Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   hiluxiin mersun kone (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=95970)

hilux 4x4 tdic 05.04.2012 04:40

hiluxiin mersun kone
 
Elikkä sellainen on pyörinyt mielessä että sovittais tuollaiseen -01 ikäiseen ln 170(2.4td) hiluxiin tuollaista 2.5litrasta 5 pyttystä mersun konetta. olikahan 0m605 se moniventtiilikone. Niin sitä tässä mietiskellyt että mitenkähän sen saa muutoskatsastettua vai onkohan lie mahdollista laisinkaan saada tielailliseksi vehkeeksi?

toyota4x4 05.04.2012 10:27

taitaa ainut vaihto ehto olla tuon ikäiseen toyotan 3 litranen dieseli 1kz-t moottori sitä on saanut johonkin päin mailmaa 170 koppasen keulalle.
+ om.605 on korkea sitä pitää muuttaa mm.öljy pohjaa esim. mussosta..
+vaihdelaatikkon voipi vaihtaa jos virittää esim. r151 toyotan,,
ymm.

hilux 4x4 tdic 05.04.2012 10:59

mikä siinä tulee sit vastaan muutoskatsastuksessa? moottorikiinnikkeitä ei sais muuttaa vai? vai yksi sylinteri enemmän? sais vähän hiluxiinki eloa tuollasella koneella. ku moottoritehonhan voi katsastukseen helposti alentaa pienentämällä vain syöttöä ku joka tapauksessa on käytettävä penkissä ku tulee erit turbot coolerit ymms.

jonas_k 05.04.2012 13:54

liian uusi auto= vähän päästöinen= ei saa muuttaa konehuoneessa mitenkään ilman poikkeuslupa. Kaikki dieselautot uudempi kun -92 taitaa olla vähänpäästöiset.

Jappi 05.04.2012 14:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jonas_k (Viesti 869101)
liian uusi auto= vähän päästöinen= ei saa muuttaa konehuoneessa mitenkään ilman poikkeuslupa. Kaikki dieselautot uudempi kun -92 taitaa olla vähänpäästöiset.

Onnistuu kun hakee päästötodistuksen VTT:ltä tai vastaavalta. Tosin se paperi (tai jo mittaus, itseasiassa, riippumatta meneekö läpi) maksaa +1000€.

hilux 4x4 tdic 05.04.2012 15:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 869108)
Onnistuu kun hakee päästötodistuksen VTT:ltä tai vastaavalta. Tosin se paperi (tai jo mittaus, itseasiassa, riippumatta meneekö läpi) maksaa +1000€.

no voi perskele. Miten se ku otteessa ei ainakaan lue mitään vähäpäästöisestä ja tekniikkakihan tuossa on samanlainen ku 90vm hiluxissa. On se perkele ku kaikki on niin hankalaa. Jos vaihtaa kanteen mersun merkin tilalle toyotan merkin niin ei kai sitä kukaan huomaa? :D Ainakaan tähän kyseiseen hiluxiin ei turbon vaihtoon ja välijäähyn laittoon tarvinut muutakuin teholapun. Tietenkihän se on vähän katsastajastakin kiinni. Ei taida kaikki takertua "pikku seikkoihin" :D

tdi 05.04.2012 15:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hilux 4x4 tdic (Viesti 869131)
no voi perskele. On se perkele ku kaikki on niin hankalaa. Jos vaihtaa kanteen mersun merkin tilalle toyotan merkin niin ei kai sitä kukaan huomaa? :D Ainakaan tähän kyseiseen hiluxiin ei turbon vaihtoon ja välijäähyn laittoon tarvinut muutakuin teholapun. Tietenkihän se on vähän katsastajastakin kiinni. Ei taida kaikki takertua "pikku seikkoihin" :D

minun mielestä saat tehdä ihan mitä haluat sanoohan sen järkikin että ei sitä 92vm pidä tuijottaa enää 2012 luvulla tai muutenkaan... :D teet muutokset vähin äänin ja ajelet vaan, silleen kuitenkin jos soppa syntyy saat vielä jotenkin sen toyotan koneen takasi :D

1Chevy80 05.04.2012 16:43

Saahan sitä muuttaa tai vaihtaa. Motti pitää vaan olla uudemmasta samat tai vähempi päästöisestä. Eli jos toi mersun kone on uudempi ja on päästöiltään sama tai parempi kun tojo niin saahan sen sinne leimattua.
kait noi vielä voimassa on http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jonas_k (Viesti 869101)
liian uusi auto= vähän päästöinen= ei saa muuttaa konehuoneessa mitenkään ilman poikkeuslupa. Kaikki dieselautot uudempi kun -92 taitaa olla vähänpäästöiset.


