Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.05.2011, 16:04
tyross tyross ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.05.11
Sijainti: Pyhäjärvi
Viestit: 13
Perusasetus

paras moot:öljy maastoon/katu ajoon??


elikkäs olen vaihtamassa mitsu bajeroon 2,5TDI IC öljyt, ja mitä korjaamoilla ehottivat oli tuo Mobil1 super 3000 5w-40 öljyä, ja kaverit taas suositteli mobil1 15w-50 öljyä, ainakin itse käyttävät sitä maasto ajossa ja hyvin pelailee.. eli mikäs ois semmonen hyvä ja sopiva öljy myös talvikäytössä??

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.05.2011, 16:27
jyrden jyrden ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.09
Sijainti: Haapajärvi
Viestit: 2.231
Perusasetus

Kyllä siellä Nesteen Turbo LXE:tkin (10W-40 tai sit 15W-40) mennee... Itellä Nissanin TD25:ssa ollut kumpaakin ja tulee jatkossakin oleen. Eikä huku matkalla mihinkään. Paikallisella Vianorila menee King Oil 5W-40 lavatolkulla, ja itellä D4D Toyotan koneessa sitä ollut kohta 70tkm ajojen aijan vaihdettuna säännöllisesti. Eikä oo hukkunut tossa moottorissa mihinkää, vaik on ajettu kohta 475tkm... Eihän vanhoissa autoissa Mobilin1:set ees pysy sisällä vaihtoväliään...
Ja teitenkin myyvät ite Mobilin litkuja...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.05.2011, 22:03
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Ite ajelen Teboilin Gold S:llä,erona edellisen omistajan käyttämään öljyyn on että öljyvuodot tuntuu vähentyneen,tiedä sitten onko vain luulo. ja vaihtojen välillä (10tkm) ei öljyä tarvitse lisäillä juuri yhtään.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.05.2011, 20:01
jyrden jyrden ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.09
Sijainti: Haapajärvi
Viestit: 2.231
Perusasetus

Mut jos Mobilia sinne haluaa laittaa, niin sit Delvacia... Sehän käy mopoista kuorkkeihin...
Yks vinkki; Pese moottori ensin sisältä päin polttoöljyn (vaik 4l) ja tuoreen öljyn (2l) seoksella... Auto käyntiin ja antaa tovin kaks käydä tyhjäkäynnillä, että kiertää ja liottaa paikkoja... Saat kertyneet kakat ja noet pois ja suodattimeen sitten talteen... Minkä vaihdat siin sitten.
Voi säästyä konerempalta, ja vaihdolta ku tekee ensin... Kaks moottoria porsinut ö-suodattimen tukkiintumisen takia ku on siirrytty parempiin öljyihin.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.05.2011, 20:56
valtatie:n Avatar
valtatie valtatie ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.08.08
Sijainti: KANNUS
Viestit: 143
Perusasetus

Polttoöljy taitaa voidella vähän huonosti niitä laakereita. Tulee se koneremontti lujaa vastaan jos ei oo tarkkana siitä tyhjäkäynti ajasta.
__________________
"samallainen mustaromutojota kuin meillä"
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.05.2011, 21:41
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.056
Perusasetus

Miks sitä moottoria ei vois pestä jollain Motor Flush -liemellä, mikä on varta vasten tehty sitä varten. Maksaa jotain vitosen puteli. Enpä viittis lähtee kikkaileen 2-tahtilöpöllä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.05.2011, 22:14
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Nii... Nää on ikuisuus kysymyksiä joissa on uskontokuntia jos joitakin.

Miun mielestä ei niitä moottoreita jos ne on tehty vaikka jo 70 luvulla ja ajettu koko ajan, tarvi pestä millään muualta kuin päältäpäin joskus.

Kesällä ite ajan 15 W-40 pillä ja talvella 10W-30 pillä. Ja mobil on tänä päivänä jo sen hintaista että sillä ajetaan eli delvacilla.

