Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.01.2010, 22:06
Rompe:n Avatar
Rompe Rompe ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 10.09.06
Sijainti: Säkylä, Finland.
Viestit: 462
Perusasetus

korinkorotuksen muutoskatsastus


pitääkö nykyään olla paperit millä todistaa auton alkuperäinen korkeus korinkorotuksen muutoskatsatuksessa vai onko taas jotain katsurien omia piruiluja?

__________________
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, saa siitä palkan
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.01.2010, 22:12
Jopo_:n Avatar
Jopo_ Jopo_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 03.12.08
Sijainti: Kokkola
Viestit: 285
Perusasetus

Täälläpäin ne on ainakin tajunnu mitata rullamitalla sen rungon ja korin väliin tulevan korotuspalikan paksuuden ja kirjannut sen ylös rekisteriotteeseen... Ihme apinointia jos muka korinkorotuksen muutostelemiseen jotain dokumenttia kaipaavat...
__________________
- Toyota Hilux LN65 -88 ja Yamaha WR250F -01 -

Life is an ON/OFF switch and it's ON when the front wheel doesn't touch the ground
Ingman saa maidon maistumaan, Toyota raudan ruostumaan
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.01.2010, 19:09
Rompe:n Avatar
Rompe Rompe ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 10.09.06
Sijainti: Säkylä, Finland.
Viestit: 462
Perusasetus

Noinhan sen munkin mielestä pitäis mennä. Tää siis kaverin auto. Oli katsuri ollu sitä mieltä et olis korotettu liikaa kun autossa viäl uudet jouset (ei korottavat)
__________________
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, saa siitä palkan
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.01.2010, 19:21
Kratz Kratz ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.11.04
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 477
Perusasetus

ei ne mullakaan kyllä mitannu mitään muuta ku noitten koripuslien korkeuden....
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.01.2010, 20:19
hutikka:n Avatar
hutikka hutikka ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.09
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.216
Perusasetus

Pitääkö muutoskatsastaa heti korotuksen jälkeen ?Inssi sano mulle syksyllä että vasta seuraavan määräaikaiskatsastuksen yhteydessä mutta..
(korotin koria 2")
__________________
==================================
Mitä isommat renkaat,sitä pitempi matka hakea traktori.


PäHäMa
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.01.2010, 21:02
Kratz Kratz ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.11.04
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 477
Perusasetus

kai siihen pätee sama ku renkaisiinkin et pitäis katsastaa ku ovat asennettu, mut eipä niitä kukaan kyttää tien päällä, et odottaisin seuraavaan katsastukseen.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.01.2010, 21:36
Pertura Pertura ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.11.07
Sijainti: Vantaa
Viestit: 103
Perusasetus

Multa vaativat Tattiksella todistusta alkuperäisestä korkeudesta kun yritin 3" korinkorotusta leimata. Jousituskorotus on jo otteessa ja mitta pyörännavasta lokarinkaareen, mutta siltikin jonkun lapun kuulemma tarvitsee.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.01.2010, 22:10
-wj- -wj- ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.11.09
Sijainti: Järvenpää
Viestit: 57
Perusasetus

Hanki jostain auton mittakuva. Missä korkeus maasta kattoon. Vaikka 1890mm
Selvitä mikä on alkuperänen rengaskoko. Tällä rengaskoolla siis on tämä vakio korkeus.
Ajatellaan vaikka sen olevan 205r16 (735mm)
Ja nyt alla olisi 31/10.5 (787mm)
Siitä lasket sille valmiiks paperilla:

735/2 = 367,5mm
1890-367,5 = 1522,5

1522,5mm on auton vakio korkeus katosta pyörän napaan.
Silloin auton suurin sallittu korkeus pyörän navasta mitattuna voi olla:
1522,5+150 = 1672,5
Renkaiden, akseleiden ja korin korkotuksen yhteydessä.

