Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hyytelö pasta ruiskun boxiin?? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=95699)

ukkonen7 28.03.2012 20:47

Hyytelö pasta ruiskun boxiin??
 
Ilta puhteena olen tuossa muuttamassa suzukia ruiskuksi ja
tuo sähkön lisäys ei oikein miellytä, mutta juolahti mieleen
että lämpiääkö ruiskun boxi ihan älyttömästi jos sen valaisi
semmoiseen hyytelöpastaan. Virallista nimeä en sille tiedä
mutta samanlainen paketti kuin mopedien sytkä/cdi boxeissa
semmoinen kumimainen valu.

Eskimo 28.03.2012 21:03

Voihan siellä olla lämpeneviä komponentteja joiden jäähtyminen saattaa huonontua jos se eväs siirtää ilmaa huonommin lämpöä.

Laita tiivistettyyn umpiboksiin niin voi korjata tarvittaessa.

BJ-40/76 28.03.2012 23:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ukkonen7 (Viesti 866521)
Ilta puhteena olen tuossa muuttamassa suzukia ruiskuksi ja
tuo sähkön lisäys ei oikein miellytä, mutta juolahti mieleen
että lämpiääkö ruiskun boxi ihan älyttömästi jos sen valaisi
semmoiseen hyytelöpastaan. Virallista nimeä en sille tiedä
mutta samanlainen paketti kuin mopedien sytkä/cdi boxeissa
semmoinen kumimainen valu.

Noita valumassoja on lukemattomia erilaisia, ja osa niistä on hyviä lämmönjohtajia, osan lämpölaajeneminen on sama kuin piirilevyllä (siis erit lasikuitupohjaisille ja sille toiselle)
ja osan lämpölaajeneminen sopeutettu Ferriiteille........

Joskus menneisyydessä testattiin yhtä pehmeää, siis -40 asteessa oli pehmeämpi kuin jääkiekko saunassa;), +100c oli kuin kovettunut sikakitti ja lämmönjohtavuus oli huomattavan hyvä, mutta hinta oli "suolainen"

Jos haluat "sinetöidä" boksin, niin helpoin/luotettavin/edullisin tapa lienee
rtv-silikoni? (oliko silikoni nimellä?) ja ennen valua pistää suurimpitehoisten
komponenttien selkään pikaliimalla kiertämään vaikkapa lakattua 1mm2 kuparilankaa.
esim. Farnell voi auttaa sopivan massan valinnassa?

Mutta jos tuo sinun boksi on kunnolla rakennettu, ja saat sen ilmatiiviiksi,
niin tee se ilmatiiviiksi! ja pistä huohotusletku silicacel (? siis vaikkapa kuorma-auton jarrujen kuivaimen kautta) semmoseen paikkaan että siellä ei voi olla vettä!

-> jos tuo boksi/aivolaatikko on "sinetöimätön" niin siihen voi tehdä parannuksia/ korjauksia, mutta jos se on valettu esim sillä dexterin massalla
mitä minä olen aikanna käyttänyt muutaman tonnin, niin se se on silloin SIINÄ.

(tuota dexterin valumassaa oli noin 40 mm kertakäyttö kahvimukin pohjalla, ja ajattelin tehdä siitä adabterin ulosvetäjään; mutta 10 mm
poranterä oli enää reilu 9mm, kun oli porannut tuon 40 mm:eek:)

Toinen mahdollisuus on tehdä niin iso aivolaatikko, että sinne mahtuu "kuivikkeita" omaan osastoon. siis noita elektroniikka laitteiden mukana tulevia "do not eat" pusseja, 40v sitten käytettiin ikkonoiden välissä kuivikkeena
tulitikku-askeja, jotka kuivattiin uunin pankolla 1krt/vuosi.
Mutta tulitikkuja en lähtis sijoittamaan....

