Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.06.2012, 17:18
RalliJari RalliJari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.01.09
Sijainti: Iisalmi
Viestit: 423
Perusasetus

Jarrupoljin lattiaan, ei paljo jarruja, jumittaa väliillä? Mazda b2600


Jeps, eli löyty kohtuuhintanen Mazda b2600 jossa tuntuu muunmummoassa jarruissa olevan häikkää. Eli poljin menee melkein lattiaan ennen ku rupee jarrut ottaa mainittavasti. Lisäks koeajulla saatiin jarrut jumiin jäämään nähtävästi jotka/jokin vapautu ku aikasa omistaja eestaas ajeli autoo hiljakseen.

(ELLEI sit ollu sika huono tuuri ja neliveto jäi jumiin ku soratiellä sitä testattiin, autossa ku erikokoset renkaat eessä ja takana, tähän en kumminkaa usko ku manuaalinapikset eessä jotka vapautettiin jo soralla ja nelivedon merkkivalokin sammu ku takavedolle nakkas.
Toisinsanoen ois pitäny olla napikset rikki ettei vapauta etusia ja lisäks se merkkivalo toimia väärin, sillon ois voinu auto jumiakki asfaltille siirryttäessä.)

Mistee tota jarruvikaa ehtis, jarrupääsylinteri ja/tai jarrutehostin vissiin? En oo moisiin tutustunu ikinä niin ei hajua mikä sieltä vois mennä. Voiko tää ihan pelkkä ilmaushomma olla?


Muutaki laittoo autossa tosiaan on, kuten syyläri, öljyvuodot, entisten omistajien "hyvät" patentit, kevyttä ruostetta, jne. mutta jarrut ois kyllä kiva olla

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.06.2012, 17:37
Superlon:n Avatar
Superlon Superlon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.01.11
Sijainti: Mynämäki
Viestit: 304
Perusasetus

Vois olla ihan ilmaushomma. Kysele ny viel onko tehty äskettäin mitään jarruremonttia ja sit tietty tarkista että jarrunestettä on tarpeeks.

Jarrut voi mennä jumiin esimerkiks jarrumännistä, mut se on sit yks nurkka kerrallaan eikä koko systeemi. Oletan että tässä on levyt edessä ja rummut takana. Menikö siinä siis kaikki jarrut jumiin? jos meni, niin siinä tapauksessa vian täytyy olla polkimessa tai pääsylkyssä. Rummut menee helpostikin jumiin jos on huonokuntoiset romut sisällä (jouset) tai liian lähelle rumpuja säädetyt kengät ja sitte sitä pihalla seisottamista...

jarruneste kannattanee myös pistää vaihtoon, jos sitä ei o tiedettävästi vaihdettu muutamaan vuoteen. Varsinkin vanhoissa linjastoissa saattaa olla roskia seassa, joka jumii liitoksissa tai ainakin aiheuttaa huonoa virtausta.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.06.2012, 17:44
RalliJari RalliJari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.01.09
Sijainti: Iisalmi
Viestit: 423
Perusasetus

Jolta auton ostin niin se ei oo autolle muuta tehny ku ajanu, aikasemmatkaan tuskin on jarruja laitellu.
Nestettä oli kyllä reilusti, pikasesti katottuna yli ylärajan.

Juu, levyt eessä, rummut takana.
Tarkkaa tietoa ei oo että menikö mikä jumiin, auto vaan rupes tosi nihkeesti liikkuu ku palattiin asfaltille. Yhen melko kovan jarrutuksen sillä tein vähän sitä ennen.
Mutta kuhan tästä intoutuu niin pitää kokeilla ilmausta eka. Nesteitten vaihtokaan ei kyllä huono idea ois.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.06.2012, 18:08
_LM_:n Avatar
_LM_ _LM_ ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.01.09
Sijainti: VALKEALA
Viestit: 513
Perusasetus

Vaikuttaako useampi polkaisu perä jälkeen polkimen painumiseen?
Voisi hyvinkin olla jarrusatulat vain jumissa...
__________________
4-vedon ja 2-vedon ero? No käveltävä matka takaisin tielle.
GR patrollien osia kaikki nurkat täynnä... Kysy jos tarvitset jotain!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.06.2012, 18:27
Superlon:n Avatar
Superlon Superlon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.01.11
Sijainti: Mynämäki
Viestit: 304
Perusasetus

Itellä on Jeepistä menny molemmat etujarrumännät vuorotellen jumiin. Tuntuu tosiaan siltä niinku jarrut ois pohjassa, vaikka vaan yks nurkka jarruttaakin. Tää ilmenee hyvin ajaessa lämpönä vanteessa, vaikkei enää täysin jumissa oliskaan. Motarinopeudessa vetää koko levyn punahehkuseks, vaikkei isosti koskettaiskaan!

Hoitona tilasin itelleni jarrumäntäsarjat molemmille puolin. Oli helppo vaihtaa autotallivehkein eikä oo ongelmia enää ollu.