Jos renkaat ovat vakiot ja autossa on 2" korin korotus suurin sallittu korkeus navasta on:

1522,5+50,8 = 1573,3mm

Näin renkaille ja akseleille jää vielä:
1573.5-1672,5 = 99mm
31" renkailla akseleille jää 99-26 = 73mm korotus

Jos autossa olisi tuo 73mm akselikorotus, 31" renkaat ja 2" korinkorotus auton kokonais korkeus olisi:
1522.5+50.8+393,5+73 = 2039,8mm
Vakio korkeushan oli 1890mm
1890+150= 2040mm
Jää 0.2mm alle ja kaikki mitat ovat sallituissa rajoissa. Tarkkaa hommaa


Koittakaa joku tolkku saada. Kuukauden tappelin oman projektin kanssa ja lopulta tein samanmoiset laskelmat jolla todettiin auton jäävän sallittujen maksimien sisäpuolelle.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.01.2010, 22:18
jupe69:n Avatar
jupe69 jupe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 01.05.07
Sijainti: huittinen, Finland.
Viestit: 1.106
Perusasetus

pitää katsastaa heti kun on asennettu.huittisissa ja raumalla ei ainaska tarvita mitään paperia.täällä osaa katsurit mitata rullamitalla palikan koon.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.01.2010, 01:01
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rompe Näytä viesti
Noinhan sen munkin mielestä pitäis mennä. Tää siis kaverin auto. Oli katsuri ollu sitä mieltä et olis korotettu liikaa kun autossa viäl uudet jouset (ei korottavat)
Tietty tarttee selvitystä jos epäillään että kokonaiskorotus saattaa olla yli 150 mm. Eli jos on 3" korikorotus ja isommat renkaat otteessa, ei enää kestä 3" jousikorotusta olla. Ja jos jousikorotuksen määrästä ei ole tietoa, silloin sitä pyydetään. Helpoiten se selviää kokonaiskorkeudesta takaperin laskemalla.

Lieneekö Perturalla ollut keltainen Rami, jossa tikkaat kyytiin nousemista varten... Oli kuulemma ollut himppasen korkean oloinen.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.01.2010, 10:28
Rompe:n Avatar
Rompe Rompe ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 10.09.06
Sijainti: Säkylä, Finland.
Viestit: 462
Perusasetus

Niin auto on 110 hilux, 235/75r15 renkailla, taakse vaihdettu uudet vakiota vastaavat jousipakat väsyneiden tilalle ja vääntösauvoja hiukan kiristetty. Ei oo ees mikään ylikorkeen näkönen joskin pienet renkaat ja 3" korinkorotus saa renkaan ja lokasuojan välin suureks.
__________________
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, saa siitä palkan

Viimeksi muokannut Rompe : 21.01.2010 10:33
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.01.2010, 19:32
Pertura Pertura ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.11.07
Sijainti: Vantaa
Viestit: 103
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Lieneekö Perturalla ollut keltainen Rami, jossa tikkaat kyytiin nousemista varten... Oli kuulemma ollut himppasen korkean oloinen.
Jep, sama katiska on kyseessä. Korkealtahan se vaikuttaa jos ei ole oikeisiin autoihin tottunut Mutta ens viikolla toi vissiin tarttis tuoda taas ihmeteltäväksi, kunhan nyt saan viat kuntoon ja 31" monsterirenkaat alle.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 21.01.2010, 22:18
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.791
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pertura Näytä viesti
Jep, sama katiska on kyseessä. Korkealtahan se vaikuttaa jos ei ole oikeisiin autoihin tottunut Mutta ens viikolla toi vissiin tarttis tuoda taas ihmeteltäväksi, kunhan nyt saan viat kuntoon ja 31" monsterirenkaat alle.
oisko mahdollista saada kuvaa dodgesta? on ne niin hienoja
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 23.01.2010, 18:12
Pertura Pertura ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.11.07
Sijainti: Vantaa
Viestit: 103
Perusasetus

Tossahan noita olis pari:



Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 24.01.2010, 02:46
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.791
Perusasetus

onkyl helvetin komee ! kateeks taas käy ja kiitti kuvista...

