Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kardaanin liukuun pinnoitetta? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90822)

offroadjouni 15.11.2011 22:55

Kardaanin liukuun pinnoitetta?
 
1 Liiteet
Jeepin kardaaneista on mennyt sininen nylon-pinnoite huonoksi ja samalla liuku on muuttunut turhan löysäksi kun eristeaine puuttuu. Koitettiin jo ruiskuttaa epoksi-maalia urosliukuun, mutta se väljistyi ekalla ajokerralla vaikka vaseliiniakin oli välissä. Onko mitään ideaa mitä ainetta voisi ruiskuttaa tuonne väliin?

Kuvassa siis esimerkki ehjästä pinnotteista.

petroman 15.11.2011 23:23

Kannattaiskohan kysellä jauhemaalausfirmoista ratkaisua tuohon? Luulisi löytyvän joku elastinen maali, joka vois mennä tuossa käytössä..

Tiedä sitten onnistuuko ensimmäisellä yrittämällä sopiva kerroksen paksuus.

Rytari 16.11.2011 03:29

http://en.wikipedia.org/wiki/Polyamide_11



Tekniset muovit ovat valtamuoveja kalliimpia materiaaleja, mutta niillä on myös paremmat tekniset ominaisuudet. Niitä käytetään usein vaativimmissa tuotteissa ja osissa.


Polyamidi (PA)

Polyamidit ovat osakiteisiä, teknisiä muoveja, joilla on hyvä iskulujuus. Polyamideja on useita eri lajeja. Ne eroavat toisistaan lähtömonomeerien erilaisuudessa ja ne erotetaan nimen perään merkittävillä numeroilla, jotka kertovat lähtömonomeerien hiiliatomien lukumäärän. Esimerkiksi polyamidi 6 tarkoittaa polyamidia, joka koostuu yhdestä lähtömonomeeristä, jossa on 6 hiiliatomia.

Eniten käytettyjä teknisiä polyamideja ovat alifaattiset polyamidit, joita ovat mm. PA 66, PA 6, PA 11 ja PA 12. Alifaattiset polyamidit ovat osittain kiteisiä, valkoisia materiaaleja. Ne ovat suhteellisen lujia ja jäykkiä ja niiden korkeimmat käyttölämpötilat vaihtelevat välillä 140–200°C. Kemiallinen kestävyys polyamideilla on hyvä, mutta veden absorptio melko suuri (suurin PA6:lla). Kosteuden imeytyminen ja turpoaminen ovatkin eniten polyamidien käyttöä rajoittavia ominaisuuksia. Kosteuden imeytyminen tosin parantaa aineen iskusitkeyttä entisestään.

Aromaattisilla polyamideilla on rakenteessaan kaikissa yksiköissä aromaattinen rengas/renkaita, jotka jäykistävät molekyylejä. Yhdessä amidiryhmien polaarisuuden kanssa aromaattiset renkaat lisäävät myös materiaalin lujuutta. Tunnetuimpia aromaattisia polyamideja ovat aramidikuidut, joita käytetään yleensä korkeaa lämpötilaa ja lujuutta vaativissa olosuhteissa (Kevlar).

Hyviä ominaisuuksia
Iskulujuus
Väsymislujuus
Sitkeys
Kulutuskestävyys
Pieni kitka, itsevoitelevuus
Vaimennusominaisuudet
Kemiallinen kestävyys
Suhteellisen korkea käyttölämpötila
Hyvä seostettavuus

Huonoja ominaisuuksia
Veden absorptio
Haurastuu UV-valossa
Amorfiset ja aromaattiset polyamidit kalliita


http://www.muovimuotoilu.fi/content/view/33/62/


ei taida maalit pysyä, joskus myytiin purkissa semmosta nestemäistä kamaa mihin saatto dipata metalliosia niin niihin jäi pinnote, toki lujuus ei varmaan ole se mitä vaaditaan mutta joku vastaava sovellus vois olla mahdollista

Heguli 16.11.2011 07:38

Jonkinlainen metalliruiskutus voisi tuossa toimia.

petroman 16.11.2011 07:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 819522)
http://en.wikipedia.org/wiki/Polyamide_11



Tekniset muovit ovat valtamuoveja kalliimpia materiaaleja, mutta niillä on myös paremmat tekniset ominaisuudet. Niitä käytetään usein vaativimmissa tuotteissa ja osissa.


