Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   TÄYSTUHO PAJERON KONEESEEN? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=24153)

offipete 18.08.2006 16:21

TÄYSTUHO PAJERON KONEESEEN?
 
Nyt kävi sitten niin että:

Tiellä ajaessa noin 80km/h , kuuluin kamala pamaus ja kolahdus,"kamala sininen savu perässä" heti sen jälkeen kytkin pohjaan ja kone sammui heti.
Tutkittuani tilannetta,otin jakohihna kopan auki, jakohihna oli ehjä, mutta huomasin että tasapaino akselita oli hihna hävinnyt.

Eli: taitaa olla kansituhoo liikkeellä? Onko kellään tapahtunut tälläistä?

Kiitos kovasti vetomiehielle joka hinas romut pajalle.



Ahosensetä 18.08.2006 16:30

Äkkiseltään mulla on sellainen muistikuva, että tasapainotusakselit eivät ota minnekkään kiinni vaikka niiden hihna olisi poikki. Oliko katkennut hihna kotelon pohjalla vai puuttuiko kokonaan?

Nousivatko lämmöt ennen tapahtumaa (kansi sulaa, jos keittää kunnolla)?

Voisiko joku venttiili mennä poikki kesken ajon (näitä on tapahtunut)? Alla kuva tästä tapahtumasta.

http://www.offroadpaja.fi/Apu/Pajero_manta.jpg

T, Antti

moggirange 18.08.2006 16:33

Pelaa täysin ilman tasapaino-akselin hihnaakin!

No kyllähän tuosta nyt pääsee!


pikkujussi 18.08.2006 18:42

Villi veikkaus tapahtuneesta: Kannesta irronnut venttiilin kovametallinen seettirengas----> katkaissut venttiilin---> rikkonut männän...



...Minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä...

www.hontokulmaracing.com

offipete 18.08.2006 19:49

Lämmöt ei noussut, normaali, hihna poikki, kone kolisee.. näiden kanssa tarvii oppii taas elään...


Elämä on?



Setä 18.08.2006 20:44

Näin on!Parsitaan se kasaan!Millä muuten pääsit kotiin??

Alakuloisesta perseestä ei tule iloista pierua!

Ahosensetä 18.08.2006 20:50

Ei muuta kun kansi pois, niin tapahtumien ketju alkaa selvitä.

T, Antti

Micco 18.08.2006 21:02

Omasta meni viime talvena kone kans.Pari kilahdusta satasen vauhdissa ja siihen mykistys kone.yksi venttiili oli kadonnut pakoputkesta tienvarteen ja hajoitti turbon mennessään ja saman sylinterin toinen vena poikki ja kanteen uuteen paikkaan pystyyn,mäntä oli poikki ja tietenki sit viel kirtokanki oli menny z.n muotoiseksi.Jako sekä apuakselin remmit oli ehyet.


offipete 18.08.2006 21:10

Tarvii tunnustaa että Toyotalla se mitsu hinattiin, kiitos vaan "sedälle"
Jos huomenna saa romut auki, kansi on aina avattavissa. kansi kuin kansi.



offipete 19.08.2006 19:46

Koko kantta en kerinnut ottamaan vielä pois, mutta venakopan kannen kyllä ja sieltä pajastui jo jotain... eli nokka-akselin pitävät valualumiini "laakeri" pesät, kaikki murtunut /halki, jokaisessa ventiilissä oli välys noin 20mm. Mitähän on alakerassa enää.. se selviää kun saa ehkä huomenna "hatun" pois. sit tulee kuvat.

Huomiselle hyviä veikkauksia kuunnellaan...? Vai ovatko kaikki Ralli tunnelissa?



nettijussi 19.08.2006 20:16

Nokkahihnassa jako menny pieleen katkenneen tasapainohihnan myötävaikutuksella.


mauno 20.08.2006 14:57

ihan perinteinen pajeron vika varmaankin niinkuin ahosen setä jo kuvalla ilmaisi.. tuttu tv:stä...


