![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() TÄYSTUHO PAJERON KONEESEEN?Nyt kävi sitten niin että: Tiellä ajaessa noin 80km/h , kuuluin kamala pamaus ja kolahdus,"kamala sininen savu perässä" heti sen jälkeen kytkin pohjaan ja kone sammui heti. Tutkittuani tilannetta,otin jakohihna kopan auki, jakohihna oli ehjä, mutta huomasin että tasapaino akselita oli hihna hävinnyt. Eli: taitaa olla kansituhoo liikkeellä? Onko kellään tapahtunut tälläistä? Kiitos kovasti vetomiehielle joka hinas romut pajalle.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Äkkiseltään mulla on sellainen muistikuva, että tasapainotusakselit eivät ota minnekkään kiinni vaikka niiden hihna olisi poikki. Oliko katkennut hihna kotelon pohjalla vai puuttuiko kokonaan?
Nousivatko lämmöt ennen tapahtumaa (kansi sulaa, jos keittää kunnolla)? Voisiko joku venttiili mennä poikki kesken ajon (näitä on tapahtunut)? Alla kuva tästä tapahtumasta. ![]() T, Antti |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Pelaa täysin ilman tasapaino-akselin hihnaakin!
No kyllähän tuosta nyt pääsee! |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Villi veikkaus tapahtuneesta: Kannesta irronnut venttiilin kovametallinen seettirengas----> katkaissut venttiilin---> rikkonut männän...
...Minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä... www.hontokulmaracing.com |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Lämmöt ei noussut, normaali, hihna poikki, kone kolisee.. näiden kanssa tarvii oppii taas elään...
Elämä on? |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Näin on!Parsitaan se kasaan!Millä muuten pääsit kotiin??
Alakuloisesta perseestä ei tule iloista pierua! |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ei muuta kun kansi pois, niin tapahtumien ketju alkaa selvitä.
T, Antti |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Omasta meni viime talvena kone kans.Pari kilahdusta satasen vauhdissa ja siihen mykistys kone.yksi venttiili oli kadonnut pakoputkesta tienvarteen ja hajoitti turbon mennessään ja saman sylinterin toinen vena poikki ja kanteen uuteen paikkaan pystyyn,mäntä oli poikki ja tietenki sit viel kirtokanki oli menny z.n muotoiseksi.Jako sekä apuakselin remmit oli ehyet.
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Tarvii tunnustaa että Toyotalla se mitsu hinattiin, kiitos vaan "sedälle"
Jos huomenna saa romut auki, kansi on aina avattavissa. kansi kuin kansi. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Koko kantta en kerinnut ottamaan vielä pois, mutta venakopan kannen kyllä ja sieltä pajastui jo jotain... eli nokka-akselin pitävät valualumiini "laakeri" pesät, kaikki murtunut /halki, jokaisessa ventiilissä oli välys noin 20mm. Mitähän on alakerassa enää.. se selviää kun saa ehkä huomenna "hatun" pois. sit tulee kuvat.
Huomiselle hyviä veikkauksia kuunnellaan...? Vai ovatko kaikki Ralli tunnelissa? |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Nokkahihnassa jako menny pieleen katkenneen tasapainohihnan myötävaikutuksella.
|
#12
|
|||
|
|||
![]()
ihan perinteinen pajeron vika varmaankin niinkuin ahosen setä jo kuvalla ilmaisi.. tuttu tv:stä...
Mikä ei tapa,se vahvistaa |
#13
|
|||
|
|||
![]()
http://www.nettivaraosa.com/viewPart...&search=Hae&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?status=F@id_part_type=29@id_part _category=20@id_vehicle_type=1@id_make=125@id_mode l=1061@pfrom=@pto=@yfrom=@yto=@search=Hae
Note! This message was posted anonymously! |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Nyt parit kuvat lisätty profiiliin en viits linkitää kun on isoja.. kansi oli halki.. kaksi venttiilä oli mennyt kieroksi, jotain kosketusta on kuitenkin ollut?