Polyamidi (PA)

Polyamidit ovat osakiteisiä, teknisiä muoveja, joilla on hyvä iskulujuus. Polyamideja on useita eri lajeja. Ne eroavat toisistaan lähtömonomeerien erilaisuudessa ja ne erotetaan nimen perään merkittävillä numeroilla, jotka kertovat lähtömonomeerien hiiliatomien lukumäärän. Esimerkiksi polyamidi 6 tarkoittaa polyamidia, joka koostuu yhdestä lähtömonomeeristä, jossa on 6 hiiliatomia.

Eniten käytettyjä teknisiä polyamideja ovat alifaattiset polyamidit, joita ovat mm. PA 66, PA 6, PA 11 ja PA 12. Alifaattiset polyamidit ovat osittain kiteisiä, valkoisia materiaaleja. Ne ovat suhteellisen lujia ja jäykkiä ja niiden korkeimmat käyttölämpötilat vaihtelevat välillä 140–200°C. Kemiallinen kestävyys polyamideilla on hyvä, mutta veden absorptio melko suuri (suurin PA6:lla). Kosteuden imeytyminen ja turpoaminen ovatkin eniten polyamidien käyttöä rajoittavia ominaisuuksia. Kosteuden imeytyminen tosin parantaa aineen iskusitkeyttä entisestään.

Aromaattisilla polyamideilla on rakenteessaan kaikissa yksiköissä aromaattinen rengas/renkaita, jotka jäykistävät molekyylejä. Yhdessä amidiryhmien polaarisuuden kanssa aromaattiset renkaat lisäävät myös materiaalin lujuutta. Tunnetuimpia aromaattisia polyamideja ovat aramidikuidut, joita käytetään yleensä korkeaa lämpötilaa ja lujuutta vaativissa olosuhteissa (Kevlar).

Hyviä ominaisuuksia
Iskulujuus
Väsymislujuus
Sitkeys
Kulutuskestävyys
Pieni kitka, itsevoitelevuus
Vaimennusominaisuudet
Kemiallinen kestävyys
Suhteellisen korkea käyttölämpötila
Hyvä seostettavuus

Huonoja ominaisuuksia
Veden absorptio
Haurastuu UV-valossa
Amorfiset ja aromaattiset polyamidit kalliita


http://www.muovimuotoilu.fi/content/view/33/62/


ei taida maalit pysyä, joskus myytiin purkissa semmosta nestemäistä kamaa mihin saatto dipata metalliosia niin niihin jäi pinnote, toki lujuus ei varmaan ole se mitä vaaditaan mutta joku vastaava sovellus vois olla mahdollista

Jos tuon tekstin idea oli laittaa PA:a booreihin, niin haluaisin tietää menetelmän toimenpiteeseen..

Jeeper 16.11.2011 08:22

Kestäisköhän tämä?

http://www.mve-online.com/product_in...roducts_id=192

OPA 16.11.2011 11:50

ei kestä plastidip. on pehmeää.

LaaLaa 16.11.2011 13:02

http://www.finnester.fi/cms/
Tuolla on meille duuniin pinnoitettu jollain vihertävällä uretaani? pohjaisella muvilla ilmastointiputkia, joissa menee lasia ja muuta hiovaa pölyä. Kestävät hemmetin hyvin kulutusta.

Mutta mikähän tuossa on ollut amerikan Josella mielessä, kun liukuun on tuollainen tattana pitänyt tehdä? Onko tarkoitus ollut välttää rasvaamisen tarve? Vai onko työstötarkkuus spooreissa ollut niin huono, että noin on jouduttu tiivistämään?

Paljon tuolla kardaanilla on Jouni ajettu?

