Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.11.2011, 22:55
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.474
Perusasetus

Kardaanin liukuun pinnoitetta?


Jeepin kardaaneista on mennyt sininen nylon-pinnoite huonoksi ja samalla liuku on muuttunut turhan löysäksi kun eristeaine puuttuu. Koitettiin jo ruiskuttaa epoksi-maalia urosliukuun, mutta se väljistyi ekalla ajokerralla vaikka vaseliiniakin oli välissä. Onko mitään ideaa mitä ainetta voisi ruiskuttaa tuonne väliin?

Kuvassa siis esimerkki ehjästä pinnotteista.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	BroncoDriveShaft-SlipYoke1-25-09019.jpg‎
Views:	657
Size:	84,6 Kt
ID:	22966  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.11.2011, 23:23
petroman petroman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.09
Sijainti: askola
Viestit: 1.322
Perusasetus

Kannattaiskohan kysellä jauhemaalausfirmoista ratkaisua tuohon? Luulisi löytyvän joku elastinen maali, joka vois mennä tuossa käytössä..

Tiedä sitten onnistuuko ensimmäisellä yrittämällä sopiva kerroksen paksuus.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.11.2011, 03:29
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

http://en.wikipedia.org/wiki/Polyamide_11



Tekniset muovit ovat valtamuoveja kalliimpia materiaaleja, mutta niillä on myös paremmat tekniset ominaisuudet. Niitä käytetään usein vaativimmissa tuotteissa ja osissa.


Polyamidi (PA)

Polyamidit ovat osakiteisiä, teknisiä muoveja, joilla on hyvä iskulujuus. Polyamideja on useita eri lajeja. Ne eroavat toisistaan lähtömonomeerien erilaisuudessa ja ne erotetaan nimen perään merkittävillä numeroilla, jotka kertovat lähtömonomeerien hiiliatomien lukumäärän. Esimerkiksi polyamidi 6 tarkoittaa polyamidia, joka koostuu yhdestä lähtömonomeeristä, jossa on 6 hiiliatomia.

Eniten käytettyjä teknisiä polyamideja ovat alifaattiset polyamidit, joita ovat mm. PA 66, PA 6, PA 11 ja PA 12. Alifaattiset polyamidit ovat osittain kiteisiä, valkoisia materiaaleja. Ne ovat suhteellisen lujia ja jäykkiä ja niiden korkeimmat käyttölämpötilat vaihtelevat välillä 140–200°C. Kemiallinen kestävyys polyamideilla on hyvä, mutta veden absorptio melko suuri (suurin PA6:lla). Kosteuden imeytyminen ja turpoaminen ovatkin eniten polyamidien käyttöä rajoittavia ominaisuuksia. Kosteuden imeytyminen tosin parantaa aineen iskusitkeyttä entisestään.

Aromaattisilla polyamideilla on rakenteessaan kaikissa yksiköissä aromaattinen rengas/renkaita, jotka jäykistävät molekyylejä. Yhdessä amidiryhmien polaarisuuden kanssa aromaattiset renkaat lisäävät myös materiaalin lujuutta. Tunnetuimpia aromaattisia polyamideja ovat aramidikuidut, joita käytetään yleensä korkeaa lämpötilaa ja lujuutta vaativissa olosuhteissa (Kevlar).

Hyviä ominaisuuksia
Iskulujuus
Väsymislujuus
Sitkeys
Kulutuskestävyys
Pieni kitka, itsevoitelevuus
Vaimennusominaisuudet
Kemiallinen kestävyys
Suhteellisen korkea käyttölämpötila
Hyvä seostettavuus

Huonoja ominaisuuksia
Veden absorptio
Haurastuu UV-valossa
Amorfiset ja aromaattiset polyamidit kalliita


http://www.muovimuotoilu.fi/content/view/33/62/


ei taida maalit pysyä, joskus myytiin purkissa semmosta nestemäistä kamaa mihin saatto dipata metalliosia niin niihin jäi pinnote, toki lujuus ei varmaan ole se mitä vaaditaan mutta joku vastaava sovellus vois olla mahdollista

Viimeksi muokannut Rytari : 16.11.2011 03:41
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.11.2011, 07:38
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Jonkinlainen metalliruiskutus voisi tuossa toimia.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.11.2011, 07:45
petroman petroman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.09
Sijainti: askola
Viestit: 1.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
http://en.wikipedia.org/wiki/Polyamide_11



Tekniset muovit ovat valtamuoveja kalliimpia materiaaleja, mutta niillä on myös paremmat tekniset ominaisuudet. Niitä käytetään usein vaativimmissa tuotteissa ja osissa.