hilux 4x4 tdic 05.04.2012 17:06

varmaan viisainta ku hommaa tuollaisen jonku 90vm vuotisen hiluxin ja alkaa siihen rakentaa sitten ku onhan nuo mersun koneet ainakin tuota konetta pienempi päästöisiä.

pee 05.04.2012 18:15

tai jos ostaisit suoraan Mersun ...

pulu 05.04.2012 20:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hilux 4x4 tdic (Viesti 869155)
varmaan viisainta ku hommaa tuollaisen jonku 90vm vuotisen hiluxin ja alkaa siihen rakentaa sitten ku onhan nuo mersun koneet ainakin tuota konetta pienempi päästöisiä.

joo tommoseen oikeen ikäseen 110 hiluxiin ei varmaan ole mahottomuus leimata tota mesen kattilaa kun vertailu autona on vzn130 veekutos hiluxi,ainaski tehot ei mene yli tollasesta vakio om 605sesta,itel on tollai kattilla takapotku hilus,suosittelen!

hilux 4x4 tdic 05.04.2012 20:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 869185)
tai jos ostaisit suoraan Mersun ...

niin ja vielä valmiiksi st mersu niin ei tarvis sitä vähääkään tehä. Jos et sattunut ponjaamaan että tässä ollaan rankentamassa ja harrastamassa eikä ostamassa valmista. Tosin pitää se mersuki ostaa niin saa sen tekniikan:D

-MaTTi- 06.04.2012 12:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hilux 4x4 tdic (Viesti 868954)
Elikkä sellainen on pyörinyt mielessä että sovittais tuollaiseen -01 ikäiseen ln 170(2.4td) hiluxiin tuollaista 2.5litrasta 5 pyttystä mersun konetta. olikahan 0m605 se moniventtiilikone. Niin sitä tässä mietiskellyt että mitenkähän sen saa muutoskatsastettua vai onkohan lie mahdollista laisinkaan saada tielailliseksi vehkeeksi?

Onnistuu kun käytät moottoria mikä täyttää vähintään samat päästömääräykset mitä tuo -01 Hilu, mutta moottoria ei saa muuttaa mitenkään ja kaikki päästöihin vaikuttavat laitteet seurattava mukana. Teho saa nousta max. 20 % mallisarjan (170 Hilux) tehokkaimmasta (onko tehokkaampaa kun jenkkimalli Tacoma ei kelpaa vertailuautoksi), iskutilavuus 25 % ja paino 20 %.

hilux 4x4 tdic 06.04.2012 17:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 869457)
Onnistuu kun käytät moottoria mikä täyttää vähintään samat päästömääräykset mitä tuo -01 Hilu, mutta moottoria ei saa muuttaa mitenkään ja kaikki päästöihin vaikuttavat laitteet seurattava mukana. Teho saa nousta max. 20 % mallisarjan (170 Hilux) tehokkaimmasta (onko tehokkaampaa kun jenkkimalli Tacoma ei kelpaa vertailuautoksi), iskutilavuus 25 % ja paino 20 %.

saako noita moottorikorvakoita sun muita muuttaa oman mielen mukaan?

ranke 06.04.2012 18:19

Saahan ne koneenkiinnikkeet muuttaa vaihdetulle koneelle, eihän se muuten paikallaan pysy.

Epäilen, että nippusideviritykset aiheuttaa katsastajalta muutaman mulkaisun, jos esim. hitsaussaumat on sähkölinnunkakkaa, niin voi tulla kysely kiinnikkeiden lujuudesta.

Asiallisesti tehdyt kiinnikkeet tuskin on ongelma konttorilla.


Eli saa.

TEMÄHIK

RIPAX 06.04.2012 20:52

Järkeä.
 
Ei ole kun eräs katsastusmies sano et pykälien mukaan on niin et koneen ja kumityynyn välistä korvakkoa saa muuttaa mut rungon ja kumityynyn ei. Täst on jo vuosia et mitenhän lie nykyään.

-MaTTi- 06.04.2012 21:35

Lakikirjasta suoraan:
e) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; tarvittaessa kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä luotettava selvitys;

Eli asianmukaisilta näyttävät, olipa sitten rungon tai koneen puolella olevat korvakkeet, kelpaa ilman selvitystä. Epämääräisen oloisista saattaa teoriassa joutua todistelemaan lujuutta.

smgt 06.04.2012 23:11

täällä pyöritään vähä saman asian kans ku mitä mulla oli edessä oman projektin kans kun vaihoin vähäpäästöseen volvoon audin tdi tekniikkaa.
tai keskenhän se vielä on mutta itse selvitin nuita laki juttuja justiin nuin että kuhan moottori täyttää auton alkuperäisen koneen päästöt niin sinne koskee samat asiat kuin 80 luvun auton laittamisessa.

hilux 4x4 tdic 07.04.2012 08:13

miten se nuo sitten menee tuo muutettujen osien määrä? paljonko käytännössä pystyy muuttamaan? esim jos moottorinvaihtaa ja sitten väsää vaikka retku perän jäykän takaakselin sijaan niin onko jo rosentit kuinka lähelle täynä?