Edit, tuolla tekevät PU pinnoituksia. http://www.softdiamond.fi/index.html
Oli joskus Vammalassa ja silloin tuli käytyä tuolla ihmettelemässä.

Rytari 16.11.2011 13:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petroman (Viesti 819534)
Jos tuon tekstin idea oli laittaa PA:a booreihin, niin haluaisin tietää menetelmän toimenpiteeseen..

lähinnä tarkoitus oli kertoa mitä se alunperin on ollut

http://www.fusioncoatingsinc.com/spline.html

http://www.arkema-inc.com/index.cfm?pag=706

käytetään juurikin kulutuskestävyyden, iskulujuutensa ja pienen kitkansa takia kun noi ei teräspintaisina olisi kovin pitkäikäisiä.

offroadjouni 16.11.2011 18:16

Kardaanilla ei ole paljoakaan kilsoja takana, mutta ongelma on siinä että kardaani on ollut liian lyhyt jolloin naaraspuolisko on hinkannut vain liu'un päätä eikä koko matkaa. Nyt kardaani on jatkettu mutta vahinko on jo tapahtunut kun osa pinnoitteesta on lähtenyt irti. Useammalla jenkkifoorumilla on kyselty samasta aiheesta ja vastaus on poikkeuksetta ollut että osta uusi kardaani tai ainakin liuku.

pee 16.11.2011 19:24

lievä OT:

männä viikonloppuna tömäsin hieman vastaavaan tättänään, V70 Volvon ohjausakseli on alumiinia, ja tilttiin sisään liukuva pooritus on pinnoitettu jollain muovilla, liekö ajatuksena hyvä luisto vai kulutuskesto, kun vastakappale on enempi rautaa...

ihme keksintöjä joka tapauksessa...

Palde 16.11.2011 21:17

Oliskoos tosta apuja ?

http://www.martelius.com/index.php?t...d=22&pageid=22

Jotakin keraamistapinnoitetta ...

Jappi 17.11.2011 01:00

Teflon on kuuleman mukaan käytössä C-H ja ZF kardaaniliukujen pinnoitteena. Ei kyllä mitn tietoa kuka tekisi ja miten.

bj45lava 17.11.2011 19:30

Temal oy järvenpäässä pinnotteli ainakin kattiloita uusiksi teflonilla aikanaan, en sit tiedä tekeekö enää

toyota4x4 18.11.2011 11:39

varmaan se ei parane uudella ameriikalaisella osalla .itse suosittelen vaikka hj-61 25 vuotta vanhaa 5-800 tkm ajettu tilalle se on parempi kuin uusi amerikkalainen. halpoja ja ristikoita saa joka kylästä.

mikjus 18.11.2011 13:21

Jotenkin tuntuu että yhtä hyvän suojauksen saa jos ruiskuttaa siihen vaikka sinistä spray maalia:D

tonikki 18.11.2011 15:08

Onko tuon tyylisiä päältysteitä muissa vehkeissä käytetty? Tuo akseli siis jää löysäksi ilman tuota pinnoitetta?
Kauankohan tuo alkuperäisenä sitten on kestänyt.. Jännä keksintö kyllä.

sisuli 18.11.2011 20:47

Ihan kakka keksintöhän tuo sininen on ,ei muuta kuin lähetystön eteen marssimaan.
Vain 600.000km Fordissa kesti ja piti jo tilata uusi sekä spååritappi ja yoke hapatusmaasta, kun oli Karjalan rapa työntänit kaikki sinisen herkun rullalle.
Halpaa oli kuin saippua, mutta DHL ryösti, joku saksalainen pulju?
Voisi olla että tuo ei tykkää liiasta vaseliinitakaan etenkään kovilla pakkasilla, jolloin repii jäänkanssa pinnoitteen irti, yokessahan on vesireikä siellä haarukassa.
Kyselin koneistamoista jos vois pinnoittaa vaikkapa messingillä ja koneistaa mittoihin , ystävällisesti viittoilivat ovelle päin...
Hätätapauksessahan voi vaikka jostain läpiruostuneesta mannen vanhasta tammanvetovaunusta lainata jos ei oo jo joku työntäny rööveriin

Hessu888 18.11.2011 21:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tonikki (Viesti 820300)
Onko tuon tyylisiä päältysteitä muissa vehkeissä käytetty? Tuo akseli siis jää löysäksi ilman tuota pinnoitetta?
Kauankohan tuo alkuperäisenä sitten on kestänyt.. Jännä keksintö kyllä.

