Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Pajeron akselin tunnistaminen? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=64445)

Jare 15.10.2009 16:13

Pajeron akselin tunnistaminen?
 
Onks olemassa jotain helppoa keinoa tunnistaa, että mikä pajeron akseli on kyseessä?

Sen tiedän, että levyjarrut on ja niiden sisällä käsijarrun hilut, mutta siihen se jääkin. Eli mistä tietäs/tunnistais, että minkä pajeron akseli on kyseessä?

Onks missään pajeroissa ollu originaalina kytkettävää etulukkoa? Takalukkoja on kaiketi jossain malleissa, mutta entäs etummaisia?

-Juuso- 15.10.2009 16:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 603263)
Onks olemassa jotain helppoa keinoa tunnistaa, että mikä pajeron akseli on kyseessä?

Sen tiedän, että levyjarrut on ja niiden sisällä käsijarrun hilut, mutta siihen se jääkin. Eli mistä tietäs/tunnistais, että minkä pajeron akseli on kyseessä?

Onks missään pajeroissa ollu originaalina kytkettävää etulukkoa? Takalukkoja on kaiketi jossain malleissa, mutta entäs etummaisia?

Hyvä hyvä.Oikeita osia löytyy Lopelta.
Muistieni kätköstä: -93 tai -94 joissain malleissa kytkettävä etulukko ----> Vapauttaa toisen puolen vetarin.
http://www.mitsubishi4wd.com/foorumi...php?topic=31.0 Akseli tietoutta.


Mä voin halvalla ostaa sulta taka-akselin ja etuakselin pois jos et tartte. :):D

-Juuso- 15.10.2009 16:34

Rekisteröimätön
Guest


Kyssä siihen saa lukon. Jos Pajerosta on kyse niin ARB:ltä löytyy täysi lukko Pajeron keulaan. Vanhemissa Pajeroissa vaan oli se pienempi 7,5" etuperä, mutta se on vaihdettavissa bensamallin isompaan 8" etuperään kohtuullisen helposti ja siihen täysi lukko löytyy. Hintavahan se harmillisesti on. Ja eiköhän se lukko mene L200:eenkin. 2-Gen mallista eteenpäin vissiin ollu se isompi perä yleisempi. Ja 2 gen mallissa taakse tuli SS laatikollisiin oikea kytkettävä lukko vakioksi, joka kompensoi erittäin hyvin pieniä jouston puutteita.

2. Kopasta eteenpäin Pajeron ominaisuudet ovat käytännössä oleet vakiona samankokoisen tojotan tasoa, nykyään paremmat mitä tojotassa. Lähinnä johtuen siitä, että niihin aikoihin täysi takalukko tuli sekä toki se että 2. koppasen etutukivarsissa on vähän enempi joustovaraa, ja taakse tuli kierrejouset. Tojotista taas on samaan aikaan otettu ne lukot pois. Eli ainoastaan 1.koppasesta Pajerosta puuttuu täysi takalukko ja on vähempi joustava keula. Sen jälkeen nyt 4 koppaiseen asti on taka ja keskilukot löytyneet sekä jousitus kierrejousin.


http://forums.offipalsta.com/showthr...t=49135&page=3
Toi edellinen teksti tuolta sivulta


RIITTIKÖ TIETO JARE??

tapsa4x4 15.10.2009 20:53

Ja Multa saa halvalla tolleset -90 isot akselit, varsinkin jos ite irroittaa.

Rekisteröimätön 15.10.2009 23:35

Aivan kaikissa uudemmissakaan lukkoa ei takana ole. Etenkin tuontiautoista se saattaa ehkä puuttua. Mutta Suomessa se on käsittääkseni ollut hyvin yleinen varuste, luultavasti vakiovaruste osassa mallistoa, ellei sitten kaikissa.

nyybi jatkaa 15.10.2009 23:42

Täällä on hieman tietoa Mitsujen akseleista:

http://www.outerlimits4x4.com/viewto...er=asc&start=5

Ja muutakin tietoa jos tarvitsee:
http://www.outerlimits4x4.com/PHP_Mo...ic.php?t=34204

Nämä kaksi linkkiä ilmeisesti australialaisia, joten en mene takuuseen siitä että kaikki tiedot ovat täysin samat mitä täällä. Mutta veikkaan ettei valtavia eroja sinäänsä ole.

