Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.10.2009, 16:13
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Pajeron akselin tunnistaminen?


Onks olemassa jotain helppoa keinoa tunnistaa, että mikä pajeron akseli on kyseessä?

Sen tiedän, että levyjarrut on ja niiden sisällä käsijarrun hilut, mutta siihen se jääkin. Eli mistä tietäs/tunnistais, että minkä pajeron akseli on kyseessä?

Onks missään pajeroissa ollu originaalina kytkettävää etulukkoa? Takalukkoja on kaiketi jossain malleissa, mutta entäs etummaisia?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.10.2009, 16:27
-Juuso-:n Avatar
-Juuso- -Juuso- ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 26.07.08
Sijainti: 05 area Finland
Viestit: 476
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Onks olemassa jotain helppoa keinoa tunnistaa, että mikä pajeron akseli on kyseessä?

Sen tiedän, että levyjarrut on ja niiden sisällä käsijarrun hilut, mutta siihen se jääkin. Eli mistä tietäs/tunnistais, että minkä pajeron akseli on kyseessä?

Onks missään pajeroissa ollu originaalina kytkettävää etulukkoa? Takalukkoja on kaiketi jossain malleissa, mutta entäs etummaisia?
Hyvä hyvä.Oikeita osia löytyy Lopelta.
Muistieni kätköstä: -93 tai -94 joissain malleissa kytkettävä etulukko ----> Vapauttaa toisen puolen vetarin.
http://www.mitsubishi4wd.com/foorumi...php?topic=31.0 Akseli tietoutta.


Mä voin halvalla ostaa sulta taka-akselin ja etuakselin pois jos et tartte.
__________________
www.pahama.com
www.zeppo.fi/

Viimeksi muokannut -Juuso- : 15.10.2009 16:28 Perustelu: muklailua
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.10.2009, 16:34
-Juuso-:n Avatar
-Juuso- -Juuso- ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 26.07.08
Sijainti: 05 area Finland
Viestit: 476
Perusasetus

Rekisteröimätön
Guest


Kyssä siihen saa lukon. Jos Pajerosta on kyse niin ARB:ltä löytyy täysi lukko Pajeron keulaan. Vanhemissa Pajeroissa vaan oli se pienempi 7,5" etuperä, mutta se on vaihdettavissa bensamallin isompaan 8" etuperään kohtuullisen helposti ja siihen täysi lukko löytyy. Hintavahan se harmillisesti on. Ja eiköhän se lukko mene L200:eenkin. 2-Gen mallista eteenpäin vissiin ollu se isompi perä yleisempi. Ja 2 gen mallissa taakse tuli SS laatikollisiin oikea kytkettävä lukko vakioksi, joka kompensoi erittäin hyvin pieniä jouston puutteita.

2. Kopasta eteenpäin Pajeron ominaisuudet ovat käytännössä oleet vakiona samankokoisen tojotan tasoa, nykyään paremmat mitä tojotassa. Lähinnä johtuen siitä, että niihin aikoihin täysi takalukko tuli sekä toki se että 2. koppasen etutukivarsissa on vähän enempi joustovaraa, ja taakse tuli kierrejouset. Tojotista taas on samaan aikaan otettu ne lukot pois. Eli ainoastaan 1.koppasesta Pajerosta puuttuu täysi takalukko ja on vähempi joustava keula. Sen jälkeen nyt 4 koppaiseen asti on taka ja keskilukot löytyneet sekä jousitus kierrejousin.


http://forums.offipalsta.com/showthr...t=49135&page=3
Toi edellinen teksti tuolta sivulta


RIITTIKÖ TIETO JARE??
__________________
www.pahama.com
www.zeppo.fi/

Viimeksi muokannut -Juuso- : 15.10.2009 16:35 Perustelu: lisäystä
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.10.2009, 20:53
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.809
Wink

Ja Multa saa halvalla tolleset -90 isot akselit, varsinkin jos ite irroittaa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.10.2009, 23:35
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Red face

Aivan kaikissa uudemmissakaan lukkoa ei takana ole. Etenkin tuontiautoista se saattaa ehkä puuttua. Mutta Suomessa se on käsittääkseni ollut hyvin yleinen varuste, luultavasti vakiovaruste osassa mallistoa, ellei sitten kaikissa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.10.2009, 23:42
nyybi jatkaa
Guest
 
Viestit: n/a
Red face

Täällä on hieman tietoa Mitsujen akseleista:

http://www.outerlimits4x4.com/viewto...er=asc&start=5

Ja muutakin tietoa jos tarvitsee:
http://www.outerlimits4x4.com/PHP_Mo...ic.php?t=34204

Nämä kaksi linkkiä ilmeisesti australialaisia, joten en mene takuuseen siitä että kaikki tiedot ovat täysin samat mitä täällä. Mutta veikkaan ettei valtavia eroja sinäänsä ole.

