään Akku mig Rekisteröimätön O/M/V Muut 4 10.02.2009 20:13
Akku kontissa La tuskaa Tekniikka & Jutustelu 14 10.01.2009 09:59
Vaihtoa Volvo 303 / asunto autoon / LINJA autoon? O/M/V Ajoneuvot 1 27.04.2008 18:48
"lyijyhyytelö" AKKU ToyWo Tekniikka & Jutustelu 9 09.11.2006 20:13


Sivu luotu: 16:51 (GMT +2).