Jeeper 07.04.2012 08:25

Ota ihan ensiksi rullamitta käteen ja mittaa että mahtuuko mersun kone edes sinne. Öljypumppu kun on moottorin etupäässä..... Sen vaatima tila öljypohjassa saattaa aiheuttaa tilaongelmia ohjauslaitteiden kanssa.

Jos en ihan väärin muista, Niin OM605 on n. 70cm korkea kun mittaa öljypohjan etureunasta venttiilikoppaan. Musson ö-pohjalla siitä saa muutaman sentin nipistettyä pois.

toyota4x4 07.04.2012 09:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hilux 4x4 tdic (Viesti 869748)
miten se nuo sitten menee tuo muutettujen osien määrä? paljonko käytännössä pystyy muuttamaan? esim jos moottorinvaihtaa ja sitten väsää vaikka retku perän jäykän takaakselin sijaan niin onko jo rosentit kuinka lähelle täynä?

no viiskyt saa vaihtaa ,,moottori 14% vaihteisto+kardaanit 8% akselistot 4% kpl
mersunkone 14%+ mersun päälaatikko+mersun jakis+ mersun kardaanit= 8% etu akselist0 4% on 26%

hilux 4x4 tdic 07.04.2012 09:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 869750)
Ota ihan ensiksi rullamitta käteen ja mittaa että mahtuuko mersun kone edes sinne. Öljypumppu kun on moottorin etupäässä..... Sen vaatima tila öljypohjassa saattaa aiheuttaa tilaongelmia ohjauslaitteiden kanssa.

Jos en ihan väärin muista, Niin OM605 on n. 70cm korkea kun mittaa öljypohjan etureunasta venttiilikoppaan. Musson ö-pohjalla siitä saa muutaman sentin nipistettyä pois.

ei ole vielä kyseitä rojektia aloitettu mutta jotain syyhyttäis alkaa tekeen niin tässä nyt selvitellä etukäteen että ois ainakin toiveita saada leimasta läpi :D olen minä suurinpiirtein kahtellut että kyllä se kone sinne pienellä soveltamisella menee. no kyllä näillä tiedoilla jo uskaltaa alkaa rojektiin että mahiksii on saada leimaki vehkeeseen. :):)

Bj Andy 07.04.2012 09:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hilux 4x4 tdic (Viesti 869748)
miten se nuo sitten menee tuo muutettujen osien määrä? paljonko käytännössä pystyy muuttamaan? esim jos moottorinvaihtaa ja sitten väsää vaikka retku perän jäykän takaakselin sijaan niin onko jo rosentit kuinka lähelle täynä?

Tuossa joku taulukko.

Lainaus:

A. Autojen (M1- ja N1-luokka) prosenttitaulukot
1. Kori varusteineen1 ............... 34 %
- korikehikko2 ............................. 22 %
- katto ..............................2 %
- takalokasuojat ........1 % /kpl
- etukansi ...................................... 1 %
- takakansi .................................... 1 %
- etulokasuojat3 ..................... 1 % /kpl
- ovet4 ........................................... 4 %
- puskurit ............................ 0,5 % /kpl
- etusäleikkö ................................. 1 %
- lämmityslaite5 ............................ 2 %
2. Runko- tai pohjalevy1 ......... 24 %
3. Moottori apulaitteineen ...... 26 %
- moottori ................................... 14 %
- vaihteisto ja voimansiirto
akseli ........................................... 8 %
- jäähdytin .................................... 2 %
- polttoainesäiliö .......................... 2 %
4. Akselistot6 .............................. 8 %
- etuakselisto ................................ 4 %
- taka-akselisto ............................. 4 %
5. Sisustus ................................... 4 %
- istuimet7 .....................................2 %
- kojelauta .................................... 2 %
6. Valaisimet .............................. 4 %
- etuvalaisimet .............................. 2 %
- takavalaisimet ............................ 2 %
Kohdat 1.-6. yhteensä ........... 100 %
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5294.pdf

Hyvän kuuloiset suunnitelmat. Kunnon toisinajattelija meininkiä!!

Mistä meinasit perän säveltää??

hilux 4x4 tdic 07.04.2012 10:07

No se nyt on viel vähän auki mut jokin mallia jämerä se pitäis olla. joku hj koko akseli kokonaisuudessaan vois olla melko luja? mutta en tiedä sitte jos se retku perä tulee tehtyä niin sitten kai mersun.

Bj Andy 07.04.2012 10:35

Mites joku hummerin ripustus hässäkkä? Oisi ainakin kantavuutta ja torsen lukkoa yms.


Sivu luotu: 06:59 (GMT +2).