![]() |
Range vähän voplaa
Eli sain nyt auton alle TSL/SX 35/15,5-15 kumit ja 50-60km/h vauhdissa aivan uskomaton voplaus... Eli minkälaisia korjauksia tai viritelmiä sitä maailmalla on tehty jotta tuosta pääsis eroon? Kumet ja vanteet on uudet ja kehät on kyllä keskitetty hyvin.
|
Lainaus:
|
moi!
Oliskos kromipallojen "preload" pielessä? Onko mitä remppaa tehty viimeksi? netistä löytyy ko googlettaa " range rover death wobble"...! esim: 1. Improper swivel pin pre-load 2. Worn out bushings (radius arms/panhard rod) 3. Too much caster? 4. Loose panhard rod bolts 5. Worn out steering damper (questionable) //Janne |
kattelepa auraukset kuntoon, rangesa tais olla hyvä pikkasen harituksen puolellle
|
Yllä olevat ehdotukset hyviä, tietty ohjauksen pallonivelet kannattaa tarkistaa kans. Jos joutuu vaihtamaan niin laittaa uusiin samalla rasvanipan, että kestää pidempään.
Olkatappine "preloadista" en tiedä, ei oo tullut koskaan kalavaakalla noita säädettyä, mutta mahdollinen välys tietty pois ja hieman nihkeän puolelle, ei kuitenkaan jäykäksi. Jos ei liiku tasaisesti niin laakerit vaihtoon (siinäkin tapauksessa että välystä on tullut paljon, ei ne laakerit silloin enää kunnossa ole). Olikos sulla tässä millanen simpukka? Rangen tehostetussa simpukassa on välyksen säätö, siinä simpukan päällä mutteri jonka keskellä pultti, olikohan kuusiokolo. Välystä voi säätää vähemmäksi, mutta ei saa mennä jäykäksi "reunoilla", ohjauksen osat kun kuluu tietty siitä keskeltä eniten, harva ajaa suurinta osaa ajoistaan ratti linkussa. Jos sektorivarren pallonivel on väljä, niin vanhanmallisessa taitaa mennä koko varsi uusiksi, uudempiin saa vaihdettua sen pallon ja ne hilppeet siihen ympärille. Minkä mallinen ohjausakseli on? Kaasarikoneiden alkuperäisessä ei taida olla "rättiniveltä", mutta ristikoita on 2, kaipa nekin voi mennä jäljiksi ajan kanssa. Ristikoissa ei ole rasvanippaa, joten lopullinen/elinikäinen voitelu on suoritettu jo tehtaalla. Efi-laitteissa on rättinivel (kumi) ohjausakselissa, ja se on aika liki pakosarjaa, palaa paskaksi (haurastuu) näköjään niitäkin. Osassa on tehtaan jäljiltä suoja rättinivelelle, ettei pakosarhan hehku ihan suorana pääse polttamaan sitä kumilärstäkettä. Voblaus tarttee siis käsittääkseni väljää jonnekin, jos ei mitään selvää yksittäistä vikaa löydy, niin sitten välyksiä voi olal vähän monessa paikassa, ja nämä kaikki yhdessä sitten ovat tarpeeksi. Jäykemmän ojhausiskarin vaihto vois ehkä auttaa. Olihan varsinaiset vaimentimet kunnossa? -Paavo |
Oliko ne seksirenkaat muuten tasapainotettu miten? Muuttuuko tilanne jos vaihtelet eteen eri renkaita?
|
Ainakin tuon simpukan välyksen vois tarkistaa, tuon kääntöpään kireyden ja nuo auraukset tarkistaa. Ohjaus iskari mun pitää laittaa eri asentoon niin vois toimia tehokkaammin. Alustan puslat on vielä hyvät ja kääntöpään laakerit on uusittu syksyllä. Sektorivarsi on uusittu ja muutkin nivelet tuli syksyllä käytyä läpi. Renkaita vois koittaa pyöritellä eri kulmiin kokeilla. Kun ajaa alle 50km/h tai yli 60km/h niin tuntuu renkaat olevan melko hyvin tasapainossa.
|
Mites tuo casteri???
Jos autoa on korotettu niin tuo casterihan menee pieleen jos ei sitä korjaa siinä yhteydessä kohdalleen. Ja siinähän tapahtuu silloin sama ilmiö kuin koittaisi ajaa fillarilla mistä on käännetty etuhaarukka ympäri,ja ilman käsiä. |
Casteri on kunnossa, auto(jousia) on korotettu n 100mm ja kulmat korjattu uusilla tukivarsilla.
|
Aurauksesta ja olkatapeista tuo johtuu.
nimimerkillä kokemusta on |
nää on välillä hiukan henkimaailmasta
strange powerissa muinoin ei portaalimuutoksen ja boggereiden myötä woblausta esiintyny, eikä ollu ohjausiskaria ollenkaan, ja alusta oli TODELLA letkeä joka puslastaan... sittemmin vaihdoin siniset uretaanipuslat, ja kiristelin muutenkin hiukan sieltä täältä, ja kas: sellanen woblaus että meinas ukko lentää hytistä, nopeudessa n. 40 kmh tämä saatiin kuriin jykevällä ohjausvaimentimella, ja aurauksen säädöllä ihan "reilusti" haritukselle |
Sivu luotu: 14:31 (GMT +2). |