Ja kuulemma noita do not eat- pusseja voi kuivattaa leivinuunissa noin 115c lämpötilassa, en ole kokeillut!

p.s tuota kuorma-auton (jarru-) paineilman kuivaamiseen käytettävää "ryyniä" saa irtotavarana kuorma-auto- varaosaliikkeestä.
ja tuo kuoppurin kerta-annos riittää tuon aivolaatikon elinijän, vaikka se olisi 10v? arvaan minä:cool:

Ja varmuuden maksimoisimiseksi ota siitä pussista ryynejä esim. sääskiverkosta tehtyyn pussiin, ja ruuvaa se vaikkapa K.O boksin kanteen seulaverkon läpi.

- - - - > Siis metallien hapettuminen vaatii kosteutta, mikä nyt poistetaan.
Ja jos mennään syvällisemmäksi, niin kun tiedetään metallien (piirilevy-komponentit... jne. Ja lämpötila, niin .....(unohda...)

Timo_L 28.03.2012 23:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ukkonen7 (Viesti 866521)
Ilta puhteena olen tuossa muuttamassa suzukia ruiskuksi ja
tuo sähkön lisäys ei oikein miellytä, mutta juolahti mieleen
että lämpiääkö ruiskun boxi ihan älyttömästi jos sen valaisi
semmoiseen hyytelöpastaan. Virallista nimeä en sille tiedä
mutta samanlainen paketti kuin mopedien sytkä/cdi boxeissa
semmoinen kumimainen valu.

Ainakin Jeepin alkuperäiset ECM:n piirilevyt on valettu jonkinsortin töhkän sisään, juuri siksi ettei sinne pääse kosteutta. Taitaa aika monessakin ruiskuautossa olla sama meininki. Anturien ja älyboksin liittimet ja itse anturit on se heikko kohta kuitenkin aina, sinne pitäisi jotain tiivistystä saada jos meinaa että vettä kestää - eikä ne kestä siltikään ihan älyttömiä.

Alumiinikotelot on kaikissa näkemissäni älybokseissa ollut, jotka on vielä erikseen kumitiivisteellä tiivistetty. Ihmeempiä jäähdytysripoja ei ole ulkopuolelle näkynyt. En kylläkään ole sähkö- tai tietotekniikkainsinööri, mutta ei kai siellä älyboksissa kovin kummoisia piirejä voi olla mitkä kuumenisi reilusti? Ei ne mitään supertietokoneita ole, aika vähä- älyisiä oikeastaan :D

temmi_hoo 29.03.2012 05:11

On se parikin wattia lämmitystehoa tosi paljon, jos sitä ei päästetä pois johtumalla. Valamisessa on yhen sun toisen sorttista vaikeutta, en jaksais siihen lähteä. Lämpölaajenemiset, huoltamattomuus, kondension hiipiminen rajapintaa pitkin, valuun jääneet ilmakuplat, lämmön poisto...

Sen sijaan laittaisin ohjauspurkin liittimineen johonkin ip65 - ip68 luokiteltuun alumiinivalukoteloon ja johdot läpi saman luokituksen holkkitiivisteistä.

Lämpötilaerot normielossa on niin suuret, että vehkeen on pakko huohottaa. Pitkän letkun voi laittaa jonnekin kattoa kohti ja tehä pari sopivaa kieppiä jotta sinne ei pääse edes upotessa vettä.

Kuivausmurusia voi laittaa pussissa sinne koteloon ja niitä tosiaan voi uudelleenkuivattaa. Vähän riippuu silica-gelin mallista missä lämmössä se päästää kosteuden ulos. Laittasin ite väriä vaihtavaa mallia, niin näkee koska on aika vaihtaa kuivat ja myös että onnistuiko kuivatus kunnolla. Myös väriä vaihtamattoman voi kuivattaa tai sitten hakea rekkahuollosta tai keräillä kodinelektroniikan myyntipakkauksista.

Mitenkään tolkuttoman kauaa se ei hyllyssä kostumatta kestä eikä muovipussi pidä sitä kuivana. Tästäkin syystä väriään vaihtava on kivaa. Kallistahan se ei ole, vajaasta kympistä kolmeen kymppiin kilolta kun viimeks ostin.