Tasapaino hihna oli poikki, kopan ala-osassa. Olisko käynyt niin että, kannsees pikku halkeema josta päässyt vettä männän päälle ja ja kun venttiilit on kiinni,mäntä kun nousee ylös niin.. soppa on valmis... kuvissa 3/4 putin kohdalla selvä haleama. |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Siis tarkoitin ette 3 / 4 pytyn kohdalla selvä halkeama. kuvat puhuu puolesta
|
#16
|
||||
|
||||
![]()
Oliskohan tasapainoakselien hihna katketessaan hyppäyttänyt nokkahihnan hampaan tai pari sivuun? Sitten mäntä lyö venttiiliin ja nokka-akslin pukit pettävät.
Ne halkeamat venttiilien välissä johtuvat koneen lämpörasituksista. Eivät välttämättä ole vaarallisia, noita on aika usein. Jos sulla on ahtoja nostettu ja syöttöä lisätty, niin todennäköisyys halkeamiin lisääntyy. Vesi ei ehdi noista ajossa sylinteriin, auton seisoessa mahdollista. Palotiloissa ei ole merkkejä vesivuodosta. T, Antti |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Todennäköisesti juuri noin, kuin Ahosensetä esittää, tuollai meni eräs L200:sen kone toisen kerran vuoden sisään ~15tkm edellä kuvatulla tavalla (onneks ei oma) kannattaa korjaillessa tutkia mikä sen tasapainoakselin hihnan on katkaissut, veikkauksena päittäisvälys akselilla?
|
#18
|
|||
|
|||
![]()
Niin, on se kyllä jännä juttu kun ei männissä ollut näkymä jälkeä, ventiilin kohdataessa, mutta näin se on että mäntä ja joku vettiili on koskettanut toisiaan,koska ei muuten ole ventiiliilin vari mennyt vääräksi.
Eli kannattaa varmaan ottaa koko alakertakin pois...= vaihtokone. Kävi mielessä että nostan koko korin pois ja aloitan alusta koko homman.. ??? Mutta eis siinä ole kun par muttaa.... Perheen ainut auto, nyt joutuu asuun vielä erillään... Ei helppoo... |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Katso vioittuneita venttiilejä vastaavaa mäntää tarkkaan, kyllä siitä joku jälki pitäisi löytyä.
Männäntapin ja kiertokangen laakerit tästä männästä ovat todennäköisesti vaurioituneet. Molemmin puolin olevista runkolaakereista ei oikein voi olla varma. Uuden kannen tuo ainakin vaatii. Tuskin alakerta laakereita lukuunottamatta on ihan romua. T, Antti |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Tosta vedestä männän päällä tuli mieleen, että mistä saisi ostettua Pajeroon snorkkelin?
http://www.4x4wire.com/mitsubishi/fe...andRaider2.jpg |
#21
|
||||
|
||||
![]()
ARB/Safari Snorkelilta löytyy malli. Halvempi kuin koneremppa, muttei halpa.
T, Antti |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Kävi tossa mielessä että onko kukaan laittanut 4M40 moottoria vanhakoppasee pajeroon, onko paljon kiinnityksissä eroja? mietsn laatikko ei varmaan mene suuoraan vanhemman koppasen laatikkoon?
|
#23
|
|||
|
|||
![]()
Nyt on kaikki alakertakin saatu avattua, männänrenkaissa outo "ns syöpymis jälki" ja yhdessä männässä sivussa jälki, just siinä männässä oli venttiili kohdannut toisensa.