Koita saada ne jarrut melkeen uudelleen jumiin, jotta tiedät mitä sulla on jumissa. Helpottais ehkä varsinaisen vian paikallistamista, ettei tartte väkisin koko systeemiä lähteä uusimaan. Ja ainakin ne etujarrut kannattaa ilmata!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.06.2012, 18:29
RalliJari RalliJari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.01.09
Sijainti: Iisalmi
Viestit: 423
Perusasetus

Eipäs oo tullu mieleenkää vielä pumppailla jarruja, pitää testata.

Juu, pitää koeajulla tosiaan jarruja polkee kunnolla että rupeis vika löytyy, kuhan saa pahimpia öljyvuotoja ensin koneesta tilkittyä ja ainaki syylärikorkki uusittua, voi kyllä syyläriki kusta.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.06.2012, 19:19
Reetu:n Avatar
Reetu Reetu ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland.
Viestit: 3.536
Perusasetus

Takana kengät liian kaukana rummusta...(?)
__________________
RUMARACING Esla T4
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.06.2012, 23:10
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Jos jarrut jää päälle....


Niin vika voi olla myös "jo alkanut jarrutus"
Siis jarrupääsylinterissä tms. on semmoinen säätö, että jarrupääsylinterin männät ei pääse palautumaan lepoasentoon/mekaanista lukitusta vasten.

Yhden kerran haetutti pitkään, kun reippaamman jarrutuksen jälkeen jarrut jäi päälle, ja vapautui minuutissa!

K.o keksintöön oli tehty jarruremonttia useamman tietäjän voimin, ja joku heistä oli jatkanut polkimen tankoa muutaman millin.

Siis joissakin/useimmissa jarrupääsylinterissä on nestesäiliön ja pääsylinterin välisen "nestehuohotuksen" mahdollistava pieni reikä, ja jos jarrupolkimen/-tehostimen säätöjä on viritelty, niin lämpölaajennut neste ei pääse säiliöön.
Pumppaamalla ilmaus onnistuu, kun nuo tiivisteet on yksihuulisia.

-> kun jarrut jumii, niin onko jarruissa painetta? "pulpahtaako" neste? kun avaat jonkin liitoksen/nipan takajarruista? (yleensä etujarrut ei kärsi k.o ongelmasta)
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.06.2012, 16:43
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Jarrujen ollessa heikot kannattaa tarkastaa myös kuormaventtiilin toimivuus.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.06.2012, 20:25
RalliJari RalliJari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.01.09
Sijainti: Iisalmi
Viestit: 423
Perusasetus

Vastaillaas tähän sen verran että koeajua tehty, jarruja polettu ihan kunnolla ja jumiin ei olla saatu jäämään enää. Oisko se vaiva ollu käytön puutetta sit. Renkaat kyllä lukkoon soralla ainaki saa, polin vaan painuu tosi syvään edelleen niin seuraavaks pitää sitä ilmausta kokeilla.
Konehuonetta tullu tiirailtua (valohoitoo hyvä antoo) niin saattaa sittenki olla että autoon on ainaki jarrutehostin vaihettu, melko tuoreen näkönen loppuautoon verrattuna.

Kiitosta vaan vastauksista jo tässä vaiheessa.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 26.06.2012, 03:31
isuzubj:n Avatar
isuzubj isuzubj ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 23.01.07
Sijainti: Hämeenlinna Finland.
Viestit: 673
Perusasetus

Pääsylkkä joku kumi rikki ni vaikka kuinka ilmaa ja säätää ni ei tu jarruja..Poljin painu pohjaan mut kaikki piti jarru rullillakin riittävästi leimassa. pääsylkän yhdessä tiivisteessä oli käyny rotta rouhimassa hieman ja veti ilmaa.. Auto oli lj mutta samanlaiset jarruthan siinä maksalaatikossakin on!
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 05.07.2012, 08:29
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.363
Blog Entries: 5
Perusasetus

Mulla on ollut seuraavanlaisia vikoja omissa:

Ivecossa pääjarrusylinterin ilmausruuvista ilmaus auttoi tohon polkimen painumiseen + uudet etujarrupalat ja jarrunesteen lisäys.

Pajerossa etupalat jumittivat kun oli seisonut pitkään, niitä piti herkistellä, eli raaputella/viilata ruosteet ja muut töhnät pois että palat liikkuivat taas hyvin satuloissa.

Rangessa taas itse sylinterin männät jumivat (alkuperäisissä männissä joku kromaus tms pinnassa ja kun hapettuvat/ruostuvat > kuplivat ja mäntä ei enää liiku kunnolla).

Sen lisäks jarrupääsylinterin tiivisteet saattaa falskata. Jos jarrunesteistä ei ole tietoa milloin vaihdettu, nekin olis syytä varmaan uusia...

Kaitsu
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mazda B2600 -88 matukki Tekniikka & Jutustelu 7 28.08.2010 17:08
Myyty Mazda B2600 4x4 -89 Frostspring O/M/V Ajoneuvot 1 19.11.2009 19:57
Myydään Mazda B2600 4x4 elhapero O/M/V Ajoneuvot 1 06.08.2009 16:12
Mazda B2600 Tekniikka & Jutustelu 2 24.10.2006 09:44
M: MAZDA B2600 Helperi O/M/V Muut 10 15.01.2005 13:02


Sivu luotu: 16:41 (GMT +2).