Sitten Suomen Mitsuclubin foorumilla oli yksi joka on vaihtanut tuon isomman etuperän, joten sieltä löytyy juttua siitä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.10.2009, 09:22
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Pitää tutkailla, ku pääsee taas pajalle ja ottaa vaikka kuvakin. Niin onks noissa perissä jotain valunumeroa tai vastaavaa, mistä vois tutkailla? Muistaisin, että takaperän kopassa olis joku tarra ollu....ehkä?

Mites sit tuon etuakselin tunnistaa päältäpäin, että mikä se on? Ainakaan napalukkoja siinä ei ole, mutta kertooks se vielä yhtään mitään?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.10.2009, 11:01
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.321
Perusasetus

Lainaus:
Mites sit tuon etuakselin tunnistaa päältäpäin, että mikä se on? Ainakaan napalukkoja siinä ei ole, mutta kertooks se vielä yhtään mitään?
Tarkoitat varmaan, että siinä on automaatti napalukot? Auto free hub. Käsikäyttösiä on ollut tietääkseni vain vanhoissa pajeroissa, vuosi 1983 yms.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.10.2009, 11:11
luppakorva:n Avatar
luppakorva luppakorva ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 11.10.05
Sijainti: Janakkala, Jokimaa
Viestit: 912
Perusasetus

Taitaa Jaren akselit olla jostain gen 2 pajerosta, niissä ei kai enään ole missään napalukkoja.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.10.2009, 11:54
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja luppakorva Näytä viesti
Taitaa Jaren akselit olla jostain gen 2 pajerosta, niissä ei kai enään ole missään napalukkoja.
juuri tätä minäkin epäilen. Olis vaan kiva tietää tarkemmin, että mitkä ne on siltä varalta jos jotakin sattuu "kevyellä" ajolla niistä hajoamaan......

Taakse taidan sivaltaa kemppi lukon, jahka nyt noi turvakaaret saa enste valmiiks asti.

Siis tästä "työjuhdasta" on kyse ja tietojeni mukaan siihen olis akselit vaihdettu. Ainaki levyt on takana ja edessä siis umpilaput vetareiden päissä, eikä mitään napalukkoja, kuten kirjoitin

Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.10.2009, 16:40
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Taka-akselissa oli teippi, jossa luki GLB 4,900. Eli olisko toi nyt sit 2 gen pajerosta ja jostain diisselistä? Kuitenkaan kytkettävää lukkoa toi ei valitettavasti taida sisältää


Etuakselista en teippiä nähny kunnolla, mutta siinä ehkä olis kirjaimet NDZ ja sit tuo 4,900, jonka luulisin kuvaavan välitystä. Mutta mikähän toi tappi on pinjonin oikealla puolella, jos takaapäin etuakselia katsoo. Näkyy olevan nippareilla vedetty ulko asentoon. Olisko joku vetarin vapautus/katkaisu jutska?? Vai mitä?


Kaaretki alkaa pikkuhiljaa asettuun paikoilleen. Onhan tossa vielä puuhasteltavaa paljon, ennenku sen tallista ulos ajan
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.10.2009, 16:44
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.321
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja luppakorva Näytä viesti
Taitaa Jaren akselit olla jostain gen 2 pajerosta, niissä ei kai enään ole missään napalukkoja.
Nii joo....
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 16.10.2009, 20:04
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Ai tässäkin on tollaset Pauli mallin pling pling lowrider siirtonahat
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 16.10.2009, 20:24
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

2 koppainen käyttää napalukkojen sijasta sitä alipaine vapautusta etuakselilla. Ehkä tappi on juurikin sitä varten . . . Tosin tuossa kaiketi kytketty pois käytöstä.

Takaa, vaikea sanoa mitä siellä on. Kai ainakin vanhemmissa LSD oli, jossei oikeaa 100% löytynyt. Se oikea lukko toimii paineilmalla, joten se tarvitsee kompressorin jne. toimiakseen.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 16.10.2009, 21:20
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
2 koppainen käyttää napalukkojen sijasta sitä alipaine vapautusta etuakselilla. Ehkä tappi on juurikin sitä varten . . . Tosin tuossa kaiketi kytketty pois käytöstä.

