Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Spacerit tieliikenteessä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81340)

Puska-suska 21.02.2011 12:41

Spacerit tieliikenteessä
 
Tarkoituksena olis toistaseks pikkasen korottaa suzukia (todennäkösesti ihan vaan akselit jousien alapuolelle) ja mietin että korkeuden kasvaessa pienikin raideleveyden kasvatus olisi kohdallaan. Akseleita en ala vaihtamaan, niin jäljelle jäävä vaihtoehto taitaa olla ne sellaset spacerit vanteen ja navan väliin. Mutta kuinkas tieliikennelaillisia sellaset ovat? Mistään älyttömistä levityksistä en haaveile... 10mm rautaa löytyis, josta saisi kätevästi kaverin sorvissa pyöräytettyä levikkeet.

Mutta saako sellasia ylipäänsä käyttää kadulla?

mparty 21.02.2011 12:45

Tais olla niin että ainoat katulailliset spacerit on vannevalmistajan juuri sille vanteelle erikseen tehdyt.

Raideleveyttä tais saada kasvattaa 30mm ilman akselimuutoksia eli vanteita muuttamalla. Helpoin lienee hommata eri ET:n vanteet millä levität tuon verran.

Puska-suska 21.02.2011 12:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 742642)
Tais olla niin että ainoat katulailliset spacerit on vannevalmistajan juuri sille vanteelle erikseen tehdyt.

Raideleveyttä tais saada kasvattaa 30mm ilman akselimuutoksia eli vanteita muuttamalla. Helpoin lienee hommata eri ET:n vanteet millä levität tuon verran.

Mitäs jos sen spacerin hitsaa kiinni vanteeseen... Eikö tämä olisi silloin vanteeseen kohdistuva muutos? ;)

Rompe1 21.02.2011 13:04

Aikoinaanhan Fiat, Lada, ja FSO toimittivat ite spacereita auton mukana, ja tarpeen mukaan niitä piti käyttää, joskus jopa kahtakin päälisin. Ja tää oli autonvalmistajan / maahantuojan suositus.

mparty 21.02.2011 13:04

[ Mitäs jos sen spacerin hitsaa kiinni vanteeseen... Eikö tämä olisi silloin vanteeseen kohdistuva muutos? ;)]

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...+muutokset.htm

"Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä
käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Vanteiden vaihdon seurauksena auton akseliston raideväli saa muuttua enintään
30 mm ellei auton valmistaja muuta ilmoita."

Jaa-a, pistit pahan, miten tuo nyt sitten tulkittas :)

veikkaaja 21.02.2011 16:14

Itellä ainakaan ex bemarissa katsastusmies ees huomannu koko spacereita, edessä tais olla 15mm ja takana 20mm spacerit. Oli kyllä koko autokin niin paskanen ja spacerit vanhat että sen verra hyvin naamioitusivat sinne vanteen ja keskiön väliin.

Ja äkkiähän ne pois ottaa katsastukseen. Ja tuskin tien päällä poliisit niin kauheasti rupevat kattelemaan, kunhan rengaskoko löytyy otteesta eikä renkaat tuu kauheasti lokasuojan/levikkeen yli.

-MaTTi- 21.02.2011 17:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Puska-suska (Viesti 742640)
mietin että korkeuden kasvaessa pienikin raideleveyden kasvatus olisi kohdallaan. Akseleita en ala vaihtamaan, niin jäljelle jäävä vaihtoehto taitaa olla ne sellaset spacerit vanteen ja navan väliin.

SJ410/413 on varmaan ainoita autoja maailmassa missä voit ruuvata vanteet nurinpäin kiinni. Ja avot, 20 mm enempi raideleveyttä. Tämä siis tietysti vain orkkisvanteilla mahdollista. Ja jäähän jäljelle myös vanteiden vaihto, ei akseleita tarvii vaihtaa raideleveyden muuttamiseksi!

artsi777 21.02.2011 17:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 742703)
SJ410/413 on varmaan ainoita autoja maailmassa missä voit ruuvata vanteet nurinpäin kiinni. Ja avot, 20 mm enempi raideleveyttä. Tämä siis tietysti vain orkkisvanteilla mahdollista. Ja jäähän jäljelle myös vanteiden vaihto, ei akseleita tarvii vaihtaa raideleveyden muuttamiseksi!