Mikä ei tapa,se vahvistaa

20.08.2006 15:34

http://www.nettivaraosa.com/viewPart...&search=Hae&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?status=F@id_part_type=29@id_part _category=20@id_vehicle_type=1@id_make=125@id_mode l=1061@pfrom=@pto=@yfrom=@yto=@search=Hae

Note! This message was posted anonymously!

offipete 20.08.2006 20:29

Nyt parit kuvat lisätty profiiliin en viits linkitää kun on isoja.. kansi oli halki.. kaksi venttiilä oli mennyt kieroksi, jotain kosketusta on kuitenkin ollut?

Tasapaino hihna oli poikki, kopan ala-osassa.

Olisko käynyt niin että, kannsees pikku halkeema josta päässyt vettä männän päälle ja ja kun venttiilit on kiinni,mäntä kun nousee ylös niin.. soppa on valmis... kuvissa 3/4 putin kohdalla selvä haleama.



offipete 20.08.2006 20:37

Siis tarkoitin ette 3 / 4 pytyn kohdalla selvä halkeama. kuvat puhuu puolesta



Ahosensetä 20.08.2006 20:53

Oliskohan tasapainoakselien hihna katketessaan hyppäyttänyt nokkahihnan hampaan tai pari sivuun? Sitten mäntä lyö venttiiliin ja nokka-akslin pukit pettävät.

Ne halkeamat venttiilien välissä johtuvat koneen lämpörasituksista. Eivät välttämättä ole vaarallisia, noita on aika usein. Jos sulla on ahtoja nostettu ja syöttöä lisätty, niin todennäköisyys halkeamiin lisääntyy.

Vesi ei ehdi noista ajossa sylinteriin, auton seisoessa mahdollista. Palotiloissa ei ole merkkejä vesivuodosta.

T, Antti

sds500 20.08.2006 21:06

Todennäköisesti juuri noin, kuin Ahosensetä esittää, tuollai meni eräs L200:sen kone toisen kerran vuoden sisään ~15tkm edellä kuvatulla tavalla (onneks ei oma) kannattaa korjaillessa tutkia mikä sen tasapainoakselin hihnan on katkaissut, veikkauksena päittäisvälys akselilla?


offipete 20.08.2006 21:25

Niin, on se kyllä jännä juttu kun ei männissä ollut näkymä jälkeä, ventiilin kohdataessa, mutta näin se on että mäntä ja joku vettiili on koskettanut toisiaan,koska ei muuten ole ventiiliilin vari mennyt vääräksi.
Eli kannattaa varmaan ottaa koko alakertakin pois...= vaihtokone.

Kävi mielessä että nostan koko korin pois ja aloitan alusta koko homman.. ???
Mutta eis siinä ole kun par muttaa....
Perheen ainut auto, nyt joutuu asuun vielä erillään...

Ei helppoo...


Ahosensetä 20.08.2006 21:30

Katso vioittuneita venttiilejä vastaavaa mäntää tarkkaan, kyllä siitä joku jälki pitäisi löytyä.

Männäntapin ja kiertokangen laakerit tästä männästä ovat todennäköisesti vaurioituneet. Molemmin puolin olevista runkolaakereista ei oikein voi olla varma.

Uuden kannen tuo ainakin vaatii. Tuskin alakerta laakereita lukuunottamatta on ihan romua.

T, Antti


454SS 20.08.2006 21:34

Tosta vedestä männän päällä tuli mieleen, että mistä saisi ostettua Pajeroon snorkkelin?
http://www.4x4wire.com/mitsubishi/fe...andRaider2.jpg


Ahosensetä 20.08.2006 21:41

ARB/Safari Snorkelilta löytyy malli. Halvempi kuin koneremppa, muttei halpa.

T, Antti

offipete 21.08.2006 18:54

Kävi tossa mielessä että onko kukaan laittanut 4M40 moottoria vanhakoppasee pajeroon, onko paljon kiinnityksissä eroja? mietsn laatikko ei varmaan mene suuoraan vanhemman koppasen laatikkoon?


offipete 24.08.2006 21:21

Nyt on kaikki alakertakin saatu avattua, männänrenkaissa outo "ns syöpymis jälki" ja yhdessä männässä sivussa jälki, just siinä männässä oli venttiili kohdannut toisensa.

