![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() kardaanin ristikon nipaton mahdottoman ahtaassa paikassa kardaanin ristikon nipat eikä aina viittis alkaa irroittamaan kardaania onko jollain hyvää ideaa miten sinne sais rasvaa jollain erikoistyökalulla neulalla?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Rasvaprässiin löytty sellainen injektioneula tuolla nimellä oli lakeudenhydrossa hyllyssä.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
ainakin toyotan alkuperäset nipat on semmosia ettei normi prässin pää pidä siinä oikeen millää, ja jos vie joutuu vähän vinosti painaan niin ei tuu mitää. ja joka paikkaan ei sovi normi nippa, kun kierre menee liian syvälle!
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
No hyvä etten ole ainoa, jolla on tuo ongelma. Japsimallin nipat tuntuu olevan ohuempia ja hyväkin prässin suukappale falskaa melkein aina vaikka saisi melko suoraankin. Hermoja ja ristikoita menee. Jos tohon joku oikeasti toimiva työkalu löytyy, niin olisi hauska kuulla.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
IKH :ilta löyty 20euroa sellanen neulan näköinen joka tarkoitettu kardaanin ristikon rasvaukseen neulan päässä kartio ja tiiviste pinta löyty 2-pituutta noin 30mm ja 60mm
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Menee vähän off-topic, mutta milläs te saatte rasvaa joka kuppiin?
Mulla GKN ristikot (ihan laatu kamaa) ja siinä nippa, mutta kun en saa kun johonkin kuppiin rasvaa, sit alkaa puskee ulos ja toiset tai joku kuppi jää ilman rasvaa. Olen paukutellut että olis keskellä, on vingalla painettu ristikkoa, mutta rasva ei vaan mene joka kuppiin. On vaikeeta, nyt saa lähes jatkuvasti vaihtaa ristikoita tämän takia.
__________________
Juha |
#7
|
||||
|
||||
![]()
On tullut havaittua sama uutta ihan pöydällä kokeeksi rasvatessa. Silloin käi mielessä, että auttasko kevyt lämpö mitään huonosti vetäville kupeille.
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
hyvä vinkki toi ikh nippaneula, tarvii ostaa kun sinne eksyy seur. kerran.
Samoja ongelmia ollu ettei mene joka kuppiin vassu, nyt olen alkanu tehdä niin että asennettaessa uutta ristikkoa samalla kun joutuu käyttään joka kupin irti niin paineilmalla posautan ristikon sisustan tehtaanpaapan kuivahkoista vassuista puhtaaksi. Ja varuiksi ennenkuin laitan kupit asennukseen, niistän kuppiin hiukan vassua valmiiksi. sit kasattaessa se jo hiukan pursuaa huulen välistä ulos. ja prässättäes tulee kaikista joten perille menee. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Tuossa vielä linkit moisiin kapistuksiin,niin tietää millä osanumerolla nuita saa kysyä jossei itse löydä,tuo lukittava on ainakin omien kokemuksien perusteella parempi,mutta molemmat on ihan ok kapistuksia.
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=9123&q=y http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=9124&q=y |
#10
|
||||
|
||||
![]()
siellä oli (ikh kirjassa) sellainen tylppä neula jossa oli kartio pää siinä luki oikeen ristikkonivelen rasvaukseen samalla sivulla oli noita injektio neula malleja
Viimeksi muokannut Lalli bj40 : 11.10.2011 20:25 |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Keskipakovoima hoitaa sen rasvan tasaisesti joka puolelle, ja sitä rasvaahan menee sinne ristikosta riippuen 1-4 painallusta/ kerran vuodessa. Eli silloin kun ekasta kupista tirsahtaa yhtään rasvaa läpi niin silloin sitä on riittävästi. Maasturi kokoluokassa 1-2 painallusta riittänee.
