Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.12.2010, 19:39
JariS
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Patrollin soa korotus? apua kiitos!


Ostin vm.83 patrollin (PITKÄ) ja nyt tarttis saada maavaraa peliin. Kyseisestä autosta tai maastoautoilusta en paljoakaan tiedä (viellä) mutta kädentaidot ja työstövälineet olis kohdillaan

Elikkä saisinko ohjeet soa korotuksen tekemiseen! eli taka-akselin kohdistusreikien teko? , Tarviiko kartaanikulmia kääntää?, ja mitäs erikoisuuksia etupään korotuksessa pitää ottaa huomioon, lisätä, poistaa, muuttaa tai muokata

Viellä sen verran että katulaillinen tars saada et tarviiko esim vakaajaa edessä? ja minkälaiset iskarit sekä iskareiden kiinnitykset?

Haulla koitin hakea mutta en löytänyt riittävää inffoa itselleni

olis mukavaa jos olis jopa kuvallisia ohjeita!

Kiitoksia etukäteen niille jotka vaivautuu auttamaan!!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.12.2010, 20:04
SauliS SauliS ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 17.10.03
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.392
Perusasetus

1. Kannattaa rekisteröityä tänne palstalle, mahdollisuuden saada asiallisia vastauksia paranee..

2. Mitäs kohdistusreikiä meinaat? Jousipakan keskinaulan reikiä?? Eihän siinä nyt luulis olevan mitään ihmeellistä jos pysyy kalut kädessä? Itse laitoin sinne kuusiokolokantaiset pultit jotka sorvasin sopivaksi jousipetiin poraamaani reikään. Muistaakseni.

3. Itse käänsin molempia periä ja edestä navat tietysti kanssa. Tästä on montaa koulukuntaa. Jos käännät navat, akseliputkia EI katkaista, vaan hitsisauman vierestä ajetaan muistaakseni 5-6mm syvät urat. Mulla ei tarvinut vakaajia ja iskarit sitten jostain hlöautoa riskimmästä kamppeesta. Mä laitoin eteen jotkut pitkät Mersun pikkukuorkin iskarit ja taakse jotkut OMEt lenkki-lenkki kiinnityksellä. Mittoja ja malleja en muista.
Vänkärin puolelta edestä kun vähän työstää perämurikan valua niin sinne saa käymään ison taka-akselin U-pultin. Eli sitten se menee akselin ympäri, mikä on mielestäni ainut oikea tapa
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.12.2010, 21:02
JariS
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

mites tämä lehtijousen aluslevy mikä on taka-akselissa hitsattuna pitääkö ne laikata pois ja siirtää vastapuolelle akselia vai onko jokin toinen keino?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.12.2010, 21:45
PATROLPOWER PATROLPOWER ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 21.12.10
Sijainti: Huittinen
Viestit: 5
Perusasetus

nyt olen rekisteröitynyt t:JariS
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.12.2010, 22:31
SauliS SauliS ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 17.10.03
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.392
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JariS Näytä viesti
mites tämä lehtijousen aluslevy mikä on taka-akselissa hitsattuna pitääkö ne laikata pois ja siirtää vastapuolelle akselia vai onko jokin toinen keino?
Mä rälläköin vanhat pois ja tein jostain sopivasta palkinpätkästä uudet. Saattaishan ne vanhatkin saada jollain plasmalla siististi irti? Kannattaa katsella netistä muiden projekteja, vaikka erimerkkisiäkin, sitten ne asiat valkenee
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.12.2010, 18:03
PATROLPOWER PATROLPOWER ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 21.12.10
Sijainti: Huittinen
Viestit: 5
Perusasetus

nyt on taka-akseli siirretty mut sehän nousi niin prklsti... tuli vaan ensisilmäyksellä mieleen että mitäs insinööri tykkää mites etupään korotus kannattaa tehdä? takana kun on 3 lehtiset jouset ja edessä on 6 lehtiset ja pihasta löytyy kokonainen varaosa pirssi että kannattaako eteen laittaa varaosa-auton 3 lehtiset jouset? ja mitäs keinoja olis että saatais takapäätä hieman matalemmaksi saako lain mukaan laittaa esim joustostoppari kettinkiä/vaijeria niin että se on normaali olotilassa pingottunut vai pitääkö jousia ruveta takomaan... vinkkejä kiitoksia!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.12.2010, 22:49
Rompe1:n Avatar
Rompe1 Rompe1 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 04.12.08
Sijainti: Metsämaa
Viestit: 5.006
Thumbs up

