Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.04.2012, 04:40
hilux 4x4 tdic hilux 4x4 tdic ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.01.09
Sijainti: salla
Viestit: 79
Perusasetus

hiluxiin mersun kone


Elikkä sellainen on pyörinyt mielessä että sovittais tuollaiseen -01 ikäiseen ln 170(2.4td) hiluxiin tuollaista 2.5litrasta 5 pyttystä mersun konetta. olikahan 0m605 se moniventtiilikone. Niin sitä tässä mietiskellyt että mitenkähän sen saa muutoskatsastettua vai onkohan lie mahdollista laisinkaan saada tielailliseksi vehkeeksi?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.04.2012, 10:27
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

taitaa ainut vaihto ehto olla tuon ikäiseen toyotan 3 litranen dieseli 1kz-t moottori sitä on saanut johonkin päin mailmaa 170 koppasen keulalle.
+ om.605 on korkea sitä pitää muuttaa mm.öljy pohjaa esim. mussosta..
+vaihdelaatikkon voipi vaihtaa jos virittää esim. r151 toyotan,,
ymm.

Viimeksi muokannut toyota4x4 : 05.04.2012 10:31
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.04.2012, 10:59
hilux 4x4 tdic hilux 4x4 tdic ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.01.09
Sijainti: salla
Viestit: 79
Perusasetus

mikä siinä tulee sit vastaan muutoskatsastuksessa? moottorikiinnikkeitä ei sais muuttaa vai? vai yksi sylinteri enemmän? sais vähän hiluxiinki eloa tuollasella koneella. ku moottoritehonhan voi katsastukseen helposti alentaa pienentämällä vain syöttöä ku joka tapauksessa on käytettävä penkissä ku tulee erit turbot coolerit ymms.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.04.2012, 13:54
jonas_k:n Avatar
jonas_k jonas_k ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 23.03.08
Sijainti: Pietarsaari, Finland.
Viestit: 815
Perusasetus

liian uusi auto= vähän päästöinen= ei saa muuttaa konehuoneessa mitenkään ilman poikkeuslupa. Kaikki dieselautot uudempi kun -92 taitaa olla vähänpäästöiset.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.04.2012, 14:27
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jonas_k Näytä viesti
liian uusi auto= vähän päästöinen= ei saa muuttaa konehuoneessa mitenkään ilman poikkeuslupa. Kaikki dieselautot uudempi kun -92 taitaa olla vähänpäästöiset.
Onnistuu kun hakee päästötodistuksen VTT:ltä tai vastaavalta. Tosin se paperi (tai jo mittaus, itseasiassa, riippumatta meneekö läpi) maksaa +1000€.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.04.2012, 15:44
hilux 4x4 tdic hilux 4x4 tdic ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.01.09
Sijainti: salla
Viestit: 79
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Onnistuu kun hakee päästötodistuksen VTT:ltä tai vastaavalta. Tosin se paperi (tai jo mittaus, itseasiassa, riippumatta meneekö läpi) maksaa +1000€.
no voi perskele. Miten se ku otteessa ei ainakaan lue mitään vähäpäästöisestä ja tekniikkakihan tuossa on samanlainen ku 90vm hiluxissa. On se perkele ku kaikki on niin hankalaa. Jos vaihtaa kanteen mersun merkin tilalle toyotan merkin niin ei kai sitä kukaan huomaa? Ainakaan tähän kyseiseen hiluxiin ei turbon vaihtoon ja välijäähyn laittoon tarvinut muutakuin teholapun. Tietenkihän se on vähän katsastajastakin kiinni. Ei taida kaikki takertua "pikku seikkoihin"
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.04.2012, 15:57
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.789
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hilux 4x4 tdic Näytä viesti
no voi perskele. On se perkele ku kaikki on niin hankalaa. Jos vaihtaa kanteen mersun merkin tilalle toyotan merkin niin ei kai sitä kukaan huomaa? Ainakaan tähän kyseiseen hiluxiin ei turbon vaihtoon ja välijäähyn laittoon tarvinut muutakuin teholapun. Tietenkihän se on vähän katsastajastakin kiinni. Ei taida kaikki takertua "pikku seikkoihin"
minun mielestä saat tehdä ihan mitä haluat sanoohan sen järkikin että ei sitä 92vm pidä tuijottaa enää 2012 luvulla tai muutenkaan... teet muutokset vähin äänin ja ajelet vaan, silleen kuitenkin jos soppa syntyy saat vielä jotenkin sen toyotan koneen takasi
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.04.2012, 16:43
1Chevy80 1Chevy80 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.04.08
Sijainti: Ulvila
Viestit: 256
Perusasetus