Joissain loppupään Hj61:ssä on liu'ulla varustettu ohjausakseli ja siinä on vastaavan näköinen käsittely, mutta väri on harmaa. Idea on varmaan se, että luistaa vaikkei olisi rasvattukaan.

pee 18.11.2011 23:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 820446)
Joissain loppupään Hj61:ssä on liu'ulla varustettu ohjausakseli ja siinä on vastaavan näköinen käsittely, mutta väri on harmaa. Idea on varmaan se, että luistaa vaikkei olisi rasvattukaan.


näin pe iltana tuosta tulee väkisinkin mieleen ... :rolleyes:

suddendeath 19.11.2011 04:17

Mites bedliner tuonne? Ainakin myytinmurtajissa kesti C4:stä lähtien kaiken.

454SS 19.11.2011 08:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 819504)
Jeepin kardaaneista on mennyt sininen nylon-pinnoite huonoksi ja samalla liuku on muuttunut turhan löysäksi kun eristeaine puuttuu. Koitettiin jo ruiskuttaa epoksi-maalia urosliukuun, mutta se väljistyi ekalla ajokerralla vaikka vaseliiniakin oli välissä. Onko mitään ideaa mitä ainetta voisi ruiskuttaa tuonne väliin?

Kuvassa siis esimerkki ehjästä pinnotteista.

Välyshän on kuitenkin aika olematon vaikka tuo "muovipinnoitus" puuttuukin, miten se haittaa käytännössä?

Timo_L 19.11.2011 09:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 820242)
varmaan se ei parane uudella ameriikalaisella osalla .itse suosittelen vaikka hj-61 25 vuotta vanhaa 5-800 tkm ajettu tilalle se on parempi kuin uusi amerikkalainen. halpoja ja ristikoita saa joka kylästä.

Itse suosittelen noitten tojota- lasien poistamista silmiltä. Ei se tojota ole mikään automaailman kuningas, tai ainoa firma maailmassa joka osaa autojen osia tehdä.

Noita samanlaisia pinnoitteita on ainakin jenkkevermeiden kardaaneissa ihan yleisestikin, ja kestää yleensä useita satoja tuhansia kilometrejä ilman mitään vaurioita. Toki offikäytössä on aika kovilla ja voi ottaa sitten osumaa. Se, miksi tuollainen pinnoite yleensä hajoaa voi johtua ainakin seuraavista:

* Kardaanin liuku on liian pitkänä korotuksen takia (= liian lyhyt kardaani eikä ole vaihdettu pidempään), jolloin spoori ei liu'u kuten pitäisi ja kanittaa vastaan -> kuluu. Siinä kyllä kuluisi tojotan käsittelemätön kardaanikin ihan yhtä lailla ennenpitkää.
* Spoorin tiiviste on rikki, ja sinne sisään pääsee paskaa. Yllättäen myös se tuhoaa spoorit. Tuhoaa myös sen pinnoittamattoman.
* Kardaani epätasapainossa/ täristää liikaa. Tämäkin kyllä tuhoaa kardaanin ja/tai ristikot ennenpitkää.

Että joo, on ne vaan ihan täysin paskoja tollaset keksinnöt. Ainiin, jossain kuorma- autojen kardaaneissakin nähnyt samannäkösiä pinnotteita. Mutta eihän ne oo tojotia, ni ei nekään varmaan kestä mitään. Pitää laittaa hodarin kardaani sinnekkin ni sit alkaa pelaamaan.

offroadjouni 19.11.2011 10:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 820242)
varmaan se ei parane uudella ameriikalaisella osalla .itse suosittelen vaikka hj-61 25 vuotta vanhaa 5-800 tkm ajettu tilalle se on parempi kuin uusi amerikkalainen. halpoja ja ristikoita saa joka kylästä.

