Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.06.2012, 15:10
Leca:n Avatar
Leca Leca ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.11.11
Sijainti: Nivala
Viestit: 91
Perusasetus

Coolerin leimaus hj61


Mitenkä se nyt on kun kävin konttorilla kysäseen josko yrittäis leimata tuon hirviön. No siihen cooleriin sitten täytyis tehdä joku varaosa vertailu? Ei oikeen auennu mulle että mitä se tarkoittaa. Kaavakkeen löi kouraan ja kun kotona rupesin näpräämään, niin eihän sitä cooleri kohtaa ole koko lapussa. Luulin että pelkkä dyno lappu riittäis. Vaihdoin turbonkin, mutta siittä en uskaltannu enää edes puhua. Jos sitä tehon lisäystä verrataan vastaavaan, niin mihin sitä sitten verrataan?

Tuli paska asennttua nuin irvolleenkin keulasta ettei saa oikeen naamioitua.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	08062012223.jpg‎
Views:	472
Size:	78,2 Kt
ID:	27383  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.06.2012, 16:29
hunter hdj:n Avatar
hunter hdj hunter hdj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.10
Sijainti: virtasalmi
Viestit: 339
Perusasetus

Jos on myötämielinen katsastusmies rakenneltuja autoja kohtaan.?
Niin vuosikatsastus leima tuli lappuun , jälki käteen asennetun coolerin kanssa autolleni..mut ei ole cooleri merkintää rekisteriotteen teknisessä osassa. on näkyvillä cooleri mut tiedä näitä...Mut eroja katsastus asemissa, monenlaista tulkintaa ja mutterinpuristelijaa..
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.06.2012, 16:53
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Leca Näytä viesti
Mitenkä se nyt on kun kävin konttorilla kysäseen josko yrittäis leimata tuon hirviön. No siihen cooleriin sitten täytyis tehdä joku varaosa vertailu? Ei oikeen auennu mulle että mitä se tarkoittaa. Kaavakkeen löi kouraan ja kun kotona rupesin näpräämään, niin eihän sitä cooleri kohtaa ole koko lapussa. Luulin että pelkkä dyno lappu riittäis. Vaihdoin turbonkin, mutta siittä en uskaltannu enää edes puhua. Jos sitä tehon lisäystä verrataan vastaavaan, niin mihin sitä sitten verrataan?

Tuli paska asennttua nuin irvolleenkin keulasta ettei saa oikeen naamioitua.
käy ihmees toisella konttorilla muutoskatsastaa. ei siihen muuta tarvii ku penkki lapun.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.06.2012, 17:12
Hailux:n Avatar
Hailux Hailux ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 05.11.05
Sijainti: pudasjärvi
Viestit: 1.522
Perusasetus

mä katsastin läjään coolerin niin sano vaan et katohan ku täältä puuttuu tiedoista cooleri,pitääpä laittaa....
__________________
Pitäiskö palata takaisin,kromit sotkeentuu
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.06.2012, 18:04
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

nii kyllähän se onki täysin naurettavaa että jos autoon ei oo oikeesti muuta tehty ku lisätty cooleri ni se täytyis penkittää jottei ole liikaa voimaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.06.2012, 18:31
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi Näytä viesti
nii kyllähän se onki täysin naurettavaa että jos autoon ei oo oikeesti muuta tehty ku lisätty cooleri ni se täytyis penkittää jottei ole liikaa voimaa.
Uudempien autojen vaatimuksista puhumattakaan..
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.06.2012, 20:47
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Paperisotaa...


Pistä samassa muutoskatsastuksessa se turbokin vaihdetuksi, menee siinä samalla.

Ja nuo vertailupaperit sitten vois tarkoittaa esim. seuraavaa:

Autossa alunperin samat jarrulevyt/satulat/jarrurummut ja pääsylinteri tehostimineen jarrupainesäätimineen; jouset ja kallistuksenvakaajat kuin mallisarjan tehokkaimmassa. (taitaa olla fj-60)
joskus riittää varaosanumerot itse selvitettynä, joskus taasen ei (siis niillä konttoreilla ei kannata käydä, kysy viidakkorummulta

Joskus riittää että teho ei kasva yli 20% (oliko20%?) alkuperäisestä, ja tämä todetaan dynolapusta.

