![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Hyytelö pasta ruiskun boxiin??Ilta puhteena olen tuossa muuttamassa suzukia ruiskuksi ja tuo sähkön lisäys ei oikein miellytä, mutta juolahti mieleen että lämpiääkö ruiskun boxi ihan älyttömästi jos sen valaisi semmoiseen hyytelöpastaan. Virallista nimeä en sille tiedä mutta samanlainen paketti kuin mopedien sytkä/cdi boxeissa semmoinen kumimainen valu.
__________________
ei surulla rajaa kun suzukilla ajaa |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Voihan siellä olla lämpeneviä komponentteja joiden jäähtyminen saattaa huonontua jos se eväs siirtää ilmaa huonommin lämpöä.
Laita tiivistettyyn umpiboksiin niin voi korjata tarvittaessa.
__________________
- eskimo kaenuusta |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
ja osan lämpölaajeneminen sopeutettu Ferriiteille........ Joskus menneisyydessä testattiin yhtä pehmeää, siis -40 asteessa oli pehmeämpi kuin jääkiekko saunassa ![]() Jos haluat "sinetöidä" boksin, niin helpoin/luotettavin/edullisin tapa lienee rtv-silikoni? (oliko silikoni nimellä?) ja ennen valua pistää suurimpitehoisten komponenttien selkään pikaliimalla kiertämään vaikkapa lakattua 1mm2 kuparilankaa. esim. Farnell voi auttaa sopivan massan valinnassa? Mutta jos tuo sinun boksi on kunnolla rakennettu, ja saat sen ilmatiiviiksi, niin tee se ilmatiiviiksi! ja pistä huohotusletku silicacel (? siis vaikkapa kuorma-auton jarrujen kuivaimen kautta) semmoseen paikkaan että siellä ei voi olla vettä! -> jos tuo boksi/aivolaatikko on "sinetöimätön" niin siihen voi tehdä parannuksia/ korjauksia, mutta jos se on valettu esim sillä dexterin massalla mitä minä olen aikanna käyttänyt muutaman tonnin, niin se se on silloin SIINÄ. (tuota dexterin valumassaa oli noin 40 mm kertakäyttö kahvimukin pohjalla, ja ajattelin tehdä siitä adabterin ulosvetäjään; mutta 10 mm poranterä oli enää reilu 9mm, kun oli porannut tuon 40 mm ![]() Toinen mahdollisuus on tehdä niin iso aivolaatikko, että sinne mahtuu "kuivikkeita" omaan osastoon. siis noita elektroniikka laitteiden mukana tulevia "do not eat" pusseja, 40v sitten käytettiin ikkonoiden välissä kuivikkeena tulitikku-askeja, jotka kuivattiin uunin pankolla 1krt/vuosi. Mutta tulitikkuja en lähtis sijoittamaan.... Ja kuulemma noita do not eat- pusseja voi kuivattaa leivinuunissa noin 115c lämpötilassa, en ole kokeillut! p.s tuota kuorma-auton (jarru-) paineilman kuivaamiseen käytettävää "ryyniä" saa irtotavarana kuorma-auto- varaosaliikkeestä. ja tuo kuoppurin kerta-annos riittää tuon aivolaatikon elinijän, vaikka se olisi 10v? arvaan minä ![]() Ja varmuuden maksimoisimiseksi ota siitä pussista ryynejä esim. sääskiverkosta tehtyyn pussiin, ja ruuvaa se vaikkapa K.O boksin kanteen seulaverkon läpi. - - - - > Siis metallien hapettuminen vaatii kosteutta, mikä nyt poistetaan. Ja jos mennään syvällisemmäksi, niin kun tiedetään metallien (piirilevy-komponentit... jne. Ja lämpötila, niin .....(unohda...) |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Alumiinikotelot on kaikissa näkemissäni älybokseissa ollut, jotka on vielä erikseen kumitiivisteellä tiivistetty. Ihmeempiä jäähdytysripoja ei ole ulkopuolelle näkynyt. En kylläkään ole sähkö- tai tietotekniikkainsinööri, mutta ei kai siellä älyboksissa kovin kummoisia piirejä voi olla mitkä kuumenisi reilusti? Ei ne mitään supertietokoneita ole, aika vähä- älyisiä oikeastaan ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
On se parikin wattia lämmitystehoa tosi paljon, jos sitä ei päästetä pois johtumalla. Valamisessa on yhen sun toisen sorttista vaikeutta, en jaksais siihen lähteä. Lämpölaajenemiset, huoltamattomuus, kondension hiipiminen rajapintaa pitkin, valuun jääneet ilmakuplat, lämmön poisto...
