![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Paras jousitus?Ihan huvikseen pyöritelly tässä ajatusta parhaasta"mahdollisesta" jousitus/akselisto kombinaatiosta. Jäykkä akselihan on hyvä ja erillis jousituksessakin puolensa,TTB on vähä siitä välistä ja siinähän nesit olikin. No etsiessä parasta tulee mieleen mönkkäreissä ja aavikko -autoissa ja ralli ja monessa muussakin käytetty erillis jousitus päällekkäisine tukivarsineen ja sihen sit coiloveria vaikka miten asennettuna,miks sitä ei sit käytetä muissa ku pick up japseissa ja joissai jenkeis? ja eihän se nyt hyvä oo kun ei sitä oo yritettykään tehdä maastokäyttöön soveltuvaksi. Jäykkä akselisessa on huonotkin puolensa ja nyt mietinkin vaihto ehtoa sille,sen tavathan jo tunnetaan. Auto valmistajilla on mitä erilaisimpia intressejä niinku halpa hinta,nopea valmistus,mahdollisesti käytettävyys muissa malleissa, ja holmöimpänä se mitä he luulevat ihmisten haluavan,silloinkin kun eivät halua. Harassa ovat ne auton valmistajat jotka ovat kehittäneet parempaa mallia nimenomaan maasto käyttöön,jos ne tosissaan yrittäisivät minkälaisia ne autot sit olisi?Millaisen alustan SINÄ tekisit jos käytettävissä olis se mitä tarvittaisiin ja sen pitäs olla toimiva ja ajettava ja sen voisi kuvitella edes löyhästi seka käytössä olevan maasto autoon. Vai onko sellainen jo? saa "ottaa" osia olemassa olevasta autosta. Itse olen pyöritellyt ajatusta erillisjousituksesta pitkin tukivarsin ja tietysti joustoin vähän niinku noissa aavikko buggyissakin ja sihen sit "porttaali navat vaik hummer H1 autosta ja sit tekis sen alatukivarren niin et sen sais semmosella käikäleellä nostettua ylös johki vetarin tasolle. Nelipyörä ohjaus vois olla ja lukitus takana niin et siirtoajossa vois körötellä vaik 100km/h. Olis edessä simpukka ohjaus ja takana orbitroli,siihen vaan sit viel runko. Se runkoki vois painon takii olla vaik alumiininen monokokki tyyppinen,ja lasikuitu kori tai jotain kuttaperkka paskaa sen ei nii väliä. Ei taida olla tulossa markkinoille. Ideoita?? Juu,ja keksinki ittelleni vielä parannuksen. Nimittäin sähkömagneettiset jouset/vaimentimet,liikerataa niin paljon ku on tilaa eli paljon ja semmosta pystys sit ohjaamaan vaan jollain simppelillä rele-vastus-konkka systeemillä passiivisesti tai sihen vois tuhertaa vaik tietokoneen tapasen ja joku koodaajavelho naputtelis ohjelmia poikineen. Mahdollisuudet olis rajattomat,rajotuksena ainoastaan se miten paljon mä haluun tietotekiniikkaa autoon ylipäänsä.
Viimeksi muokannut RIPAX : 03.03.2011 22:50 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Uudessa Rangessa ilmajousitus (50cm liikettä) ja hydraulinen kallistuksenvakaaja (poistuu toiminnasta mettäajossa automaattisesti!!!!)
Siihen sitte erillisjousitus ja portaalipoksit, niin sais tuota maavaraa... Ja tietenkin tuo ilmajousituksen "lukitus", joka oli asennettuna 2002-2005, mutta KUSTANNUSSYISTÄ poistettiin 2006 mallista, kun oli vissiin liian hyvä... (eli muutti jousituksen toiminnan vastaamaan LÄHES jäykän akselin toimintaa, vaikka oli risu etu/takapää) Olis ajettavuutta maantiellä ja maastossa!!!! Runko sit jostain "muistimetallista" kuten koripellitkin, niin vois rutata tuhanne solmuun lepikossa ja sit lämmintä vettä päälle ja vot, taas olis suorakylkinen toosa ajella kotiin!!!!
