Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.03.2010, 20:18
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

President harry II, GAIN säädin, yms.


Ongelma on seuraavanlainen,

kohinasalpa säädettynä niin ettei sähise... ja GAIN mikä siis vaikuttaa käsittääkseni mikin herkkyyteen. On käännetty täysin
oikealle.

Nyt ilmenee semmonen harmi että kaasua painettaessa rupee sähinä kuulumaan,säädän salpaa tiukemmalle, kohina loppuu, lisää kierroksia ja taas sähisee. Kun käännän GAINin täysin vasempaan laitaan ni laite toimii käsittääkseni normaalisti.
Miten tämä GAIN nupikka säädetään?

kyseessä siis classic mallin resident hapa...

__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.03.2010, 20:21
Rytö:n Avatar
Rytö Rytö ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 02.01.08
Sijainti: Tohmajärvi, Finland.
Viestit: 580
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin Näytä viesti
Ongelma on seuraavanlainen,

kohinasalpa säädettynä niin ettei sähise... ja GAIN mikä siis vaikuttaa käsittääkseni mikin herkkyyteen. On käännetty täysin
oikealle.

Nyt ilmenee semmonen harmi että kaasua painettaessa rupee sähinä kuulumaan,säädän salpaa tiukemmalle, kohina loppuu, lisää kierroksia ja taas sähisee. Kun käännän GAINin täysin vasempaan laitaan ni laite toimii käsittääkseni normaalisti.
Miten tämä GAIN nupikka säädetään?

kyseessä siis classic mallin resident hapa...
Kyl se gain-nuppi on vastaanoton herkkyyttä varten.
__________________
*Cuisvis hominis est errare,nullius nisi insipientis in errore perseverare.*
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.03.2010, 20:28
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.789
Perusasetus

häiriöö ottaa koita vetää suoraan akulta piuhat ja kaiken näkösia johtojen päälle tulevia häiriön poistajia on myynnissä. vaikka rxdx-tuote
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.03.2010, 21:03
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.114
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin Näytä viesti
ja GAIN mikä siis vaikuttaa käsittääkseni mikin herkkyyteen.
Ainakin joissain mocoman lälläreissä on tuo MIC GAIN nappula mikä vaikuttaa mikin herkkyyteen.
RF GAIN on vastaanottoherkkyys,tosin tuossa pressassa taitaa lukea pelkkä GAIN siinä nupin alla. Tuon vastaanottoherkkyyden voi normaalisti pitää lähes täysillä,edellyttäen tietysti ettei ota kohtuuttomia häiriöitä.
Gainia tarvii pienentää yleensä ainoastaan silloin jos toinen lähettävä la-puhelin on lähellä tätä vastaanottavaa puhelinta. esim safarilla viereinen auto. Singnaali tulee liian voimakkaana,tuppaa särkemään eikä saa puheesta selvää.

Itellä on käytössä yks tollanen "halpis" harry II ja tuntuu ottavan herkästi vastaan kaikki saatavilla olevat häiriöt.Jos vertaa vaikka hiukan vanhempiin mocoman koneisiin,niin paljon häiriöherkempi
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.03.2010, 21:57
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

BJssä kanssa Harry II hakkaa täyttä tauluu signaalia kun käyttää puhallinta, tuulilasinpyyhkijöitä tai btr xenoneita. No btr häiriö lähti vaihtamalla ballasteja ja muut häiriöt hieman parani kun fiksaili sähköjä ja varsinkin maadoitusongelmia.

Samoin invertteri kanssa aika hyvä häiritsijä. No mullahan bjssä muutenkin tietty toi länkky on jännitteenalentimen läpi.

Viimeksi muokannut mikjus : 26.03.2010 11:35
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.03.2010, 11:19
Profi:n Avatar
Profi Profi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 14.08.05
Sijainti: Veteli, Finland.
Viestit: 391
Perusasetus

Kysytääs tässä nyt sitte, eli laite on major m120 ja siinä on semmonen kolmiasentoinen ylös alas liikuteltava tinni. Ylhäällä kirjaimet ANL+NB ja alhaalla ANL. Mitä siitä pitäis tapahtua ja missä asennossa se pitää olla
__________________
Dodge ram 5.9 (-95 käyttis)
Hj 61 (-89 2. auto)

Viimeksi muokannut Profi : 26.03.2010 11:22
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.03.2010, 11:34
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Profi Näytä viesti
Kysytääs tässä nyt sitte, eli laite on major m120 ja siinä on semmonen kolmiasentoinen ylös alas liikuteltava tinni. Ylhäällä kirjaimet ANL+NB ja alhaalla ANL. Mitä siitä pitäis tapahtua ja missä asennossa se pitää olla
Autiomatic Noise Limiter + Noise Blanker. Eli kohinanrajoitin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.03.2010, 11:38
Mutis:n Avatar
Mutis Mutis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 08.04.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 1.176
Perusasetus

Yhdellä foorumilla autokäytössä:
ANL= antenna noise limiter, häiriön suodin, aina päällä.
NB= noise blanker, häiriön suodin kans, aina päällä.
__________________
RASOR
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.03.2010, 11:41
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

ANL eli Automatic Noise Limiter ja NB eli Noise Blanker tai jotain sinne päin. Elippäs ANL+NB asennossa on suodattimet "täysillä".

