Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Patrollin soa korotus? apua kiitos! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=79201)

JariS 21.12.2010 19:39

Patrollin soa korotus? apua kiitos!
 
Ostin vm.83 patrollin (PITKÄ) ja nyt tarttis saada maavaraa peliin. Kyseisestä autosta tai maastoautoilusta en paljoakaan tiedä (viellä) mutta kädentaidot ja työstövälineet olis kohdillaan

Elikkä saisinko ohjeet soa korotuksen tekemiseen! eli taka-akselin kohdistusreikien teko? , Tarviiko kartaanikulmia kääntää?, ja mitäs erikoisuuksia etupään korotuksessa pitää ottaa huomioon, lisätä, poistaa, muuttaa tai muokata

Viellä sen verran että katulaillinen tars saada et tarviiko esim vakaajaa edessä? ja minkälaiset iskarit sekä iskareiden kiinnitykset?

Haulla koitin hakea mutta en löytänyt riittävää inffoa itselleni

olis mukavaa jos olis jopa kuvallisia ohjeita!

Kiitoksia etukäteen niille jotka vaivautuu auttamaan!!

SauliS 21.12.2010 20:04

1. Kannattaa rekisteröityä tänne palstalle, mahdollisuuden saada asiallisia vastauksia paranee..

2. Mitäs kohdistusreikiä meinaat? Jousipakan keskinaulan reikiä?? Eihän siinä nyt luulis olevan mitään ihmeellistä jos pysyy kalut kädessä? Itse laitoin sinne kuusiokolokantaiset pultit jotka sorvasin sopivaksi jousipetiin poraamaani reikään. Muistaakseni.

3. Itse käänsin molempia periä ja edestä navat tietysti kanssa. Tästä on montaa koulukuntaa. Jos käännät navat, akseliputkia EI katkaista, vaan hitsisauman vierestä ajetaan muistaakseni 5-6mm syvät urat. Mulla ei tarvinut vakaajia ja iskarit sitten jostain hlöautoa riskimmästä kamppeesta. Mä laitoin eteen jotkut pitkät Mersun pikkukuorkin iskarit ja taakse jotkut OMEt lenkki-lenkki kiinnityksellä. Mittoja ja malleja en muista.
Vänkärin puolelta edestä kun vähän työstää perämurikan valua niin sinne saa käymään ison taka-akselin U-pultin. Eli sitten se menee akselin ympäri, mikä on mielestäni ainut oikea tapa

JariS 21.12.2010 21:02

mites tämä lehtijousen aluslevy mikä on taka-akselissa hitsattuna pitääkö ne laikata pois ja siirtää vastapuolelle akselia vai onko jokin toinen keino?

PATROLPOWER 21.12.2010 21:45

nyt olen rekisteröitynyt t:JariS

SauliS 21.12.2010 22:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JariS (Viesti 723884)
mites tämä lehtijousen aluslevy mikä on taka-akselissa hitsattuna pitääkö ne laikata pois ja siirtää vastapuolelle akselia vai onko jokin toinen keino?

Mä rälläköin vanhat pois ja tein jostain sopivasta palkinpätkästä uudet. Saattaishan ne vanhatkin saada jollain plasmalla siististi irti? Kannattaa katsella netistä muiden projekteja, vaikka erimerkkisiäkin, sitten ne asiat valkenee

PATROLPOWER 30.12.2010 18:03

nyt on taka-akseli siirretty mut sehän nousi niin prklsti... tuli vaan ensisilmäyksellä mieleen että mitäs insinööri tykkää :D mites etupään korotus kannattaa tehdä? takana kun on 3 lehtiset jouset ja edessä on 6 lehtiset ja pihasta löytyy kokonainen varaosa pirssi että kannattaako eteen laittaa varaosa-auton 3 lehtiset jouset? ja mitäs keinoja olis että saatais takapäätä hieman matalemmaksi saako lain mukaan laittaa esim joustostoppari kettinkiä/vaijeria niin että se on normaali olotilassa pingottunut vai pitääkö jousia ruveta takomaan... vinkkejä kiitoksia!

Rompe1 30.12.2010 22:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PATROLPOWER (Viesti 726339)
nyt on taka-akseli siirretty mut sehän nousi niin prklsti... tuli vaan ensisilmäyksellä mieleen että mitäs insinööri tykkää :D mites etupään korotus kannattaa tehdä? takana kun on 3 lehtiset jouset ja edessä on 6 lehtiset ja pihasta löytyy kokonainen varaosa pirssi että kannattaako eteen laittaa varaosa-auton 3 lehtiset jouset? ja mitäs keinoja olis että saatais takapäätä hieman matalemmaksi saako lain mukaan laittaa esim joustostoppari kettinkiä/vaijeria niin että se on normaali olotilassa pingottunut vai pitääkö jousia ruveta takomaan... vinkkejä kiitoksia!