Liialla innokkuudella saa juuri sen yhden tai useamman tiivisteen pullahtamaan pois ja siitähän sitten seuraa tihenevää ristikko jumppaa. Äkkiä vaittäisin että jättämällä kardaanin rasvaamatta kokonaan lukuun ottamatta liukua ja asennuksen yhteydessä tapahtuvaa rasvuuta, sillä ajaa pitempään kuin sillä että pullauttaa ne tiivisteet pihalle???? ![]() ![]() ![]() Ja kun niitä ristikoita vaihtelee niin merkkaa ne nippojen suunnat hyvin varsinkin jos niihin on joskus saanu sitä rasvaa menemään...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Minä en saanut tuollaisella neulalla tehtyä mitään. Se sopii ehkä jonkun kumin alle ruuttaamiseen mutta ei rasvanippaan. Jenkeissä käytettään Lallin mainitsemia kartiomallisia kärkiä ja matalia rasvanippoja. Tuolta löytyi kuva sellaisesta nipasta ja työkalusta -> http://www.nagca.com/forum/showthread.php?t=36335 .
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Juu nytkun rupesin miettimään niin tylppiähän nuo on olleet kaikki joita itsekkin olen käyttänyt,eli ei tuo injektiomalli. Mutta tuohan passaa suojakumien läpityöntämiseen taas paremmin kuten jouni sanoi.
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Piikkisuutin löytyy esim. tuolta...
__________________
-kari- FS Motorsport ry |
#15
|
||||
|
||||
![]()
se ikh:neula oli hiukan saman näköinen mutta kartio sisäänpäin eli pitäs pystyä laittamaan tavalliseen nippaan
|
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
sen rasvan kupista ja painaa seuraavaan? Kyl se pysyy siellä kupissa johon on mennyt. Kyl mulle on opetettu ja olen sisäistänyt että rasvaa painetaan niin kauan kunnes tulee "puhdasta" rasvaa ulos. Kyl laaturistikoissa on semmoset tiivisteet et ne palautuu, on tätä zoomailtu jonnoinverran. Liussa voi hyvinkin tapahtua tämmöstä keskipakovoiman aikaansaamaa tasottumista kun "halkaisijaerot" on pienet. Lainaus:
Siis periaatehan on että nippa laitetaan siten että kun kardaani välittää voimaa, nippa on "puristuvalla" puolella. Eli ennen sitä kuppia joka on esimerkiksi perän yokessa kiinni. Nyt en tiedä onks merkitystä, mutta V8 puolella näin tehtiin, mut siellä tehtiin paljon kyl muutakin jolle ei löytynyt ihan selkeetä faktaa. GKN ristikoissa tulee mukana hieman pitemmät nipat.
__________________
Juha |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Jos ja kun se nippa on siinä ristikon keskellä niin sitä rasvaa on myös siinä ristikon keskellä josta se kulkeutuu kaikkiin kuppeihin siinä vaiheessa kun kardaani lähtee pyörimään.
Ja paine taas vaikuttaa tasaisesti kaikkiin suuntiin eli kun rasvaa painaa sinne ristikkoon niin sitä menee kaikkiin suuntiin kunnes ristikko on täysi ja jostain tiivisteen välistä sitä tursahtaa ulos eli sieltä mistä helpoiten pääsee. Lainaus:
![]() ![]() ![]() Se nippa pitää olla niin että sinne saa rasvaa menemään muuten siitä ei ole mitään hyötyä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kuten esimerkiksi oikea alkuperäinen tojon tuplanivelen ristikko. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
miten onnistuu tuplanivel kardaanin ristikon vaihto? | tonnisata | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 30.09.2011 14:07 |
HJ ohjausakselin ristikon vaihto | osilpi | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 05.05.2008 14:59 |
toyotan vinssin ristikon kolkatus | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 11.01.2007 13:38 | |
Ristikon kuluminen 0-kulmassa? | LaaLaa | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 10.01.2005 18:01 |
Uuden ristikon välys | pee | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 29.08.2004 06:50 |