Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.03.2005, 06:28
Cental73 Cental73 ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 12.05.04
Sijainti: Jokela, Tuusula
Viestit: 1.886
Perusasetus

Kässärin säätö?


Kuis se oikei HJ.ssa periaatteellisesti toimii? Nyt vaihdoin ne uudet vivustot jarrukilpiin kiinni ja heti vivunnnykäisy riittää liikuttamaan kenkiä. Lähinnä mietin miten se vaijerihelvetti oikeen toimii. Käsijarruvaijerihan menee vasempaan taka vipuun ja pienenmatkan päästä haarautetaan oikeaan vivustoon. Kuinka se oikeen toimii, kun vaijerihan kuoren sisällä on se liikkuva mekanismi? Ja mitä merkitystä on sillä haarautuskohdan lähellä olevalla tangonpätkällä (joka kiinnittyy akseliin ja jonka toinen pää pitää kiinni vaijeria). Säädetäänkö sillä vedon tasapainoa puolelta toiselle. Jos tästä nyt kukaan mitään ymmärsi...

"ei ollu mikään amerikan temppu"

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.03.2005, 07:24
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Siis, se vipu joka on akselissa kiinni, jakaa voiman tasaisesti vasemmalle ja oikealle jarrulle. Ei siinä ole mitään ihmeellistä, saati säädettävää. Kunhan vipu liikkuu herkästi ja vaijerinkuoren päässä oleva mollukka on suht suorassa, on vivun osuus selvä.

Jarrujen varsinaiset säädöt löytyvät rummun sisältä, kannattaa ehkä käyttää auki jos käsijarru esim. puoltaa. Jarrukenkien alareunassa on sellainen ruuvi jonka pitäisi avautua sitä mukaa kun jarrukengät kuluvat, ne saattavat joskus jämähtää kiinni. Purku, puhdistus teräsharjalla ja rasvaus riittää useimmiten. Eri puolilla on sitten eri kätiset kierteet. Jos jarrukengät ovat liian kaukana rummusta saa niitä säädettyä lähemmäksi vetämällä käsijarrukahvasta "muutaman" kerran kunhan ne ruuvit toimivat ja niitä liikuttavat kynnet eivät ole kuluneet pyöreiksi.

Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.03.2005, 07:29
Cental73 Cental73 ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 12.05.04
Sijainti: Jokela, Tuusula
Viestit: 1.886
Perusasetus

Kiitos, olikin se "vipu" niin maan perusteellisen jumissa kuin voi. Täytynee löysyttää akselinpäätyisestä puolesta.

"ei ollu mikään amerikan temppu"
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ahtopaineen säätö Tekniikka & Jutustelu 95 05.02.2014 17:06
bj 45:n iskareiden säätö Tekniikka & Jutustelu 0 09.08.2007 08:30
syöttöpumpun säätö BJ...s turpolaattori Tekniikka & Jutustelu 1 11.05.2007 20:53
Kässärin kiristys LJ joker Tekniikka & Jutustelu 10 25.10.2005 09:40
2L-T naftapumpun säätö? tyhmä Tekniikka & Jutustelu 1 06.10.2005 16:40


Sivu luotu: 11:26 (GMT +2).