Polyamidi (PA)

Polyamidit ovat osakiteisiä, teknisiä muoveja, joilla on hyvä iskulujuus. Polyamideja on useita eri lajeja. Ne eroavat toisistaan lähtömonomeerien erilaisuudessa ja ne erotetaan nimen perään merkittävillä numeroilla, jotka kertovat lähtömonomeerien hiiliatomien lukumäärän. Esimerkiksi polyamidi 6 tarkoittaa polyamidia, joka koostuu yhdestä lähtömonomeeristä, jossa on 6 hiiliatomia.

Eniten käytettyjä teknisiä polyamideja ovat alifaattiset polyamidit, joita ovat mm. PA 66, PA 6, PA 11 ja PA 12. Alifaattiset polyamidit ovat osittain kiteisiä, valkoisia materiaaleja. Ne ovat suhteellisen lujia ja jäykkiä ja niiden korkeimmat käyttölämpötilat vaihtelevat välillä 140–200°C. Kemiallinen kestävyys polyamideilla on hyvä, mutta veden absorptio melko suuri (suurin PA6:lla). Kosteuden imeytyminen ja turpoaminen ovatkin eniten polyamidien käyttöä rajoittavia ominaisuuksia. Kosteuden imeytyminen tosin parantaa aineen iskusitkeyttä entisestään.

Aromaattisilla polyamideilla on rakenteessaan kaikissa yksiköissä aromaattinen rengas/renkaita, jotka jäykistävät molekyylejä. Yhdessä amidiryhmien polaarisuuden kanssa aromaattiset renkaat lisäävät myös materiaalin lujuutta. Tunnetuimpia aromaattisia polyamideja ovat aramidikuidut, joita käytetään yleensä korkeaa lämpötilaa ja lujuutta vaativissa olosuhteissa (Kevlar).

Hyviä ominaisuuksia
Iskulujuus
Väsymislujuus
Sitkeys
Kulutuskestävyys
Pieni kitka, itsevoitelevuus
Vaimennusominaisuudet
Kemiallinen kestävyys
Suhteellisen korkea käyttölämpötila
Hyvä seostettavuus

Huonoja ominaisuuksia
Veden absorptio
Haurastuu UV-valossa
Amorfiset ja aromaattiset polyamidit kalliita


http://www.muovimuotoilu.fi/content/view/33/62/


ei taida maalit pysyä, joskus myytiin purkissa semmosta nestemäistä kamaa mihin saatto dipata metalliosia niin niihin jäi pinnote, toki lujuus ei varmaan ole se mitä vaaditaan mutta joku vastaava sovellus vois olla mahdollista
Jos tuon tekstin idea oli laittaa PA:a booreihin, niin haluaisin tietää menetelmän toimenpiteeseen..
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.11.2011, 08:22
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.132
Perusasetus

Kestäisköhän tämä?

http://www.mve-online.com/product_in...roducts_id=192
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.11.2011, 11:50
OPA:n Avatar
OPA OPA ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.03.03
Sijainti: Kajaani city, Finland.
Viestit: 1.279
Perusasetus

ei kestä plastidip. on pehmeää.
__________________
OPA
Patrol "Boar" pätkästy -82
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.11.2011, 13:02
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.244
Perusasetus

http://www.finnester.fi/cms/
Tuolla on meille duuniin pinnoitettu jollain vihertävällä uretaani? pohjaisella muvilla ilmastointiputkia, joissa menee lasia ja muuta hiovaa pölyä. Kestävät hemmetin hyvin kulutusta.

Mutta mikähän tuossa on ollut amerikan Josella mielessä, kun liukuun on tuollainen tattana pitänyt tehdä? Onko tarkoitus ollut välttää rasvaamisen tarve? Vai onko työstötarkkuus spooreissa ollut niin huono, että noin on jouduttu tiivistämään?

Paljon tuolla kardaanilla on Jouni ajettu?

