Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.07.2008, 10:49
milsim:n Avatar
milsim milsim ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.06.08
Sijainti: Orivesi
Viestit: 156
Perusasetus

HJ60 Milsimmer


Projekti: HJ60 SOA + kaikkea muuta mukavaa
Laittoaika: Noin vuosi + johtuen totaalisesta kokemattomuudesta alalla.
Käyttötarkoitus Jokapäiväisessä ajossa oleva citymaasturi jolla voi käydä tarvittaessa möyrimässä maastossakin. Rakennettu myös toista harrastusta tukemaan (tästä nimi milsimmer).
Asennetut osat: Arb lukot molemmissa aksuloissa, TML vetarit, TML puskuri, TML 12000 Vinssi, Emun iskarit, Tuplanivelkardaani, Trail-Gear highsteer sarja, Maxixen Crawlerit (35"), TML safariteline, Safari Snorkkeli yms pientä kilkettä.
Asennettavat ja to do listaa: Puhallin (sarja on, puhallin uupuu), välitys-sarja

Lähden näin alussa hiukan projektin lopusta kertomaan, lisään siis lähtökohdat yms. myöhemmin. Tässä vaiheessa auto oli käytännössä jo melkein valmis.


Auto valmistui viimein, siirtokilvet oli noudettu ja "ei ole totta että sain sen kuntoon" fiilis oli tapissaan. Klo 2400 astui kilvet voimaan ja samalla sekunnilla piti lähteä kokeilemaan millainen kiikku se SOA oikein on. Tässävaiheessa edessä ei ollut kardaania sillä reiät eivät käyneet kohdalleen ja tarkoitus oli tänään ajaa laitos offroadtarvikkeelle loppulaittoon/ katsastustarkastukseen.

Ajoin noin 2km ja käännyin hiekkatielle, kerkesin kiihdyttää noin 40 vauhtiin kun auto lähti vänkäämään oikealle ja ei totellut ohjausta. Liinat kiinni ja hiukan haukkasi ojasta. Kuului raju pamaus ja pieni "notkahdus".

V-käyrä lähti välittömästi nousuun. kun autosta nousin, asiaa ei auttanut kun emäntä vieressä sanoi "Etkö sinä osaa oikeasti edes suoralla tiellä ajaa".
Kurkasin alle ja öljyt valui ulos. Piemeässä en nähnyt paremmin joten luulin että etupää oli leipassut kiinni koska napalukko oli toiseltapuolelta kiinni.

Vähän aikaa siinä noiduin vissiin aikas lujaankin ääneen kun tien molemmilta puolilta tuli isännät aamutakeissaan kyselemään jotta mikä hätänä. Oletin siis että perä paskana.

Hinuripaikalle ja sain lampun vihdoin. Näin nopsaan katsottuna että kaikki pakat on poikki toiseltapuolelta, eikä toisellakaan puolella ollut kehumista. Näytti siltä että auto oli sylkässyt öljyt ulos joko koneesta tahi perästä, tahi pahimmillaan molemmista.

Nokka kohti kotia ja taisin rikkoa maailmanennätyksen oluenjuonnissakin, sillä tölkki oli tyhjä jo ennekuin siitä kuului se sih ääni (tai ainakin siltä se oli emännästä vaikuttanut). Hinuri roudas auton pihaan ja en illalla enään jaksanut ruveta ihmettelemään vaurioita.

Tänään menin nyt kurkkaamaan läpi kaiken.
Vauriot olivat onneksi pienemmät kuin luulin. Kardaanin kiinnityspiste (onko tämä nyt laippa?) oli iskenut öljysuodattimesta läpi ja öljyt valuivat siis täältä ulos. Molemmat pakat siis käyttökelvottomia, mutta muita onglemia ei nähtävästi ole.

Tässä on hyvä esimerkki siitä että vaikka loppusuora lähestyy, ei kannata lähteä täräjämään ja hoppuilemaan, vaan varmistaa että kaikki on kiinni hyvin ja huolella. Traction bar olisi auttanut ja ehkäissyt, en tiedä olisiko pelkkä kardaanikin jo riittänyt, mutta kun on malttamaton, on malttamaton.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	6prosenttia_ei_riita.jpg‎
Views:	3206
Size:	74,1 Kt
ID:	645   Click image for larger version

Name:	hj_tunkinvarassa.jpg‎
Views:	3675
Size:	66,2 Kt
ID:	646   Click image for larger version

Name:	kardaanikulman_nosto.jpg‎
Views:	3152
Size:	61,3 Kt
ID:	647   Click image for larger version

Name:	kauempaaotettu_kardaanikulma.jpg‎
Views:	11046
Size:	78,3 Kt
ID:	648  
__________________
http://www.yritysreaktori.fi
Digitaalisen mainonnan teräksinen osaaja

Viimeksi muokannut milsim : 21.09.2008 11:13
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.07.2008, 11:02
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus


Piti jo kysyä miksi ei totellut ohjausta, mutta sitten pisti silmään tuo kuva. Olisko mutterit löysällä ja ohjausvarsi "pyörinyt pitkäksi"? No ainakaan henkilövahinkoja ei ilmeisesti tullut, mitä nyt vähän kuskilla maksa kärsi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.07.2008, 11:14
milsim:n Avatar
milsim milsim ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.06.08
Sijainti: Orivesi
Viestit: 156
Perusasetus

Juu tuo unohtui auki ja toisesta päästä oli niin huulillaan että irtosi, joten ei auttanut vaikka pyöritti kopissa käsiään kun ämpärinpesiä konsanaan kun ei ollut varsi enään kiinni. Henkilövahinkoja ei tullut, luojan kiitos. Laskin että saman matkan olisin tänään ehtinyt ajamaan niin laitos olisi pettänyt ohitustiellä perheen ollessa kyydissä, joten onni onnettomuudessa.
__________________
http://www.yritysreaktori.fi
Digitaalisen mainonnan teräksinen osaaja

Viimeksi muokannut milsim : 30.07.2008 11:16
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.07.2008, 11:26
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Siis täh..?
Miten voi pakat mennä poikki noin vaikkei niissä ilmeisesti ollut sen suurempaa rasitustakaan? Kaikkea sitä näkee kun nuorena elää.