Saahan sitä muuttaa tai vaihtaa. Motti pitää vaan olla uudemmasta samat tai vähempi päästöisestä. Eli jos toi mersun kone on uudempi ja on päästöiltään sama tai parempi kun tojo niin saahan sen sinne leimattua.
kait noi vielä voimassa on http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jonas_k Näytä viesti
liian uusi auto= vähän päästöinen= ei saa muuttaa konehuoneessa mitenkään ilman poikkeuslupa. Kaikki dieselautot uudempi kun -92 taitaa olla vähänpäästöiset.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.04.2012, 17:06
hilux 4x4 tdic hilux 4x4 tdic ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.01.09
Sijainti: salla
Viestit: 79
Perusasetus

varmaan viisainta ku hommaa tuollaisen jonku 90vm vuotisen hiluxin ja alkaa siihen rakentaa sitten ku onhan nuo mersun koneet ainakin tuota konetta pienempi päästöisiä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 05.04.2012, 18:15
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

tai jos ostaisit suoraan Mersun ...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 05.04.2012, 20:17
pulu:n Avatar
pulu pulu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 27.04.03
Sijainti: lahti, .
Viestit: 830
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hilux 4x4 tdic Näytä viesti
varmaan viisainta ku hommaa tuollaisen jonku 90vm vuotisen hiluxin ja alkaa siihen rakentaa sitten ku onhan nuo mersun koneet ainakin tuota konetta pienempi päästöisiä.
joo tommoseen oikeen ikäseen 110 hiluxiin ei varmaan ole mahottomuus leimata tota mesen kattilaa kun vertailu autona on vzn130 veekutos hiluxi,ainaski tehot ei mene yli tollasesta vakio om 605sesta,itel on tollai kattilla takapotku hilus,suosittelen!
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 05.04.2012, 20:19
hilux 4x4 tdic hilux 4x4 tdic ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.01.09
Sijainti: salla
Viestit: 79
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
tai jos ostaisit suoraan Mersun ...
niin ja vielä valmiiksi st mersu niin ei tarvis sitä vähääkään tehä. Jos et sattunut ponjaamaan että tässä ollaan rankentamassa ja harrastamassa eikä ostamassa valmista. Tosin pitää se mersuki ostaa niin saa sen tekniikan
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 06.04.2012, 12:20
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hilux 4x4 tdic Näytä viesti
Elikkä sellainen on pyörinyt mielessä että sovittais tuollaiseen -01 ikäiseen ln 170(2.4td) hiluxiin tuollaista 2.5litrasta 5 pyttystä mersun konetta. olikahan 0m605 se moniventtiilikone. Niin sitä tässä mietiskellyt että mitenkähän sen saa muutoskatsastettua vai onkohan lie mahdollista laisinkaan saada tielailliseksi vehkeeksi?
Onnistuu kun käytät moottoria mikä täyttää vähintään samat päästömääräykset mitä tuo -01 Hilu, mutta moottoria ei saa muuttaa mitenkään ja kaikki päästöihin vaikuttavat laitteet seurattava mukana. Teho saa nousta max. 20 % mallisarjan (170 Hilux) tehokkaimmasta (onko tehokkaampaa kun jenkkimalli Tacoma ei kelpaa vertailuautoksi), iskutilavuus 25 % ja paino 20 %.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 06.04.2012, 17:32
hilux 4x4 tdic hilux 4x4 tdic ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.01.09
Sijainti: salla
Viestit: 79
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Onnistuu kun käytät moottoria mikä täyttää vähintään samat päästömääräykset mitä tuo -01 Hilu, mutta moottoria ei saa muuttaa mitenkään ja kaikki päästöihin vaikuttavat laitteet seurattava mukana. Teho saa nousta max. 20 % mallisarjan (170 Hilux) tehokkaimmasta (onko tehokkaampaa kun jenkkimalli Tacoma ei kelpaa vertailuautoksi), iskutilavuus 25 % ja paino 20 %.
saako noita moottorikorvakoita sun muita muuttaa oman mielen mukaan?
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 06.04.2012, 18:19
ranke:n Avatar
ranke ranke ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 13.11.03
Sijainti: HELSINKI, Finland.
Viestit: 1.525
Perusasetus