Edit, tuolla tekevät PU pinnoituksia. http://www.softdiamond.fi/index.html
Oli joskus Vammalassa ja silloin tuli käytyä tuolla ihmettelemässä.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~

Viimeksi muokannut LaaLaa : 16.11.2011 13:17
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.11.2011, 13:18
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja petroman Näytä viesti
Jos tuon tekstin idea oli laittaa PA:a booreihin, niin haluaisin tietää menetelmän toimenpiteeseen..
lähinnä tarkoitus oli kertoa mitä se alunperin on ollut

http://www.fusioncoatingsinc.com/spline.html

http://www.arkema-inc.com/index.cfm?pag=706

käytetään juurikin kulutuskestävyyden, iskulujuutensa ja pienen kitkansa takia kun noi ei teräspintaisina olisi kovin pitkäikäisiä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.11.2011, 18:16
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.474
Perusasetus

Kardaanilla ei ole paljoakaan kilsoja takana, mutta ongelma on siinä että kardaani on ollut liian lyhyt jolloin naaraspuolisko on hinkannut vain liu'un päätä eikä koko matkaa. Nyt kardaani on jatkettu mutta vahinko on jo tapahtunut kun osa pinnoitteesta on lähtenyt irti. Useammalla jenkkifoorumilla on kyselty samasta aiheesta ja vastaus on poikkeuksetta ollut että osta uusi kardaani tai ainakin liuku.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.11.2011, 19:24
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

lievä OT:

männä viikonloppuna tömäsin hieman vastaavaan tättänään, V70 Volvon ohjausakseli on alumiinia, ja tilttiin sisään liukuva pooritus on pinnoitettu jollain muovilla, liekö ajatuksena hyvä luisto vai kulutuskesto, kun vastakappale on enempi rautaa...

ihme keksintöjä joka tapauksessa...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.11.2011, 21:17
Palde Palde ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 23.09.03
Sijainti: Kuru, Finland.
Viestit: 1.097
Perusasetus

Oliskoos tosta apuja ?

http://www.martelius.com/index.php?t...d=22&pageid=22

Jotakin keraamistapinnoitetta ...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 17.11.2011, 01:00
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Teflon on kuuleman mukaan käytössä C-H ja ZF kardaaniliukujen pinnoitteena. Ei kyllä mitn tietoa kuka tekisi ja miten.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 17.11.2011, 19:30
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Temal oy järvenpäässä pinnotteli ainakin kattiloita uusiksi teflonilla aikanaan, en sit tiedä tekeekö enää
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 18.11.2011, 11:39
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

varmaan se ei parane uudella ameriikalaisella osalla .itse suosittelen vaikka hj-61 25 vuotta vanhaa 5-800 tkm ajettu tilalle se on parempi kuin uusi amerikkalainen. halpoja ja ristikoita saa joka kylästä.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 18.11.2011, 13:21
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Jotenkin tuntuu että yhtä hyvän suojauksen saa jos ruiskuttaa siihen vaikka sinistä spray maalia
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 18.11.2011, 15:08
tonikki tonikki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.09.11
Sijainti: Kajaani
Viestit: 436
Perusasetus

Onko tuon tyylisiä päältysteitä muissa vehkeissä käytetty? Tuo akseli siis jää löysäksi ilman tuota pinnoitetta?
Kauankohan tuo alkuperäisenä sitten on kestänyt.. Jännä keksintö kyllä.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 18.11.2011, 20:47
sisuli sisuli ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.09.11
Sijainti: suomi
Viestit: 80
Perusasetus

Ihan kakka keksintöhän tuo sininen on ,ei muuta kuin lähetystön eteen marssimaan.
Vain 600.000km Fordissa kesti ja piti jo tilata uusi sekä spååritappi ja yoke hapatusmaasta, kun oli Karjalan rapa työntänit kaikki sinisen herkun rullalle.
Halpaa oli kuin saippua, mutta DHL ryösti, joku saksalainen pulju?
Voisi olla että tuo ei tykkää liiasta vaseliinitakaan etenkään kovilla pakkasilla, jolloin repii jäänkanssa pinnoitteen irti, yokessahan on vesireikä siellä haarukassa.
Kyselin koneistamoista jos vois pinnoittaa vaikkapa messingillä ja koneistaa mittoihin , ystävällisesti viittoilivat ovelle päin...
Hätätapauksessahan voi vaikka jostain läpiruostuneesta mannen vanhasta tammanvetovaunusta lainata jos ei oo jo joku työntäny rööveriin
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 18.11.2011, 21:43
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.944
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tonikki Näytä viesti
Onko tuon tyylisiä päältysteitä muissa vehkeissä käytetty? Tuo akseli siis jää löysäksi ilman tuota pinnoitetta?
Kauankohan tuo alkuperäisenä sitten on kestänyt.. Jännä keksintö kyllä.
Joissain loppupään Hj61:ssä on liu'ulla varustettu ohjausakseli ja siinä on vastaavan näköinen käsittely, mutta väri on harmaa. Idea on varmaan se, että luistaa vaikkei olisi rasvattukaan.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 18.11.2011, 23:15
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Joissain loppupään Hj61:ssä on liu'ulla varustettu ohjausakseli ja siinä on vastaavan näköinen käsittely, mutta väri on harmaa. Idea on varmaan se, että luistaa vaikkei olisi rasvattukaan.

