![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Vitaran jarruissa (oli) hämärää...Tuntuu, että olisi ilmaa, mutta kun on ilmattu jo miljoonaan kertaan ja silti poljin tuntuu kuminauhamaiselta. Mikään työsylinteri ei vuoda. Pääsylkyssä uudet tiivisteet, vaihto ei vaikuttanut asiaan. Onko vitaran jarruissa jotain jippoa millä ilmat saa pihalle, vai onko joku särki jarrutsydeemeissä?
__________________
RASOR Viimeksi muokannut Mutis : 05.11.2009 22:10 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tuota tosiaankin ilmattu vanhalla pumppauskonstilla sekä alipaineella.
Nestettä ajettu läpi varmaan 2litraa. -Takajarrut tuossa pelittää kohtuullisesti mutta etujarrut aika olemattomat ja poljin painuu rajoittimeen asti kun runttaa. Tuo jarruputkitus hieman ihmetyttää. -1kpl putki pääsylinteriltä vasempaan etujarruun -1kpl putki pääsylinteriltä oikeaan etujarruun josta haaroitus takajarrujen paineensäätimeen -1kpl putki pääsylinteriltä takajarrujen paineensäätimeen -paineensäätimeltä putki oikeaan takajarruun ja sieltä vasemmalle. Paineensäädin on mallia jousikuormitus.Ja hieman ihmetyttää miksi siihen tulee putki oikeasta etupyörästä vai onko se vain kytketty tuollain kaksipiiriseksi? Mä en taaskaan tajuu ![]()
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ne kumiset jarruletkut alkavat vanhemmiten joustamaan liikaa,
eli alkavat pullistelemaan joka polkaisulla ja siksi poljin tuntuu pehmeältä. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kaikkien spekulointien jälkeen syylliseksi osoittautui pienet natsat jarrupaloissa, jotka aiheutti ylimääräistä liikettä satuloissa.
Koko oli noin 3mm halkaisija 1-2mm korkea ja osui just jarrusatulan reunaan. Kuvista näkee miten satula on luistanut nysän päältä pois. Olisi ehkä kulunut hetken päästä normeiksi. Oliskohan grand vitarassa tai jossain muussa mallissa tarpeelliset nuo nysät ja mulle myyty väärät palat? Tilanne korjattuna.
__________________
RASOR |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Hyvä kun selvis...
![]() Ei ollut Grand Vitaran(kaan) korjauskäsikirjassa mitään mainintaa tuollaisista nystyröistä. Ne kun on noin etäällä toisistaan ja vielä akselin puoleisella reunalla. Jos ne olis ulkoreunalla, niin niiden taakse vois tulla rautalankamallinen värinänesto/-poisto systeemi pingottamaan palaa satulan kiinnikettä vasten. Noi palan päädyt on jo sen mallisia ulokkeita, että ei oikein tuostakaan ole kyse... Jos ne nystyrät olisivat tuossa palan keskellä, niin silloin ne olisivat jarrusatulan mäntää varten. Esim. käsijarrullisessa takasatulassa (esim. Ford Scorpio) pitää mäntä pysyä pyörimättä, jotta se männän takana oleva koneisto saa pyöritettyä kierretankoa männän takana ja siten säätää mäntää & paloja koko ajan lähemmäksi levyä. Paloja vaihdettaessa pitääkin mäntää pyörittää mutterin lailla, jotta se mäntä menee sinne satulan sisään ja tekee tilaa uusille paloille. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sisällä on jousta, tiivistettä, kuulaa, prikkaa,... Sen tarkoituksena on haistella etu- ja takapiirin välistä paine-eroa ja sen mukaan laskea painetta takapiirille. Vasta tuon takapiirin lähdön jälkeen on lisäksi se jousikuormitteinen lisäsäädin. -88 Patrollissa onkin yksinkertaisempi systeemi: Pääsylinteristä lähtee taakse oma putkensa ja siellä samalla paikalla rungon kyljessä on vain 1:llä ilmausruuvilla varustettu (vanhassa niitä on 3) jousikuormitteinen säädin. Sen pituuskin on alle puolet entisestä. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
outoa hj:n jarruissa | mikkot | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 29.10.2005 19:17 |
Vaseliinit jarruissa | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 07.07.2005 19:46 | |
Jarruissa ilmaa | Vuosimallit 1968-1982 | 2 | 26.12.2002 21:25 | |
Jarruissa ilmaa | Vuosimallit 1968-1982 | 0 | 30.09.2002 13:15 | |
Veikkaus Oy:n touhuissa on jotain hämärää! | Lars | Niilo Paasivirta - Correct Opinions | 0 | 18.12.2001 17:15 |