UAZtatu 29.03.2012 08:18

Muistaakseni sähkötarvikkeista(talosähkö) löytyy nykyään Geelimäistä "valuhartsia", jonka pystyy tarvittaessa "pesemään" pois valetun kotelon sisältä esim jos kytkentää tarvisee muuttaa yms... Tuo voisi olla hyvä vaihtoehto:)

ukkonen7 29.03.2012 10:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja UAZtatu (Viesti 866603)
Muistaakseni sähkötarvikkeista(talosähkö) löytyy nykyään Geelimäistä "valuhartsia", jonka pystyy tarvittaessa "pesemään" pois valetun kotelon sisältä esim jos kytkentää tarvisee muuttaa yms... Tuo voisi olla hyvä vaihtoehto:)

Jep jostain tuommoisesta kuulin ja innostuin asiasta ja se vois olla mun juttu.

Timo_L 29.03.2012 17:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo (Viesti 866589)
On se parikin wattia lämmitystehoa tosi paljon, jos sitä ei päästetä pois johtumalla. Valamisessa on yhen sun toisen sorttista vaikeutta, en jaksais siihen lähteä. Lämpölaajenemiset, huoltamattomuus, kondension hiipiminen rajapintaa pitkin, valuun jääneet ilmakuplat, lämmön poisto...

Onhan se, mutta jotenkin nuo tehtaidenkin versiot on tehty missä on mössöt päällä ;) Toki tehtailla on "hieman" eri resurssit käytössä kuin tavallisella kotivärkkääjällä.

H_Nietu 29.03.2012 22:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo (Viesti 866536)
Voihan siellä olla lämpeneviä komponentteja joiden jäähtyminen saattaa huonontua jos se eväs siirtää ilmaa huonommin lämpöä.

Laita tiivistettyyn umpiboksiin niin voi korjata tarvittaessa.

Jos hivenkin arveluttaa että piirikortti saa kosteutta tai jopa vettä niin lakkaa se, muista suojata liitinpinnat ennen kuin lakkaat.
Ilma sitä kai parhaiten jäähdyttää.
Kautta aikojen rämeillä kuumissa ja kosteissa olosuhteissa käytetty sähkövermissä lakattuja piirikortteja.

temmi_hoo 30.03.2012 05:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 866753)
Onhan se, mutta jotenkin nuo tehtaidenkin versiot on tehty missä on mössöt päällä ;) Toki tehtailla on "hieman" eri resurssit käytössä kuin tavallisella kotivärkkääjällä.


Joo valitsemalla lämpöä johtavan valumassan sujuu se jäähdytys ilmaakin paremmin :)

Vinkki lakkaamisesta on todella mainio, suosittelen lämpimästi. Samaten liitinpintoihin voi sivellä naparasvaa niin ohuelti kun ohuen osaa annostella.

Timo_L 30.03.2012 06:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo (Viesti 866915)
Samaten liitinpintoihin voi sivellä naparasvaa niin ohuelti kun ohuen osaa annostella.

Mitäs jos napa ei rasvoitu? Pitääkö käydä naapurin navalla? :D

Mikä muuten on oikeasti hyvä sähköä johtamaton rasva, mitä voi käyttää sähkövermeissä? Jeepissäkin on muutama paikka konehuoneessa ja laatikon kyljellä missä mm. liittimiin voisi laittaa jotain pitämään vetttä vähän paremmin ulkopuolella. Ei noi "weatherpack" liittimet kuitenkaan kaikkea pidä poissa.

LaaLaa 30.03.2012 07:24

Minä olen käyttänyt Würthin silikonirasvaaa pienestä tuubista ja hyvin on pysyneet liitokset hapettumattomina. Ainoa vaiva on liitinten kitkan pieneneminen eli ilman mekaanista lukitusta liitokset aukeavat huomattavasti helpommin kuin kuivana. Abikot joutuu puristamaan aavistuksen tiukemmiksi ennen liittämistä.


Sivu luotu: 19:50 (GMT +2).