Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.03.2012, 20:47
ukkonen7:n Avatar
ukkonen7 ukkonen7 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Heinola
Viestit: 641
Perusasetus

Hyytelö pasta ruiskun boxiin??


Ilta puhteena olen tuossa muuttamassa suzukia ruiskuksi ja
tuo sähkön lisäys ei oikein miellytä, mutta juolahti mieleen
että lämpiääkö ruiskun boxi ihan älyttömästi jos sen valaisi
semmoiseen hyytelöpastaan. Virallista nimeä en sille tiedä
mutta samanlainen paketti kuin mopedien sytkä/cdi boxeissa
semmoinen kumimainen valu.

__________________
ei surulla rajaa kun suzukilla ajaa
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.03.2012, 21:03
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Voihan siellä olla lämpeneviä komponentteja joiden jäähtyminen saattaa huonontua jos se eväs siirtää ilmaa huonommin lämpöä.

Laita tiivistettyyn umpiboksiin niin voi korjata tarvittaessa.
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.03.2012, 23:00
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ukkonen7 Näytä viesti
Ilta puhteena olen tuossa muuttamassa suzukia ruiskuksi ja
tuo sähkön lisäys ei oikein miellytä, mutta juolahti mieleen
että lämpiääkö ruiskun boxi ihan älyttömästi jos sen valaisi
semmoiseen hyytelöpastaan. Virallista nimeä en sille tiedä
mutta samanlainen paketti kuin mopedien sytkä/cdi boxeissa
semmoinen kumimainen valu.
Noita valumassoja on lukemattomia erilaisia, ja osa niistä on hyviä lämmönjohtajia, osan lämpölaajeneminen on sama kuin piirilevyllä (siis erit lasikuitupohjaisille ja sille toiselle)
ja osan lämpölaajeneminen sopeutettu Ferriiteille........

Joskus menneisyydessä testattiin yhtä pehmeää, siis -40 asteessa oli pehmeämpi kuin jääkiekko saunassa, +100c oli kuin kovettunut sikakitti ja lämmönjohtavuus oli huomattavan hyvä, mutta hinta oli "suolainen"

Jos haluat "sinetöidä" boksin, niin helpoin/luotettavin/edullisin tapa lienee
rtv-silikoni? (oliko silikoni nimellä?) ja ennen valua pistää suurimpitehoisten
komponenttien selkään pikaliimalla kiertämään vaikkapa lakattua 1mm2 kuparilankaa.
esim. Farnell voi auttaa sopivan massan valinnassa?

Mutta jos tuo sinun boksi on kunnolla rakennettu, ja saat sen ilmatiiviiksi,
niin tee se ilmatiiviiksi! ja pistä huohotusletku silicacel (? siis vaikkapa kuorma-auton jarrujen kuivaimen kautta) semmoseen paikkaan että siellä ei voi olla vettä!

-> jos tuo boksi/aivolaatikko on "sinetöimätön" niin siihen voi tehdä parannuksia/ korjauksia, mutta jos se on valettu esim sillä dexterin massalla
mitä minä olen aikanna käyttänyt muutaman tonnin, niin se se on silloin SIINÄ.

(tuota dexterin valumassaa oli noin 40 mm kertakäyttö kahvimukin pohjalla, ja ajattelin tehdä siitä adabterin ulosvetäjään; mutta 10 mm
poranterä oli enää reilu 9mm, kun oli porannut tuon 40 mm)

Toinen mahdollisuus on tehdä niin iso aivolaatikko, että sinne mahtuu "kuivikkeita" omaan osastoon. siis noita elektroniikka laitteiden mukana tulevia "do not eat" pusseja, 40v sitten käytettiin ikkonoiden välissä kuivikkeena
tulitikku-askeja, jotka kuivattiin uunin pankolla 1krt/vuosi.
Mutta tulitikkuja en lähtis sijoittamaan....

Ja kuulemma noita do not eat- pusseja voi kuivattaa leivinuunissa noin 115c lämpötilassa, en ole kokeillut!

p.s tuota kuorma-auton (jarru-) paineilman kuivaamiseen käytettävää "ryyniä" saa irtotavarana kuorma-auto- varaosaliikkeestä.
ja tuo kuoppurin kerta-annos riittää tuon aivolaatikon elinijän, vaikka se olisi 10v? arvaan minä

Ja varmuuden maksimoisimiseksi ota siitä pussista ryynejä esim. sääskiverkosta tehtyyn pussiin, ja ruuvaa se vaikkapa K.O boksin kanteen seulaverkon läpi.

