Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.02.2011, 12:41
Puska-suska:n Avatar
Puska-suska Puska-suska ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.10
Sijainti: Helsinki, Veräjämäki
Viestit: 101
Perusasetus

Spacerit tieliikenteessä


Tarkoituksena olis toistaseks pikkasen korottaa suzukia (todennäkösesti ihan vaan akselit jousien alapuolelle) ja mietin että korkeuden kasvaessa pienikin raideleveyden kasvatus olisi kohdallaan. Akseleita en ala vaihtamaan, niin jäljelle jäävä vaihtoehto taitaa olla ne sellaset spacerit vanteen ja navan väliin. Mutta kuinkas tieliikennelaillisia sellaset ovat? Mistään älyttömistä levityksistä en haaveile... 10mm rautaa löytyis, josta saisi kätevästi kaverin sorvissa pyöräytettyä levikkeet.

Mutta saako sellasia ylipäänsä käyttää kadulla?

__________________
Suzuki SJ410 -83
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.02.2011, 12:45
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Tais olla niin että ainoat katulailliset spacerit on vannevalmistajan juuri sille vanteelle erikseen tehdyt.

Raideleveyttä tais saada kasvattaa 30mm ilman akselimuutoksia eli vanteita muuttamalla. Helpoin lienee hommata eri ET:n vanteet millä levität tuon verran.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.02.2011, 12:58
Puska-suska:n Avatar
Puska-suska Puska-suska ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.10
Sijainti: Helsinki, Veräjämäki
Viestit: 101
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mparty Näytä viesti
Tais olla niin että ainoat katulailliset spacerit on vannevalmistajan juuri sille vanteelle erikseen tehdyt.

Raideleveyttä tais saada kasvattaa 30mm ilman akselimuutoksia eli vanteita muuttamalla. Helpoin lienee hommata eri ET:n vanteet millä levität tuon verran.
Mitäs jos sen spacerin hitsaa kiinni vanteeseen... Eikö tämä olisi silloin vanteeseen kohdistuva muutos?
__________________
Suzuki SJ410 -83
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.02.2011, 13:04
Rompe1:n Avatar
Rompe1 Rompe1 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 04.12.08
Sijainti: Metsämaa
Viestit: 5.006
Perusasetus

Aikoinaanhan Fiat, Lada, ja FSO toimittivat ite spacereita auton mukana, ja tarpeen mukaan niitä piti käyttää, joskus jopa kahtakin päälisin. Ja tää oli autonvalmistajan / maahantuojan suositus.
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy
" Si vis pacem, para bellum..."
Rahalla saa, ja maasturilla pääsee...
Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!!
Mitäs tähän sanois Honda-mies???
Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa
Jokivarren VPK
www.facebook.com/junnupaloautot
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.02.2011, 13:04
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

[ Mitäs jos sen spacerin hitsaa kiinni vanteeseen... Eikö tämä olisi silloin vanteeseen kohdistuva muutos? ]

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...+muutokset.htm

"Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä
käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Vanteiden vaihdon seurauksena auton akseliston raideväli saa muuttua enintään
30 mm ellei auton valmistaja muuta ilmoita."

Jaa-a, pistit pahan, miten tuo nyt sitten tulkittas
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.02.2011, 16:14
veikkaaja veikkaaja ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.05.10
Sijainti: Perniö
Viestit: 186
Perusasetus

Itellä ainakaan ex bemarissa katsastusmies ees huomannu koko spacereita, edessä tais olla 15mm ja takana 20mm spacerit. Oli kyllä koko autokin niin paskanen ja spacerit vanhat että sen verra hyvin naamioitusivat sinne vanteen ja keskiön väliin.

Ja äkkiähän ne pois ottaa katsastukseen. Ja tuskin tien päällä poliisit niin kauheasti rupevat kattelemaan, kunhan rengaskoko löytyy otteesta eikä renkaat tuu kauheasti lokasuojan/levikkeen yli.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.02.2011, 17:14
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.058
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Puska-suska Näytä viesti
mietin että korkeuden kasvaessa pienikin raideleveyden kasvatus olisi kohdallaan. Akseleita en ala vaihtamaan, niin jäljelle jäävä vaihtoehto taitaa olla ne sellaset spacerit vanteen ja navan väliin.
SJ410/413 on varmaan ainoita autoja maailmassa missä voit ruuvata vanteet nurinpäin kiinni. Ja avot, 20 mm enempi raideleveyttä. Tämä siis tietysti vain orkkisvanteilla mahdollista. Ja jäähän jäljelle myös vanteiden vaihto, ei akseleita tarvii vaihtaa raideleveyden muuttamiseksi!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.02.2011, 17:32
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 3.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
SJ410/413 on varmaan ainoita autoja maailmassa missä voit ruuvata vanteet nurinpäin kiinni. Ja avot, 20 mm enempi raideleveyttä. Tämä siis tietysti vain orkkisvanteilla mahdollista. Ja jäähän jäljelle myös vanteiden vaihto, ei akseleita tarvii vaihtaa raideleveyden muuttamiseksi!
Toimii vain rumpujarrullisessa 410:ssä , levyjarrullisissa ottaa vanne kiinni satulaan ja taas tarvitaan speisereitä
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.02.2011, 17:44
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mparty Näytä viesti
[ Mitäs jos sen spacerin hitsaa kiinni vanteeseen... Eikö tämä olisi silloin vanteeseen kohdistuva muutos? ]

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...+muutokset.htm

"Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä
käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Vanteiden vaihdon seurauksena auton akseliston raideväli saa muuttua enintään
30 mm ellei auton valmistaja muuta ilmoita."