Ja jos jollain riittää pioneerihenkeä, niin tehkääpä toinen veto puoli kiloa pienemmillä rengaspaineilla, niin koneen teho muuttuu kivasti! ainakin joillain dynoilla.

(Maailma on täynnä dynolappuja, jotka on fysiikanlakien vastaisia, pahin esimerkki tällä palstalla oli muistaakseni se, että vääntömomentti pysyi samana kun kierrokset kasvoivat, mutta teho laski!)

p.s yksi tuttu turbotti vapari MB w-124 300d (om603?) ja muistaakseni cooleri myös, ja dynolapuissa teho oli laskenut alkuperäisestä vapaahengittävästä, joten ei tarvinut päivittää alustaa.....
Oli ollut melkoinen keskustelu asiasta, eikä ihme.

Ja onneksi sulla noin vanha auto, muutama vuosi uudempi, niin tulisi PALJON ongelmia lisää.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.06.2012, 07:27
Leca:n Avatar
Leca Leca ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.11.11
Sijainti: Nivala
Viestit: 91
Perusasetus

Taidan kokeilla toista konttoria. Tuo konttori olis ollu myötämielinen tuon soan kanssa. Eikös jotku ollu hakeneet toyotalta joitain vastinelappuja jarruihin ja alustaan?

Niissä korotuksissakin on kuulemma hjssä joku rekisteröinti merkintä, niin että toista saa korottaa 75mm ja naapurin autoa 150mm. Mut onneksi se laski että tuota mun tornia olis korotettu noin 70mm alusta ja 40mm kori
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.06.2012, 15:48
t.haapala:n Avatar
t.haapala t.haapala ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.04.09
Sijainti: Paimio
Viestit: 1.180
Perusasetus

Eiks se mahtanu niin olla et maastopakettiautona saa nostaa 150mm.
Jos taasen rekisteröity henkilöautoks ni ei saa korottaa ku 75mm.
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan!

Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.06.2012, 16:12
60lantikka 60lantikka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 07.03.09
Sijainti: vesanto
Viestit: 351
Perusasetus

hj


ite ku muutoskatastin hj turbolle ja coolerille ni konttorilla sanoivat et vähintään puoli kiloo pitää olla paineita ja dynolappu.just tuon takia kuulema ku porukka penkittäny autoja 0,1 paineilla että saavat pysymään tehot sallituissa rajoissa
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 10.06.2012, 17:56
t.haapala:n Avatar
t.haapala t.haapala ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.04.09
Sijainti: Paimio
Viestit: 1.180
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 60lantikka Näytä viesti
ite ku muutoskatastin hj turbolle ja coolerille ni konttorilla sanoivat et vähintään puoli kiloo pitää olla paineita ja dynolappu.just tuon takia kuulema ku porukka penkittäny autoja 0,1 paineilla että saavat pysymään tehot sallituissa rajoissa
On toiki sit taas vähän tyhmää.
Aikamoinen ero onks siel joku garretin t03@0,5bar vai holsetin hx55@0,5bar
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan!

Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 12.06.2012, 09:13
terrier terrier ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.01.06
Sijainti: nivala
Viestit: 173
Perusasetus

ahdot


vissiin pitää ahtoja olla vähintään se hj61:n vakio määrä penkityksessä eli juurikin tuo 0.5bar...
ei 0.5bar ahdoilla vielä kuuhun mennä ilman kunnon syöttöjä.kiertää syöttöä niin pienelle et pysyy heposet sallituissa rajoissa ja ei kun leimalle
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 12.06.2012, 19:51
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja terrier Näytä viesti
vissiin pitää ahtoja olla vähintään se hj61:n vakio määrä penkityksessä eli juurikin tuo 0.5bar...
Ei tarvii. Tehonmittaustodistuksen pitää olla luotettava, siinä pitää olla ilmoitettuna moottoriteho ja vääntömomentti, ahdetussa autossa myös ahtopaine. Että todistusta voidaan turbollisessa pitää luotettavana, pitää ahtopainetta olla "järkevästi". Eihän esim. kovalla puristussuhteella olevaa bensakonetta kannata jälkikäteen ahtaa 0.5 baria enempää, tulee jo monenlaista ongelmaa vastaan, näissä joku 0.3 bar ahto ymmärrettävä. Mutta jos esim. orkkis-ahdot on ollu esmes 0.7 bar ja autoon laitettu kuuleri ja penkitetty, ei sitä pitäisi hyväksyä 0.5 bar ahtopaineella mitatulla tehonmittaustodistuksella.

