Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.08.2011, 18:59
JNaukki:n Avatar
JNaukki JNaukki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.08.11
Sijainti: Alavieska,suomi
Viestit: 482
Perusasetus

kannentiiviste patrol


onkos kellään tietoa miten toi sd33t:n metallinen kannentiiviste passaa tohon sd33:seen...? ois tarkotus rakennella puhaltimella varustettu moottori tosta vaparista.syöttöpumppu ois tulossa tuosta turbomallista ja tuo metallitiiviste pitäis kans sovittaa...eikös sen kaiken järjen mukaan pitäis mennä tohon ku kuulemma lohko on just sama...???onkos tuossa kannessa mitää eroavaisuuksia vaparin ja urpon välillä...?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.08.2011, 16:11
metsämies75:n Avatar
metsämies75 metsämies75 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 23.12.10
Sijainti: vuokatti
Viestit: 258
Perusasetus

patrol


entäs suihkun kärjet. kummat laitat? eri avautumis paineet.. mulla olis sama homma ajattelin kokeilla ilman kannen aukaisua pumppu ja turbo paikolleen vaan..vakio paineilla.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.08.2011, 16:23
jv jv ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 21.04.04
Sijainti: Päijät-häme, Hollola
Viestit: 3.244
Perusasetus

vaparin massatiiviste kestää myös turbo käyttöö kohtuullisesti, oikeastaan helvetin hyvin jos kaikki muut asiat on kunnossa, tietysti metallinen on parempi. sd33 ja sd33t tiivisteet käy kaikki (tai ainakin lähes kaikki) keskenään -84 ja uudemmissa moottoreissa.
vanhan mallin koneeseen (-80-83) käy myös toi uudemman kannentiiviste mut uudempaan ku laittaa vanhemman massatiivistettä joutuu tekee tiivisteeseen muutaman 4mm vesireijän, muuten sopii sekin.

vanhemman ja uudemman koneen erottaa helpoiten sillä et vanhempi on panos mallin oljynsuodattimella ja uudempi normi patruuna malli.

suuttimista sen verta et ei oo seksuaalis ta merkitystä et kummat on. kunhan ovat kunnossa. oikein jos hipistellään nii kait jotain eroo sais mitattua mut käytännössä taitaa olla se ja sama et kummasta ovat, kunhan kaikki kuus on samoilla arvoilla keskenään.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.08.2011, 21:52
patroltd patroltd ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.01.06
Sijainti: lehtimäki, Finland.
Viestit: 731
Perusasetus

Ja ainakin tuossa uudemman mallin vaparissa on myös öljyruiskut männille joka on hyvä asia ahtamista ajatellen.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.08.2011, 19:11
jv jv ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 21.04.04
Sijainti: Päijät-häme, Hollola
Viestit: 3.244
Perusasetus

sd33 ja sd33t on vuodesta -84 lähestulkoon samat moottorit. eroina olen huomannut et turbossa on metallinen kansipahvi ja turbon öljynjäähdytin on hieman kookkaampi....
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.08.2011, 20:27
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

onko noissa -84 uudemmissa myös männät samat? vanhemmissa kun oli vaparissa 5 rengasta ja turbossa muistaakseni 3..?
itse juuri löin nippuun -83 alunperin vaparin massapahvilla kun vanha antautui vanhuuttaan, kyllä uskon että se lähes yhtä hyvin siellä kestää turbotettunakin...
ja suuttimet ovat myös tuon vaparin..

Viimeksi muokannut mikkoimp : 24.08.2011 20:29 Perustelu: suuttimet..
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.08.2011, 08:28
patroltd patroltd ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.01.06
Sijainti: lehtimäki, Finland.
Viestit: 731
Perusasetus

Joo uudemmassa vaparissa 3 rengasta. Turbon männässä ylimmän renkaan yläpuolelle sorvattu pieniä uria, vaparissa näitä ei ollut, muuta eroa en löytänyt. Nuo urat varmaan jotain männän laen jäähdytykseen/lämpölaajenemiseen liittyviä juttuja.