Sitten Suomen Mitsuclubin foorumilla oli yksi joka on vaihtanut tuon isomman etuperän, joten sieltä löytyy juttua siitä.

Jare 16.10.2009 09:22

Pitää tutkailla, ku pääsee taas pajalle ja ottaa vaikka kuvakin. Niin onks noissa perissä jotain valunumeroa tai vastaavaa, mistä vois tutkailla? Muistaisin, että takaperän kopassa olis joku tarra ollu....ehkä?

Mites sit tuon etuakselin tunnistaa päältäpäin, että mikä se on? Ainakaan napalukkoja siinä ei ole, mutta kertooks se vielä yhtään mitään?

sisua45 16.10.2009 11:01

Lainaus:

Mites sit tuon etuakselin tunnistaa päältäpäin, että mikä se on? Ainakaan napalukkoja siinä ei ole, mutta kertooks se vielä yhtään mitään?
Tarkoitat varmaan, että siinä on automaatti napalukot? Auto free hub. Käsikäyttösiä on ollut tietääkseni vain vanhoissa pajeroissa, vuosi 1983 yms.

luppakorva 16.10.2009 11:11

Taitaa Jaren akselit olla jostain gen 2 pajerosta, niissä ei kai enään ole missään napalukkoja.

Jare 16.10.2009 11:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja luppakorva (Viesti 603572)
Taitaa Jaren akselit olla jostain gen 2 pajerosta, niissä ei kai enään ole missään napalukkoja.

juuri tätä minäkin epäilen. Olis vaan kiva tietää tarkemmin, että mitkä ne on siltä varalta jos jotakin sattuu "kevyellä" ajolla niistä hajoamaan......

Taakse taidan sivaltaa kemppi lukon, jahka nyt noi turvakaaret saa enste valmiiks asti.

Siis tästä "työjuhdasta":D:D:D on kyse ja tietojeni mukaan siihen olis akselit vaihdettu. Ainaki levyt on takana ja edessä siis umpilaput vetareiden päissä, eikä mitään napalukkoja, kuten kirjoitin

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31026

Jare 16.10.2009 16:40

Taka-akselissa oli teippi, jossa luki GLB 4,900. Eli olisko toi nyt sit 2 gen pajerosta ja jostain diisselistä? Kuitenkaan kytkettävää lukkoa toi ei valitettavasti taida sisältää:(
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=42466

Etuakselista en teippiä nähny kunnolla, mutta siinä ehkä olis kirjaimet NDZ ja sit tuo 4,900, jonka luulisin kuvaavan välitystä. Mutta mikähän toi tappi on pinjonin oikealla puolella, jos takaapäin etuakselia katsoo. Näkyy olevan nippareilla vedetty ulko asentoon. Olisko joku vetarin vapautus/katkaisu jutska?? Vai mitä?
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=42464

Kaaretki alkaa pikkuhiljaa asettuun paikoilleen. Onhan tossa vielä puuhasteltavaa paljon, ennenku sen tallista ulos ajan:D
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=42463

sisua45 16.10.2009 16:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja luppakorva (Viesti 603572)
Taitaa Jaren akselit olla jostain gen 2 pajerosta, niissä ei kai enään ole missään napalukkoja.

Nii joo.... :rolleyes:

HRD 16.10.2009 20:04

Ai tässäkin on tollaset Pauli mallin pling pling lowrider siirtonahat :D

Rekisteröimätön 16.10.2009 20:24

2 koppainen käyttää napalukkojen sijasta sitä alipaine vapautusta etuakselilla. Ehkä tappi on juurikin sitä varten . . . Tosin tuossa kaiketi kytketty pois käytöstä.

Takaa, vaikea sanoa mitä siellä on. Kai ainakin vanhemmissa LSD oli, jossei oikeaa 100% löytynyt. Se oikea lukko toimii paineilmalla, joten se tarvitsee kompressorin jne. toimiakseen.

