Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.11.2012, 11:50
esamylly esamylly ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 11.05.12
Sijainti: Kokkola
Viestit: 14
Perusasetus

HJ 60 viritys ilman Turboa


Olisiko kellään kokemusta tai tietoa hj 60 virityksestä ilman Turboa.
Omaan autooni tehty seuraavat toimenpiteet:

- Suutin remontti jossa avautumispaineet nostettiin 120 alkuperäisestä(oli laskenut 108) 140 baariin. Noissa paineissa sumu tuli parhaiten.

- Samalla venttiilit säädettiin, jotka oli aivan pielessä.

- Ajotusta käännettiin aikaisemmalle kompensoimaan avautumispaineiden nostoa. Meni varmaan hiukan liian aikaiselle käy ainakin kylmänä aika terävästi. ( Jos jollakin tietoa mitä haittaa on liian aikaisesta sytytyksestä moottorin keston kannalta, ja milloin liian aikaisella niin kiitokset tiedoista).

- Syöttöä käännettiin kolme varttia lisää.

- Näillä säädöillä auto muuttui todella merkittävästi tulokseksi penkitettiin 123,7 hv ja 260 nm. Kaikki alkuperäiset 100 hp ja 260 nm ei todennäköisesti ollut alun alkaen kotona koska säädöt kauttaaltaan pielessä.

- Mielestäni ihan kiitettävä tulos vaparista.

Sitten kysymyksiä ?

Hommasin autoon vapaavirtaussuodattimen, ja olin huomaavinani parempaaa heräämistä alakierroksilla( ei todellakaan mitään suurta eroa),
mutta pakoputki ja pakosarja ovat alkuperäisiä joten kysymys olisi kannattaako mielestänne niihin koskea hengittävyyden parantamiseksi.

60:sen pakosarjan putkilähtö lähtee lähes toisesta päästä, joten epäilen onko tehtaalla kiinnitetty huomiota parhaan virtauksen saamiseksi. Sopiiko 61.sen pakosarja suoraan 60:seen siinä voisi mielestäni olla paremmin ajateltu virtauksia?

Jos laittais 61: sen pakosarjan ja lähtis siitä rakentamaan uuden putken, ja korvais vanhat äänenvaimentimet vapaastivirtaaviin äänenvaimetimiin.
Näillä muutoksilla ja vapaavirtaussuodattimella hakisin sellaista 10-15 hp lisäystä onko se mahdollista vai rahan hukkaa?

Tavoitteeni olisi saada autosta se n. 136 hp mikä 61:ssä on vakiona, Auto on 230 000 ajettu helmi ja entisöity, joten turbottaa en aio ja muutenkin muutokset joita mahdollisesti teen pakoputken osilta niin alkuperäinen jää hyllyyn.

Jos joku tietää saisko kyseiseen kamppeeseen pakosarjoja ja muutenkin kaikki tieto ja fakta kiinnostaa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.11.2012, 12:10
ssuvik:n Avatar
ssuvik ssuvik ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Nurmo
Viestit: 2.748
Perusasetus

Eli mikä se syy on ettet turbota? Ei se auto siitä pilalle mene, jos kunnolla tekee. Vaparidieselin viritys ei ole kovinkaan antoisaa puhaa. Pakopuolelle ei varmaankaan tarvetta koskea, kun turboa ei ole.
__________________
HJ61
MMC
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.11.2012, 12:19
pulu:n Avatar
pulu pulu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 27.04.03
Sijainti: lahti, .
Viestit: 830
Perusasetus

miks 61 sen pakosarja..?siihenhän tarvis sit joku laittaa jotain siihen reijjän tukkeeks ku kerran et ahdinta laita...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.11.2012, 12:34
esamylly esamylly ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 11.05.12
Sijainti: Kokkola
Viestit: 14
Perusasetus

Niinkuin kirjoitin olisikohan 61: sen pakosarja paremmin virtaavaa mallia kuin 60:sen. En tiedä vastausta mutta lähdöt putkelle lähtee eri kohdasta ja voisi olettaa että turbo mallissa ulosvirtauksiin enemmän kiinnitetty huomiota.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.11.2012, 12:52
vartiainen:n Avatar
vartiainen vartiainen ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 12.11.11
Sijainti: Pori
Viestit: 721
Perusasetus

Tuntuisi että olet aika hyvin saanut aikaiseksi sen mitä vaparille voi suht helposti tehdä. 10-15 heppaa vapaavirtaussuotimella ja pakoputkivirityksellä on silkkaa utopiaa.
__________________
Tiäräksää tuanoi
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.11.2012, 13:17
esamylly esamylly ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 11.05.12
Sijainti: Kokkola
Viestit: 14
Perusasetus

Toiset vannovat pakoputken ja suotimen puolesta. Jos hengittävyys paranisi, niin voisi laittaa lisäruokaa ja sitä kautta se lisäteho. Nyt ei voinut lisäruokaa antaa ku rupes tehot tippuu jos syöttöä käänsi isommalle. En ole todellakaan ammattilainen mut tää on tällaista ajatusleikkiä. Ei se turbotuskaan tulevaisuudessa ihan poissuljettu vaihtoehto ole mutta ois kiva kokeilla mitä vaparista kohtuudella irtoo.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.11.2012, 12:31
esamylly esamylly ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 11.05.12
Sijainti: Kokkola
Viestit: 14
Perusasetus

Syy on se että maailma täynnä turbotettuja 60:siä ja alkuperäinen sellainen jo sinänsä harvinaisuus. Eli olet sitä mieltä että pakopuolen virtauksilla ei merkitystä jos ei turboa. En tavoittele suuria lisätehoja.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.11.2012, 12:50
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.425
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja esamylly Näytä viesti
Syy on se että maailma täynnä turbotettuja 60:siä ja alkuperäinen sellainen jo sinänsä harvinaisuus. Eli olet sitä mieltä että pakopuolen virtauksilla ei merkitystä jos ei turboa. En tavoittele suuria lisätehoja.
Ole erilainen ja laita remmiahdin

Vaparin piristys on vaa isomman työn takana, kun esim ahdetun... Ja että saako sillä aika- ja rahamäärällä vastaavaa iloa verrattuna ahtamisee..?

Paras €/hv-suhde on ahtamisella.
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu vm. 06 korollaan, laadukkaat 195/60/R15, vanteineen tai ilman Vilkutin O/M/V Renkaat ja vanteet 5 22.09.2012 20:17
HJ pakuksi ilman kattokorotusta. LöpöLassi Tekniikka & Jutustelu 16 29.03.2008 21:50
turboa hj:hin Tekniikka & Jutustelu 6 17.02.2008 19:29
M: Hj-60 -82 3 hlö ex-jollapaku + Hj-60 kori MakeO O/M/V Muut 16 02.07.2006 01:40
M: HJ-60 osina ilman konetta Eskimo O/M/V Muut 8 26.12.2005 22:29


Sivu luotu: 16:24 (GMT +2).