Ja aina kun vaihtaa sen muutaman egen suotimen niin ei tule siinäkään ongelmia...

Nii ja Fram:issa on kätevä karhennus niin ei tarvi avaimia vaihtoon.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.05.2011, 22:19
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja valtatie Näytä viesti
Polttoöljy taitaa voidella vähän huonosti niitä laakereita. Tulee se koneremontti lujaa vastaan jos ei oo tarkkana siitä tyhjäkäynti ajasta.
Voi kyllä aika huoletta käyttää tyhjäkäyntiä. Ainoa huoli on se irtoava paska jos se tukkii putsarin

Tojotan jakajapumppuakaan ei voidella millään muulla kuin polttoaineella ja puoli miljoonaa on useammalla ajettu tekemättä mitään remppaa.

Lukekaapa siitä MotorFlush purkista mitä pitää sisällään... Aika polttoöljyvaltainen tuote on kyseessä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.05.2011, 23:41
SauliS SauliS ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 17.10.03
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.392
Perusasetus

Forten tuote haisee kyllä epäilyttävän paljon polttoöljylle.. Mutta eihän se sitä voi olla, kun litrahinta huitelee jossain parinkympin hujakoilla, eihän?

Missään nimessä ei ole tullut mieleen kokeilla yli 50% pöötä öljyn sekaan?! Toki voihan se ilman kuormitusta toimiakin vielä.. Mutta on niin halpaa ja helppoa huvia että tekee sitten vaikka useammin ja miedommalla seossuhteella. Itse olen laittanut pö aina vanhojen öljyjen sekaan, eli kuten Fortea mutta n. tupla-annoksella
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.05.2011, 11:01
lacrits68:n Avatar
lacrits68 lacrits68 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Kuusamossa
Viestit: 969
Perusasetus

.....minä mistään mitään tiedä...mutta eikös ne mömmöt jotka sieltä irti lähteen saata joutua ei-niin-toivottuihin-paikkoihin ENNEN kun ne joutuu/ehtii sinne putsariin?

Mulla on muistikuva että mineraaliöljy olis "pesevä" ja ei ihan niin ohut kun PÖ?

my 2 cents...!

//Janne
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix"

"".......British humour......!"
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 26.05.2011, 15:36
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lacrits68 Näytä viesti
.....minä mistään mitään tiedä...mutta eikös ne mömmöt jotka sieltä irti lähteen saata joutua ei-niin-toivottuihin-paikkoihin ENNEN kun ne joutuu/ehtii sinne putsariin?

Mulla on muistikuva että mineraaliöljy olis "pesevä" ja ei ihan niin ohut kun PÖ?

my 2 cents...!

//Janne
Eipä oikeastaan, vähemmän karstaa kertyy paineöljykanaviin. Muutamia GM sukuisia poikkeuksia lukuun ottamatta mutta ne ovatkin yleensä jo levinneet ennen kuin ongelmaan herätään.

Lisäaineistus tekee sen onko öljy pesevä vai ei. Matalien luokitusten (mineraali)öljyt ei ole kovin peseviä kun taas nykyaikaisille ahdetuille koneille luokitellut öljyt ovat laitaluvultaan peseviä.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 26.05.2011, 20:51
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.241
Perusasetus

Perimätietoa...