Alkuperäiselle kysyjälle: auton pitää vastata mallisarjan tehokkainta alustaltaan ja jarruiltaan jos siihen asennetaan cuuleri, koska se rinnastetaan lain mukaan moottorin vaihtoon. Eli ota www.toyodiy.com ja vertaile HJ61 ja FJ62 jarrujen ja akselistojen eroja (ei oleellista) ja niistä printit konttorille.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 13.06.2012, 06:22
Leca:n Avatar
Leca Leca ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.11.11
Sijainti: Nivala
Viestit: 91
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ei tarvii. Tehonmittaustodistuksen pitää olla luotettava, siinä pitää olla ilmoitettuna moottoriteho ja vääntömomentti, ahdetussa autossa myös ahtopaine. Että todistusta voidaan turbollisessa pitää luotettavana, pitää ahtopainetta olla "järkevästi". Eihän esim. kovalla puristussuhteella olevaa bensakonetta kannata jälkikäteen ahtaa 0.5 baria enempää, tulee jo monenlaista ongelmaa vastaan, näissä joku 0.3 bar ahto ymmärrettävä. Mutta jos esim. orkkis-ahdot on ollu esmes 0.7 bar ja autoon laitettu kuuleri ja penkitetty, ei sitä pitäisi hyväksyä 0.5 bar ahtopaineella mitatulla tehonmittaustodistuksella.

Alkuperäiselle kysyjälle: auton pitää vastata mallisarjan tehokkainta alustaltaan ja jarruiltaan jos siihen asennetaan cuuleri, koska se rinnastetaan lain mukaan moottorin vaihtoon. Eli ota www.toyodiy.com ja vertaile HJ61 ja FJ62 jarrujen ja akselistojen eroja (ei oleellista) ja niistä printit konttorille.
Kiitoksia vastauksista.. Näkyy olevan kovasti heittoa katsastuskonttoreissa vaikka samojen rajojen sisällä pörrätään (tässähän ei ollut mitään uutta). Käyn hakemassa dyno laput tällä viikolla ja koitan pelkästään niillä ensin. Jos vaaditaan lisä dokumenttia, niin sitten sitä hommataan. Loppupelissä se on hyvä että joku valvoo miten sitä rakennellaan . Ei mene itä mallille.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 13.06.2012, 09:37
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Voi olla että onnistuu ilmankin vertailua jos tehot ei pomppaa yli 20 %, Suomeen kun ei ole tyyppihyväksytty J6-mallisarjaan HJ61:stä tehokkaampaa mallia, kaikki eivät tiedä FJ62:n olemassaoloa.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 14.06.2012, 20:22
Leca:n Avatar
Leca Leca ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.11.11
Sijainti: Nivala
Viestit: 91
Perusasetus

Eipä loppunutkaan ölpän tupruuttelu turbon vaihdon jälkeen ei... Nyt kun tarkemmin tutkailin niin, olikin näin että se paskiainen huohottaa sitä ölppää sinne imupuolelle. Männät+renkaat noin 2000egee ja eihän se siihen jää Pitäisko ampua ihtiä vasempaan polveen. Eikös ne jotuku ole sorvannu niihin vanhoihin uriin mersun renkaita.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 14.06.2012, 20:39
Leca:n Avatar
Leca Leca ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.11.11
Sijainti: Nivala
Viestit: 91
Perusasetus

Oli kyllä ihan hauska käydä kylän raitilla heittään vähän tesi rundia tuon näkösellä vehkeellä. Mummut katto kuhussaan ja yks ukko ajo melkeen ruohonleikkurin ojaan.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	14062012230.jpg‎
Views:	252
Size:	77,0 Kt
ID:	27468  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
SOA leimaus -wj- Tekniikka & Jutustelu 40 06.02.2015 06:57
coolerin asennosta 4runneri Tekniikka & Jutustelu 16 24.01.2012 19:41
Patrollin coolerin asennus?? NHOffroadTeam Tekniikka & Jutustelu 9 10.03.2006 18:56
coolerin virittelyä kristian Tekniikka & Jutustelu 27 07.09.2005 21:00
bj:n coolerin paikka? Tekniikka & Jutustelu 8 04.02.2005 13:33


Sivu luotu: 23:19 (GMT +2).