![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Kardaanin liukuun pinnoitetta?Jeepin kardaaneista on mennyt sininen nylon-pinnoite huonoksi ja samalla liuku on muuttunut turhan löysäksi kun eristeaine puuttuu. Koitettiin jo ruiskuttaa epoksi-maalia urosliukuun, mutta se väljistyi ekalla ajokerralla vaikka vaseliiniakin oli välissä. Onko mitään ideaa mitä ainetta voisi ruiskuttaa tuonne väliin? Kuvassa siis esimerkki ehjästä pinnotteista.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kannattaiskohan kysellä jauhemaalausfirmoista ratkaisua tuohon? Luulisi löytyvän joku elastinen maali, joka vois mennä tuossa käytössä..
Tiedä sitten onnistuuko ensimmäisellä yrittämällä sopiva kerroksen paksuus. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
http://en.wikipedia.org/wiki/Polyamide_11
Tekniset muovit ovat valtamuoveja kalliimpia materiaaleja, mutta niillä on myös paremmat tekniset ominaisuudet. Niitä käytetään usein vaativimmissa tuotteissa ja osissa. Polyamidi (PA) Polyamidit ovat osakiteisiä, teknisiä muoveja, joilla on hyvä iskulujuus. Polyamideja on useita eri lajeja. Ne eroavat toisistaan lähtömonomeerien erilaisuudessa ja ne erotetaan nimen perään merkittävillä numeroilla, jotka kertovat lähtömonomeerien hiiliatomien lukumäärän. Esimerkiksi polyamidi 6 tarkoittaa polyamidia, joka koostuu yhdestä lähtömonomeeristä, jossa on 6 hiiliatomia. Eniten käytettyjä teknisiä polyamideja ovat alifaattiset polyamidit, joita ovat mm. PA 66, PA 6, PA 11 ja PA 12. Alifaattiset polyamidit ovat osittain kiteisiä, valkoisia materiaaleja. Ne ovat suhteellisen lujia ja jäykkiä ja niiden korkeimmat käyttölämpötilat vaihtelevat välillä 140–200°C. Kemiallinen kestävyys polyamideilla on hyvä, mutta veden absorptio melko suuri (suurin PA6:lla). Kosteuden imeytyminen ja turpoaminen ovatkin eniten polyamidien käyttöä rajoittavia ominaisuuksia. Kosteuden imeytyminen tosin parantaa aineen iskusitkeyttä entisestään. Aromaattisilla polyamideilla on rakenteessaan kaikissa yksiköissä aromaattinen rengas/renkaita, jotka jäykistävät molekyylejä. Yhdessä amidiryhmien polaarisuuden kanssa aromaattiset renkaat lisäävät myös materiaalin lujuutta. Tunnetuimpia aromaattisia polyamideja ovat aramidikuidut, joita käytetään yleensä korkeaa lämpötilaa ja lujuutta vaativissa olosuhteissa (Kevlar). Hyviä ominaisuuksia Iskulujuus Väsymislujuus Sitkeys Kulutuskestävyys Pieni kitka, itsevoitelevuus Vaimennusominaisuudet Kemiallinen kestävyys Suhteellisen korkea käyttölämpötila Hyvä seostettavuus Huonoja ominaisuuksia Veden absorptio Haurastuu UV-valossa Amorfiset ja aromaattiset polyamidit kalliita http://www.muovimuotoilu.fi/content/view/33/62/ ei taida maalit pysyä, joskus myytiin purkissa semmosta nestemäistä kamaa mihin saatto dipata metalliosia niin niihin jäi pinnote, toki lujuus ei varmaan ole se mitä vaaditaan mutta joku vastaava sovellus vois olla mahdollista Viimeksi muokannut Rytari : 16.11.2011 03:41 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jonkinlainen metalliruiskutus voisi tuossa toimia.
__________________
Tumpula Racing Team |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
ei kestä plastidip. on pehmeää.