Pöh, kyllä tuo muovipinnoite on mun mielestä hyvä juttu niin kauan kun käyttäjä ei väärinkäytä liian lyhyttä kardaania niin kuin minä tein laiskuuttani. Samaan tapaan esim. Lexuksen LS400:ssa käytetään kumilimppua vaihdelaatikon ja kardaanin välissä vähentämään voimansiirron iskuja. Tuo alkuperäinen muovi on kyllä tiukkaa tavaraa enkä usko että sen poiskuluminen on ongelma vaikka tuskinpa niitä on suunniteltu samoille kilometreille mitä Suomen HJ:t on rullanneet. Uudet Spicerin ristikot on luokkaa 15 taalaa, ja kun pitää pari varalla niin ei tarvii joka kylästä etsiäkään.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja suddendeath (Viesti 820526)
Mites bedliner tuonne? Ainakin myytinmurtajissa kesti C4:stä lähtien kaiken.

Jotain tän tapasta voisin kyllä koittaa.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 454SS (Viesti 820534)
Välyshän on kuitenkin aika olematon vaikka tuo "muovipinnoitus" puuttuukin, miten se haittaa käytännössä?

En nyt osaa sanoa kuinka paljon välys on, mutta kyllä sovitus on aika holo ilman sitä. En tiedä haittaako se oikeasti mitään, mutta nyt kun koitan saada alustan välyksiä pois joka paikasta niin tämä on yksi korjauskohde listalla. Uskoisin että tämä aiheuttaa samaan tapaan värinöitä kuin epätasapainossa oleva kardaani.

hpotteri 19.11.2011 19:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 820553)
Itse suosittelen noitten tojota- lasien poistamista silmiltä. Ei se tojota ole mikään automaailman kuningas, tai ainoa firma maailmassa joka osaa autojen osia tehdä.

Noita samanlaisia pinnoitteita on ainakin jenkkevermeiden kardaaneissa ihan yleisestikin, ja kestää yleensä useita satoja tuhansia kilometrejä ilman mitään vaurioita. Toki offikäytössä on aika kovilla ja voi ottaa sitten osumaa. Se, miksi tuollainen pinnoite yleensä hajoaa voi johtua ainakin seuraavista:

* Kardaanin liuku on liian pitkänä korotuksen takia (= liian lyhyt kardaani eikä ole vaihdettu pidempään), jolloin spoori ei liu'u kuten pitäisi ja kanittaa vastaan -> kuluu. Siinä kyllä kuluisi tojotan käsittelemätön kardaanikin ihan yhtä lailla ennenpitkää.
* Spoorin tiiviste on rikki, ja sinne sisään pääsee paskaa. Yllättäen myös se tuhoaa spoorit. Tuhoaa myös sen pinnoittamattoman.
* Kardaani epätasapainossa/ täristää liikaa. Tämäkin kyllä tuhoaa kardaanin ja/tai ristikot ennenpitkää.

Että joo, on ne vaan ihan täysin paskoja tollaset keksinnöt. Ainiin, jossain kuorma- autojen kardaaneissakin nähnyt samannäkösiä pinnotteita. Mutta eihän ne oo tojotia, ni ei nekään varmaan kestä mitään. Pitää laittaa hodarin kardaani sinnekkin ni sit alkaa pelaamaan.

Voi kai niitä tojota brilloja pikkasen käyttää päässä jos vaikka rupee jenkki vermeet häikäsee.

Kyllä tojotan tuotekehittely on ollu maailman huippua iät ajat, tullu valmiita kamppeita baanalle ei oo tarvinu pokan tehdä enää testi ajoa. Se kertoo mun mielestä jo jotain että kun tojotalta tulee tietyn automallin takasin kutsu viallisen osan takia siitä uutisoidaan bbc,llä :)

Ja tää ei ollu kannanotto jeepit vastaan tojotat matsiin vaan yleistä mölinää tarkoituksena aiheuttaa lisää mölinää.


Sivu luotu: 06:51 (GMT +2).