![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() korinkorotuksen muutoskatsastuspitääkö nykyään olla paperit millä todistaa auton alkuperäinen korkeus korinkorotuksen muutoskatsatuksessa vai onko taas jotain katsurien omia piruiluja?
__________________
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, saa siitä palkan ![]() |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Täälläpäin ne on ainakin tajunnu mitata rullamitalla sen rungon ja korin väliin tulevan korotuspalikan paksuuden ja kirjannut sen ylös rekisteriotteeseen... Ihme apinointia jos muka korinkorotuksen muutostelemiseen jotain dokumenttia kaipaavat...
__________________
- Toyota Hilux LN65 -88 ja Yamaha WR250F -01 - Life is an ON/OFF switch and it's ON when the front wheel doesn't touch the ground Ingman saa maidon maistumaan, Toyota raudan ruostumaan |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Noinhan sen munkin mielestä pitäis mennä. Tää siis kaverin auto. Oli katsuri ollu sitä mieltä et olis korotettu liikaa kun autossa viäl uudet jouset (ei korottavat)
__________________
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, saa siitä palkan ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
ei ne mullakaan kyllä mitannu mitään muuta ku noitten koripuslien korkeuden....
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Pitääkö muutoskatsastaa heti korotuksen jälkeen
![]() (korotin koria 2")
__________________
================================== Mitä isommat renkaat,sitä pitempi matka hakea traktori. PäHäMa |
#6
|
|||
|
|||
![]()
kai siihen pätee sama ku renkaisiinkin et pitäis katsastaa ku ovat asennettu, mut eipä niitä kukaan kyttää tien päällä, et odottaisin seuraavaan katsastukseen.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Multa vaativat Tattiksella todistusta alkuperäisestä korkeudesta kun yritin 3" korinkorotusta leimata. Jousituskorotus on jo otteessa ja mitta pyörännavasta lokarinkaareen, mutta siltikin jonkun lapun kuulemma tarvitsee.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Hanki jostain auton mittakuva. Missä korkeus maasta kattoon. Vaikka 1890mm
Selvitä mikä on alkuperänen rengaskoko. Tällä rengaskoolla siis on tämä vakio korkeus. Ajatellaan vaikka sen olevan 205r16 (735mm) Ja nyt alla olisi 31/10.5 (787mm) Siitä lasket sille valmiiks paperilla: 735/2 = 367,5mm 1890-367,5 = 1522,5 1522,5mm on auton vakio korkeus katosta pyörän napaan. Silloin auton suurin sallittu korkeus pyörän navasta mitattuna voi olla: 1522,5+150 = 1672,5 Renkaiden, akseleiden ja korin korkotuksen yhteydessä. Jos renkaat ovat vakiot ja autossa on 2" korin korotus suurin sallittu korkeus navasta on: 1522,5+50,8 = 1573,3mm Näin renkaille ja akseleille jää vielä: 1573.5-1672,5 = 99mm 31" renkailla akseleille jää 99-26 = 73mm korotus Jos autossa olisi tuo 73mm akselikorotus, 31" renkaat ja 2" korinkorotus auton kokonais korkeus olisi: 1522.5+50.8+393,5+73 = 2039,8mm Vakio korkeushan oli 1890mm 1890+150= 2040mm Jää 0.2mm alle ja kaikki mitat ovat sallituissa rajoissa. Tarkkaa hommaa ![]() Koittakaa joku tolkku saada. Kuukauden tappelin oman projektin kanssa ja lopulta tein samanmoiset laskelmat jolla todettiin auton jäävän sallittujen maksimien sisäpuolelle. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
pitää katsastaa heti kun on asennettu.huittisissa ja raumalla ei ainaska tarvita mitään paperia.täällä osaa katsurit mitata rullamitalla palikan koon.
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lieneekö Perturalla ollut keltainen Rami, jossa tikkaat kyytiin nousemista varten... ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Niin auto on 110 hilux, 235/75r15 renkailla, taakse vaihdettu uudet vakiota vastaavat jousipakat väsyneiden tilalle ja vääntösauvoja hiukan kiristetty. Ei oo ees mikään ylikorkeen näkönen joskin pienet renkaat ja 3" korinkorotus saa renkaan ja lokasuojan välin suureks.
__________________
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, saa siitä palkan ![]() Viimeksi muokannut Rompe : 21.01.2010 10:33 |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Tossahan noita olis pari:
![]() ![]() |
#15
|
||||
|
||||
![]()
onkyl helvetin komee ! kateeks taas käy ja kiitti kuvista...
![]() Viimeksi muokannut tdi : 24.01.2010 02:50 |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Nyt sain hiluxin otteeseen korinkorotuksen mut mistä toi 150mm kokonaiskorotus on tullu?
Pistikö leimasetä sen sinne sitävarten että enempää ei koroteta vai? Mutta auto on N1 ku G: tä ei saanut perään niin ei senpuolesta tollast korotusta edes pitäis saada? |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Muita korotuksiako ei ole, tai isompia renkaita?
|
#18
|
|||
|
|||
![]() Näytti puuttuvan roiskesuojat autosta, mutta tarvitseeko niitä?
