Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.05.2010, 20:26
sako:n Avatar
sako sako ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.08.05
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 779
Perusasetus

Jeep xj pinionin stefan vaihto ?


Takaperän pinjonin stefan vaihto olis edessä jossain vaiheessa.
Joten kaivataan asennus vinkkejä ?
Ja mitä pitäisi huomioida asennuksessa ja kuinka tiukalle pinjoni akselin
mutteri vedetään ?

__________________
Montenegro Offroad #55
2x 4x4 Outlander PHEV ja Wrangler
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.05.2010, 21:13
jappe:n Avatar
jappe jappe ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.05.05
Sijainti: Helsini, Finland.
Viestit: 2.511
Perusasetus

Tiivisteen vaihto


Taitaa olla dana35 ja krymppirengas. Siinä kiristysmomentti pitää olla sellainen, että pinioni pyörii muistaakseni 5 newtonin voimalla.

Periaate siis on rutistaa rengasta kasaan kunnes tuo esijännitys saadaan kartiolaakereille. Pelkkää tiivisten vaihtoa en ole tehnyt mutta luulisin näin. Mitataan pyörimismomentti, vaihdetaan tiiviste ja kiristetään kunnes sama momentti ssavutetaan. Silloinhan kaikki on kuten ennen.

Mutta jos laakerit on kuluneet voisi ehkä kiristää hieman?

Tuo 5 newtonia on tosi vähän. Minä käytin sellaista ruuvimeisselin tapaista momenttiväänintä.
__________________
Just do it

Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997
Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000
Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.05.2010, 21:31
hunter hdj:n Avatar
hunter hdj hunter hdj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.10
Sijainti: virtasalmi
Viestit: 339
Perusasetus

Tää on ainakin toiminu omissa projekteissa kun pelkän stefan vaihtaa. Merkkaat mutterin paikan kissanpää akseliin.Lukitse akseli ja laske kierrokset kun avaat mutterin.

Kasatessa kiristä mutteri samaan kohtaan kun oli purkaessa. Ei kannata yli kiristää tai yrittää saada välyksiä pois tätä mutteria tiukkaamalla lisää. Menee helposti liian tiukalle romua tulee...

Rymppiholkki tarvitsee vaihtaa vasta kun laakerit vaihtuu.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.05.2010, 07:57
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Jeps, pelkkää stefaa vaihtaessa krymppirengasta ei ole pakko vaihtaa. Ei se tietysti pahitteeksikaan olisi, mutta tekee hommasta paljon vaikeamman ja oikeastaan ihan turhaan. Tuo ylläoleva keino on varsin hyvä. Muista käyttää jonkin sortin ruuvilukitetta kun laitat yoken mutterin takaisin niin ei sitten aukene itsekseen.

edit: tossa olisi englanniksi hyvä ohje jos vaan kieli taipuu: http://www.jeepingsingles.net/tech/pinionseal.asp
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.06.2010, 19:52
sako:n Avatar
sako sako ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.08.05
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 779
Perusasetus

Nyt on yritetty vaihtaa sitä stefaa.
Mutta on se prk... tiukassa se yoken mutteri. Ei sit lähe millään auki.
Ja ei ole pulttipyssyäkään.
Ei kait se noin tiukassa pitäis olla ?
__________________
Montenegro Offroad #55
2x 4x4 Outlander PHEV ja Wrangler
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.06.2010, 21:17
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

No kyllä se hyvin voi olla aivan helvetin tiukassa, 15-20 vuotta suolaa & paskaa ja kiristysmomentti on muistaakseni jotain 500Nm ja siitä ylöspäin että krymppirengas menee kasaan ja vielä ruuvilukite välissä. Auto vaan maahan, vaihde (ja kiinteä neliveto) päälle että etuakseli pitää auton paikallaan, vedä vielä vaikka käsijarrukin päälle. Sitten pitkällä ja vahvalla jatkovarrella avaamaan. 1" hylsyt & varret suositeltavia, tosin kyllä 1/2" kestää myös jos on kunnollisia.

edit: niin ja suosittelen kokeilla jotain kunnollista ruosteenpoistaja-litkua joka osaa tunkeutua pienimpiinkin koloihin. Ei välttämättä auta kun on lukitteet välissä, mutta ei se myöskään haittaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.06.2010, 21:51
sako:n Avatar
sako sako ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.08.05
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 779
Perusasetus

Okei !
Pitää sitten vaan yrittää vääntää...
Onko siinä mutterissa normaali kierresuunta ?
Eli lähtee aukipäin kuten muutkin mutterit.
__________________
Montenegro Offroad #55
2x 4x4 Outlander PHEV ja Wrangler
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.06.2010, 23:24
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Jep.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.06.2010, 19:46
sako:n Avatar
sako sako ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.08.05
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 779
Perusasetus

No lähtihän se mutsku auki n.120cm varrella. Piti vaan tehä tollanen tukivarsi.
Ja yksi T-väännin meni mutkalle.
Mutterin kohdan merkkasin akseliin, kuten yllä oli vinkkinä ja 12 kierrosta oli mutterilla kierroksia aukipäin. Ja samanverran kiinnipäinkin laiton ja lukitteet väliin.

Kiitoksia kaikille vinkeistä!

Click image for larger version

Name:	Jeep perä.jpg
Views:	376
Size:	60,7 Kt
ID:	13306
__________________
Montenegro Offroad #55
2x 4x4 Outlander PHEV ja Wrangler
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jeep xj kampuran stefan vaihto ? sako Tekniikka & Jutustelu 15 26.05.2010 21:26
Stefan vaihto Jeeppiin sjeeppi Tekniikka & Jutustelu 0 10.03.2007 08:18
LJ:n etuperän stefan vaihto Tekniikka & Jutustelu 8 27.04.2006 12:16
Cherokeen perän stefan vaihto Jyri Tekniikka & Jutustelu 4 17.08.2004 08:29
Takakardaanin stefan vaihto Tekniikka & Jutustelu 2 23.11.2003 21:22


Sivu luotu: 17:45 (GMT +2).