Mulla muuten on alkup. 5 renkainen männänrengassarja ylimääräisenä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.08.2011, 15:36
JNaukki:n Avatar
JNaukki JNaukki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.08.11
Sijainti: Alavieska,suomi
Viestit: 482
Perusasetus

hieno homma jos kerran heittämällä käy tuo tiiviste...muuten tuo on ja jää vaparin hiluilla kasatuksi lukuunottamatta tuota pumppua ja tiivistettä,pakosarjan teen itse ja turboksi alustavasti suunnittelin w124 300turbodiisseli mesen vakioturboa...näin äkikseltään vois kuvitella sen lähtevän jo alhaalta mukaan eikä kummemmin ahdistavan yläkierroksilla...toki jos jollain on parempaa tietoa hyväksi havaitusta ahtimesta niin kertokaa ihmeessä...tuossa ei taida olla öljynlauhdutinta vissiin ollenkaan,ainakaa ei viel ole tullut vastaan,mut tallista ens hätään löytyy 325i jatkeen vanha lauhdutin,ja omegan vanha cooleri,saavat luvan kelvata ainakin aluksi.mites noissa on tuo jakopää,onko siel ketjua ollenkaa vai onko se hammasrattailla?ja tuo kotterohan on -82,sisäänajettu...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.08.2011, 16:28
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

jakopää on rattailla.
kyllä siellä öljynjäähdytin pitäisi olla, se vaan on vesi/öljy malliltaan koneen oikeassa kyljessä..
eiköhän tuo turbo nyt ainakin parempi ole kuin se alkuperäinen hitachi
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.08.2011, 17:34
jv jv ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 21.04.04
Sijainti: Päijät-häme, Hollola
Viestit: 3.244
Perusasetus

älä turhaan virittele mitään ylimääräsiä jäähdyttimiä, orkkis öjlyn vesijäähdytin riittää kyllä.

garretin to3 on osoittautunu hyväks ahtimeks vaparin pumpullakin. siis sellanen mitä löytyy esim 9000 saabeista. nelos koneisista valmeteista joissa tehot luokkaa 90-150hv niin löytyy hyviä ahtimia patrollin ahtamiseen, osa vaan tosin hukkaportittomia.
tollanen mesen ahdinkin toimii varmasti hyvin mut itte ainakin pitäisin ahdot maltillisina, patrollissa tuntuu nousevan pakopaineet kohtuu korkeelle kierroksilla jos turbo alkaa yhtään ahistaa...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.08.2011, 18:49
JNaukki:n Avatar
JNaukki JNaukki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.08.11
Sijainti: Alavieska,suomi
Viestit: 482
Perusasetus

täytyypä ottaa silmä käteen ja katella se lauhdutin...olkoon siellä jos siinä kerta kapasiteetti riittää...itellä ois juurikin tuollainen garretin t03 turbo joutilaana,tuntuis vaan et noin pienellä hyrrällä juurikin nousee pakopaineet,ja alkaako sitte jo sakkaamaan yläkierroksilla...cosworth sierrassa ollu alunperin kiinni...haaveissa olis saada jo jostain 1500/2000rpm:n kohdalta kovastikin vääntöä ja turbo mukaan,ja sais pelittää ylös asti...yks mikä on pyöriny mielessä vois olla sprinterin muuttuvasiipinen turbo...tiedä sitten häntä millaisia murheenkryynejä ovat,täytyy katsoa mihin ratkaisuun päätyy...jos laittais tuollaisen hienon sähkö turbon... http://www.youtube.com/watch?v=7-6cpENHGXU
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 25.08.2011, 19:20
jv jv ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 21.04.04
Sijainti: Päijät-häme, Hollola
Viestit: 3.244
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JNaukki Näytä viesti
täytyypä ottaa silmä käteen ja katella se lauhdutin...olkoon siellä jos siinä kerta kapasiteetti riittää...itellä ois juurikin tuollainen garretin t03 turbo joutilaana,tuntuis vaan et noin pienellä hyrrällä juurikin nousee pakopaineet,ja alkaako sitte jo sakkaamaan yläkierroksilla...cosworth sierrassa ollu alunperin kiinni...haaveissa olis saada jo jostain 1500/2000rpm:n kohdalta kovastikin vääntöä ja turbo mukaan,ja sais pelittää ylös asti...yks mikä on pyöriny mielessä vois olla sprinterin muuttuvasiipinen turbo...tiedä sitten häntä millaisia murheenkryynejä ovat,täytyy katsoa mihin ratkaisuun päätyy...jos laittais tuollaisen hienon sähkö turbon... http://www.youtube.com/watch?v=7-6cpENHGXU

