![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Akselin pompotus, rj70Elis tuli tänään ajeltua vähän hupiajua, todella köyhän miehen offia ![]() Elis, mistä mahtaa johtua vai onko tuo auto vaan sen olonen? Iskarit on pari kk vanhat omet, toivoin että ne ois auttanu tuohon vaivaan vaan ei. Ja se viteo jos joku haluaa nähä: http://www.youtube.com/watch?v=M7L05PZhpbk
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Puslat antaa sen verran periksi kun ollaan pidon rajoilla, (en kyllä jaksanut koko videota katsoa) tosin jos ne ei antaisi periksi niin ei se silloin mihinkään joustaisi.
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
1. Lurut puslat 2. Löröt iskarit 3. Huono alustageometria 4. Liian pieni renkaiden pyörintänopeus :-) |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Joo tos het videon alussa se pomppiminen näkyy. Ja pusliahan mie arvelin että ne varmaan vois yks olla, ei siellä kyllä välyksiä pahemmin tunnu eessä. Ja tarpeeks ku kaasua vaan raaskii pitää niin kyllä se rytyytys vähenee mutta ikävälle vaan tuntuu auton sisällä.
Noo jospa tuo ei paikkoja säre. Ostoo täys pusla sarja joskus tulevaisuudessa jos se auttaa. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Itse veikkaisin huonoa alustageometriaa.
Rangessa teoriassa samanlainen alusta etupäässä, mutta mielestäni ei pompota. Huomasin saman pompotuksen ex lj:ssäni. (uudet emut yms.)
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tuosta akselien pomptuksesta ei pääse eroon vaikka kuinka puslia vaihtelisi.
Sama ilmiö tulee esille myös traktorissa ja vieläpä aika rajusti lumen ollessa sopivan kosteaa ja riittävä määrä. Taitaa enemmän olla kiinni siitä ,että liikutaan pitämisen rajamailla ja pöyrintänopeus renkaalla on sopiva pitää/ei pidä tilanteelle. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Jep, lehtijousiakselit hakkaa aina kun joutuu auto lujille ja pyörimisnopeus on sopiva. Takomista lisää voimanlinjan kiertymät. Tuossa Toyota videossa oli lunta ja Range videossa ei, sekin vaikuttaa pompottamiseen.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Iskarit vaikuttaa hitosti pompotukseen jos löysäy niin hypyttää .
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Liian jäykät jouset.
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Joo, jouset tossa on eessä vallilan takomon pykälää jäykemmät, mekaanisen vinssin takia. Kyllä se pompotti entisillä jousillakin, tosin sillon ei vinssiä ollu mutta oli ne jouset jo vähän väsähtäny eli ei ainakaan liian jäykät.
Mutta näkyy olevan yleinen mielipide että on enemmän ominaisuus ku vika, olettaen että iskarit ja puslat on kunnossa. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Muuten hyvä paitsi että toyotan rj:ssä on kierrejouset.(edessä sekä takana)
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
miksei taka-akseli pompota ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#13
|
|||
|
|||
![]() Normaalia..
Yleinen ilmiö,esiintyy aina ku rengas on sutimisen/pidon rajamailla. Esiintyy ainakin rattorissa,kuorma autossa,crossi pyörässä ja vaik missä. Ja ainaki mun rossi pyörässä on semmoset iskarit ja jouset et ei tasan johdu niistä. en osaa selittää mitään fysiikkaa aiheesta mut tosiaan esiintyy monesti lumessa,toiset on sille herkempiä ku toiset mut jotenki tuntuu et väljät ripustukset ja huonot iskarit pahentaa tilannetta. Ei esiinny koskaan sillon ku ei oo veto päällä.
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Tohon heitän arvauksen että takarenkaat kulkee eturenkaiden urassa, ainaki lumessa joten ne ei joudu kaivamaan hangen läpi. Tosin tämä arvaus rupee kusemaan ku peruutetaan hankeen ja en ainakaan ite oo huomannu taka-akselin pompotusta silloin
![]() |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Joo no empä aatellu tuota.. PickUpeissa kun yleensä on risukeula ja jäykkä taka-akseli lehtijousin, niin perä se hyppii aina, mutta keula tosi harvoin. Tästä yhdistin pomppimisen lehtijousiin. Takaveolla saa tyhjän perän pomppimaan soratielläkin kun painaa vaan kaasua ja vaikka on uudet iskarit. Sitten kun on tasauspyörästöt lukossa, niin eipä pompotakkaan samoin. Pomppiminen vähenee heti selvästi.
Eli jäykät jouset suhteessa kuormaan pompottaa. Uudetkaan iskarit eivät auta, jos niiden vaimennusteho ei ole mitoitettu jousien ja kuorman mukaan. |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Laita palleroita kumit puolilleen, niin jo loppuu vaivat,
|
#17
|
||||
|
||||
![]()
Taitaa akselin pompotus lumessa, hiekalla, kalliolla yms johtua ihan juuri tuosta pidon ja luiston rajamailla menemisesta, ja vetareiden ym. voimansiirron kiertymisestä. Lisäksi tulee vastaa epäsymmetrinen voimansiirto, eli toinen vetari on toista pidempi, ja se pidempi kiertyy aina enempi...
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
RJ70 vaihdeloota | leivinuuni | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 16.08.2008 10:43 |
O: visko RJ70 | leivinuuni | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 27.09.2007 13:05 |
rj70 ripustus | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 27.03.2006 10:17 | |
RJ70 peltipakosarjaa.. | Nalle | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 17.05.2005 08:10 |
O: Rj70 | Ykä | O/M/V Muut | 0 | 27.02.2004 10:37 |