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PATROLPOWER Näytä viesti
nyt on taka-akseli siirretty mut sehän nousi niin prklsti... tuli vaan ensisilmäyksellä mieleen että mitäs insinööri tykkää mites etupään korotus kannattaa tehdä? takana kun on 3 lehtiset jouset ja edessä on 6 lehtiset ja pihasta löytyy kokonainen varaosa pirssi että kannattaako eteen laittaa varaosa-auton 3 lehtiset jouset? ja mitäs keinoja olis että saatais takapäätä hieman matalemmaksi saako lain mukaan laittaa esim joustostoppari kettinkiä/vaijeria niin että se on normaali olotilassa pingottunut vai pitääkö jousia ruveta takomaan... vinkkejä kiitoksia!
Eix korkee hyvä oo???
Mahtuupahan isommat kummit alle...

Ei se nyt niin korkee oo, niinkun kuvasta näät, alla 35" jurmulat...

http://forums.offipalsta.com/album.p...ictureid=16794'

Saax laitettua kuvaa näkyville, tai sit rehvataan, niin ihmetellään lisää, kunnei tota välimatkaakaan oo kun 30km...
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy
" Si vis pacem, para bellum..."
Rahalla saa, ja maasturilla pääsee...
Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!!
Mitäs tähän sanois Honda-mies???
Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa
Jokivarren VPK
www.facebook.com/junnupaloautot

Viimeksi muokannut Rompe1 : 30.12.2010 22:51
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 31.12.2010, 09:23
Tolu:n Avatar
Tolu Tolu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.08.10
Sijainti: Asikkala kk
Viestit: 442
Perusasetus

Lyhyessä patrollissa joutuu ainakin etukardaanin alapuolella olevaa poikittaistukipalkkia avartamaan että kardaani mahtuu. Tällein en omassa patrollissa tehty. Soa ei tosin ole oma tekemä ja ens viikol näkee mitä leimasetä sanoo korotuksesta kun edessä on vielä lisäkierrejousetkin. Laitahan kuvia projektista.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 31.12.2010, 11:23
PATROLPOWER PATROLPOWER ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 21.12.10
Sijainti: Huittinen
Viestit: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rompe1 Näytä viesti
Eix korkee hyvä oo???
Mahtuupahan isommat kummit alle...

Ei se nyt niin korkee oo, niinkun kuvasta näät, alla 35" jurmulat...

http://forums.offipalsta.com/album.p...ictureid=16794'

Saax laitettua kuvaa näkyville, tai sit rehvataan, niin ihmetellään lisää, kunnei tota välimatkaakaan oo kun 30km...
tää vekotin ei oo viellä kilvissä mitä tuolla alussa kirjottelin mutta muuten vois ja meillä kun auto oli hetki sitten pyörillänsä viellä (nyt etuakseli irti) niin takanavan keskikohtaan helman alareunasta oli 25cm mahtaakohan olla ylikorkee

miten tää etupään korotuksessa.. eikö homma ole niin että vaan vänkärin puolelle tarvitaan takapään u pultit ja sit jousipakan toisellepuolelle tarttee tehdä ite se vastalautanen ja tietenkin akseliin jousipetit.