Viimeksi muokannut tdi : 24.01.2010 02:50
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 24.02.2010, 19:04
JoneHJ JoneHJ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.02.10
Sijainti: Säkylä
Viestit: 134
Perusasetus

Nyt sain hiluxin otteeseen korinkorotuksen mut mistä toi 150mm kokonaiskorotus on tullu?
Pistikö leimasetä sen sinne sitävarten että enempää ei koroteta vai? Mutta auto on N1 ku
G: tä ei saanut perään niin ei senpuolesta tollast korotusta edes pitäis saada?
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 24.02.2010, 19:15
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JoneHJ Näytä viesti
Nyt sain hiluxin otteeseen korinkorotuksen mut mistä toi 150mm kokonaiskorotus on tullu?
Pistikö leimasetä sen sinne sitävarten että enempää ei koroteta vai? Mutta auto on N1 ku
G: tä ei saanut perään niin ei senpuolesta tollast korotusta edes pitäis saada?
Muita korotuksiako ei ole, tai isompia renkaita?
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 24.02.2010, 19:19
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Näytti puuttuvan roiskesuojat autosta, mutta tarvitseeko niitä?


20 §

Roiskesuojat

1. N1-luokan ajoneuvon, joka ei täytä liitteessä 1 olevan I osan 37 kohdassa tarkoitetun moottoriajoneuvojen lokasuojia koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annetun neuvoston direktiivin 78/549/ETY vaatimuksia, roiskesuojien tulee ulottua leveydeltään vähintään renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruisena pyörän akselin kautta kulkevasta pystytasosta vähintään 30° eteenpäin ja vähintään 50° taaksepäin. Roiskesuojan takaosa renkaan tai paripyörillä uloimman renkaan keskeltä mitattuna ei saa päättyä sen vaakasuoran tason yläpuolelle, joka kulkee 150 mm renkaan pyörimisakselin yläpuolella.
2. Muun kuin M1- ja N1-luokan ajoneuvon roiskesuojien tulee ulottua leveydeltään vähintään renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruisena pyörän akselin kautta kulkevasta pystytasosta vähintään 30° eteenpäin. Roiskesuojan takaosan renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruinen osuus ei saa päättyä sen vaakasuoran tason yläpuolelle, joka kulkee 100 mm renkaan pyörimisakselin yläpuolella ajoneuvon ollessa kuormittamaton.
3. Roiskesuojan poikkileikkauksen tulee olla siten «kourumainen», että kourun syvyys akselin yläpuolelta mitattuna on vähintään 30 mm. Kourumaisuus saa vähetä 1 ja 2 momentissa tarkoitettuja kulmia lähestyttäessä.
4. Roiskesuojan etäisyys akselista ei saa 1 ja 2 momentissa tarkoitettujen kulmien välisellä alueella olla renkaan halkaisijaa suurempi.
5. Erityistä roiskesuojaa ei vaadita, jos ajoneuvon korin tai lavan pohja tai muu päällirakenne tarpeellisin lisälaittein muodostaa tässä pykälässä määriteltyä vastaavan suojan roiskumista vastaan, eikä maastoautossa tai muussa erikoistarkoitukseen valmistetussa ajoneuvossa, jossa roiskesuojien käyttö oleellisesti hankaloittaa ajoneuvon käyttöä.
6. Ajoneuvon, joka on EY-tyyppihyväksytty autojen ja perävaunujen puitedirektiivin mukaisesti, katsotaan täyttävän tässä pykälässä säädetyt vaatimukset.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 24.02.2010, 19:37
JoneHJ JoneHJ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.02.10
Sijainti: Säkylä
Viestit: 134
Perusasetus

Ei muita korotuksia. 235/75/15 renkaat. Jostain keksi että kuralätkän pitää loppua 15cm pyorännavan yläpuolel.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 24.02.2010, 22:48
Jopo_:n Avatar
Jopo_ Jopo_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 03.12.08
Sijainti: Kokkola
Viestit: 285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JoneHJ Näytä viesti
Ei muita korotuksia. 235/75/15 renkaat. Jostain keksi että kuralätkän pitää loppua 15cm pyorännavan yläpuolel.
Mulla vaati tuota samaa, vaikka tuossa ylhäällä näytti lihavoituna lukevan, että ei maastoautossa tarvis olla. Sama pykälähän antaisi ymmärtää että alleajosuojat ym. muut ei koskisi maastoautoa, sillä ne huonontaa käyttöominaisuuksia.