Jare 16.10.2009 21:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 603742)
2 koppainen käyttää napalukkojen sijasta sitä alipaine vapautusta etuakselilla. Ehkä tappi on juurikin sitä varten . . . Tosin tuossa kaiketi kytketty pois käytöstä.

Takaa, vaikea sanoa mitä siellä on. Kai ainakin vanhemmissa LSD oli, jossei oikeaa 100% löytynyt. Se oikea lukko toimii paineilmalla, joten se tarvitsee kompressorin jne. toimiakseen.

Olisko jollain kuvaa sellaisesta lukollisen takamurikasta, että mistä sinne menee se paine sisälle......toiveikkaana, että jospa tuolla oliski lukko, mutta akselin vaihtaja ei ole vaan sitä tajunnu;) vai pitääkö vaan alkaa satuloita irroittamaan ja vetarit pois ja perämurikka pöydälle? Jos LSD, niin "kemppikymppi" tilalle




Joo ja Pauli tyylin bling bling fillarit on lainassa Pauli+Miikka sediltä ja sillä ehdolla, että mä varastoin niitä niin kauan, kunnes ne joskus niitä ite ehkä tarvii:D:D:D



Osaisko joku vihjata, että mistä löytyis räjäytyskuvia etuakselista (miks ei tietty taka-akselistakin....ainaki siitä lukollisesta)?? Elikkä jos ARB on ainoa mahdollinen kytkettävä lukko etupäähän, niin alkoi mietityttämään, että pystyisköhän sitä jotenki kyhäämään ite tuonne kytkettävän lukon...ehkä hyödyntäen tuota vedon vapautinta tai jotenki ehkä muuten. Onkos kukaan tutkinu? Tai onks jollai ylimääräisenä tuommosta samanlaista etuakselia, että pääsis purkaan ja hiplaileen osia ja suunnitteleen?????????

Kartse1 16.10.2009 22:37

Korjauskäsikirjoja löytyy ainakin näistä:

http://forums.bauchan.org/portal/downloads.php

http://bojo.hopto.org/Auto/Japan/Mit...ntero/Manuals/

-Juuso- 18.10.2009 12:36

Viittais toi välityksen tiheys Super Sport:in periin. 4.900.
Kun ei ole normi palleroissa tullu vastaan tota tiheyttä.
Korjatkaa jos olen väärässä.

luppakorva 03.12.2009 08:07

Tommonen mötikkä tupsahti matkahuoltoon, tavara on priimaa, kuten luvattu. Kiitos vaan Pasille.

Tää on siis mitsun orggis takalukko.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47092


Toimintaperjaate tässä lukossa on vähän sama kun Arbissa, mutta tässä ei paineilmasylinteri ei pyöri murikan mukana. Kalvo painaa lukon päälle tosi pienellä paineella ja tällainen järjestelmä ei vuoda ollenkaan. Toisin sanoen joku paikka vähän hankaa kokoajan kun lukko on päällä ja pyörät pyörii.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47091
Niin välitys tässä 10/49, eli tasan 4,9 jos ei tullut laskuvirhettä.

sisua45 03.12.2009 21:37

Onko tuo murikka kotoisin kolariautosta, vai uitettu japanista? On vaan niin puhdas.

luppakorva 04.12.2009 08:18

Kolariautosta kuulemma, on kyllä tosi puhdas kun näyttäis ettei ole kumminkaan pesty.:).

Jare 04.12.2009 08:36

Ai ai ai mitä herkku palikkaa....... Mähän menin sit lopulta pajalle ja purin oman taka-akselin ja linkosin perämurikassa olleet kitkalevyt kuubaan;) ja tein sitte 100% miggy-liima lukon ja kivasti on toiminu toistaseks ja sellasta kevyttä "pintakaasuakin" on autolle jo tullu annettua muutaman kerran:D

Mut eteen pitäis vielä jossain vaiheessa joku kytkettävä lukko keksiä, ku eihän toi mun härpätin tunnu etenevän vieläkään riittävän hyvin:rolleyes:


Sivu luotu: 14:29 (GMT +2).