Saahan ne koneenkiinnikkeet muuttaa vaihdetulle koneelle, eihän se muuten paikallaan pysy.

Epäilen, että nippusideviritykset aiheuttaa katsastajalta muutaman mulkaisun, jos esim. hitsaussaumat on sähkölinnunkakkaa, niin voi tulla kysely kiinnikkeiden lujuudesta.

Asiallisesti tehdyt kiinnikkeet tuskin on ongelma konttorilla.


Eli saa.

TEMÄHIK
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 06.04.2012, 20:52
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.242
Perusasetus

Järkeä.


Ei ole kun eräs katsastusmies sano et pykälien mukaan on niin et koneen ja kumityynyn välistä korvakkoa saa muuttaa mut rungon ja kumityynyn ei. Täst on jo vuosia et mitenhän lie nykyään.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 06.04.2012, 21:35
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lakikirjasta suoraan:
e) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; tarvittaessa kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä luotettava selvitys;

Eli asianmukaisilta näyttävät, olipa sitten rungon tai koneen puolella olevat korvakkeet, kelpaa ilman selvitystä. Epämääräisen oloisista saattaa teoriassa joutua todistelemaan lujuutta.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 06.04.2012, 23:11
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

täällä pyöritään vähä saman asian kans ku mitä mulla oli edessä oman projektin kans kun vaihoin vähäpäästöseen volvoon audin tdi tekniikkaa.
tai keskenhän se vielä on mutta itse selvitin nuita laki juttuja justiin nuin että kuhan moottori täyttää auton alkuperäisen koneen päästöt niin sinne koskee samat asiat kuin 80 luvun auton laittamisessa.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 07.04.2012, 08:13
hilux 4x4 tdic hilux 4x4 tdic ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.01.09
Sijainti: salla
Viestit: 79
Perusasetus

miten se nuo sitten menee tuo muutettujen osien määrä? paljonko käytännössä pystyy muuttamaan? esim jos moottorinvaihtaa ja sitten väsää vaikka retku perän jäykän takaakselin sijaan niin onko jo rosentit kuinka lähelle täynä?
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 07.04.2012, 08:25
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.132
Perusasetus

Ota ihan ensiksi rullamitta käteen ja mittaa että mahtuuko mersun kone edes sinne. Öljypumppu kun on moottorin etupäässä..... Sen vaatima tila öljypohjassa saattaa aiheuttaa tilaongelmia ohjauslaitteiden kanssa.

Jos en ihan väärin muista, Niin OM605 on n. 70cm korkea kun mittaa öljypohjan etureunasta venttiilikoppaan. Musson ö-pohjalla siitä saa muutaman sentin nipistettyä pois.
__________________
www.classicjeepparts.com
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 07.04.2012, 09:04
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hilux 4x4 tdic Näytä viesti
miten se nuo sitten menee tuo muutettujen osien määrä? paljonko käytännössä pystyy muuttamaan? esim jos moottorinvaihtaa ja sitten väsää vaikka retku perän jäykän takaakselin sijaan niin onko jo rosentit kuinka lähelle täynä?
no viiskyt saa vaihtaa ,,moottori 14% vaihteisto+kardaanit 8% akselistot 4% kpl
mersunkone 14%+ mersun päälaatikko+mersun jakis+ mersun kardaanit= 8% etu akselist0 4% on 26%
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 07.04.2012, 09:15
hilux 4x4 tdic hilux 4x4 tdic ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.01.09
Sijainti: salla
Viestit: 79
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper Näytä viesti
Ota ihan ensiksi rullamitta käteen ja mittaa että mahtuuko mersun kone edes sinne. Öljypumppu kun on moottorin etupäässä..... Sen vaatima tila öljypohjassa saattaa aiheuttaa tilaongelmia ohjauslaitteiden kanssa.