- - - - > Siis metallien hapettuminen vaatii kosteutta, mikä nyt poistetaan.
Ja jos mennään syvällisemmäksi, niin kun tiedetään metallien (piirilevy-komponentit... jne. Ja lämpötila, niin .....(unohda...)
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.03.2012, 23:08
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.437
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ukkonen7 Näytä viesti
Ilta puhteena olen tuossa muuttamassa suzukia ruiskuksi ja
tuo sähkön lisäys ei oikein miellytä, mutta juolahti mieleen
että lämpiääkö ruiskun boxi ihan älyttömästi jos sen valaisi
semmoiseen hyytelöpastaan. Virallista nimeä en sille tiedä
mutta samanlainen paketti kuin mopedien sytkä/cdi boxeissa
semmoinen kumimainen valu.
Ainakin Jeepin alkuperäiset ECM:n piirilevyt on valettu jonkinsortin töhkän sisään, juuri siksi ettei sinne pääse kosteutta. Taitaa aika monessakin ruiskuautossa olla sama meininki. Anturien ja älyboksin liittimet ja itse anturit on se heikko kohta kuitenkin aina, sinne pitäisi jotain tiivistystä saada jos meinaa että vettä kestää - eikä ne kestä siltikään ihan älyttömiä.

Alumiinikotelot on kaikissa näkemissäni älybokseissa ollut, jotka on vielä erikseen kumitiivisteellä tiivistetty. Ihmeempiä jäähdytysripoja ei ole ulkopuolelle näkynyt. En kylläkään ole sähkö- tai tietotekniikkainsinööri, mutta ei kai siellä älyboksissa kovin kummoisia piirejä voi olla mitkä kuumenisi reilusti? Ei ne mitään supertietokoneita ole, aika vähä- älyisiä oikeastaan
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.03.2012, 05:11
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

On se parikin wattia lämmitystehoa tosi paljon, jos sitä ei päästetä pois johtumalla. Valamisessa on yhen sun toisen sorttista vaikeutta, en jaksais siihen lähteä. Lämpölaajenemiset, huoltamattomuus, kondension hiipiminen rajapintaa pitkin, valuun jääneet ilmakuplat, lämmön poisto...

Sen sijaan laittaisin ohjauspurkin liittimineen johonkin ip65 - ip68 luokiteltuun alumiinivalukoteloon ja johdot läpi saman luokituksen holkkitiivisteistä.

Lämpötilaerot normielossa on niin suuret, että vehkeen on pakko huohottaa. Pitkän letkun voi laittaa jonnekin kattoa kohti ja tehä pari sopivaa kieppiä jotta sinne ei pääse edes upotessa vettä.

Kuivausmurusia voi laittaa pussissa sinne koteloon ja niitä tosiaan voi uudelleenkuivattaa. Vähän riippuu silica-gelin mallista missä lämmössä se päästää kosteuden ulos. Laittasin ite väriä vaihtavaa mallia, niin näkee koska on aika vaihtaa kuivat ja myös että onnistuiko kuivatus kunnolla. Myös väriä vaihtamattoman voi kuivattaa tai sitten hakea rekkahuollosta tai keräillä kodinelektroniikan myyntipakkauksista.

Mitenkään tolkuttoman kauaa se ei hyllyssä kostumatta kestä eikä muovipussi pidä sitä kuivana. Tästäkin syystä väriään vaihtava on kivaa. Kallistahan se ei ole, vajaasta kympistä kolmeen kymppiin kilolta kun viimeks ostin.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.03.2012, 08:18
UAZtatu:n Avatar
UAZtatu UAZtatu ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.08.09
Sijainti: Kellokoski
Viestit: 85
Perusasetus

