Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jeep xj pinionin stefan vaihto ? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=72195)

sako 20.05.2010 20:26

Jeep xj pinionin stefan vaihto ?
 
Takaperän pinjonin stefan vaihto olis edessä jossain vaiheessa.
Joten kaivataan asennus vinkkejä ?
Ja mitä pitäisi huomioida asennuksessa ja kuinka tiukalle pinjoni akselin
mutteri vedetään ?

jappe 20.05.2010 21:13

Tiivisteen vaihto
 
Taitaa olla dana35 ja krymppirengas. Siinä kiristysmomentti pitää olla sellainen, että pinioni pyörii muistaakseni 5 newtonin voimalla.

Periaate siis on rutistaa rengasta kasaan kunnes tuo esijännitys saadaan kartiolaakereille. Pelkkää tiivisten vaihtoa en ole tehnyt mutta luulisin näin. Mitataan pyörimismomentti, vaihdetaan tiiviste ja kiristetään kunnes sama momentti ssavutetaan. Silloinhan kaikki on kuten ennen.

Mutta jos laakerit on kuluneet voisi ehkä kiristää hieman?

Tuo 5 newtonia on tosi vähän. Minä käytin sellaista ruuvimeisselin tapaista momenttiväänintä.

hunter hdj 20.05.2010 21:31

Tää on ainakin toiminu omissa projekteissa kun pelkän stefan vaihtaa. Merkkaat mutterin paikan kissanpää akseliin.Lukitse akseli ja laske kierrokset kun avaat mutterin.

Kasatessa kiristä mutteri samaan kohtaan kun oli purkaessa. Ei kannata yli kiristää tai yrittää saada välyksiä pois tätä mutteria tiukkaamalla lisää. Menee helposti liian tiukalle romua tulee...

Rymppiholkki tarvitsee vaihtaa vasta kun laakerit vaihtuu.

Timo_L 21.05.2010 07:57

Jeps, pelkkää stefaa vaihtaessa krymppirengasta ei ole pakko vaihtaa. Ei se tietysti pahitteeksikaan olisi, mutta tekee hommasta paljon vaikeamman ja oikeastaan ihan turhaan. Tuo ylläoleva keino on varsin hyvä. Muista käyttää jonkin sortin ruuvilukitetta kun laitat yoken mutterin takaisin niin ei sitten aukene itsekseen.

edit: tossa olisi englanniksi hyvä ohje jos vaan kieli taipuu: http://www.jeepingsingles.net/tech/pinionseal.asp

sako 17.06.2010 19:52

Nyt on yritetty vaihtaa sitä stefaa.
Mutta on se prk... tiukassa se yoken mutteri. Ei sit lähe millään auki.
Ja ei ole pulttipyssyäkään.
Ei kait se noin tiukassa pitäis olla ?

Timo_L 17.06.2010 21:17

No kyllä se hyvin voi olla aivan helvetin tiukassa, 15-20 vuotta suolaa & paskaa ja kiristysmomentti on muistaakseni jotain 500Nm ja siitä ylöspäin että krymppirengas menee kasaan ja vielä ruuvilukite välissä. Auto vaan maahan, vaihde (ja kiinteä neliveto) päälle että etuakseli pitää auton paikallaan, vedä vielä vaikka käsijarrukin päälle. Sitten pitkällä ja vahvalla jatkovarrella avaamaan. 1" hylsyt & varret suositeltavia, tosin kyllä 1/2" kestää myös jos on kunnollisia.

edit: niin ja suosittelen kokeilla jotain kunnollista ruosteenpoistaja-litkua joka osaa tunkeutua pienimpiinkin koloihin. Ei välttämättä auta kun on lukitteet välissä, mutta ei se myöskään haittaa.

sako 17.06.2010 21:51

Okei !
Pitää sitten vaan yrittää vääntää...
Onko siinä mutterissa normaali kierresuunta ?
Eli lähtee aukipäin kuten muutkin mutterit.

Timo_L 17.06.2010 23:24

Jep.

sako 20.06.2010 19:46

1 Liiteet
No lähtihän se mutsku auki n.120cm varrella. Piti vaan tehä tollanen tukivarsi.
Ja yksi T-väännin meni mutkalle.
Mutterin kohdan merkkasin akseliin, kuten yllä oli vinkkinä ja 12 kierrosta oli mutterilla kierroksia aukipäin. Ja samanverran kiinnipäinkin laiton ja lukitteet väliin.

Kiitoksia kaikille vinkeistä!

Liite 13306


Sivu luotu: 11:08 (GMT +2).