Onko jousipedit akselissa varmasti samalla asteluvulla?
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.07.2008, 11:41
milsim:n Avatar
milsim milsim ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.06.08
Sijainti: Orivesi
Viestit: 156
Perusasetus

Sanoppa muuta, oletin itsekkin että ratkaisu kestää nyt edes tavan ajoa. Tosin vänkärin rengas haukkasi ojaan, ja renkaat oli kääntyneet tuolloin jo runsaasti ojaanpäin myös, joten kulma, jolla rengas otti ojanpohjaan oli aikas raju, joten vääntöä tuli runsaasti pakkaan. Tämä on oikeastaan ainoa selitys minkä keksin. Kuljettajanpuolen hitsisauma myös petti iskarin kiinnikeessä joten tämäkin oli yksi syy siihen että aksula pääsi kääntymään todella rajusti.

Olipahan perkule semmoset "joustot" etten ole missään nähnyt. Tosin joustot oli nyt vähän väärään kulmaan, mutta joustot kun joustot

Tuo petien kulma on myös asia mikä pitää tarkistaa nyt kun akselin joutuu taas kerran pois ottamaan.

EDIT: Tässä vielä yksi kuva kuskinpuolelta. On ainakin tarpeeksi notkeet pakat nyt katsastukseen
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	poikki_on.jpg‎
Views:	2202
Size:	76,3 Kt
ID:	649  
__________________
http://www.yritysreaktori.fi
Digitaalisen mainonnan teräksinen osaaja

Viimeksi muokannut milsim : 30.07.2008 12:05
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.07.2008, 13:51
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.730
Perusasetus

oho on kyllä aika rajusti tainnu töpätä ojan penkkaan! on saattanu ne kääntöpäätkin kärsiä jos on renkaat linkussa ottanu ojan penkkaan...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.07.2008, 08:42
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.732
Perusasetus



Kuvassa näkyy cut&turn hitsisauma jousipakan ja iskarikiinnikkeen välissä.

Tuohon auttaa lääkkeeksi uusi akseliputki, johon teet navan käännön siitä alkuperäisestä saumasta.

Vanhalla akseliputkella en ajaisi metriäkään.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 31.07.2008, 09:32
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Tuohon auttaa lääkkeeksi uusi akseliputki, johon teet navan käännön siitä alkuperäisestä saumasta.

Vanhalla akseliputkella en ajaisi metriäkään.
Täysin samaa mieltä kivisen kanssa. Miksi se on pitänyt katkaista tuosta huomattavasti heikommasta kohtaa kun valmiita ohjeita kuvineen oikeaoppiselle käännölle on netti pullollaan
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 31.07.2008, 10:25
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Niinkuin muutkin jo huomautti on tuo akseliputken hitsaus noin suoritettuna aikas vaarallinen.
Mutta mika aiheutti vaurion? Jos kerta etukardaanikaan ei ollut paikoilaan? Oliko noita jousia lammitelty?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 31.07.2008, 11:40
milsim:n Avatar
milsim milsim ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.06.08
Sijainti: Orivesi
Viestit: 156
Perusasetus

cut ja turnin teko tuohon kohtaan oli tilapäinen mielenhäiriö, tuolloin ei sattunut silmään oikeita ohjeita vaikka niitä kovasti haeskeltiinkin (noh, ei nyt niin kovin kovastikkaan, oli taas niin hätä saada äkkiä nopeesti ). Pitää katsoa jos juukaan olisi jäänyt jonnekkin nurkkaan putki pyörimään johon voisi tehdä kunnon vehkeillä oikeaan kohtaan tuon leikkauksen.

Vaurion aiheuttajasta ei edelleenkään ole tietoa ennenkuin päästään viemään auto juukaan.

Jousia ei oltu lämmitetty, vaikkakin kyseessä oli aikas veltot pakat jo originaalina. Ratkaisuna tilalle olen ajatellut takuupalautuksena tulleita "liian laiskoja" dobinsonin pakkoja, sillä nehän olisivat pirun hyvät juuri tähän.
Mielenkiintoinen viikonloppu kuitenkin edessä. Otan kuvia vaiheista ja kirjoittelen sitämukaa kun touhutaan.
__________________
http://www.yritysreaktori.fi
Digitaalisen mainonnan teräksinen osaaja

Viimeksi muokannut milsim : 31.07.2008 11:45
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Hj-60 Luigi81 O/M/V Ajoneuvot 9 12.02.2009 06:53
hj60 GX Tekniikka & Jutustelu 1 06.04.2008 16:03
O:HJ60/61 O/M/V Muut 0 16.08.2005 19:38
hj60/61 Tekniikka & Jutustelu 26 24.08.2004 18:25
M: hj60/61 5v laatikko+muita hj60:sen osia Ahma O/M/V Muut 14 26.07.2004 20:19


Sivu luotu: 17:15 (GMT +2).