__________________
OPA Patrol "Boar" pätkästy -82 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
http://www.finnester.fi/cms/
Tuolla on meille duuniin pinnoitettu jollain vihertävällä uretaani? pohjaisella muvilla ilmastointiputkia, joissa menee lasia ja muuta hiovaa pölyä. Kestävät hemmetin hyvin kulutusta. Mutta mikähän tuossa on ollut amerikan Josella mielessä, kun liukuun on tuollainen tattana pitänyt tehdä? Onko tarkoitus ollut välttää rasvaamisen tarve? Vai onko työstötarkkuus spooreissa ollut niin huono, että noin on jouduttu tiivistämään? Paljon tuolla kardaanilla on Jouni ajettu? Edit, tuolla tekevät PU pinnoituksia. http://www.softdiamond.fi/index.html Oli joskus Vammalassa ja silloin tuli käytyä tuolla ihmettelemässä. Viimeksi muokannut LaaLaa : 16.11.2011 13:17 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
http://www.fusioncoatingsinc.com/spline.html http://www.arkema-inc.com/index.cfm?pag=706 käytetään juurikin kulutuskestävyyden, iskulujuutensa ja pienen kitkansa takia kun noi ei teräspintaisina olisi kovin pitkäikäisiä. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Kardaanilla ei ole paljoakaan kilsoja takana, mutta ongelma on siinä että kardaani on ollut liian lyhyt jolloin naaraspuolisko on hinkannut vain liu'un päätä eikä koko matkaa. Nyt kardaani on jatkettu mutta vahinko on jo tapahtunut kun osa pinnoitteesta on lähtenyt irti. Useammalla jenkkifoorumilla on kyselty samasta aiheesta ja vastaus on poikkeuksetta ollut että osta uusi kardaani tai ainakin liuku.
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
lievä OT:
männä viikonloppuna tömäsin hieman vastaavaan tättänään, V70 Volvon ohjausakseli on alumiinia, ja tilttiin sisään liukuva pooritus on pinnoitettu jollain muovilla, liekö ajatuksena hyvä luisto vai kulutuskesto, kun vastakappale on enempi rautaa... ihme keksintöjä joka tapauksessa...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Oliskoos tosta apuja ?
http://www.martelius.com/index.php?t...d=22&pageid=22 Jotakin keraamistapinnoitetta ... |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Teflon on kuuleman mukaan käytössä C-H ja ZF kardaaniliukujen pinnoitteena. Ei kyllä mitn tietoa kuka tekisi ja miten.
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Temal oy järvenpäässä pinnotteli ainakin kattiloita uusiksi teflonilla aikanaan, en sit tiedä tekeekö enää
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
varmaan se ei parane uudella ameriikalaisella osalla .itse suosittelen vaikka hj-61 25 vuotta vanhaa 5-800 tkm ajettu tilalle se on parempi kuin uusi amerikkalainen. halpoja ja ristikoita saa joka kylästä.
|
#16
|
||||
|
||||
![]()
Jotenkin tuntuu että yhtä hyvän suojauksen saa jos ruiskuttaa siihen vaikka sinistä spray maalia
![]() |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Onko tuon tyylisiä päältysteitä muissa vehkeissä käytetty? Tuo akseli siis jää löysäksi ilman tuota pinnoitetta?
Kauankohan tuo alkuperäisenä sitten on kestänyt.. Jännä keksintö kyllä. |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Ihan kakka keksintöhän tuo sininen on ,ei muuta kuin lähetystön eteen marssimaan.