Takaa, vaikea sanoa mitä siellä on. Kai ainakin vanhemmissa LSD oli, jossei oikeaa 100% löytynyt. Se oikea lukko toimii paineilmalla, joten se tarvitsee kompressorin jne. toimiakseen.
Olisko jollain kuvaa sellaisesta lukollisen takamurikasta, että mistä sinne menee se paine sisälle......toiveikkaana, että jospa tuolla oliski lukko, mutta akselin vaihtaja ei ole vaan sitä tajunnu vai pitääkö vaan alkaa satuloita irroittamaan ja vetarit pois ja perämurikka pöydälle? Jos LSD, niin "kemppikymppi" tilalle




Joo ja Pauli tyylin bling bling fillarit on lainassa Pauli+Miikka sediltä ja sillä ehdolla, että mä varastoin niitä niin kauan, kunnes ne joskus niitä ite ehkä tarvii



Osaisko joku vihjata, että mistä löytyis räjäytyskuvia etuakselista (miks ei tietty taka-akselistakin....ainaki siitä lukollisesta)?? Elikkä jos ARB on ainoa mahdollinen kytkettävä lukko etupäähän, niin alkoi mietityttämään, että pystyisköhän sitä jotenki kyhäämään ite tuonne kytkettävän lukon...ehkä hyödyntäen tuota vedon vapautinta tai jotenki ehkä muuten. Onkos kukaan tutkinu? Tai onks jollai ylimääräisenä tuommosta samanlaista etuakselia, että pääsis purkaan ja hiplaileen osia ja suunnitteleen?????????

Viimeksi muokannut Jare : 16.10.2009 21:25
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 16.10.2009, 22:37
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Korjauskäsikirjoja löytyy ainakin näistä:

http://forums.bauchan.org/portal/downloads.php

http://bojo.hopto.org/Auto/Japan/Mit...ntero/Manuals/
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 18.10.2009, 12:36
-Juuso-:n Avatar
-Juuso- -Juuso- ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 26.07.08
Sijainti: 05 area Finland
Viestit: 476
Perusasetus

Viittais toi välityksen tiheys Super Sport:in periin. 4.900.
Kun ei ole normi palleroissa tullu vastaan tota tiheyttä.
Korjatkaa jos olen väärässä.
__________________
www.pahama.com
www.zeppo.fi/
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 03.12.2009, 08:07
luppakorva:n Avatar
luppakorva luppakorva ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 11.10.05
Sijainti: Janakkala, Jokimaa
Viestit: 912
Perusasetus

Tommonen mötikkä tupsahti matkahuoltoon, tavara on priimaa, kuten luvattu. Kiitos vaan Pasille.

Tää on siis mitsun orggis takalukko.



Toimintaperjaate tässä lukossa on vähän sama kun Arbissa, mutta tässä ei paineilmasylinteri ei pyöri murikan mukana. Kalvo painaa lukon päälle tosi pienellä paineella ja tällainen järjestelmä ei vuoda ollenkaan. Toisin sanoen joku paikka vähän hankaa kokoajan kun lukko on päällä ja pyörät pyörii.

Niin välitys tässä 10/49, eli tasan 4,9 jos ei tullut laskuvirhettä.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 03.12.2009, 21:37
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.321
Perusasetus

Onko tuo murikka kotoisin kolariautosta, vai uitettu japanista? On vaan niin puhdas.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 04.12.2009, 08:18
luppakorva:n Avatar
luppakorva luppakorva ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 11.10.05
Sijainti: Janakkala, Jokimaa
Viestit: 912
Perusasetus

Kolariautosta kuulemma, on kyllä tosi puhdas kun näyttäis ettei ole kumminkaan pesty..
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 04.12.2009, 08:36
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Ai ai ai mitä herkku palikkaa....... Mähän menin sit lopulta pajalle ja purin oman taka-akselin ja linkosin perämurikassa olleet kitkalevyt kuubaan ja tein sitte 100% miggy-liima lukon ja kivasti on toiminu toistaseks ja sellasta kevyttä "pintakaasuakin" on autolle jo tullu annettua muutaman kerran

Mut eteen pitäis vielä jossain vaiheessa joku kytkettävä lukko keksiä, ku eihän toi mun härpätin tunnu etenevän vieläkään riittävän hyvin
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Gen 1 Pajeron kansi jossa ehjät nokka-akselin pukit tai pelkät pukit valkkari O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 21.05.2009 21:55
Lukon tunnistaminen Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 3 07.03.2009 17:38
pajeron taka-akselin välitys Tekniikka & Jutustelu 1 29.05.2007 20:06
70:sen akselin leveys??? Kupla Tekniikka & Jutustelu 21 05.07.2005 04:09
Akselin kestävyys kumilusmu Tekniikka & Jutustelu 21 06.11.2003 22:21


Sivu luotu: 08:17 (GMT +2).