Kuvia on profiilliin lisätty. "isoja" jos joku osaa ne pienetää niin vapaasti saa paltalle laittaa...





Kelaperse 25.08.2006 11:14

Se pajeron kansi halkeaa kuulemma useimmin sieltä esikammioiden kohdalta, itse tuossa tuli uusi kansi hommattua ja johan loppui jäähdystysnesteen ulostyöntäminen. Vanhassa kannessa ei silminnähtävää vikaa ollut, luultavimmin siis sieltä esikammioiden alta halki. (Tai sitten vanha kannentiiviste falskasi, mutta kokemattomana sitä ei nähnyt)

----------------------------------------------------
Antaako ajokunto aiheen ajaa aamulla? Alkoholi poistuu verestäsi hitaasti. Yleensä hitaammin kuin luulet. Arvioi oikein ajokuntosi, jos aiot ajaa.
----
www.students.tut.fi/~koivune3/index.html

Td5 25.08.2006 13:02

Kuvat oli himppa epäskarppeja, zekkaaks jos sun kamerassa on Macro
kuvaus mahdollisuus, sillä saa hyvin detskuja kuvattua.

- Laakerit näytti hyviltä, taas oli niin lähellä et sumea kuva.
Jos et silmämääräisesti löydä mitään vikaa kk laakereista, mittaa
liuskan leveys, se voi olla leveempi toisesta päästä, mutta jos
saanut kovaa iskua, se leviää keskeltä. Kääntyyks mäntä hyvin
kiertokangessa? Jos tappi vaurioitunut, ei yleensä käänny hyvin.
Kampuran laakerikauloissa kannaattaa yytsätä öljyreikien
reunat ja pyöristysnurkat tarkkaan. Tuskin kannattaa säröttää
vakio kampuraa. En tiedä onko Pajeron kampuroita katkennut.
- Mäntä näytti kanssa hyvältä, ei ollut läpipuhaltamis jälkiä
helmassa. Mäntien kunnosta voi sanoa enemmän kun mittaat renkaiden
uravälykset, siis mimmoinen rako on männärenkaan ja männässä
olevan uran välissä.
Muistathan poistaa hyvin karstan rengasuran pohjalta.
Renkaat katkee helposti.
- Männärenkaiden kuluminen selviää kun mittaat päittäisvälyksen
ja vertaat sitä ohje arvoon.
- Sylinteri näytti kanssa ihan OK, ei näkynyt olaketta kuvassa.

Jos tarkoita tota pientä leikkausjälkeä männän sivussa, siitä ei kannata
huolestua. En havainnut mitään "syöpymis jälkiä" renkaissa.
Kuvailes vähän tarkemmin tai ota uus kuva m-renkaasta.

Jos on mahdollista että ns. "vesi-isku", zekkaa kiertokanget ja
lohko huolellisesti ettei ole k-kanget vääntynyt tai lohko murtunut.
Epäilen tätä kyllä jos sulla 80km/h vauhtia ja jos siinä tulee vesi
isku, niin tapahtuu aikalailla "totaali ampuminen".
Stakat saa jollainlailla katsottua mäntien kanssa kun putsaat topit hyvin
ja laitat nurinäpin tasolle (esim. lohko) vierekkäin pystyyn ja suoralla
viivaimella vertailet onko kaikissa laakeripinnat samalla korkeudella.
Mäntiä ei turhanpäiten kannata irroitella kiertokangista.
Vaihtelet vaan ulommaisten mäntä & kanki yhdistelmän paikkaa.
Lohkosta voi hakea murtumia runkolaakeripukkien luota.
Pyöriikö tyhjä akseli lohkossa hyvin?

Ei tää nyt näin netin kautta pahalta näytä, kansi uusiks, mut olis hyvä
selvittää mistä tää lähti.

Sorry, intouduin jaarittelemaan...

Juha





Sivu luotu: 21:28 (GMT +2).