Muistaakseni sähkötarvikkeista(talosähkö) löytyy nykyään Geelimäistä "valuhartsia", jonka pystyy tarvittaessa "pesemään" pois valetun kotelon sisältä esim jos kytkentää tarvisee muuttaa yms... Tuo voisi olla hyvä vaihtoehto
__________________
UAZ 315126 Cabriolet Powered By Volvo B230FB
"Väinämöinen lauloi minut suohon, tulin itse ylös"
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.03.2012, 10:29
ukkonen7:n Avatar
ukkonen7 ukkonen7 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Heinola
Viestit: 641
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja UAZtatu Näytä viesti
Muistaakseni sähkötarvikkeista(talosähkö) löytyy nykyään Geelimäistä "valuhartsia", jonka pystyy tarvittaessa "pesemään" pois valetun kotelon sisältä esim jos kytkentää tarvisee muuttaa yms... Tuo voisi olla hyvä vaihtoehto
Jep jostain tuommoisesta kuulin ja innostuin asiasta ja se vois olla mun juttu.
__________________
ei surulla rajaa kun suzukilla ajaa
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.03.2012, 17:31
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.437
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo Näytä viesti
On se parikin wattia lämmitystehoa tosi paljon, jos sitä ei päästetä pois johtumalla. Valamisessa on yhen sun toisen sorttista vaikeutta, en jaksais siihen lähteä. Lämpölaajenemiset, huoltamattomuus, kondension hiipiminen rajapintaa pitkin, valuun jääneet ilmakuplat, lämmön poisto...
Onhan se, mutta jotenkin nuo tehtaidenkin versiot on tehty missä on mössöt päällä Toki tehtailla on "hieman" eri resurssit käytössä kuin tavallisella kotivärkkääjällä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 29.03.2012, 22:23
H_Nietu H_Nietu ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 28.02.04
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 1.994
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Voihan siellä olla lämpeneviä komponentteja joiden jäähtyminen saattaa huonontua jos se eväs siirtää ilmaa huonommin lämpöä.

Laita tiivistettyyn umpiboksiin niin voi korjata tarvittaessa.
Jos hivenkin arveluttaa että piirikortti saa kosteutta tai jopa vettä niin lakkaa se, muista suojata liitinpinnat ennen kuin lakkaat.
Ilma sitä kai parhaiten jäähdyttää.
Kautta aikojen rämeillä kuumissa ja kosteissa olosuhteissa käytetty sähkövermissä lakattuja piirikortteja.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 30.03.2012, 05:30
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Onhan se, mutta jotenkin nuo tehtaidenkin versiot on tehty missä on mössöt päällä Toki tehtailla on "hieman" eri resurssit käytössä kuin tavallisella kotivärkkääjällä.

Joo valitsemalla lämpöä johtavan valumassan sujuu se jäähdytys ilmaakin paremmin

Vinkki lakkaamisesta on todella mainio, suosittelen lämpimästi. Samaten liitinpintoihin voi sivellä naparasvaa niin ohuelti kun ohuen osaa annostella.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 30.03.2012, 06:41
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.437
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo Näytä viesti
Samaten liitinpintoihin voi sivellä naparasvaa niin ohuelti kun ohuen osaa annostella.
Mitäs jos napa ei rasvoitu? Pitääkö käydä naapurin navalla?

Mikä muuten on oikeasti hyvä sähköä johtamaton rasva, mitä voi käyttää sähkövermeissä? Jeepissäkin on muutama paikka konehuoneessa ja laatikon kyljellä missä mm. liittimiin voisi laittaa jotain pitämään vetttä vähän paremmin ulkopuolella. Ei noi "weatherpack" liittimet kuitenkaan kaikkea pidä poissa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 30.03.2012, 07:24
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.244
Perusasetus

Minä olen käyttänyt Würthin silikonirasvaaa pienestä tuubista ja hyvin on pysyneet liitokset hapettumattomina. Ainoa vaiva on liitinten kitkan pieneneminen eli ilman mekaanista lukitusta liitokset aukeavat huomattavasti helpommin kuin kuivana. Abikot joutuu puristamaan aavistuksen tiukemmiksi ennen liittämistä.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ruiskun suuttimet Pafo Tekniikka & Jutustelu 2 03.09.2007 23:34
Työvalot boxiin kiinni? PaJeRo Tekniikka & Jutustelu 5 05.12.2005 10:45
Savulohi pasta bono Cooking & Food 6 11.05.2004 15:00
Finduksen Pasta Carbonata SohNah Cooking & Food 0 07.05.2002 21:39
Finduksen Pasta Bolognese SohNah Cooking & Food 0 14.04.2002 17:45


Sivu luotu: 00:23 (GMT +2).