kertokaas joku että kuin korkee patrolli saa olla jos sattu v mäisempi katsastusinsinööri vai onko pelkoni turhaa..
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 31.12.2010, 11:33
PATROLPOWER PATROLPOWER ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 21.12.10
Sijainti: Huittinen
Viestit: 5
Perusasetus

onko teidän autot muuten leimattu soalle ja renkaille vai?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 31.12.2010, 11:45
PATROLPOWER PATROLPOWER ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 21.12.10
Sijainti: Huittinen
Viestit: 5
Perusasetus

ja semmonen tuli viellä mieleen että tarviiko etuperää kääntää soa palikoiden johdosta niin että etuperän kartaanilaippa osottaa ylemmäs kuin originaalina vai riittääkö kartaani jos sen jättää normi kulmaan? MITÄ KANNATTAA TEHDÄ?
kun ei kahteen kertaan viittis tehdä
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 31.12.2010, 14:49
-Stedt-:n Avatar
-Stedt- -Stedt- ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 07.02.06
Sijainti: Polvijärvi, .
Viestit: 1.936
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PATROLPOWER Näytä viesti
ja semmonen tuli viellä mieleen että tarviiko etuperää kääntää soa palikoiden johdosta niin että etuperän kartaanilaippa osottaa ylemmäs kuin originaalina vai riittääkö kartaani jos sen jättää normi kulmaan? MITÄ KANNATTAA TEHDÄ?
kun ei kahteen kertaan viittis tehdä
Jos käännät akselia pitää kääntää myös napoja! Menee ohjaus geometria persiilleen jos pelkkää akselia käännät.Itse en tuosta projektista kääntäny, tuplanivel ristikko tasaa pikkusen tuota kulmaa.
Jos kuitenkin käännät, niin aja vain saumat navoista auki, löytyy googgelilla hyvin kuvia.
__________________
-Osta japsi ja opit hitsaamaan-

Viimeksi muokannut -Stedt- : 31.12.2010 14:52
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 31.12.2010, 16:46
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Vakiona auton korkeus on tämä:




Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 31.12.2010, 23:21
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Ei yhtä hyvää neuvoa.


Omani tein kääntämättä mitään. Etukardaanin liuku oli eka mikä muistutti laiskuudesta.
Luonnollien korroosio jelppas päätöksessä leikata kokonaan pois vaihdelaatikon palkki ja korvata se
paremmalla pulttikiinitteisellä, koska jokatapauksessa sitä olis pitäny silpoa.
SOA:n leimaus? Olishan se varmaan ihan hyvä, mutta mun autossa ne ei ole 4 v. aikana 3 eri konttorilla noteerannu sitä mitenkään. Kysy tollasilta sitten mitään lupia muutoksiin...
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 01.01.2011, 02:36
Rompe1:n Avatar
Rompe1 Rompe1 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 04.12.08
Sijainti: Metsämaa
Viestit: 5.006
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PATROLPOWER Näytä viesti
ja semmonen tuli viellä mieleen että tarviiko etuperää kääntää soa palikoiden johdosta niin että etuperän kartaanilaippa osottaa ylemmäs kuin originaalina vai riittääkö kartaani jos sen jättää normi kulmaan? MITÄ KANNATTAA TEHDÄ?
kun ei kahteen kertaan viittis tehdä
Kilauta rohviilissa näkyvään nummeroon, niin asiat selkiytyy...
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy
" Si vis pacem, para bellum..."
Rahalla saa, ja maasturilla pääsee...
Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!!
Mitäs tähän sanois Honda-mies???
Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa
Jokivarren VPK
www.facebook.com/junnupaloautot
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
isuzu campo korotus apua tomppa78 Tekniikka & Jutustelu 0 18.09.2008 20:30
patrollin korotus?? korbimotors Tekniikka & Jutustelu 4 09.03.2008 20:24
V.... Microsoft, apua kiitos! KuningasHytti Chit-Chat 7 30.10.2006 21:51
Kompuran tunnistus apua, kiitos! Scout Tekniikka & Jutustelu 7 05.08.2006 17:33
patrollin korotus Tekniikka & Jutustelu 1 09.02.2006 22:52


Sivu luotu: 10:22 (GMT +2).