cossun orkkis ahdin pelaa patrollissa tosi hienosti, ahtoja ei parane nostaa yli 1,2 bar, hajoo ahdin ja pakopaineetkin alkaa nousta turhan korkeelle.

hukkaportti toimintaan ja johkii kiloon ahdot nii kohtuu verkkaseen alkaa liikkua eikä pitäs pakopaineitten karkailla pahemmin.

vnt ahtimet itte ainakin unohtaisin kokonaan.

mulla oli cossun ahdin patrollissa ja turbonpumppu ruuvattuna, isohko cooleri, 1,5 ahdoilla pyöri 39,5" pokkeri iloseen mut ahdin ei kestäny. isot poijaat on kertoillu et about 1,2bar menee kipuraja noilla to3 garreteilla...


ei se patrollin kone mitään ämpärin kokosta tarvii, tehoo siitä ei järkevästi saa ku sen pari sattoo vakio sisuskalut omaavalla pumpulla, joten pienemmällä ahtimellakin pärjää.

pers dyno sano et ittellä oli about 150hv renkaalta tolla cossun ahtimella, jos vertailu kohteena käyttää et samat muut kalikat on kii mut hyrränä on garetin gt32 ja niillä irtos 173hv renkaalta...


pakopaineiden karkailu alkaa yleensä yli 4000rpm joten silläkään ei kauheeta merkitystä kun harvemmin tarvii niin korkeelle kierrättää.

tosin oma huussi kiertää kuuden tonnnin jenkakellon tappiin ja vetää hienosti yli viiteen, no verona saa maksaa et neljäs kone menossa täytys tutustuu lisää pumppuun ja rajoittaa kierroksii hieman...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 25.08.2011, 20:08
patroltd patroltd ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.01.06
Sijainti: lehtimäki, Finland.
Viestit: 731
Perusasetus

Jos erilaisempi toteutus kiinnostaa niin löytys tällainenkin. Ois jännä nähä miten tuo toimis patessa mutta ku ei itekään ehdi kokeilla

http://forums.offipalsta.com/showthr...377#post793377
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 25.08.2011, 20:30
JNaukki:n Avatar
JNaukki JNaukki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.08.11
Sijainti: Alavieska,suomi
Viestit: 482
Perusasetus

no perkeles,sehän on parempi ku hyvä jos tuo ylijäämä turbo toimii tossa...pitänee huomenna napata kansi paikalleen ja ruveta suunnitteleen pakosarjalle laippaa et pääsee äpöstään.hivenen vaan ihmetyttää ku ennen purkamista kävi vaan neljällä ja savutti helvetisti eikä auttanu suuttimien vaihtokaan,1 ja 5 pytty pois pelistä ja kannessakaa ei mitää vikaa näyttäny olevan...luotetaan siihen et vika on tossa vakio syöttöpumpussa...
kiitoksia neuvoista ja vinkeistä!!!!!
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 25.08.2011, 20:36
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Ei tarvii olla arvailujen varassa kun laittaa sen pakopainemittarin, meleko heleppoo.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 25.08.2011, 21:07
JNaukki:n Avatar
JNaukki JNaukki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.08.11
Sijainti: Alavieska,suomi
Viestit: 482
Perusasetus

tottahan helevetissä tuohon pakopainemittari tulee,mut vähemmällä pääsee ku näin ennen operaatiota selvittelee muitten kokemuksia ettei heti ekalla koeajolla viikkojen oluenjuonnin ja asennuksen jälkeen tarvi nousta raivoon ku katiska ei toimikkaan.... mut asiasta kukkaruukkuun,onko kukaa huomannu mitää kestävyyseroja 4 ja 5 vaihteisen lootikon välillä...?tietäis ruveta ettiin vitoslootaa valmiiks...
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 25.08.2011, 22:43
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