Kuvia on profiilliin lisätty. "isoja" jos joku osaa ne pienetää niin vapaasti saa paltalle laittaa... |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Se pajeron kansi halkeaa kuulemma useimmin sieltä esikammioiden kohdalta, itse tuossa tuli uusi kansi hommattua ja johan loppui jäähdystysnesteen ulostyöntäminen. Vanhassa kannessa ei silminnähtävää vikaa ollut, luultavimmin siis sieltä esikammioiden alta halki. (Tai sitten vanha kannentiiviste falskasi, mutta kokemattomana sitä ei nähnyt)
---------------------------------------------------- Antaako ajokunto aiheen ajaa aamulla? Alkoholi poistuu verestäsi hitaasti. Yleensä hitaammin kuin luulet. Arvioi oikein ajokuntosi, jos aiot ajaa. ---- www.students.tut.fi/~koivune3/index.html |
#25
|
||||
|
||||
![]()
Kuvat oli himppa epäskarppeja, zekkaaks jos sun kamerassa on Macro
kuvaus mahdollisuus, sillä saa hyvin detskuja kuvattua. - Laakerit näytti hyviltä, taas oli niin lähellä et sumea kuva. Jos et silmämääräisesti löydä mitään vikaa kk laakereista, mittaa liuskan leveys, se voi olla leveempi toisesta päästä, mutta jos saanut kovaa iskua, se leviää keskeltä. Kääntyyks mäntä hyvin kiertokangessa? Jos tappi vaurioitunut, ei yleensä käänny hyvin. Kampuran laakerikauloissa kannaattaa yytsätä öljyreikien reunat ja pyöristysnurkat tarkkaan. Tuskin kannattaa säröttää vakio kampuraa. En tiedä onko Pajeron kampuroita katkennut. - Mäntä näytti kanssa hyvältä, ei ollut läpipuhaltamis jälkiä helmassa. Mäntien kunnosta voi sanoa enemmän kun mittaat renkaiden uravälykset, siis mimmoinen rako on männärenkaan ja männässä olevan uran välissä. Muistathan poistaa hyvin karstan rengasuran pohjalta. Renkaat katkee helposti. - Männärenkaiden kuluminen selviää kun mittaat päittäisvälyksen ja vertaat sitä ohje arvoon. - Sylinteri näytti kanssa ihan OK, ei näkynyt olaketta kuvassa. Jos tarkoita tota pientä leikkausjälkeä männän sivussa, siitä ei kannata huolestua. En havainnut mitään "syöpymis jälkiä" renkaissa. Kuvailes vähän tarkemmin tai ota uus kuva m-renkaasta. Jos on mahdollista että ns. "vesi-isku", zekkaa kiertokanget ja lohko huolellisesti ettei ole k-kanget vääntynyt tai lohko murtunut. Epäilen tätä kyllä jos sulla 80km/h vauhtia ja jos siinä tulee vesi isku, niin tapahtuu aikalailla "totaali ampuminen". Stakat saa jollainlailla katsottua mäntien kanssa kun putsaat topit hyvin ja laitat nurinäpin tasolle (esim. lohko) vierekkäin pystyyn ja suoralla viivaimella vertailet onko kaikissa laakeripinnat samalla korkeudella. Mäntiä ei turhanpäiten kannata irroitella kiertokangista. Vaihtelet vaan ulommaisten mäntä & kanki yhdistelmän paikkaa. Lohkosta voi hakea murtumia runkolaakeripukkien luota. Pyöriikö tyhjä akseli lohkossa hyvin? Ei tää nyt näin netin kautta pahalta näytä, kansi uusiks, mut olis hyvä selvittää mistä tää lähti. Sorry, intouduin jaarittelemaan... Juha |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Lisätehoa pajeron koneeseen? | piparix | Tekniikka & Jutustelu | 26 | 06.07.2007 07:41 |
Kylmää koneeseen | -teemu | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 31.05.2006 10:57 |
XP koneeseen w2k??? | -MAKE- | Software | 8 | 01.01.2006 01:29 |
alavääntö LR TD5 koneeseen | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 11.10.2005 06:51 | |
O: Pajeron suutinputki 4D56 koneeseen | veejii | O/M/V Muut | 4 | 21.04.2005 10:26 |