![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Vuotava stefa.Kampiakselin stefa vuotaa hiluksin 2LT koneessa. Tainnu joskus olla jotain ongelmia kun on liian löysä pesäänsä ja kampuran tiiviste pinnalla stefan kuluttama ura. Kampuraa ei lähetä täyttämään eikä pesää koneistamaan mut onkohan kellään muuta niksiä? Kun aina tuppaa tihkumaan öljyä uudellakin stefalla. Alikoko stefa? onkohan olemassakaan?
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
(yleensä alkuperäinen stefa ja -kampiakseli selviää puoli milliä km, ja akselilla on vain pieni ura, toki turvekylvetyt offipelit asia erikseen) alkuperäinen Stefa kyllä tartuu laakerilukitteella pesään, varsinkin jos hipasee 120 hiekkapaperilla, ja puhdistaa kunnolla. Jos epäilyttää, niin;Eikö noita stefan kehikkoja ole tuhansia varaosana? ensimmäisen kerran kuulin ongelmaa k.o kapineessa (vai oliko vitsi?) Ja jos/kun kampurassa on ura, ja sopii siirtämään stefaa vauhtipyörää kohti, niin stefan alle esim. 1,5mm korokepala, ja stefa kiinni liimalla yllä olevan mukaan. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Jakopäässä.
Ei mahu siirtämään ei. Stefa on 60*42*7 ja kaventaa ei oikeen voi ku muutenkin on väljähkö pesäänsä. Stefan kehikko?? siis se möhkäle mis on öljypumput sun muut? Ei viittis ruveta vaihtaan ku just rempattu moottori. Noi laakerilukitteet mitä mul on vaatii puristusta sen verran et ei onnistu,joissain puhutaan et pitää olla hapettomassa tilassa ennenku kovettuu. Silikonia väliin ?
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Eli oliko se stefa alkuperäinen? Oireista eipäilen ettei ole...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Kun näin ~15 vuoden tarvikevaraosamyyntihommien jälkeen tuli 2LT:n stefahomma itsellekin eteen niin kuulin myös noista ei-tarvikestefaa -jutuista ja selvittelin vähän tuota asiaa.
Kun yksi sun toinen stefafirma (arviolta 7kpl ja kyseessä ihan tehtaat, ei kotimaiset maahantuojat) möivät samaa stefaa nokkaan ja kamppariin ja Toyota taas myy niihin eri stefaa niin päädyin sitten tilaamaan orkkiksen sekä nokkaan että kamppariin. Ja niinhän siinä sitten kävi kuin 'hiasemiehet' varoittelivat, Toytan versio kampparin stefasta oli ulkohalkaisijaltaan 0.1-0.2 mm isompi kuin tarvike ja väärän kokoinenhan ei tietenkään pelaa. Nokassa tarvikekin varmaan olisi pelannut ihan hienosti koska mitoitus stemmasi mutta laitoin sinne tietysti tuon orkkiksen kun sellainen nyt tuli ostettua. Kampparin takapäässäkin mulla on Payen pelannut hienosti vaikka silloinkin näitä stefavaroitteluja sateli mutta oli sen verran komia hintaero (muistaakseni 12/80e) että päätin turvautua oman firman tuotteisiin.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuo Krissen tutkimus hyvä! Se, vaatiiko laakerilukite puristussovitteen, voit kokeilla helposti: Ota vaikka vanha mäntä ja männäntappi ja puhdista puhtaaksi, ja sitten liimalla kiinni ja vuorakauden kuluttua kokeilemaan tarttuiko kiinni? männän tappi niin kiiltävää/tiivistä evästä, ettei tartu ihan itsekseen. Joskus vertailin noita lukitteita/tiivisteitä: putkien tiivisteet jytkähti isoissakin kerrospaksuukseissa: olikohan suuruusluokkaa M16 mutteri pulttiin, mutta lujuus heikko: siis rasvasta puhdistetut osat, ja sai auki n.8" jakarilla, eikä tehnyt tiukkaa. Kierrelukite: noin M12 pultti/mutteri tarttui kiinni, mutta vuorokauden päästä oli vielä "hytelö/raejuustomaista" ja