tuskin laatikoilla on paljonkaan kestävyydessä eroa, 5 pykäläisiä on toki enemmän rikki saatu kun on vedätetty.
alavääntö tappaa paikat

oliko muuten kannesta kammiot pahasti halki, entä venttiilien välit?
itse tappelin tappien kanssa hetken aikaa kunnes sain kaikki venttiilit toimimaan,varmaan kymmenen kertaa sai sen painin akselin nypätä irti . tulii vaan tuosta vajailla käymisestä moinen mieleen...
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 26.08.2011, 09:29
jv jv ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 21.04.04
Sijainti: Päijät-häme, Hollola
Viestit: 3.244
Perusasetus

laatikoissa ei juurikaan kestävyys eroja, viis vaihteisissa laakerit kuluneemmat kun on vedetty kärriä vitosella.


pakosarjasta sen verta et ei kannata tehdä mitään käärmeen pesää vaan mahdollisimman lyhyt, ja jaetulla laipalla et 3 ekaa pyttyy toiselle puolen ja kolme viimestä toiselle. eti kuva turbomallin sarjasta ja tee vastaavan näkönen vaikka putki mutkilla, tällöin ei pakokaasut jäähdy ja saadaan turbo heräämään alhaalta.

tämän väitteeni perustan siihen et fin-turbon ja pro-turbon miesten kanssa olen jutellut ja kummatkin oli sitä mieltä et turbo patrollin orkkis sarja on parempi kuin omavalmiste "peltisarja"...

kaikkein helpoimmalla pääset ku laitat turbo paten orkkis imu- ja pakosarjat. kaasuläppäähän sie et tarvii enää jos laitat turbon pumpun.

huom. vaparin imusarja ei käy yhteen turbon pakosarjan kanssa ja sama toisin päin. joko molemmat turbosta tai sitte nakkaat vaparin imusarjan ja teet omavalmisteisen pakosarjan.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 26.08.2011, 09:31
jv jv ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 21.04.04
Sijainti: Päijät-häme, Hollola
Viestit: 3.244
Perusasetus

tossa muuten kuva mis on turbon sarjoilla laitettu cossu sierran garretti...


Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 26.08.2011, 20:12
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Turpon pakosarja on jees, mutta imari aivan kamala.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 26.08.2011, 20:33
JNaukki:n Avatar
JNaukki JNaukki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.08.11
Sijainti: Alavieska,suomi
Viestit: 482
Perusasetus

jep jep,tänään tuli kansi jo laiteltua...helevetisti karstaa venttiilit,kanavat+kaikki muu mahdollinen täynnä...lisää yllätyksiä tuotti venttiilivarrenkumit...kaks oli valmiiksi rikki mut asennuskaljan voimin meni paikalleen,vuotakoon perkele!!!
samassa pitäjässä yks kiihdytyskuski rakentelee turbopatrollia ni siltä taidan ostaa pakosarjan laipat ja tinailla itte pakosarjan,vaparin imusarjan muokkaan sit jollai rautalangalla paikalleen...ja cossun turbo,sekä turbopaten pumppu+kannentiiviste,siinä ois nyt eka kokoonpano...saa ton motin läjään ni sit alkais armoton soan teko,ja iso kiitos jv:lle kaikesta avusta ja teknisestä tuesta,se mies ei kohta enää vastaa mulle puhelimeen... ja kiitos tasapuolisesti myös kaikille muille vinkeistä ja neuvoista,tästätää poijjaat lähtee...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
kannentiiviste bj40 Lalli bj40 Tekniikka & Jutustelu 2 16.09.2010 22:20
kannentiiviste!!!??? maage Tekniikka & Jutustelu 3 07.01.2010 07:56
Myyty Kannentiiviste 2H 10/84> burton O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 12.10.2009 22:37
Vuotava kannentiiviste Tekniikka & Jutustelu 20 21.12.2007 00:21
O: FJ-40:n kannentiiviste Eskimo O/M/V Muut 0 16.05.2005 10:37


Sivu luotu: 13:56 (GMT +2).