Tuosta rekisteriotteesta sen verran että korinkorotuksen muutoskatsastus vaatii aina ajoneuvon muutoskatsastamisen maastopakuksi, eli N1G. Tuossa siis katsastusmiehellä on käynyt käpy, mutta tuskimpa tuosta nyt kannattaa välittää kun nyt korotus on kuitenkin otteessa.

Vaatimuksina N1 muuttamiseen N1G ei ole muita kuin kokonaismassa yli 2000kg ja jokainen pyörää vetää (siis neliveto). Jos joku rupee väittämään jotain kohtauskulmista niin ne koskee M1 muuttamista M1G ja N1 --> N1G siinä tapauksessa, että kaikki akselit eivät ole vetäviä (esim. kolme akselia josta kaksi vetäviä). Eikä tarvi lukkoperiä eikä mitään.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248

6 §
Maastoautot

2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen TAI jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, TAI se täyttää seuraavat kolme ehtoa:

a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;

b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja

c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia.
__________________
- Toyota Hilux LN65 -88 ja Yamaha WR250F -01 -

Life is an ON/OFF switch and it's ON when the front wheel doesn't touch the ground
Ingman saa maidon maistumaan, Toyota raudan ruostumaan

Viimeksi muokannut Jopo_ : 24.02.2010 22:50
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 25.02.2010, 19:37
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JoneHJ Näytä viesti
Ei muita korotuksia. 235/75/15 renkaat. Jostain keksi että kuralätkän pitää loppua 15cm pyorännavan yläpuolel.
Näyttäishän tuossa "alustasarja" olevan lisäksi?! Ulkomuistista muistelisin että ei oo Hiluxi noin korkea miinus 75 mm vakiona...

235/75R15 on jokseenkin identtisen korkuinen 205R16 kanssa, joten siitä ei korotusta tule, vai onko etusivulla isompia renkaita otteella?

N1G tuon pitäisi tietty olla.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 25.02.2010, 19:43
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JoneHJ Näytä viesti
Ei muita korotuksia. 235/75/15 renkaat. Jostain keksi että kuralätkän pitää loppua 15cm pyorännavan yläpuolel.
Ei varmaankaan pidä, saa se alemmaskin ylettää.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 15.03.2010, 17:19
ikkis ikkis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.03.09
Sijainti: ikaalinen
Viestit: 134
Perusasetus

Jaahas laitampas juttua tänne, kävin tuossa leimalla ja piti samalla muutoskatsastaa 2"korinkorotus mutta alkoi vaatimaan juuri noita mittoja lapulla mistä tuossa aiemmalla sivulla oli juttua. Autoon on aiemmin laitettu 3"korotus jouset ja merkattu vain otteeseen mitta navasta pyörän kaareen. Eli siis olisko jollain vastaavaa kokemusta ja tai tietoa kuinka korkea tuollainen LJ -89 on ihan vakiona?
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 15.03.2010, 18:28
Partajeesus Partajeesus ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.06.08
Sijainti: Oulu
Viestit: 60
Perusasetus

Mitäs tuosta nyt sitten hyötyy tuosta G muutoksesta?
Kertokaa kun en löytänyt mitään järkevää...
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 15.03.2010, 21:25
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Partajeesus Näytä viesti
Mitäs tuosta nyt sitten hyötyy tuosta G muutoksesta?
Kertokaa kun en löytänyt mitään järkevää...
No, ilman G:tä et voi teoriassa korottaa yli 51 milliä. Vanhemmissa autoissa tuota G:tä ei tartte, vaan niitä kohdellaan luonnostaan maastoautoina ilmankin sitä kirjainta otteessa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Muutoskatsastus. Tekniikka & Jutustelu 21 26.08.2013 14:51
hj muutoskatsastus proto Tekniikka & Jutustelu 3 25.07.2008 20:16
bj:n muutoskatsastus Tekniikka & Jutustelu 52 25.07.2007 20:07
Muutoskatsastus -Jyki- Tekniikka & Jutustelu 4 26.09.2006 20:01
SOA ja muutoskatsastus??? Skodillac Tekniikka & Jutustelu 16 20.01.2006 16:00


Sivu luotu: 09:31 (GMT +2).