irtosi helposti 8" jakarilla, uusinta testi 3-4 pv kovetusajalla, niin piti ottaa oikeasti 1/2" normi räikästä kiinni. mutta kun pistin samaa lukitetta M8 pultti/mutteri liitokseen niin jytkähti kunnolla vuorokaudessa, piti vääntää 1/2" räikällä reilusti, jos olis ollut tuplasti lujemmassa olisi varmaan katkennut. Laakerilukite toimi hyvin pitkälle samalla tavoin kuin kierrelukite, mutta oli vieläkin lujempaa ahtaassa raossa, suurissa jopa löyhempää. Ja nuo lukitteet oli : normaali kierretiiviste neste, kova kierrelukite, ja keskisuureen? väljyyteen tarkoitettu laakerilukite (loctide 638) Ja nuo kaikki oli vähintään vuoden avattuna olleita, n 15c säilytettyjä loctide:n tuotteita.... siis testissä muutakin epäselvää, kuin että tuotenumerot puuttuu.. Noista Loctiden tuotteista löytyy paljon tietoa, kokeile kuukkelilla http://www.loctite.fi/cps/rde/xchg/h...UID=000001FNRW tuo 638 oli yksi http://www.loctite.fi/cps/rde/xchg/h...UID=000001FNRW -> Testin tarkoitus oli nimenomaan tutkia, miten nuo vanhat lukitteet käytännössä toimii, ja lopputulos oli että jos karkean pultin ja mutterin liimaat tuolla lujalla ruuvilukitteella, niin ei lähde auki ilman lämpöä (siis esim. pintaruosteessa olevat u-pultit ja mutterit, mutta kotelosuojalla lukittu mutteri ei ruostu, tuolla kierretiivisteellä tarttuu kiinni, mutta saa vielä kylmänä auki) Tuolla 638 pistin hj-60 pyöränlaakerin sisäkoolin kiinni, 320 hiekkapaperilla pikkasen karkeaksi, rasvanpoistajalla puhtaaksi, ja 638 väliin, napa nippuun ja auto pyörilleen; laakeri pysyi kiinni akselissa, MUTTA jarrulevyn vaihdossa piti napa irroittaa, ja homma meni uusiksi koska stefaa ei saanut paikoilleen tuonne laakerin taakse.... Ja tuo öljypunpun kotelo: ajattelin jostain syystä että kyseessä oli kampiakselin takapää ![]() Ja se on jokseenkin varmaa, että silikonilla ei pysy, ja mahdollisesti deaktivoi myös lukitteen. --->>> pistä 10 euroa lisää rahaa, ja osta alkuperäinen! P.S minulla olisi edullisesti noita tarvikestefoja mm. muutamia hdj-80 etuvetoakseliin, myydään "mielellään" "jollekki v**tumaiselle" ihmiselle... siis pätevän näköisiä, jos ei tiedä minkä näköinen sen pitäisi olla... |
#7
|
|||
|
|||
![]() Se pieni ero.Lainaus:
![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]() Mitattua.
Juu hakasin tojon tiskiltä uuden ja länttäsin paikalleen. Hyvin sopi ja hintaa oli rapiat 20egee mut paskaaks siitä kun vaihtotyö sun muu jumppaaminen epäsopivien stefojan kanssa on paljon vaivalloisempaa. Näköjään useampikin tarvike putka myy pokkana väärää stefaa,NOK lukee orkkis niinku tarvike stefassakin mut orkkis stefassa ei oo mitään koko merkintöjä. Eli ei sinällään ongelma ole stefan laadussa tai ominaisuuksissa vaan siinä et se ei ole oikean kokoinen. Orkkis stefan ulkohalkaisija oli mahdollisimman tarkkaan mauserilla mitaten 60,3mm.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan patrolin vuotava tankki | Ahma | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 10.06.2016 07:09 |
Vuotava kannentiiviste | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 21.12.2007 00:21 | |
Patrollin vuotava pallonivel | SKO | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 20.05.2006 07:59 |
HJ-61 vuotava polttoainetankki... | Ylä-Savo@ | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 01.06.2004 08:38 |
Vuotava kenno ja äänieristeet | KTM | Yleiset | 4 | 12.05.2003 06:16 |