Jos en ihan väärin muista, Niin OM605 on n. 70cm korkea kun mittaa öljypohjan etureunasta venttiilikoppaan. Musson ö-pohjalla siitä saa muutaman sentin nipistettyä pois.
ei ole vielä kyseitä rojektia aloitettu mutta jotain syyhyttäis alkaa tekeen niin tässä nyt selvitellä etukäteen että ois ainakin toiveita saada leimasta läpi olen minä suurinpiirtein kahtellut että kyllä se kone sinne pienellä soveltamisella menee. no kyllä näillä tiedoilla jo uskaltaa alkaa rojektiin että mahiksii on saada leimaki vehkeeseen.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 07.04.2012, 09:20
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hilux 4x4 tdic Näytä viesti
miten se nuo sitten menee tuo muutettujen osien määrä? paljonko käytännössä pystyy muuttamaan? esim jos moottorinvaihtaa ja sitten väsää vaikka retku perän jäykän takaakselin sijaan niin onko jo rosentit kuinka lähelle täynä?
Tuossa joku taulukko.

Lainaus:
A. Autojen (M1- ja N1-luokka) prosenttitaulukot
1. Kori varusteineen1 ............... 34 %
- korikehikko2 ............................. 22 %
- katto ..............................2 %
- takalokasuojat ........1 % /kpl
- etukansi ...................................... 1 %
- takakansi .................................... 1 %
- etulokasuojat3 ..................... 1 % /kpl
- ovet4 ........................................... 4 %
- puskurit ............................ 0,5 % /kpl
- etusäleikkö ................................. 1 %
- lämmityslaite5 ............................ 2 %
2. Runko- tai pohjalevy1 ......... 24 %
3. Moottori apulaitteineen ...... 26 %
- moottori ................................... 14 %
- vaihteisto ja voimansiirto
akseli ........................................... 8 %
- jäähdytin .................................... 2 %
- polttoainesäiliö .......................... 2 %
4. Akselistot6 .............................. 8 %
- etuakselisto ................................ 4 %
- taka-akselisto ............................. 4 %
5. Sisustus ................................... 4 %
- istuimet7 .....................................2 %
- kojelauta .................................... 2 %
6. Valaisimet .............................. 4 %
- etuvalaisimet .............................. 2 %
- takavalaisimet ............................ 2 %
Kohdat 1.-6. yhteensä ........... 100 %
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5294.pdf

Hyvän kuuloiset suunnitelmat. Kunnon toisinajattelija meininkiä!!

Mistä meinasit perän säveltää??
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 07.04.2012, 10:07
hilux 4x4 tdic hilux 4x4 tdic ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.01.09
Sijainti: salla
Viestit: 79
Perusasetus

No se nyt on viel vähän auki mut jokin mallia jämerä se pitäis olla. joku hj koko akseli kokonaisuudessaan vois olla melko luja? mutta en tiedä sitte jos se retku perä tulee tehtyä niin sitten kai mersun.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 07.04.2012, 10:35
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Mites joku hummerin ripustus hässäkkä? Oisi ainakin kantavuutta ja torsen lukkoa yms.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Hiluxiin kone, mielellään turbo makke190 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 08.12.2011 19:06
LJ vaihteisto ja kone Hiluxiin ? hoojii Tekniikka & Jutustelu 5 03.09.2009 22:22
Diesel kone bensa hiluxiin -91 Tic Tekniikka & Jutustelu 1 24.01.2008 20:20
-89 hiluxiin 2lt kone Tekniikka & Jutustelu 6 22.07.2006 22:43
Kumpi TD kone Hiluxiin (86) Tekniikka & Jutustelu 3 27.07.2005 07:41


Sivu luotu: 18:11 (GMT +2).