Jaa-a, pistit pahan, miten tuo nyt sitten tulkittas
Eikös tuo ole omavalmiste? Vanteen valmistaja on itse sen hitsannut.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.02.2011, 18:33
Puska-suska:n Avatar
Puska-suska Puska-suska ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.10
Sijainti: Helsinki, Veräjämäki
Viestit: 101
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veikkaaja Näytä viesti
Itellä ainakaan ex bemarissa katsastusmies ees huomannu koko spacereita, edessä tais olla 15mm ja takana 20mm spacerit. Oli kyllä koko autokin niin paskanen ja spacerit vanhat että sen verra hyvin naamioitusivat sinne vanteen ja keskiön väliin.

Ja äkkiähän ne pois ottaa katsastukseen. Ja tuskin tien päällä poliisit niin kauheasti rupevat kattelemaan, kunhan rengaskoko löytyy otteesta eikä renkaat tuu kauheasti lokasuojan/levikkeen yli.
Niinhän se on, että paljon riippuu siitä katsurin jaksamisesta, motivaatiosta, pipon kireydestä ja nousiko herra insinööri aamulla sängystä väärällä jalalla

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
SJ410/413 on varmaan ainoita autoja maailmassa missä voit ruuvata vanteet nurinpäin kiinni. Ja avot, 20 mm enempi raideleveyttä. Tämä siis tietysti vain orkkisvanteilla mahdollista. Ja jäähän jäljelle myös vanteiden vaihto, ei akseleita tarvii vaihtaa raideleveyden muuttamiseksi!
Vanteet toki voisi vaihtaa, mutta kun kaks settiä originaaleja mangelsseja löytyy, niin mielummin hyödyntäisin niitä. Tuo vanteen kääntäminen kuulostaa mielenkiintoselta. Mulla on rummut eessä ja takana, joten täytyy koittaa ja katsoa mitä se näyttäis ja tuntuis. Vanteen kääntämisestä ei varmaan katsastajalla voi paljoa olla sanottavaa...?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Eikös tuo ole omavalmiste? Vanteen valmistaja on itse sen hitsannut.
Niin... Vanteita kuitenkin modataan kääntämällä keskiöitä ja muuttamalla pulttijakoa, niin itse en ainakaan näe tässä mitään ongelmaa. Tosin se ei paljoa auta kun minä en näistä asioista päätä
__________________
Suzuki SJ410 -83
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.02.2011, 18:49
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.267
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja artsi777 Näytä viesti
Toimii vain rumpujarrullisessa 410:ssä , levyjarrullisissa ottaa vanne kiinni satulaan ja taas tarvitaan speisereitä
Toimii kyllä myös levyjarrullisessaki, kunhan vaan hiukan sipaisee rälläkällä satulan reunasta tavaraa pois.

Mutta 413:sta takarummut ovat sen verran suuremmat kuin kympissä, että niiden päälle ei mahdu kyllä vanne väärin päin mitenkään.
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.02.2011, 18:57
Puska-suska:n Avatar
Puska-suska Puska-suska ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.10
Sijainti: Helsinki, Veräjämäki
Viestit: 101
Perusasetus

Vanteet kääntämällä molemmilla puolilla levenis 20mm, jolloin raideleveys kasvaa 40mm. AKE:n pykälä sanoo, että 30mm saa kasvattaa, ellei valmistaja muuta ilmota... Kai suzuki ilmoittaa, että saa muuttua 40?
__________________
Suzuki SJ410 -83
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 21.02.2011, 22:01
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.058
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Puska-suska Näytä viesti
Vanteet kääntämällä molemmilla puolilla levenis 20mm, jolloin raideleveys kasvaa 40mm. AKE:n pykälä sanoo, että 30mm saa kasvattaa, ellei valmistaja muuta ilmota... Kai suzuki ilmoittaa, että saa muuttua 40?
Mun muistaaksein offsetti on +5, eli kääntämällä tekee 10 mm/puoli lisää = yht. 20 mm. Ei katsastajilla oo Suikkelin raideleveyksiä saatavilla, ei ainakaan tyyppitiedoissa.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 21.02.2011, 22:31
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Mitäs jos kääntäis vaan toisen puolen vanteet?
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään 25 Spacerit topelius5 O/M/V Renkaat ja vanteet 1 15.02.2010 21:45
traction bar tieliikenteessä? -wj- Tekniikka & Jutustelu 6 14.11.2009 16:40
Ostetaan 6x5,5 spacerit Tapsala O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 25.02.2009 22:09
O:Spacerit vepele O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 18.03.2008 22:17
isoin rengaskoko suikkaan tieliikenteessä Tekniikka & Jutustelu 4 15.08.2006 21:20


Sivu luotu: 22:18 (GMT +2).