![]() |
Pajeron akselin tunnistaminen?
Onks olemassa jotain helppoa keinoa tunnistaa, että mikä pajeron akseli on kyseessä?
Sen tiedän, että levyjarrut on ja niiden sisällä käsijarrun hilut, mutta siihen se jääkin. Eli mistä tietäs/tunnistais, että minkä pajeron akseli on kyseessä? Onks missään pajeroissa ollu originaalina kytkettävää etulukkoa? Takalukkoja on kaiketi jossain malleissa, mutta entäs etummaisia? |
Lainaus:
Muistieni kätköstä: -93 tai -94 joissain malleissa kytkettävä etulukko ----> Vapauttaa toisen puolen vetarin. http://www.mitsubishi4wd.com/foorumi...php?topic=31.0 Akseli tietoutta. Mä voin halvalla ostaa sulta taka-akselin ja etuakselin pois jos et tartte. :):D |
Rekisteröimätön
Guest Kyssä siihen saa lukon. Jos Pajerosta on kyse niin ARB:ltä löytyy täysi lukko Pajeron keulaan. Vanhemissa Pajeroissa vaan oli se pienempi 7,5" etuperä, mutta se on vaihdettavissa bensamallin isompaan 8" etuperään kohtuullisen helposti ja siihen täysi lukko löytyy. Hintavahan se harmillisesti on. Ja eiköhän se lukko mene L200:eenkin. 2-Gen mallista eteenpäin vissiin ollu se isompi perä yleisempi. Ja 2 gen mallissa taakse tuli SS laatikollisiin oikea kytkettävä lukko vakioksi, joka kompensoi erittäin hyvin pieniä jouston puutteita. 2. Kopasta eteenpäin Pajeron ominaisuudet ovat käytännössä oleet vakiona samankokoisen tojotan tasoa, nykyään paremmat mitä tojotassa. Lähinnä johtuen siitä, että niihin aikoihin täysi takalukko tuli sekä toki se että 2. koppasen etutukivarsissa on vähän enempi joustovaraa, ja taakse tuli kierrejouset. Tojotista taas on samaan aikaan otettu ne lukot pois. Eli ainoastaan 1.koppasesta Pajerosta puuttuu täysi takalukko ja on vähempi joustava keula. Sen jälkeen nyt 4 koppaiseen asti on taka ja keskilukot löytyneet sekä jousitus kierrejousin. http://forums.offipalsta.com/showthr...t=49135&page=3 Toi edellinen teksti tuolta sivulta RIITTIKÖ TIETO JARE?? |
Ja Multa saa halvalla tolleset -90 isot akselit, varsinkin jos ite irroittaa.
|
Aivan kaikissa uudemmissakaan lukkoa ei takana ole. Etenkin tuontiautoista se saattaa ehkä puuttua. Mutta Suomessa se on käsittääkseni ollut hyvin yleinen varuste, luultavasti vakiovaruste osassa mallistoa, ellei sitten kaikissa.
|
Täällä on hieman tietoa Mitsujen akseleista:
http://www.outerlimits4x4.com/viewto...er=asc&start=5 Ja muutakin tietoa jos tarvitsee: http://www.outerlimits4x4.com/PHP_Mo...ic.php?t=34204 Nämä kaksi linkkiä ilmeisesti australialaisia, joten en mene takuuseen siitä että kaikki tiedot ovat täysin samat mitä täällä. Mutta veikkaan ettei valtavia eroja sinäänsä ole. Sitten Suomen Mitsuclubin foorumilla oli yksi joka on vaihtanut tuon isomman etuperän, joten sieltä löytyy juttua siitä. |
Pitää tutkailla, ku pääsee taas pajalle ja ottaa vaikka kuvakin. Niin onks noissa perissä jotain valunumeroa tai vastaavaa, mistä vois tutkailla? Muistaisin, että takaperän kopassa olis joku tarra ollu....ehkä?