näin pe iltana tuosta tulee väkisinkin mieleen ...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 19.11.2011, 04:17
suddendeath suddendeath ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.06.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 120
Perusasetus

Mites bedliner tuonne? Ainakin myytinmurtajissa kesti C4:stä lähtien kaiken.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 19.11.2011, 08:19
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Jeepin kardaaneista on mennyt sininen nylon-pinnoite huonoksi ja samalla liuku on muuttunut turhan löysäksi kun eristeaine puuttuu. Koitettiin jo ruiskuttaa epoksi-maalia urosliukuun, mutta se väljistyi ekalla ajokerralla vaikka vaseliiniakin oli välissä. Onko mitään ideaa mitä ainetta voisi ruiskuttaa tuonne väliin?

Kuvassa siis esimerkki ehjästä pinnotteista.
Välyshän on kuitenkin aika olematon vaikka tuo "muovipinnoitus" puuttuukin, miten se haittaa käytännössä?
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 19.11.2011, 09:12
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.437
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 Näytä viesti
varmaan se ei parane uudella ameriikalaisella osalla .itse suosittelen vaikka hj-61 25 vuotta vanhaa 5-800 tkm ajettu tilalle se on parempi kuin uusi amerikkalainen. halpoja ja ristikoita saa joka kylästä.
Itse suosittelen noitten tojota- lasien poistamista silmiltä. Ei se tojota ole mikään automaailman kuningas, tai ainoa firma maailmassa joka osaa autojen osia tehdä.

Noita samanlaisia pinnoitteita on ainakin jenkkevermeiden kardaaneissa ihan yleisestikin, ja kestää yleensä useita satoja tuhansia kilometrejä ilman mitään vaurioita. Toki offikäytössä on aika kovilla ja voi ottaa sitten osumaa. Se, miksi tuollainen pinnoite yleensä hajoaa voi johtua ainakin seuraavista:

* Kardaanin liuku on liian pitkänä korotuksen takia (= liian lyhyt kardaani eikä ole vaihdettu pidempään), jolloin spoori ei liu'u kuten pitäisi ja kanittaa vastaan -> kuluu. Siinä kyllä kuluisi tojotan käsittelemätön kardaanikin ihan yhtä lailla ennenpitkää.
* Spoorin tiiviste on rikki, ja sinne sisään pääsee paskaa. Yllättäen myös se tuhoaa spoorit. Tuhoaa myös sen pinnoittamattoman.
* Kardaani epätasapainossa/ täristää liikaa. Tämäkin kyllä tuhoaa kardaanin ja/tai ristikot ennenpitkää.