20 §
Roiskesuojat 1. N1-luokan ajoneuvon, joka ei täytä liitteessä 1 olevan I osan 37 kohdassa tarkoitetun moottoriajoneuvojen lokasuojia koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annetun neuvoston direktiivin 78/549/ETY vaatimuksia, roiskesuojien tulee ulottua leveydeltään vähintään renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruisena pyörän akselin kautta kulkevasta pystytasosta vähintään 30° eteenpäin ja vähintään 50° taaksepäin. Roiskesuojan takaosa renkaan tai paripyörillä uloimman renkaan keskeltä mitattuna ei saa päättyä sen vaakasuoran tason yläpuolelle, joka kulkee 150 mm renkaan pyörimisakselin yläpuolella. 2. Muun kuin M1- ja N1-luokan ajoneuvon roiskesuojien tulee ulottua leveydeltään vähintään renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruisena pyörän akselin kautta kulkevasta pystytasosta vähintään 30° eteenpäin. Roiskesuojan takaosan renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruinen osuus ei saa päättyä sen vaakasuoran tason yläpuolelle, joka kulkee 100 mm renkaan pyörimisakselin yläpuolella ajoneuvon ollessa kuormittamaton. 3. Roiskesuojan poikkileikkauksen tulee olla siten «kourumainen», että kourun syvyys akselin yläpuolelta mitattuna on vähintään 30 mm. Kourumaisuus saa vähetä 1 ja 2 momentissa tarkoitettuja kulmia lähestyttäessä. 4. Roiskesuojan etäisyys akselista ei saa 1 ja 2 momentissa tarkoitettujen kulmien välisellä alueella olla renkaan halkaisijaa suurempi. 5. Erityistä roiskesuojaa ei vaadita, jos ajoneuvon korin tai lavan pohja tai muu päällirakenne tarpeellisin lisälaittein muodostaa tässä pykälässä määriteltyä vastaavan suojan roiskumista vastaan, eikä maastoautossa tai muussa erikoistarkoitukseen valmistetussa ajoneuvossa, jossa roiskesuojien käyttö oleellisesti hankaloittaa ajoneuvon käyttöä. 6. Ajoneuvon, joka on EY-tyyppihyväksytty autojen ja perävaunujen puitedirektiivin mukaisesti, katsotaan täyttävän tässä pykälässä säädetyt vaatimukset. |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Ei muita korotuksia. 235/75/15 renkaat. Jostain keksi että kuralätkän pitää loppua 15cm pyorännavan yläpuolel.
|
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuosta rekisteriotteesta sen verran että korinkorotuksen muutoskatsastus vaatii aina ajoneuvon muutoskatsastamisen maastopakuksi, eli N1G. Tuossa siis katsastusmiehellä on käynyt käpy, mutta tuskimpa tuosta nyt kannattaa välittää kun nyt korotus on kuitenkin otteessa. Vaatimuksina N1 muuttamiseen N1G ei ole muita kuin kokonaismassa yli 2000kg ja jokainen pyörää vetää (siis neliveto). Jos joku rupee väittämään jotain kohtauskulmista niin ne koskee M1 muuttamista M1G ja N1 --> N1G siinä tapauksessa, että kaikki akselit eivät ole vetäviä (esim. kolme akselia josta kaksi vetäviä). Eikä tarvi lukkoperiä eikä mitään. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248 6 § Maastoautot 2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen TAI jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, TAI se täyttää seuraavat kolme ehtoa: a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi; b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia.
__________________
- Toyota Hilux LN65 -88 ja Yamaha WR250F -01 - Life is an ON/OFF switch and it's ON when the front wheel doesn't touch the ground Ingman saa maidon maistumaan, Toyota raudan ruostumaan Viimeksi muokannut Jopo_ : 24.02.2010 22:50 |
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
235/75R15 on jokseenkin identtisen korkuinen 205R16 kanssa, joten siitä ei korotusta tule, vai onko etusivulla isompia renkaita otteella? N1G tuon pitäisi tietty olla. |
#22
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#23
|
|||
|
|||
![]()
Jaahas laitampas juttua tänne, kävin tuossa leimalla ja piti samalla muutoskatsastaa 2"korinkorotus mutta alkoi vaatimaan juuri noita mittoja lapulla mistä tuossa aiemmalla sivulla oli juttua. Autoon on aiemmin laitettu 3"korotus jouset ja merkattu vain otteeseen mitta navasta pyörän kaareen. Eli siis olisko jollain vastaavaa kokemusta ja tai tietoa kuinka korkea tuollainen LJ -89 on ihan vakiona?
|
#24
|
|||
|
|||
![]()
Mitäs tuosta nyt sitten hyötyy tuosta G muutoksesta?
Kertokaa kun en löytänyt mitään järkevää... ![]() |
#25
|
||||
|
||||
![]()
No, ilman G:tä et voi teoriassa korottaa yli 51 milliä. Vanhemmissa autoissa tuota G:tä ei tartte, vaan niitä kohdellaan luonnostaan maastoautoina ilmankin sitä kirjainta otteessa.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Muutoskatsastus. | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 26.08.2013 14:51 | |
hj muutoskatsastus | proto | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 25.07.2008 20:16 |
bj:n muutoskatsastus | Tekniikka & Jutustelu | 52 | 25.07.2007 20:07 | |
Muutoskatsastus | -Jyki- | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 26.09.2006 20:01 |
SOA ja muutoskatsastus??? | Skodillac | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 20.01.2006 16:00 |