Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.04.2011, 21:39
anssi80 anssi80 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 04.01.08
Sijainti: Oulunsalo, Finland.
Viestit: 639
Perusasetus

Range vähän voplaa


Eli sain nyt auton alle TSL/SX 35/15,5-15 kumit ja 50-60km/h vauhdissa aivan uskomaton voplaus... Eli minkälaisia korjauksia tai viritelmiä sitä maailmalla on tehty jotta tuosta pääsis eroon? Kumet ja vanteet on uudet ja kehät on kyllä keskitetty hyvin.

__________________
Työt haittaa liiaksi asti harrastuksia...
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.04.2011, 22:31
Racingrabbit:n Avatar
Racingrabbit Racingrabbit ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Sastamala
Viestit: 4.016
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja anssi80 Näytä viesti
Eli sain nyt auton alle TSL/SX 35/15,5-15 kumit ja 50-60km/h vauhdissa aivan uskomaton voplaus... Eli minkälaisia korjauksia tai viritelmiä sitä maailmalla on tehty jotta tuosta pääsis eroon? Kumet ja vanteet on uudet ja kehät on kyllä keskitetty hyvin.
Uudet alustan puslat ja ohjausiskari?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.04.2011, 22:43
lacrits68:n Avatar
lacrits68 lacrits68 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Kuusamossa
Viestit: 971
Perusasetus

moi!

Oliskos kromipallojen "preload" pielessä? Onko mitä remppaa tehty viimeksi?
netistä löytyy ko googlettaa " range rover death wobble"...!

esim:

1. Improper swivel pin pre-load
2. Worn out bushings (radius arms/panhard rod)
3. Too much caster?
4. Loose panhard rod bolts
5. Worn out steering damper (questionable)



//Janne
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix"

"".......British humour......!"
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.04.2011, 07:21
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

kattelepa auraukset kuntoon, rangesa tais olla hyvä pikkasen harituksen puolellle
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.04.2011, 07:27
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Yllä olevat ehdotukset hyviä, tietty ohjauksen pallonivelet kannattaa tarkistaa kans. Jos joutuu vaihtamaan niin laittaa uusiin samalla rasvanipan, että kestää pidempään.

Olkatappine "preloadista" en tiedä, ei oo tullut koskaan kalavaakalla noita säädettyä, mutta mahdollinen välys tietty pois ja hieman nihkeän puolelle, ei kuitenkaan jäykäksi. Jos ei liiku tasaisesti niin laakerit vaihtoon (siinäkin tapauksessa että välystä on tullut paljon, ei ne laakerit silloin enää kunnossa ole).

Olikos sulla tässä millanen simpukka? Rangen tehostetussa simpukassa on välyksen säätö, siinä simpukan päällä mutteri jonka keskellä pultti, olikohan kuusiokolo. Välystä voi säätää vähemmäksi, mutta ei saa mennä jäykäksi "reunoilla", ohjauksen osat kun kuluu tietty siitä keskeltä eniten, harva ajaa suurinta osaa ajoistaan ratti linkussa.

Jos sektorivarren pallonivel on väljä, niin vanhanmallisessa taitaa mennä koko varsi uusiksi, uudempiin saa vaihdettua sen pallon ja ne hilppeet siihen ympärille.

Minkä mallinen ohjausakseli on? Kaasarikoneiden alkuperäisessä ei taida olla "rättiniveltä", mutta ristikoita on 2, kaipa nekin voi mennä jäljiksi ajan kanssa. Ristikoissa ei ole rasvanippaa, joten lopullinen/elinikäinen voitelu on suoritettu jo tehtaalla.

Efi-laitteissa on rättinivel (kumi) ohjausakselissa, ja se on aika liki pakosarjaa, palaa paskaksi (haurastuu) näköjään niitäkin. Osassa on tehtaan jäljiltä suoja rättinivelelle, ettei pakosarhan hehku ihan suorana pääse polttamaan sitä kumilärstäkettä.

Voblaus tarttee siis käsittääkseni väljää jonnekin, jos ei mitään selvää yksittäistä vikaa löydy, niin sitten välyksiä voi olal vähän monessa paikassa, ja nämä kaikki yhdessä sitten ovat tarpeeksi.

Jäykemmän ojhausiskarin vaihto vois ehkä auttaa. Olihan varsinaiset vaimentimet kunnossa?

-Paavo

Viimeksi muokannut Paavo : 25.04.2011 07:30
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.04.2011, 07:29
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Oliko ne seksirenkaat muuten tasapainotettu miten? Muuttuuko tilanne jos vaihtelet eteen eri renkaita?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.04.2011, 09:02
anssi80 anssi80 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 04.01.08
Sijainti: Oulunsalo, Finland.
Viestit: 639
Perusasetus

Ainakin tuon simpukan välyksen vois tarkistaa, tuon kääntöpään kireyden ja nuo auraukset tarkistaa. Ohjaus iskari mun pitää laittaa eri asentoon niin vois toimia tehokkaammin. Alustan puslat on vielä hyvät ja kääntöpään laakerit on uusittu syksyllä. Sektorivarsi on uusittu ja muutkin nivelet tuli syksyllä käytyä läpi. Renkaita vois koittaa pyöritellä eri kulmiin kokeilla. Kun ajaa alle 50km/h tai yli 60km/h niin tuntuu renkaat olevan melko hyvin tasapainossa.
__________________
Työt haittaa liiaksi asti harrastuksia...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.04.2011, 09:31
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Mites tuo casteri???

Jos autoa on korotettu niin tuo casterihan menee pieleen jos ei sitä korjaa siinä yhteydessä kohdalleen.

Ja siinähän tapahtuu silloin sama ilmiö kuin koittaisi ajaa fillarilla mistä on käännetty etuhaarukka ympäri,ja ilman käsiä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.04.2011, 10:35
anssi80 anssi80 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 04.01.08
Sijainti: Oulunsalo, Finland.
Viestit: 639
Perusasetus

Casteri on kunnossa, auto(jousia) on korotettu n 100mm ja kulmat korjattu uusilla tukivarsilla.
__________________
Työt haittaa liiaksi asti harrastuksia...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.04.2011, 23:49
tanet tanet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.10.06
Sijainti: finland
Viestit: 115
Perusasetus

Aurauksesta ja olkatapeista tuo johtuu.

nimimerkillä kokemusta on
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 26.04.2011, 12:58
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

nää on välillä hiukan henkimaailmasta

strange powerissa muinoin ei portaalimuutoksen ja boggereiden myötä woblausta esiintyny, eikä ollu ohjausiskaria ollenkaan, ja alusta oli TODELLA letkeä joka puslastaan...

sittemmin vaihdoin siniset uretaanipuslat, ja kiristelin muutenkin hiukan sieltä täältä, ja kas: sellanen woblaus että meinas ukko lentää hytistä, nopeudessa n. 40 kmh

tämä saatiin kuriin jykevällä ohjausvaimentimella, ja aurauksen säädöllä ihan "reilusti" haritukselle
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu VÄHÄN KAIKKEA VooDoo Jeep O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 12 14.04.2010 19:49
m: vähän kaikenlaista vertti O/M/V Muut 14 27.02.2008 22:43
M:Vähän raskaampi maastoperäkärry h. 500 e/kpl MouhijärvenMies O/M/V Ajoneuvot 1 23.02.2008 14:46
Vähän OT: Automaattiöljystä Niko Tekniikka & Jutustelu 8 20.10.2006 11:07
Jeesatkaa ny vähän!!! Rudolf This And That 0 05.05.2002 03:41


Sivu luotu: 22:37 (GMT +2).