Että joo, on ne vaan ihan täysin paskoja tollaset keksinnöt. Ainiin, jossain kuorma- autojen kardaaneissakin nähnyt samannäkösiä pinnotteita. Mutta eihän ne oo tojotia, ni ei nekään varmaan kestä mitään. Pitää laittaa hodarin kardaani sinnekkin ni sit alkaa pelaamaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 19.11.2011, 10:28
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.474
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 Näytä viesti
varmaan se ei parane uudella ameriikalaisella osalla .itse suosittelen vaikka hj-61 25 vuotta vanhaa 5-800 tkm ajettu tilalle se on parempi kuin uusi amerikkalainen. halpoja ja ristikoita saa joka kylästä.
Pöh, kyllä tuo muovipinnoite on mun mielestä hyvä juttu niin kauan kun käyttäjä ei väärinkäytä liian lyhyttä kardaania niin kuin minä tein laiskuuttani. Samaan tapaan esim. Lexuksen LS400:ssa käytetään kumilimppua vaihdelaatikon ja kardaanin välissä vähentämään voimansiirron iskuja. Tuo alkuperäinen muovi on kyllä tiukkaa tavaraa enkä usko että sen poiskuluminen on ongelma vaikka tuskinpa niitä on suunniteltu samoille kilometreille mitä Suomen HJ:t on rullanneet. Uudet Spicerin ristikot on luokkaa 15 taalaa, ja kun pitää pari varalla niin ei tarvii joka kylästä etsiäkään.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja suddendeath Näytä viesti
Mites bedliner tuonne? Ainakin myytinmurtajissa kesti C4:stä lähtien kaiken.
Jotain tän tapasta voisin kyllä koittaa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Välyshän on kuitenkin aika olematon vaikka tuo "muovipinnoitus" puuttuukin, miten se haittaa käytännössä?
En nyt osaa sanoa kuinka paljon välys on, mutta kyllä sovitus on aika holo ilman sitä. En tiedä haittaako se oikeasti mitään, mutta nyt kun koitan saada alustan välyksiä pois joka paikasta niin tämä on yksi korjauskohde listalla. Uskoisin että tämä aiheuttaa samaan tapaan värinöitä kuin epätasapainossa oleva kardaani.

Viimeksi muokannut offroadjouni : 19.11.2011 10:31
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 19.11.2011, 19:56
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Itse suosittelen noitten tojota- lasien poistamista silmiltä. Ei se tojota ole mikään automaailman kuningas, tai ainoa firma maailmassa joka osaa autojen osia tehdä.

Noita samanlaisia pinnoitteita on ainakin jenkkevermeiden kardaaneissa ihan yleisestikin, ja kestää yleensä useita satoja tuhansia kilometrejä ilman mitään vaurioita. Toki offikäytössä on aika kovilla ja voi ottaa sitten osumaa. Se, miksi tuollainen pinnoite yleensä hajoaa voi johtua ainakin seuraavista:

* Kardaanin liuku on liian pitkänä korotuksen takia (= liian lyhyt kardaani eikä ole vaihdettu pidempään), jolloin spoori ei liu'u kuten pitäisi ja kanittaa vastaan -> kuluu. Siinä kyllä kuluisi tojotan käsittelemätön kardaanikin ihan yhtä lailla ennenpitkää.
* Spoorin tiiviste on rikki, ja sinne sisään pääsee paskaa. Yllättäen myös se tuhoaa spoorit. Tuhoaa myös sen pinnoittamattoman.
* Kardaani epätasapainossa/ täristää liikaa. Tämäkin kyllä tuhoaa kardaanin ja/tai ristikot ennenpitkää.

Että joo, on ne vaan ihan täysin paskoja tollaset keksinnöt. Ainiin, jossain kuorma- autojen kardaaneissakin nähnyt samannäkösiä pinnotteita. Mutta eihän ne oo tojotia, ni ei nekään varmaan kestä mitään. Pitää laittaa hodarin kardaani sinnekkin ni sit alkaa pelaamaan.
Voi kai niitä tojota brilloja pikkasen käyttää päässä jos vaikka rupee jenkki vermeet häikäsee.

Kyllä tojotan tuotekehittely on ollu maailman huippua iät ajat, tullu valmiita kamppeita baanalle ei oo tarvinu pokan tehdä enää testi ajoa. Se kertoo mun mielestä jo jotain että kun tojotalta tulee tietyn automallin takasin kutsu viallisen osan takia siitä uutisoidaan bbc,llä

Ja tää ei ollu kannanotto jeepit vastaan tojotat matsiin vaan yleistä mölinää tarkoituksena aiheuttaa lisää mölinää.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kardaanin suojaus? freddie Tekniikka & Jutustelu 47 29.03.2015 13:23
kardaanin valmistus santikko Tekniikka & Jutustelu 8 23.11.2010 17:06
42° kardaanin ristikot DarkestMessiah Tekniikka & Jutustelu 3 05.03.2010 00:36
Hj:n kardaanin mittoja pastirolli Tekniikka & Jutustelu 2 28.11.2009 15:53
Kardaanin liukuspoori? Jörmelö Tekniikka & Jutustelu 10 23.05.2005 07:38


Sivu luotu: 17:18 (GMT +2).