Ei minkäänlaisia nafta/ huuhaa liemiä mihinkään koneeseen! Hyvä laatuinen moottori öljy,synteettiset on kaikki oikeestaan niitä. Ihan kaikki öljyt ovat peseviä,toiset enemmän ja toiset vähemmän. Syy moottorin paskaantumiseen on halpa ja huono öljy,eikä sekään yksin riitä vaan on ajettava sillä säästöpörssin litkulla ainkin tuplat sen mitä se litkun valmistaja lupaa. Ja kun kysymyksessä on vanha ja väljä moottori niin ohipuhallus lisää vaikutusta. Jos moottori on paskaa täynnänsä niin öljyt vaihtoon ja tuhannen kilsan päästä uudestaan,myös putsari ja kun öljy ei parin sadan kilsan jälkeen enää ole mämmin näköistä tavaraa niin pikku hiljaa NORMAALIIN vaihto väliin. Todella likaisia moottoreita en ole nähnyt kuin sillon kun öljyt on jätetty kokonaan vaihtamatta,yksikään kone ei nyky öljyillä likaannu kohtuuttomasti,jos toimii normaalisti. Purin juuri erään turbo dieselin joka läpäisi syksyllä päästötestin ja keväällä porsi,sisuskalut olivat puhtaat eikä minkäänlaisia sakkaumia eikä pikeä. Moottorilla oli ajettu todistetusti 400tkm,luultavasti paljon enemmän. koneessa ei ollu muuta vikaa kuin pakoventtiili seetit kuluneet sekä männänrenkaat niin kuluneet että olivat katkenneet,ja konetta oli kiusattu viimeiset 150tkm 1bar ahdolla.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 27.05.2011, 21:25
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.320
Perusasetus

Tuo moottorin sisäpesu pölö/moottoriöljy seoksella on sota-ajan keksintö, ja vähän kaksipiippuinen juttu. Sillä saadaan liotettua karstat pois, mutta kuinka hallitusti ne saadaan pois, on vaikeampi tietää.

Sen mitä olen diesel moottoreita työkseni purkanut, niin se pahin paska on siellä, missä öljy ei liiku. Eli öljykanavat ja laakeripinnat ovat puhtaita. Kakka-liete kerrostuu öljypohjaan, venttiilikopan sisälle, kannen päälle yms. Riippuu tietysti moottorista.

Entis aikojen alkeelliset mineraali-öljyt loivat tarpeen pestä moottoreita sisältä. Öljy ei pystynyt pitämään konetta puhtaana, eli sitomaan nokea itseensä. Nykyajan dieselmoottoriöljyt ovat voimakkaan peseviä, joten lietettä ei pääse kerrostumaan niin paljoa.

Mulla on omalla tallilla työn alla noin 10v seissyt kone. Öljypohjan pohjasta löytyi aika paksu taikina,, mutta laakerit olivat "puhtaassa" mustassa öljyssä. Pesin öljypohjan, ja tulen pesemään venttiilikopat. Kannesta venttiilikopan alta pyyhin rätillä isommat kurat pois. Aion tyytyä tähän putsaukseen. Sitten vaan uusi suodatin, ja öljyt koneeseen.

"Pesu-öljyt" ovat ihan toimiva ratkaisu, mutta en laittaisi niitä kovin moderneihin ja korkeaviritteisiin moottoreihin. Ainakaan turboahdettuihin. 50-luvun laiskoihin puksuttimiin toimii ihan hyvin. Kaveri pesi valmet 359 (olikohan ollu sen vm 1959?) traktorin koneen, ja hyvin toimii edelleen.

Terveisin moottoriasentaja, off-road harrastaja, ja osapäivä alkoholisti sisua45.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
mikä olisi paras öljy turbodieseliin?? toyota4x4 Tekniikka & Jutustelu 68 17.06.2021 07:55
Mikä olisi paras öljy takaperään? Petetus Tekniikka & Jutustelu 5 01.01.2011 00:25
Ostetaan alumiini vanteet ja renkaat katu ajoon. tapsa4x4 O/M/V Renkaat ja vanteet 3 20.08.2010 11:38
Ostetaan 33-35" renkaat katu ajoon toyota4x4 O/M/V Renkaat ja vanteet 0 27.03.2009 01:22
Hyvä 4x4 peli jokapäiväiseen ajoon ja maastoon? Tekniikka & Jutustelu 10 03.06.2005 17:01


Sivu luotu: 03:15 (GMT +2).