Sen sijaan laittaisin ohjauspurkin liittimineen johonkin ip65 - ip68 luokiteltuun alumiinivalukoteloon ja johdot läpi saman luokituksen holkkitiivisteistä. Lämpötilaerot normielossa on niin suuret, että vehkeen on pakko huohottaa. Pitkän letkun voi laittaa jonnekin kattoa kohti ja tehä pari sopivaa kieppiä jotta sinne ei pääse edes upotessa vettä. Kuivausmurusia voi laittaa pussissa sinne koteloon ja niitä tosiaan voi uudelleenkuivattaa. Vähän riippuu silica-gelin mallista missä lämmössä se päästää kosteuden ulos. Laittasin ite väriä vaihtavaa mallia, niin näkee koska on aika vaihtaa kuivat ja myös että onnistuiko kuivatus kunnolla. Myös väriä vaihtamattoman voi kuivattaa tai sitten hakea rekkahuollosta tai keräillä kodinelektroniikan myyntipakkauksista. Mitenkään tolkuttoman kauaa se ei hyllyssä kostumatta kestä eikä muovipussi pidä sitä kuivana. Tästäkin syystä väriään vaihtava on kivaa. Kallistahan se ei ole, vajaasta kympistä kolmeen kymppiin kilolta kun viimeks ostin. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Muistaakseni sähkötarvikkeista(talosähkö) löytyy nykyään Geelimäistä "valuhartsia", jonka pystyy tarvittaessa "pesemään" pois valetun kotelon sisältä esim jos kytkentää tarvisee muuttaa yms... Tuo voisi olla hyvä vaihtoehto
![]()
__________________
UAZ 315126 Cabriolet Powered By Volvo B230FB "Väinämöinen lauloi minut suohon, tulin itse ylös" |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Jep jostain tuommoisesta kuulin ja innostuin asiasta ja se vois olla mun juttu.
__________________
ei surulla rajaa kun suzukilla ajaa |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ilma sitä kai parhaiten jäähdyttää. Kautta aikojen rämeillä kuumissa ja kosteissa olosuhteissa käytetty sähkövermissä lakattuja piirikortteja. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Joo valitsemalla lämpöä johtavan valumassan sujuu se jäähdytys ilmaakin paremmin ![]() Vinkki lakkaamisesta on todella mainio, suosittelen lämpimästi. Samaten liitinpintoihin voi sivellä naparasvaa niin ohuelti kun ohuen osaa annostella. |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Mikä muuten on oikeasti hyvä sähköä johtamaton rasva, mitä voi käyttää sähkövermeissä? Jeepissäkin on muutama paikka konehuoneessa ja laatikon kyljellä missä mm. liittimiin voisi laittaa jotain pitämään vetttä vähän paremmin ulkopuolella. Ei noi "weatherpack" liittimet kuitenkaan kaikkea pidä poissa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Minä olen käyttänyt Würthin silikonirasvaaa pienestä tuubista ja hyvin on pysyneet liitokset hapettumattomina. Ainoa vaiva on liitinten kitkan pieneneminen eli ilman mekaanista lukitusta liitokset aukeavat huomattavasti helpommin kuin kuivana. Abikot joutuu puristamaan aavistuksen tiukemmiksi ennen liittämistä.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ruiskun suuttimet | Pafo | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 03.09.2007 23:34 |
Työvalot boxiin kiinni? | PaJeRo | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 05.12.2005 10:45 |
Savulohi pasta | bono | Cooking & Food | 6 | 11.05.2004 15:00 |
Finduksen Pasta Carbonata | SohNah | Cooking & Food | 0 | 07.05.2002 21:39 |
Finduksen Pasta Bolognese | SohNah | Cooking & Food | 0 | 14.04.2002 17:45 |