Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jarrupoljin lattiaan, ei paljo jarruja, jumittaa väliillä? Mazda b2600 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=98364)

RalliJari 16.06.2012 17:18

Jarrupoljin lattiaan, ei paljo jarruja, jumittaa väliillä? Mazda b2600
 
Jeps, eli löyty kohtuuhintanen Mazda b2600 jossa tuntuu muunmummoassa jarruissa olevan häikkää. Eli poljin menee melkein lattiaan ennen ku rupee jarrut ottaa mainittavasti. Lisäks koeajulla saatiin jarrut jumiin jäämään nähtävästi jotka/jokin vapautu ku aikasa omistaja eestaas ajeli autoo hiljakseen.

(ELLEI sit ollu sika huono tuuri ja neliveto jäi jumiin ku soratiellä sitä testattiin, autossa ku erikokoset renkaat eessä ja takana, tähän en kumminkaa usko ku manuaalinapikset eessä jotka vapautettiin jo soralla ja nelivedon merkkivalokin sammu ku takavedolle nakkas.
Toisinsanoen ois pitäny olla napikset rikki ettei vapauta etusia ja lisäks se merkkivalo toimia väärin, sillon ois voinu auto jumiakki asfaltille siirryttäessä.)

Mistee tota jarruvikaa ehtis, jarrupääsylinteri ja/tai jarrutehostin vissiin? En oo moisiin tutustunu ikinä niin ei hajua mikä sieltä vois mennä. Voiko tää ihan pelkkä ilmaushomma olla?


Muutaki laittoo autossa tosiaan on, kuten syyläri, öljyvuodot, entisten omistajien "hyvät" patentit, kevyttä ruostetta, jne. mutta jarrut ois kyllä kiva olla:D

Superlon 16.06.2012 17:37

Vois olla ihan ilmaushomma. Kysele ny viel onko tehty äskettäin mitään jarruremonttia ja sit tietty tarkista että jarrunestettä on tarpeeks.

Jarrut voi mennä jumiin esimerkiks jarrumännistä, mut se on sit yks nurkka kerrallaan eikä koko systeemi. Oletan että tässä on levyt edessä ja rummut takana. Menikö siinä siis kaikki jarrut jumiin? jos meni, niin siinä tapauksessa vian täytyy olla polkimessa tai pääsylkyssä. Rummut menee helpostikin jumiin jos on huonokuntoiset romut sisällä (jouset) tai liian lähelle rumpuja säädetyt kengät ja sitte sitä pihalla seisottamista...

jarruneste kannattanee myös pistää vaihtoon, jos sitä ei o tiedettävästi vaihdettu muutamaan vuoteen. Varsinkin vanhoissa linjastoissa saattaa olla roskia seassa, joka jumii liitoksissa tai ainakin aiheuttaa huonoa virtausta.

RalliJari 16.06.2012 17:44

Jolta auton ostin niin se ei oo autolle muuta tehny ku ajanu, aikasemmatkaan tuskin on jarruja laitellu.
Nestettä oli kyllä reilusti, pikasesti katottuna yli ylärajan.

Juu, levyt eessä, rummut takana.
Tarkkaa tietoa ei oo että menikö mikä jumiin, auto vaan rupes tosi nihkeesti liikkuu ku palattiin asfaltille. Yhen melko kovan jarrutuksen sillä tein vähän sitä ennen.
Mutta kuhan tästä intoutuu niin pitää kokeilla ilmausta eka. Nesteitten vaihtokaan ei kyllä huono idea ois.

_LM_ 16.06.2012 18:08

Vaikuttaako useampi polkaisu perä jälkeen polkimen painumiseen?
Voisi hyvinkin olla jarrusatulat vain jumissa...

Superlon 16.06.2012 18:27

Itellä on Jeepistä menny molemmat etujarrumännät vuorotellen jumiin. Tuntuu tosiaan siltä niinku jarrut ois pohjassa, vaikka vaan yks nurkka jarruttaakin. Tää ilmenee hyvin ajaessa lämpönä vanteessa, vaikkei enää täysin jumissa oliskaan. Motarinopeudessa vetää koko levyn punahehkuseks, vaikkei isosti koskettaiskaan!

Hoitona tilasin itelleni jarrumäntäsarjat molemmille puolin. Oli helppo vaihtaa autotallivehkein eikä oo ongelmia enää ollu.