Mites sit tuon etuakselin tunnistaa päältäpäin, että mikä se on? Ainakaan napalukkoja siinä ei ole, mutta kertooks se vielä yhtään mitään? |
Lainaus:
|
Taitaa Jaren akselit olla jostain gen 2 pajerosta, niissä ei kai enään ole missään napalukkoja.
|
Lainaus:
Taakse taidan sivaltaa kemppi lukon, jahka nyt noi turvakaaret saa enste valmiiks asti. Siis tästä "työjuhdasta":D:D:D on kyse ja tietojeni mukaan siihen olis akselit vaihdettu. Ainaki levyt on takana ja edessä siis umpilaput vetareiden päissä, eikä mitään napalukkoja, kuten kirjoitin http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31026 |
Taka-akselissa oli teippi, jossa luki GLB 4,900. Eli olisko toi nyt sit 2 gen pajerosta ja jostain diisselistä? Kuitenkaan kytkettävää lukkoa toi ei valitettavasti taida sisältää:(
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=42466 Etuakselista en teippiä nähny kunnolla, mutta siinä ehkä olis kirjaimet NDZ ja sit tuo 4,900, jonka luulisin kuvaavan välitystä. Mutta mikähän toi tappi on pinjonin oikealla puolella, jos takaapäin etuakselia katsoo. Näkyy olevan nippareilla vedetty ulko asentoon. Olisko joku vetarin vapautus/katkaisu jutska?? Vai mitä? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=42464 Kaaretki alkaa pikkuhiljaa asettuun paikoilleen. Onhan tossa vielä puuhasteltavaa paljon, ennenku sen tallista ulos ajan:D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=42463 |
Lainaus:
|
Ai tässäkin on tollaset Pauli mallin pling pling lowrider siirtonahat :D
|
2 koppainen käyttää napalukkojen sijasta sitä alipaine vapautusta etuakselilla. Ehkä tappi on juurikin sitä varten . . . Tosin tuossa kaiketi kytketty pois käytöstä.
Takaa, vaikea sanoa mitä siellä on. Kai ainakin vanhemmissa LSD oli, jossei oikeaa 100% löytynyt. Se oikea lukko toimii paineilmalla, joten se tarvitsee kompressorin jne. toimiakseen. |
Lainaus:
Joo ja Pauli tyylin bling bling fillarit on lainassa Pauli+Miikka sediltä ja sillä ehdolla, että mä varastoin niitä niin kauan, kunnes ne joskus niitä ite ehkä tarvii:D:D:D Osaisko joku vihjata, että mistä löytyis räjäytyskuvia etuakselista (miks ei tietty taka-akselistakin....ainaki siitä lukollisesta)?? Elikkä jos ARB on ainoa mahdollinen kytkettävä lukko etupäähän, niin alkoi mietityttämään, että pystyisköhän sitä jotenki kyhäämään ite tuonne kytkettävän lukon...ehkä hyödyntäen tuota vedon vapautinta tai jotenki ehkä muuten. Onkos kukaan tutkinu? Tai onks jollai ylimääräisenä tuommosta samanlaista etuakselia, että pääsis purkaan ja hiplaileen osia ja suunnitteleen????????? |
Korjauskäsikirjoja löytyy ainakin näistä:
http://forums.bauchan.org/portal/downloads.php http://bojo.hopto.org/Auto/Japan/Mit...ntero/Manuals/ |
Viittais toi välityksen tiheys Super Sport:in periin. 4.900.
Kun ei ole normi palleroissa tullu vastaan tota tiheyttä. Korjatkaa jos olen väärässä. |
Tommonen mötikkä tupsahti matkahuoltoon, tavara on priimaa, kuten luvattu. Kiitos vaan Pasille.
Tää on siis mitsun orggis takalukko. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47092 Toimintaperjaate tässä lukossa on vähän sama kun Arbissa, mutta tässä ei paineilmasylinteri ei pyöri murikan mukana. Kalvo painaa lukon päälle tosi pienellä paineella ja tällainen järjestelmä ei vuoda ollenkaan. Toisin sanoen joku paikka vähän hankaa kokoajan kun lukko on päällä ja pyörät pyörii. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47091 Niin välitys tässä 10/49, eli tasan 4,9 jos ei tullut laskuvirhettä. |
Onko tuo murikka kotoisin kolariautosta, vai uitettu japanista? On vaan niin puhdas.
|
Kolariautosta kuulemma, on kyllä tosi puhdas kun näyttäis ettei ole kumminkaan pesty.:).
|
Ai ai ai mitä herkku palikkaa....... Mähän menin sit lopulta pajalle ja purin oman taka-akselin ja linkosin perämurikassa olleet kitkalevyt kuubaan;) ja tein sitte 100% miggy-liima lukon ja kivasti on toiminu toistaseks ja sellasta kevyttä "pintakaasuakin" on autolle jo tullu annettua muutaman kerran:D
Mut eteen pitäis vielä jossain vaiheessa joku kytkettävä lukko keksiä, ku eihän toi mun härpätin tunnu etenevän vieläkään riittävän hyvin:rolleyes: |
Sivu luotu: 14:29 (GMT +2). |