Toimii vain rumpujarrullisessa 410:ssä , levyjarrullisissa ottaa vanne kiinni satulaan ja taas tarvitaan speisereitä :D

Rekisteröimätön 21.02.2011 17:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 742649)
[ Mitäs jos sen spacerin hitsaa kiinni vanteeseen... Eikö tämä olisi silloin vanteeseen kohdistuva muutos? ;)]

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...+muutokset.htm

"Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä
käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Vanteiden vaihdon seurauksena auton akseliston raideväli saa muuttua enintään
30 mm ellei auton valmistaja muuta ilmoita."

Jaa-a, pistit pahan, miten tuo nyt sitten tulkittas :)

Eikös tuo ole omavalmiste? Vanteen valmistaja on itse sen hitsannut.

Puska-suska 21.02.2011 18:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veikkaaja (Viesti 742685)
Itellä ainakaan ex bemarissa katsastusmies ees huomannu koko spacereita, edessä tais olla 15mm ja takana 20mm spacerit. Oli kyllä koko autokin niin paskanen ja spacerit vanhat että sen verra hyvin naamioitusivat sinne vanteen ja keskiön väliin.

Ja äkkiähän ne pois ottaa katsastukseen. Ja tuskin tien päällä poliisit niin kauheasti rupevat kattelemaan, kunhan rengaskoko löytyy otteesta eikä renkaat tuu kauheasti lokasuojan/levikkeen yli.

Niinhän se on, että paljon riippuu siitä katsurin jaksamisesta, motivaatiosta, pipon kireydestä ja nousiko herra insinööri aamulla sängystä väärällä jalalla :D

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 742703)
SJ410/413 on varmaan ainoita autoja maailmassa missä voit ruuvata vanteet nurinpäin kiinni. Ja avot, 20 mm enempi raideleveyttä. Tämä siis tietysti vain orkkisvanteilla mahdollista. Ja jäähän jäljelle myös vanteiden vaihto, ei akseleita tarvii vaihtaa raideleveyden muuttamiseksi!

Vanteet toki voisi vaihtaa, mutta kun kaks settiä originaaleja mangelsseja löytyy, niin mielummin hyödyntäisin niitä. Tuo vanteen kääntäminen kuulostaa mielenkiintoselta. Mulla on rummut eessä ja takana, joten täytyy koittaa ja katsoa mitä se näyttäis ja tuntuis. Vanteen kääntämisestä ei varmaan katsastajalla voi paljoa olla sanottavaa...?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 742715)
Eikös tuo ole omavalmiste? Vanteen valmistaja on itse sen hitsannut.

Niin... Vanteita kuitenkin modataan kääntämällä keskiöitä ja muuttamalla pulttijakoa, niin itse en ainakaan näe tässä mitään ongelmaa. Tosin se ei paljoa auta kun minä en näistä asioista päätä :D

Palex 21.02.2011 18:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja artsi777 (Viesti 742709)
Toimii vain rumpujarrullisessa 410:ssä , levyjarrullisissa ottaa vanne kiinni satulaan ja taas tarvitaan speisereitä :D

Toimii kyllä myös levyjarrullisessaki, kunhan vaan hiukan sipaisee rälläkällä satulan reunasta tavaraa pois.

Mutta 413:sta takarummut ovat sen verran suuremmat kuin kympissä, että niiden päälle ei mahdu kyllä vanne väärin päin mitenkään.

Puska-suska 21.02.2011 18:57

Vanteet kääntämällä molemmilla puolilla levenis 20mm, jolloin raideleveys kasvaa 40mm. AKE:n pykälä sanoo, että 30mm saa kasvattaa, ellei valmistaja muuta ilmota... Kai suzuki ilmoittaa, että saa muuttua 40? :rolleyes:

-MaTTi- 21.02.2011 22:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Puska-suska (Viesti 742754)
Vanteet kääntämällä molemmilla puolilla levenis 20mm, jolloin raideleveys kasvaa 40mm. AKE:n pykälä sanoo, että 30mm saa kasvattaa, ellei valmistaja muuta ilmota... Kai suzuki ilmoittaa, että saa muuttua 40? :rolleyes:

Mun muistaaksein offsetti on +5, eli kääntämällä tekee 10 mm/puoli lisää = yht. 20 mm. Ei katsastajilla oo Suikkelin raideleveyksiä saatavilla, ei ainakaan tyyppitiedoissa. ;)

-MAKE- 21.02.2011 22:31

Mitäs jos kääntäis vaan toisen puolen vanteet?:D


Sivu luotu: 16:57 (GMT +2).