Koita saada ne jarrut melkeen uudelleen jumiin, jotta tiedät mitä sulla on jumissa. Helpottais ehkä varsinaisen vian paikallistamista, ettei tartte väkisin koko systeemiä lähteä uusimaan. Ja ainakin ne etujarrut kannattaa ilmata!

RalliJari 16.06.2012 18:29

Eipäs oo tullu mieleenkää vielä pumppailla jarruja, pitää testata.

Juu, pitää koeajulla tosiaan jarruja polkee kunnolla että rupeis vika löytyy, kuhan saa pahimpia öljyvuotoja ensin koneesta tilkittyä ja ainaki syylärikorkki uusittua, voi kyllä syyläriki kusta.

Reetu 16.06.2012 19:19

Takana kengät liian kaukana rummusta...(?)

BJ-40/76 16.06.2012 23:10

Jos jarrut jää päälle....
 
Niin vika voi olla myös "jo alkanut jarrutus"
Siis jarrupääsylinterissä tms. on semmoinen säätö, että jarrupääsylinterin männät ei pääse palautumaan lepoasentoon/mekaanista lukitusta vasten.

Yhden kerran haetutti pitkään, kun reippaamman jarrutuksen jälkeen jarrut jäi päälle, ja vapautui minuutissa!

K.o keksintöön oli tehty jarruremonttia useamman tietäjän voimin, ja joku heistä oli jatkanut polkimen tankoa muutaman millin.

Siis joissakin/useimmissa jarrupääsylinterissä on nestesäiliön ja pääsylinterin välisen "nestehuohotuksen" mahdollistava pieni reikä, ja jos jarrupolkimen/-tehostimen säätöjä on viritelty, niin lämpölaajennut neste ei pääse säiliöön.
Pumppaamalla ilmaus onnistuu, kun nuo tiivisteet on yksihuulisia.

-> kun jarrut jumii, niin onko jarruissa painetta? "pulpahtaako" neste? kun avaat jonkin liitoksen/nipan takajarruista? (yleensä etujarrut ei kärsi k.o ongelmasta)

Luoppis 23.06.2012 16:43

Jarrujen ollessa heikot kannattaa tarkastaa myös kuormaventtiilin toimivuus.

RalliJari 23.06.2012 20:25

Vastaillaas tähän sen verran että koeajua tehty, jarruja polettu ihan kunnolla ja jumiin ei olla saatu jäämään enää. Oisko se vaiva ollu käytön puutetta sit. Renkaat kyllä lukkoon soralla ainaki saa, polin vaan painuu tosi syvään edelleen niin seuraavaks pitää sitä ilmausta kokeilla.
Konehuonetta tullu tiirailtua (valohoitoo hyvä antoo) niin saattaa sittenki olla että autoon on ainaki jarrutehostin vaihettu, melko tuoreen näkönen loppuautoon verrattuna.

Kiitosta vaan vastauksista jo tässä vaiheessa.

isuzubj 26.06.2012 03:31

Pääsylkkä joku kumi rikki ni vaikka kuinka ilmaa ja säätää ni ei tu jarruja..Poljin painu pohjaan mut kaikki piti jarru rullillakin riittävästi leimassa. pääsylkän yhdessä tiivisteessä oli käyny rotta rouhimassa hieman ja veti ilmaa.. Auto oli lj mutta samanlaiset jarruthan siinä maksalaatikossakin on!

Kaitsu67 05.07.2012 08:29

Mulla on ollut seuraavanlaisia vikoja omissa:

Ivecossa pääjarrusylinterin ilmausruuvista ilmaus auttoi tohon polkimen painumiseen + uudet etujarrupalat ja jarrunesteen lisäys.

Pajerossa etupalat jumittivat kun oli seisonut pitkään, niitä piti herkistellä, eli raaputella/viilata ruosteet ja muut töhnät pois että palat liikkuivat taas hyvin satuloissa.

Rangessa taas itse sylinterin männät jumivat (alkuperäisissä männissä joku kromaus tms pinnassa ja kun hapettuvat/ruostuvat > kuplivat ja mäntä ei enää liiku kunnolla).

Sen lisäks jarrupääsylinterin tiivisteet saattaa falskata. Jos jarrunesteistä ei ole tietoa milloin vaihdettu, nekin olis syytä varmaan uusia...

Kaitsu


Sivu luotu: 22:52 (GMT +2).