Häiriöjuttuun itse itseäni lainaten

http://forums.offipalsta.com/showthr...ht=h%E4iri%F6t
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Häiriöiden tuloreitti lälläriin on helppo todeta ottamalla antennipiuha irti. Jos häiriöt säilyy niin silloin jotain häiriönpoistajaa lällärin virtapiuhaan.
Valitettavan usein häiriöt tulee antennin kautta ja silloin ei ole muuta vaihtoehtoa kun yrittää vaimentaa/poistaa häiriölähteitä.
Laitan tähän yleisempiä häiriölähteitä joihin olen törmännyt,häiriön tunnistusohje ja korjausvinkkiä:

-Rätinä joka muuttuu kierrosten mukaan
vanhat/huonot tulpanjohdot, virranjakajan kansi kondensaattori jos kärkisytkä
vaihda "ärrätulpat" hiilijohdot eli vastusjohdot jne.
maadoita konepelti, pakoputkenpää, tarkista puolan maadoitus

-vinkuminen mikä muuttuu kierrosten mukaan
laturin hiilet kollektoripinnat kuluneet

-ajoittainen sähinä tai rapsutus joka ei muutu kierrosten mukaan. Valot päällä/pois vaikuttaa häiriöön vähentävästi
mekaaninen latauksen säädin
vaihda elektrooninen säädin.
voi yrittää jotain konkkavirityksiä mutta vaikutus vaihteleva

-lämmityslaite häiriköi
lämmityslaitteen moottorin hiilet tai kollektoripinnat kuluneet
-armoton sähinä
xenonvalot
"tulpanjohtoon" ferriittisuodin
virtajohtoon ferriittisuodin
-invertteri, kännykänlaturi tai muu hakkurivirtalähde häiriköi
ferriittisuodinta johtoihin

Linkki ferriitteihin: http://www.partco.biz/verkkokauppa/p...oducts_id=6232



Jos joku keksii lisää vinkkiä niin lisätään listaan...
Ja lisäys eli led-työvalot niissä on hakkuri eli häiriöt samantyylisiä kuin xenonvaloissa...

Tossa länkkytestejä 80 luvulta http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2045

Viimeksi muokannut Patu925 : 26.03.2010 12:09 Perustelu: Linkki
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.03.2010, 20:54
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

kivasti olikin tullu neuvoja, mielipiteitä...
kaivoin laitteen ohjekirjan,

RF GAIN, vastaanoton vahvistus:

Vastaanotettavan signaalin voimakkuuden säätö. Eli jos vasta-asema on niin lähellä, että ääni säröytyy tai kauempaa tulevat asemat häiritsevät, niin häiriöitä voidaan vähentää vähentämällä vahvistusta eli kääntämällä säädintä vastapäivään. Normaalisti säädin pidetään täysin myötäpäivään kytkettynä.

Nojoo, enään on siis ongelmana tämä moottorinkierrosluvun mukana tuleva kohina. Tosin tänään koitetteltiin tossa liikenteessä ja kuuluvuus oli kyllä hyvä vaikka käännin nupikan melkein kokonaan vasemmalle. Eli rajoitin vastaanoton herkkyyttä.

Tarvii koittaa vielä hommata joku häiriönpoistin, maadotukset on mielestäni ok, rungon kautta, rälläköitynä paljaalle pellille. Ja virta tulee akulta, tosin sama johto jatkuu myös sisätilan loisteputki valolle.
__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 26.03.2010, 21:08
Rolpatti:n Avatar
Rolpatti Rolpatti ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 23.03.09
Sijainti: Paattinen
Viestit: 722
Perusasetus

Mulla hävis harry II sesta häiriöt melkeen kokonaan kun: akulta suoraan johto jännitteen alentimeen ja alennin maadotettiin runkoon samoin la-puhelimen rungosta johto maihin (ei !!muistaakseni!! ole maadottava rungostaan) niin ja kattoo että anteenin jalka maadottaa kunnolla... plus tietty ferrettisauva lähelle puhelinta...
__________________
"Pitkän päälle Datsun" (epäiltiin kondomi mainokseksi)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: Uusia President Harry II multi LA-puhelimia Reetu O/M/V Muut 0 12.12.2007 14:10
Myyty: LA-puh. President Harry II HUUTOKAUPALLA Reetu O/M/V Muut 10 14.11.2007 08:49
M: Lälläri!!! President Harry,paketissaan!!(MYYTY) Hujane O/M/V Muut 0 20.07.2007 15:09
MYYTY:la-puhelin president harry longfiedteam O/M/V Muut 5 17.10.2006 20:36
The president sucks tuska Jokes 0 18.09.2003 18:18


Sivu luotu: 22:23 (GMT +2).