Vain 600.000km Fordissa kesti ja piti jo tilata uusi sekä spååritappi ja yoke hapatusmaasta, kun oli Karjalan rapa työntänit kaikki sinisen herkun rullalle. Halpaa oli kuin saippua, mutta DHL ryösti, joku saksalainen pulju? Voisi olla että tuo ei tykkää liiasta vaseliinitakaan etenkään kovilla pakkasilla, jolloin repii jäänkanssa pinnoitteen irti, yokessahan on vesireikä siellä haarukassa. Kyselin koneistamoista jos vois pinnoittaa vaikkapa messingillä ja koneistaa mittoihin , ystävällisesti viittoilivat ovelle päin... Hätätapauksessahan voi vaikka jostain läpiruostuneesta mannen vanhasta tammanvetovaunusta lainata jos ei oo jo joku työntäny rööveriin |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Joissain loppupään Hj61:ssä on liu'ulla varustettu ohjausakseli ja siinä on vastaavan näköinen käsittely, mutta väri on harmaa. Idea on varmaan se, että luistaa vaikkei olisi rasvattukaan.
|
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
näin pe iltana tuosta tulee väkisinkin mieleen ... ![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#21
|
|||
|
|||
![]()
Mites bedliner tuonne? Ainakin myytinmurtajissa kesti C4:stä lähtien kaiken.
|
#22
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Noita samanlaisia pinnoitteita on ainakin jenkkevermeiden kardaaneissa ihan yleisestikin, ja kestää yleensä useita satoja tuhansia kilometrejä ilman mitään vaurioita. Toki offikäytössä on aika kovilla ja voi ottaa sitten osumaa. Se, miksi tuollainen pinnoite yleensä hajoaa voi johtua ainakin seuraavista: * Kardaanin liuku on liian pitkänä korotuksen takia (= liian lyhyt kardaani eikä ole vaihdettu pidempään), jolloin spoori ei liu'u kuten pitäisi ja kanittaa vastaan -> kuluu. Siinä kyllä kuluisi tojotan käsittelemätön kardaanikin ihan yhtä lailla ennenpitkää. * Spoorin tiiviste on rikki, ja sinne sisään pääsee paskaa. Yllättäen myös se tuhoaa spoorit. Tuhoaa myös sen pinnoittamattoman. * Kardaani epätasapainossa/ täristää liikaa. Tämäkin kyllä tuhoaa kardaanin ja/tai ristikot ennenpitkää. Että joo, on ne vaan ihan täysin paskoja tollaset keksinnöt. Ainiin, jossain kuorma- autojen kardaaneissakin nähnyt samannäkösiä pinnotteita. Mutta eihän ne oo tojotia, ni ei nekään varmaan kestä mitään. Pitää laittaa hodarin kardaani sinnekkin ni sit alkaa pelaamaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#24
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
En nyt osaa sanoa kuinka paljon välys on, mutta kyllä sovitus on aika holo ilman sitä. En tiedä haittaako se oikeasti mitään, mutta nyt kun koitan saada alustan välyksiä pois joka paikasta niin tämä on yksi korjauskohde listalla. Uskoisin että tämä aiheuttaa samaan tapaan värinöitä kuin epätasapainossa oleva kardaani. Viimeksi muokannut offroadjouni : 19.11.2011 10:31 |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kyllä tojotan tuotekehittely on ollu maailman huippua iät ajat, tullu valmiita kamppeita baanalle ei oo tarvinu pokan tehdä enää testi ajoa. Se kertoo mun mielestä jo jotain että kun tojotalta tulee tietyn automallin takasin kutsu viallisen osan takia siitä uutisoidaan bbc,llä ![]() Ja tää ei ollu kannanotto jeepit vastaan tojotat matsiin vaan yleistä mölinää tarkoituksena aiheuttaa lisää mölinää. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kardaanin suojaus? | freddie | Tekniikka & Jutustelu | 47 | 29.03.2015 13:23 |
kardaanin valmistus | santikko | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 23.11.2010 17:06 |
42° kardaanin ristikot | DarkestMessiah | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 05.03.2010 00:36 |
Hj:n kardaanin mittoja | pastirolli | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 28.11.2009 15:53 |
Kardaanin liukuspoori? | Jörmelö | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 23.05.2005 07:38 |