Eix korkee hyvä oo??? :D
Mahtuupahan isommat kummit alle... ;)

Ei se nyt niin korkee oo, niinkun kuvasta näät, alla 35" jurmulat...

http://forums.offipalsta.com/album.p...ictureid=16794'

Saax laitettua kuvaa näkyville, tai sit rehvataan, niin ihmetellään lisää, kunnei tota välimatkaakaan oo kun 30km...

Tolu 31.12.2010 09:23

Lyhyessä patrollissa joutuu ainakin etukardaanin alapuolella olevaa poikittaistukipalkkia avartamaan että kardaani mahtuu. Tällein en omassa patrollissa tehty. Soa ei tosin ole oma tekemä ja ens viikol näkee mitä leimasetä sanoo korotuksesta kun edessä on vielä lisäkierrejousetkin. Laitahan kuvia projektista.

PATROLPOWER 31.12.2010 11:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rompe1 (Viesti 726451)
Eix korkee hyvä oo??? :D
Mahtuupahan isommat kummit alle... ;)

Ei se nyt niin korkee oo, niinkun kuvasta näät, alla 35" jurmulat...

http://forums.offipalsta.com/album.p...ictureid=16794'

Saax laitettua kuvaa näkyville, tai sit rehvataan, niin ihmetellään lisää, kunnei tota välimatkaakaan oo kun 30km...

tää vekotin ei oo viellä kilvissä mitä tuolla alussa kirjottelin mutta muuten vois :) ja meillä kun auto oli hetki sitten pyörillänsä viellä (nyt etuakseli irti) niin takanavan keskikohtaan helman alareunasta oli 25cm mahtaakohan olla ylikorkee :D

miten tää etupään korotuksessa.. eikö homma ole niin että vaan vänkärin puolelle tarvitaan takapään u pultit ja sit jousipakan toisellepuolelle tarttee tehdä ite se vastalautanen ja tietenkin akseliin jousipetit.

kertokaas joku että kuin korkee patrolli saa olla jos sattu v mäisempi katsastusinsinööri vai onko pelkoni turhaa.. :D

PATROLPOWER 31.12.2010 11:33

onko teidän autot muuten leimattu soalle ja renkaille vai?

PATROLPOWER 31.12.2010 11:45

ja semmonen tuli viellä mieleen että tarviiko etuperää kääntää soa palikoiden johdosta niin että etuperän kartaanilaippa osottaa ylemmäs kuin originaalina vai riittääkö kartaani jos sen jättää normi kulmaan? MITÄ KANNATTAA TEHDÄ? :confused:
kun ei kahteen kertaan viittis tehdä :D

-Stedt- 31.12.2010 14:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PATROLPOWER (Viesti 726586)
ja semmonen tuli viellä mieleen että tarviiko etuperää kääntää soa palikoiden johdosta niin että etuperän kartaanilaippa osottaa ylemmäs kuin originaalina vai riittääkö kartaani jos sen jättää normi kulmaan? MITÄ KANNATTAA TEHDÄ? :confused:
kun ei kahteen kertaan viittis tehdä :D

Jos käännät akselia pitää kääntää myös napoja! Menee ohjaus geometria persiilleen jos pelkkää akselia käännät.Itse en tuosta projektista kääntäny, tuplanivel ristikko tasaa pikkusen tuota kulmaa.
Jos kuitenkin käännät, niin aja vain saumat navoista auki, löytyy googgelilla hyvin kuvia.

Kartse1 31.12.2010 16:46

Vakiona auton korkeus on tämä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27687

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27686

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27685

Rekisteröimätön 31.12.2010 23:21

Ei yhtä hyvää neuvoa.
 
Omani tein kääntämättä mitään. Etukardaanin liuku oli eka mikä muistutti laiskuudesta.
Luonnollien korroosio jelppas päätöksessä leikata kokonaan pois vaihdelaatikon palkki ja korvata se
paremmalla pulttikiinitteisellä, koska jokatapauksessa sitä olis pitäny silpoa.
SOA:n leimaus? Olishan se varmaan ihan hyvä, mutta mun autossa ne ei ole 4 v. aikana 3 eri konttorilla noteerannu sitä mitenkään. Kysy tollasilta sitten mitään lupia muutoksiin...

Rompe1 01.01.2011 02:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PATROLPOWER (Viesti 726586)
ja semmonen tuli viellä mieleen että tarviiko etuperää kääntää soa palikoiden johdosta niin että etuperän kartaanilaippa osottaa ylemmäs kuin originaalina vai riittääkö kartaani jos sen jättää normi kulmaan? MITÄ KANNATTAA TEHDÄ? :confused:
kun ei kahteen kertaan viittis tehdä :D

Kilauta rohviilissa näkyvään nummeroon, niin asiat selkiytyy...


Sivu luotu: 04:55 (GMT +2).