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Asiahan on niin, että yksiselitteisesti joka asiaan parasta jousitusta ei ole olemassa.
Syynä se, että aina joutuu tekemään kompromissin jonkin ominaisuuden osalta. Yleensä se on ajettavuus, joustovara, hinta . . . jne. Esim. 100% Offikäyttöön, paras jousitus(jos valtavat joustot ovat se kriteeri) olisi sen linkkipalstallakin nähdyn chainlinkin tyylinen erillisjousitus, jossa "tukivarret" on tavallansa autoon nähden pitkittäin. Sitä pitempää vartta ei taida voida laittaakaan, joten selvästi suurimman liikkeen saa tuollaisella asetelmalla. No, tuon ongelma on tietty hinta ja hankaluus, vaatii jonnin verran suunnittelua ja toteutusta tehrä ihte. Nopeampaan toimintaan, eli offroad rallit ja vastaava erillisjousitus eri muodoissaan on aika kova sana. Sitten sellaiseen hitaampaan offroad ajamiseen, jäykkä akseli tarjoaa mukavat joustovarat kohtuu helposti, jos ne vain viitsii hyödyntää. Hyvänä puolena helppous ja halpa hinta. Uudessa Rangessahan on fiksu jousitus. Tuo tasosäädettävä ilmajousitus on LR:llä ollut jo pitempäänkin. Maasturiin paras jousitus, jossa yhdistyisi sekä maantieajettavuus ja nopeamman taipaleen ajettavuus, ja hyvät menohalut huonommalla alustalla, saavutettaisiin juurikin erillisjousituksella ja portaalinavoilla. Olisi joustoa helpostikkin se vajaa metri kunhan tukivarret tarpeeksi pitkät, ja portaalinavoilla olisi maavaraa. Jousitus kun olisi vielä korkeussäädettävä, vakaajat vapautettavat, pystyisi sen pumppaamaan aivan ylös kun pitää ylittää jotain kinkkistä, saisi aivan ylivoimaisen maavaran akselin keskelle hetkellisesti. Erillisjousitetut apurungot erilleen auton rungosta, niin, että akselia on helppo tiputtaa, jos tarvii tilaa isommille pyörille eikä sitä muuten löydy. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Uppist.
Jaaha,ei se helppoa oo muillakaan. Onneks omistaa vaan kilvellisiä pelejä ni pitänee keskittyä vaan laillisiin muutoksiin. Katsurit ei tykkää nykysistäkään muutoksista.
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Luulisin että noihin buggyihin yms. nopeesti kulkeviin tehään toi risukeula siks. että saadaan jousittamatonta painoo paljo vähemmäks ja sit kun toi hammastanko ohjaus on kuiteski aikapaljo tarkempi ku simpukka. Tota hammastankoo ku ei oikeen saa jäykkään akseliin. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Kolme pyöränen menopeli ja ilma jakkarat.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Ei ihan.
Eiku samaan rattiakseliin tulis orbitroli vaikka ketjulla akselin sivuun ja akselin toinen pää menis simpukkaan. Kauhee mankkuventtiili hässäkkä tulis jos haluis kääntää takapyöriä erikseen katkaisijasta. Hammastangossa ei olis paljo järkee.
|
#8
|
|||
|
|||
![]() En tykänny..
Kakarana ajeltiin kaverin semmosella sen ajan kolmepyöräsellä mönkijällä. Ei ollu hääppönen peli maastossa,ohjattavuus oli huono eikä kovemmassa vauhdissa pysyny pystyssä. Siin ei ollu mitään jousitusta muutaku puolityhjät renkaat,oli villi ajettava.
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
noissa joissakin ns baja autoissa on näkynyt olevan sellanen orbi mistä akselijatkuu läpi,
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Cherokee jousitus. | COWBOY | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 23.10.2007 20:49 |
jousitus / alustakysymys | HannuN | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 04.02.2007 11:46 |
hydrauli jousitus | JV73 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 06.01.2007 21:06 |
parabooli jousitus | upi7 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 06.10.2006 11:30 |
hj 61:sen jousitus? | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.12.2005 23:57 |